گل و گیاه

مزایا و معایب استفاده از محلول های ریشه زا

یکی از دغدغه‌­هایی که در نگهداری و پرورش گل و گیاه با آن مواجه می­‌شوید، بحث تغذیه آن­هاست. گیاهان هم مثل ما برای سلامتی­ و زنده ماندن به غذا و نوشیدنی نیاز دارند؛ درست است که آن­‌ها دقیقا برای حفظ رشد و عمر بیشتر خود دقیقا به همان چیزهایی که ما نیاز داریم را آن‌ها احتیاج ندارند، ولی اصول اولیه یکی است. امروزه محلول­‌های ریشه ­زا با وجود معایب و مزایای مختلف، جای خودشان را خوب در دل باغداران و کشاورزان باز کردند. اگر شما هم مایل هستید که بیشتر با این نوع کود آشنا شوید، با ما همراه باشید تا از جنبه­ های مختلف آن را بررسی کنیم.

محلول ریشه­ زا چیست؟

محلول ریشه­ زا یک کنسانتره مایع است که آن را با آب رقیق می‌کنند و سپس آن را روی گیاهان می‌پاشند. بعضی از کودهای مایع در ابتدا به صورت یک ماده­ی خشک و به صورت پودری هستند که باید در آب حل شوند. بیشتر محلول­های ریشه ­زا سریع رهش هستند، به این معنی که فورا مواد مغذی را به گیاه می­رسانند و باعث رشد سریع آن می­شوند. اما این هم می­تواند یک خصوصیت خوب محسوب شود و هم بد. در ادامه بیشتر درباره‌­ی مزایا و معایب آن صحبت می­کنیم.

مزایای استفاده از محلول­ ریشه ­زا:

  • مواد مغذی بلافاصله بعد از اضافه کردن محلول، در دسترس گیاه قرار می­گیرد.
  • هر قطره­‌ی مایع دارای نسبت یکسانی از مواد مغذی است که باعث توزیع یکنواخت در بین گیاهان می­شود.
  • کود مایع نسبت به کود جامد فرآیند استفاده­‌ی ساده‌­تری دارد.
  • از محلول ریشه­ زا معمولا خیلی زود نتیجه دلخواه­مان را می‌گیریم؛ بنابراین اگر بخواهید سریع گیاه­تان ریشه بزند و سبز شود، این نوع کود گزینه‌­ی خوبی است.
  • از آن‌جایی که محلول ریشه ­زا فورا مواد مغذی را به گیاه می­رساند، یک کود اولیه­‌ی ایده­‌آل برای گیاهانی است که تازه می­‌خواهید آن را بکارید.
  • همچنین یک راه حل مفید برای گیاهان در حال مرگ است که خیلی فوری باید به آن­ها رسیدگی و توجه شود.
  • برای پخش کود مایع نیازی نیست کیسه­‌های سنگین کود را بلند کنید. تنها چیزی که لازم دارید اتصال یک بطری اسپری به شلنگ باغچه است.
  • مواد شیمیایی مثل نیتروژن می­تواند در مقادیر مناسب خیلی مفید باشد؛ اما در صورت مصرف بیش از حد، گیاهان را از بین می­برد. همچنین کودهای مبتنی بر پتاسیم نیز می­توانند نتیجه ­بخش باشند، اما فقط به مقدار مناسب.

از این­رو، محلول­‌های ریشه ­زا در متعادل کردن PH خاک بر اساس مواد شیمیایی که دارند بهتر عمل می­کنند.

معایب استفاده از محلول­‌های ریشه ­زا:

  • محلول ریشه ­زا گاهی اوقات می­تواند باعث رشد ناگهانی شود. این افزایش رشد می­تواند برای گیاهان جدید گزینه خوبی باشد، اما برای گیاهان قدیمی خیلی پیشنهاد نمی­شود. رشد بیش از حد سریع می­تواند ساقه‌­ها را تحریک، رشد ریشه را متوقف و چمن را در برابر فشار، آفات و بیماری آسیب پذیرتر کند.
  • از آنجایی که کودهای مایع مواد مغذی را خیلی سریع انتقال می­دهند و گیاه سریع آن را جذب می­کند، باید تعداد دفعات بیشتری به طور مجدد استفاده شود.
  • محلول­‌های ریشه ­زا معمولا از کودهای جامد گران­تر هستند.
  • ماندگاری کود مایع کم است.
  • استفاده بیش از حد محلول در یک جا می­تواند باعث از بین رفتن گیاه شود.

نحوه استفاده از محلول ریشه ­زا

کود مایع را به صورت یکنواخت روی گیاهان­تان اسپری کنید. اگر گیاه­تان در محیط باز قرار دارد، در روزهای بادی این کار را انجام ندهید؛ زیرا باد ممکن است در محل فرود مایع اختلال ایجاد کند و آنطور که باید کود به همه‌­ی قسمت­‌های گیاهان­تان نرسد.

در چه شرایطی بهتر است از محلول ریشه ­زا استفاده کنیم؟

این‌که در چه مواقعی می­توانید از محلول استفاده کنید بستگی به موقعیت گیاه دارد. در این­جا سه فاکتور کلیدی وجود دارد که بهتراست قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کود مایع استفاده کنید، به آن­ها توجه کنید:

  • سلامت گیاه: اگر گل و گیاه­ سالمی دارید، خیلی وقت است که آن­ها را کاشته‌­اید و نیاز دارند که کم کم و در طول فصل کوددهی شوند، قطعا محلول ریشه ­زا انتخاب مناسبی نیست. از طرف دیگر، اگر گیاه در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است و فورا به مواد مغذی نیاز دارد یا تازه می‌خواهید آن را بکارید، بهترین گزینه محلول ریشه ­زا است.
  • سهولت کاربرد: اگر راحتی کار برای شما مهم است، استفاده از کود مایع خیلی ساده­‌تر است؛ چون لازم نیست وزن سنگینی از کود را جابه­ جا کنید و فقط کافی است مقداری از محلول را در مخزن آبیاری بریزید یا با استفاده از آب­پاش دستی (در صورت کم بودن تعداد گیاهان) این کار را انجام دهید.
  • تعداد دفعات مصرف: اگر ترجیح می­دهید که هر چند ماه یک بار کود بدهید، احتمالا از محلول ریشه ­زا نتیجه‌­ی خوبی نمی­گیرید؛ چون این کودها به صورت مایع هستند. درنتیجه گیاه آن را سریع جذب می­کند و دوباره باید به فاصله‌­ی کوتاهی به آن محلول ریشه­ زا بدهید.

محلول ریشه­ زا را انتخاب کنیم یا خیر؟

نیاز روزافزون به خروجی­‌های موثرتر و بازدهی بیشتر، هنوز یک چالش مهم برای کشاورزان امروزی است. کود یکی از بزرگترین هزینه­‌های مستقیم کشاورزان است؛ بنابراین، این­که از چه نوع کودی استفاده کنند که کارساز باشد، باعث زحمت بیشتر نشود و هم وقتشان کمتر صرف شود خیلی مهم است. محلول­ ریشه­ زا یک انتخاب مناسب و محبوب در این شرایط است که می­تواند به خوبی از پس آن بربیاید؛ اما با این وجود شما برای انتخاب آن بهتر است تمام مزایا و معایبی که گفتیم را در نظر بگیرید و سپس با اطمینان بیشتری از آن استفاده کنید.

همچنین در نظر داشته باشید برای تهیه انواع محرک‌های رشد و آمینو اسیدها موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *