باغبانی و کشاورزی

روش های جلوگیری از سرمازدگی محصولات

بسیاری از درختان میوه که در مناطق معتدل کاشته می­شوند در معرض سرمازدگی و یخبندان قرار خواهند گرفت که این امر باعث می­شود خسارات شدید اقتصادی به کشاورزان وارد شود. هر یک از کشاورزان باید به خوبی در مورد روش­های جلوگیری از سرمازدگی محصولات اطلاعات لازم را به دست بیاورند. در صورتی که آنها روش­های جلوگیری از سرمازدگی درختان و محصولات خود را بشناسند می‌­توانند هر ساله سود زیادی از فروش محصولات خود به دست بیاورند. یکی از مهمترین دغدغه­ها و مشکلاتی که بسیاری از کشاورزان با آن مواجه می‌­شوند سرمازدگی محصولات است. از آنجایی که بسیاری از کشاورزان با روش­های مقابله با سرمازدگی محصولات آشنا نیستند در ادامه تعدادی از مهم­ترین و اصلی­ترین روش­های جلوگیری از سرمازدگی محصولات را معرفی می­کنیم.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود، از طریق فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید.

معرفی بهترین روش­های جلوگیری از سرمازدگی محصولات

به طور کلی درختان و محصولات زیادی هر سال دچار سرمازدگی می­شوند. اما اگر روش­های اصولی برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات به کار بگیرید می ­توانید سرمازدگی درختان را کاهش دهید و از بین ببرید. بعضی از مهم­ترین روش­های جلوگیری از سرمازدگی محصولات عبارتند از :

1. انتخاب بهترین موقعیت برای کاشت محصولات

انتخاب بهترین موقعیت و محل مناسب برای کاشت درخت یکی از مهم­ترین نکاتی است که شما باید به آن دقت داشته باشید تا محصولاتتان دچار سرمازدگی نشوند. بهتر است به خوبی بدانید که در برخی از مناطق شیب­دار و همچنین برخی از مناطقی که کنار تپه­ها قرار می­گیرند، محل مناسب برای کاشت درخت و محصولات متنوع نخواهند بود. ایجاد باغ میوه در کنار رودخانه­ها، جنگل­ها و کنار ساحل که رطوبت زیادی دارند آسیب­های سرمازدگی را کاهش می­دهند. به همین دلیل شما بهتر است که در مناطق مناسب اقدام به کاشت محصولات متنوع نمایید. انتخاب کردن موقعیت مناسب برای کاشت، یکی از مهم­ترین روش­های جلوگیری کردن از سرمازدگی محصولات شناخته می­شود.

2. انتخاب ارقام دیرگل

به طور معمول در برخی از مناطقی که احتمال سرمازدگی وجود دارد، ارقام متنوع یک محصول و درخت را مورد استفاده قرار می­دهند. انتخاب ارقام دیرگل یکی از بهترین روش­هایی است که افراد برای مقابله با سرمازدگی محصولات در نظر می­گیرند. در بعضی از مناطق که دارای دمای پایین و سرمای زیادی دارند که باید ارقام دیرگل را بکارید تا آنها دچار سرمازدگی نشوند.

3. استفاده کردن از ترکیبات شیمیایی

به طور کلی بهتر است به خوبی بدانید که استفاده از ترکیبات شیمیایی باعث می‌شود که سرمازدگی محصولات کاهش پیدا کند. درختانی که میوه‌های هسته دار دارند جوانه‌های این میوه‌ها در طول فصل بهار به خوبی مشاهده می‌شوند. اگر به این درختان، ترکیبات شیمیایی اضافه نکنید امکان دارد که دچار سرمازدگی شوند. البته بسیاری از کشاورزان، استفاده از ترکیبات شیمیایی را به عنوان یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از سرمازدگی محصولات می‌شناسند.

4. توجه کردن به نوع خاک

نوع سطح خاک یکی از مهم‌ترین نکاتی است که شما زمان کاشت محصول باید به آن دقت کنید. در واقع شما باید به خوبی بدانید که نوع خاک روی محافظت دمای هوا تاثیر بسیاری می‌گذارد و می‌تواند اختلاف دمای حدود یک درجه سانتیگراد را ایجاد نماید. به همین دلیل برای محافظت کردن در برابر یخبندان باید خاک مرطوب دست نخورده باشد، چرا که آن دسته از خاک‌های دست خورده دارای هوای زیادی هستند و گرمای درون آنها کمتر است. به همین دلیل خاک شخم زده شده سریعتر سرد می‌شود. اما خاکی که مرطوب هستند دیرتر گرم می‌شوند و به همین دلیل  زمان زیادی طول می‌‌کشد که دمای خود را از دست بدهند. علف‌های سطح خاک به نوعی هدایت کننده گرما هستند و در صورتی که تدابیر مربوط به سرمازدگی روی آنها اجرا شود آن‌ها هم به بهترین نحو ممکن از محصولات مراقبت می‌کنند.

5. پاشیدن آب روی درختان

شما باید به خوبی دقت داشته باشید که پاشیدن آب روی هر یک از شاخه های درختان باعث می‌شود که آن‌ها یخ بزنند. در واقع به ازای هر یک لیتر آب که یخ زده می‌شود گرمای زیادی از دست می‌رود. گرمای از دست رفته موجب حرارت بالای اجسامی می گردد که با آب در تماس هستند. همچنین باید بدانید که گرمای از دست رفته یک عایق به‌ نسبت عمیقی را در اطراف جوانه‌‌ها به وجود می‌آورد تا از دمای صفر درجه کاهش پیدا نکند. به همین دلیل می‌توان از سیستم‌های آبیاری که به صورت بارانی هستند استفاده کرد. همچنین پاشیدن آب روی شاخه‌های درختان باید در دمای صفر درجه انجام گردد.

6. ایجاد بادشکن در اطراف باغ

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از سرمازدگی محصولات این است که بادشکن در اطراف باغ ایجاد کنید. کاشتن درختان باد شکن مانند برخی از درخت‌هایی که ارتفاع زیادی دارند از درختان میوه در برابر سرما زدگی مراقبت می­کند. به عنوان مثال، درخت چنار یکی از بهترین درختانی است که اگر در جهت شمالی کاشته شود از درختان میوه مراقبت می‌کند.

7. گرم کردن باغ با استفاده از بخاری های مناسب

استفاده کردن از بخاری در قسمت های متنوع باغ و همچنین سوزاندن چوب نفت موجب گرم شدن فضای باغ می گردد. به طور معمول این روش در مناطقی که سردسیر هستند امکان دارد که تأثیر زیادی نداشته باشد. اما در بعضی از مناطق که نیمه گرمسیر هستند تاثیر زیادی دارد و بسیاری از افراد از این روش استفاده می‌کنند.

8. ایجاد دود برای کاهش تشعشع

ایجاد دود برای کاهش تشعشع به عنوان یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از سرمازدگی انواع محصولات شناخته می‌شود. در شب‌هایی که احتمال سرما زیاد است با سوزاندن کاه و ایجاد دود از سرمازدگی محصولات جلوگیری خواهید کرد. تشعشع حرارت با طول موج بلند که به سمت آسمان باشد توسط ذرات هوا جذب می‌گردد و این فرایند باعث می‌شود که دمای باغ حفظ شود. به همین دلیل از سرمازدگی درختان به طرز چشمگیری جلوگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *