گلخانه

همه چیز درباره کشت گلخانه ای خیار

همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره شد، کشت گلخانه‌ای محصولاتی مانند خیار، می‌تواند سوددهی مناسبی داشته و برای صاحبان گلخانه‌‌ها، بسیار مناسب باشد. کشت گلخانه‌ای خیار نیز مانند دیگر محصولات، نیازمند رعایت اصولی خاص برای دریافت بهترین بازدهی و نتیجه نیز است؛ از این رو در ادامه‌ی مقاله موارد مهمی در کشت گلخانه‌ای خیار و به طور کلی همه چیز درباره‌ی کشت گلخانه‌ای خیار را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و تهیه انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز خودتان موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

چرا کشت گلخانه‌ای خیار ؟

بهتر است قبل از بررسی اصول کشت گلخانه‌ای خیار ، به این موضوع بپردازیم که چرا صاحبان کسب و کار گلخانه‌‌ای، باید خیار را به عنوان یکی از محصولات اصلی پرورش دهند؟ به طور کلی، کشت گلخانه‌ای انواع محصولات، مزایای زیادی دارد و در چندین سال اخیر این کسب و کار به یکی از پربازده‌ترین کسب و کارها تبدیل شده است. خیار گلخانه‌ای نیز به دلیل کشت نسبتا ساده‌ای که داشته و همچنین نتیجه‌ی سریعی که دارد، برای کشت گلخانه‌ای بسیار مناسب است.

  • ظاهر خیار گلخانه‌ای

یکی از دلایلی که خیار گلخانه‌ای با استقبال زیادی مواجه می‌شود، ظاهر آن است؛ این محصول، در مقایسه با خیارهایی که در مزارع کشت می‌شوند، ظاهری بلند و کشیده‌ای داشته و به دلیل استفاده از آن‌ها در مهمانی‌ها و مجالس، به نام خیار مجلسی نیز شناخته می‌شود.

  • حفظ دما

یکی دیگر از مزایای کشت گلخانه‌ای خیار، حفظ دما و گرمای محیط در گلخانه است. همان طور که می‌دانید خیار، محصولی سرما گریز بوده و برای دریافت بهترین نتیجه، باید در آب و هوای گرم قرار بگیرد. به همین دلیل در فصول گرم سال که گرمای هوا به خودی خود تامین می‌شود، خیار گلخانه‌ای کمتر یافت می‌شود؛ اما با شروع سرمای هوا، به علت نیاز به گرمای هوا و شروع کشت گلخانه‌ای خیار، می‌توان به راحتی این محصول را پیدا کرد. در گلخانه، به علت محیط و تجهیزات موجود در آن، به راحتی دمای مورد نیاز خیار گلخانه‌ای تامین می‌شود.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و تهیه انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز خودتان موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

  • نیاز به فضای کمتر

برای کاشت خیار در مزارع و خارج از محیط گلخانه‌ای، به علت بوته‌ای بودن این محصول، به فضای زیادی احتیاج دارید. اما با کشت گلخانه‌ای خیار، می‌توانید بوته‌های خیار را به صورت عمودی قرار دهید تا بتوانید با استفاده از فضای بیشتر، محصولات بیشتری نیز داشته باشید.

مراحل کشت گلخانه‌ای خیار

1. کاشت بذر

اولین مرحله کشت گلخانه‌ای خیار، کاشت بذر این محصول است. برای کاشت بذر خیار گلخانه‌ای ، باید قبل از آخرین سرما، بذرها را بکارید تا یک هفته پس از گذشت سرما بتوانید آن‌ها را پیوند بزنید؛ این موضوع به علت آسیب پذیری‌ای که خیار در برابر سرما دارد، اهمیت زیادی دارد. در زمان کاشت بذر در کشت گلخانه‌ای خیار، می‌توان با تجهیزات مختلف گلخانه‌ای، مانند بخاری‌های گلخانه‌ای، گرمای مورد نیاز خیارها در دوره‌های انجماد را به دست آورد. در نتیجه دیگر نیاز نیست به سرمازدگی فکر کنید و می‌توانید با آسودگی خاطر در طول سال به پرورش آن‌ها بپردازید. در نظر داشته باشید برای خرید انواع بذر خیار گلخانه‌ای موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران از اینجا اقدام کنید.

2. استفاده از بستر کشت مناسب

برای کشت گلخانه‌ای انواع محصولات مانند خیار گلخانه‌ای ، جهت اطمینان بیشتر از جایگاه ریشه و رشد درست آن، باید از بستر کشت‌های مناسب استفاده کرد. می‌توانید برای تهیه انواع بستر کشت موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران از اینجا وارد شوید.

3. نحوه کشت گلخانه‌ای خیار

پس از رشد بذرهای خیار گلخانه‌ای ( رشد اولیه حدود سه هفته طول خواهد کشید. )، باید آن‌ها را در فاصله‌های 45 سانتی متری از یکدیگر بکارید. همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، در زمان کشت گلخانه‌ای خیار ، می‌توان بوته‌های خیار را به صورت عمودی قرار داد. به این صورت که با استفاده از ابزارهایی برای تکیه دادن گیاه، آن‌ها را تشویق به بالا رفتن کنید. بعد از مدت زمانی و رشد بوته‌ها به صورت عمودی، می‌توان با کوتاه کردن برگ‌ها اضافی و باقی گذاشتن تنها دو برگ، باعث تولید محصولات بیشتری نیز شد.

4. آبیاری خیار گلخانه‌ای

در نظر داشته باشید این‌که بوته‌های خیار گلخانه‌ای شما به چه میزان آب نیاز داشته باشند، به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • اولین عامل تعیین کننده‌ی میزان آبیاری خیار گلخانه‌ای ، نوع و کیفیت خاکی است که برای رشد آن در نظر گرفته‌اید. خاکی مطلوب کاشت و رشد خیار گلخانه‌ای است که غنی از مواد مغذی بوده و به اندازه کافی زهکشی شده باشد. برای مثال خاک‌های شنی، به علت زهکشی زیاد، نمی‌توانند به خوبی آب را در خود نگه داشته و آب از آن‌ها به سرعت خارج می‌شود؛ در نتیجه در صورت استفاده از این نوع خاک، به آبیای بیشتری نیاز خواهد بود.
  • دیگر عامل تعیین کننده، آب و هوای محلی یک منطقه است. عوامل آب و هوایی محلی مانند رطوبت، دما، باد، شدت نور و طول روز در فاصله زمانی که بوته‌ی خیار دریافت می‌کند، در میزان آبیاری این محصول تعیین کننده هستند. در اقلیم‌هایی با درجه حرارت بالا، رطوبت کم، نور و باد، به آبیاری بیشتری نسبت به اقلیم‌هایی با دمای پایین‌تر، رطوبت زیاد، نور کم و باد کم، است.

به طور کلی، خیار محصولی است که برای رشد، به آبیاری نسبتا زیادی نیاز داشته و بهتر است که به طور روزانه آبیاری شود. البته که نباید با آبیاری بیش از اندازه، باعث از دست رفتنشان شوید. نکته‌ی دیگری که در آبیاری خیار گلخانه‌ای باید در نظر داشته باشید این است که در نور مستقیم خورشید آبیاری را انجام ندهید؛ چرا که باعث سوختن بوته‌های خیار گلخانه‌ای می‌شود.

سخن آخر

آخرین مرحله از کشت گلخانه‌ای خیار، برداشت این محصول است. شما می‌توانید بین 20 تا 50 خیار از هر بوته برداشت کنید. زمان برداشت خیار گلخانه‌ای ، تقریبا 12 هفته پس از کاشت بوده و زمانی که آن‌ها به اندازه‌ی مناسب رسیده باشند. البته نباید برای برداشت آن‌ها دیر اقدام کنید؛ چرا که برداشت دیر هنگام باعث تلخی این محصولات می‌شود. برای برداشت خیار گلخانه‌ای، از یک چاقوی تیز استفاده کرده و از پایه آن را برش دهید.

در این مقاله سعی داشتیم تا مروری کلی بر موارد با اهمیت در کشت گلخانه‌ای خیار داشته باشیم. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *