گل و گیاه

هفت ترفند برای پرورش گیاهان زینتی

موقعیتی که کشور ایران به لحاظ جغرافیایی به دلیل همسایگی با کشورهای متقاضی گل‌وگیاه از نظر اقتصادی دارد بسیارآن‌ها انرژی می‌گیریم و رسیدگی کردن به ان برای ما حس خوشایندی به ارمغان می‌آورد. اما اگر ندانیم نسبت به نوع گیاه موردنظر، چگونه باید از آن مراقبت کنیم مسلما آسیب زیادی به یک موجود زنده وارد خواهیم کرد. بنابراین باید تمامی ترفندهایی که به شاداب ماندن گیاه منجرمی‌شود را بدانیم چراکه گیاهان هم مانند هر موجود زنده ی دیگری نیاز به توجه و مراقبت دارند. اما قبل از هرچیزی باید گیاهان زینتی را کاملا بشناسیم.

در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

دسته‌بندی آن‌ها به‌صورت زیر است:

۱. گل‌های برون خانه‌ای (فضای آزاد): 

درختان و درختچه‌های زینتی – گیاهان زینتی پوششی – گل‌های علفی زینتی – گل‌های باغچه‌ای و گلدانی

۲- گل‌های درون خانه‌ای (گیاهان آپارتمانی گلدانی برگ زینتی – گیاهان آپارتمانی گلدانی گل‌دار)

۳- گل‌های پیازی

۴- کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها

۵- گل‌های گلخانه‌ای

۶- گل‌های شاخه بریده

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود گیاهان آپارتمانی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

بهتر است این نکته را مدنظر داشته باشیم که شاید مراقب‌های روزانه به‌خصوص برای هر گیاه خیلی از زمان ما را به خود اختصاص می‌دهد و مشخصاً خیلی از ما نمی‌توانیم تمام‌وقت خود را صرفاً برای گیاهان خانه یا محل کارمان بگذاریم. پس بهتر است ترفندهایی را یاد بگیریم که هم در زمان صرفه‌جویی کرده باشیم هم گیاهان شادابی را هرروزه ببینیم و از آن‌ها انرژی بگیریم.

اولین و مهم‌ترین ترفندی که باید به آن اشاره کنیم استفاده از کود است کود در واقع غذای گیاه است. یکی از راه‌های مهم برای تقویت گیاهان خانگی و زینتی استفاده از کود است گیاهان عموماً به پتاسیم نیتروژن و فسفر نیاز دارند. شما می‌توانید با استفاده از کود مناسب نیاز آن‌ها را رفع کنید استفاده از کود، نیاز به کود در گیاهان مختلف مانند هر ویژگی دیگری متفاوت است. برخی از گیاهان هرسال یکبار و بعضی از آن‌ها سالی دو بار به کود احتیاج دارند. اگر گیاه گل‌دار دارید باید بسیار مراقب باشید که طبق دستور عمل به آن‌ها کود دهید.

کودها در انواع مختلف طبیعی (کود حیوانی، فرآوری شده، کود ارگانیک) و شیمیایی و به شکل‌های پودری، گرانوله، مایع و.. در بازار وجود دارند. یکی از انواع کودهای مناسب برای گیاه‌های زینتی کود اوره است.

 کود اوره چیست؟

کود اوره، از انواع کودهای نیتروژن است که قیمت بسیار مناسبی هم دارد و نسبت (نیتروژن – فسفر – پتاسیم) در آن برابر با 0-0-46 است. این قضیه درست است که در بدن انسان و حیوان اوره به طور طبیعی تولید می‌شد اما باید اشاره کرد که اوره مصنوعی نیز توسط آمونیوم غیر هیدرات، تولید می‌شود. با کود اوره می‌توانید بیشترین مقدار نیتروژن را با مقدار کمی از بودجه‌تان استفاده کنید.

وقتی کود اوره یا اوره بر سطح خاک قرار می‌گیرد، بر اثر یک فرایند شیمیایی، به بی‌کربنات آمونیوم تبدیل می‌شود. آمونیوم تبدیل به گاز می‌شود، اگر از این گاز محافظت نشود، از بین خواهد رفت. پس بهتر است آن را با خاک مخلوط کرده تا نتیجة بهتری بدهد حال برای گرفتن نتیجة مطلوب و مناسب دو روش وجود دارد: یا باید اوره روی سطح خاک پخش شود و سپس فوراً با خاک به‌خوبی شخم زده شود. در مواقع ضروری بهتر است که اوره مستقیماً در داخل خاک تزریق گردد. در روش دوم می‌توان اوره را روی سطح خاک پخش کرد و سپس با یک آبیاری سنگین، اوره‌های محلول را به بخش‌های پایینی خاک هدایت نمود.

هر موردی دارای مزایا و معایب است که باید به‌خوبی و بادقت آن هارا بررسی کنید. به طور مثال کود اوره می‌تواند بیشترین مقدار نیتروژن را میزان قابل‌ توجهی هزینه کمتر، در اختیار خاک و کشت قرار دهد. همچنین کود اوره را می‌توانید به‌راحتی انبار کنید واین کار در درازمدت خطر آتش‌سوزی ندارد. باید اشاره کرد که می‌توانید کود اوره را به‌تنهایی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کودهای دیگر مخلوط کنید.
بهترین گزینه‌ای که می‌توانیم برای اسیدی شدن خاک برای گیاهانی که در خاک اسیدی رشد بهتری دارند به آن اشاره کنیم کود اوره است برای گیاهانی که در خاک‌های اسیدی بهتر رشد می‌کنند، در کشت محصولاتی چون ذرت، توت‌فرنگی و سایر گیاهانی که به نیتروژن بالایی نیاز دارند، کود اوره قادر است مقادیر بالایی از نیتروژن را فوراً در اختیار گیاه بگذارد. و اما معایبی که باید به آن اشاره کنیم این است که باید حتماً مراقبت‌های به خصوصی بعد از مصرف اوره توسط خاک صورت بگیرد تا آمونیوم تبخیر نشود.

و اما موارد دیگری که برای رشد مناسب و ماندگاری گیاه نیاز است مسئله مهم و فراموش‌نشدنی آب دادن به گیاه است خیلی ما به‌اشتباه فکر می‌کنیم اگر گیاه هر روز و هر ساعت آبیاری شود، رشد بهتری خواهد داشت، این‌گونه نیست و آب دادن باید طبق اصول خاصی صورت گیرد.

فراموش نکنید هر نوع گیاه آپارتمانی به میزان مشخص و دقیقی آب نیاز دارد. اگر گیاه را به طور کامل آبیاری می‌کنید باید مطمئن شوید اضافه آب گلدان از انتهای آن خارج کرده‌اید تا ریشه گیاه پوسیده نشود.

  • بهتر است از آب کلردار برای آبیاری گیاهان استفاده نشود. برای این کار می‌توانید آب لوله‌کشی را حدود ۲ الی ۳ ساعت در محیط خانه قرار دهید تا کلر آن ته‌نشین شود و سپس از همین مقدار آب موجود، گیاه را به راحتی آبیاری کنید.
  •  نکته جالب توجه این است که آبی که در ان تخم مرغ صبحانه‌تان را آب پز می‌کنید، املاح معدنی موجود در آن برای گیاهان خانگی مفید است.
  • برای آبیاری گیاهان آپارتمانی آب خیلی سرد و یا آب گرم استفاده نکنید!
  • یکی از موارد جالب دیگر برای آبیاری گیاهان، آب آکواریوم ماهی‌ها است، این آب مانند کود برای گیاهان عمل می‌کند.

سخن آخر

به طور مشخصی، یکی دیگر از اصول نحوه قرارگیری گیاه برای استفاده از نور، طریقه چینش گیاهان در محیط است. بیشتر گیاهان باید در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرند و برخی نیز برعکس مانند گیاهان گل‌دارهای آن‌ها نیاز به چند ساعت نور مستقیم خورشید دارند.  قبل از خرید هر نوع گیاهی شرایط فضای خانه و داشتن مکانی با نور مناسب برای گیاه را در نظر داشته باشیدبعضی از گل‌های خانگی با نور مصنوعی هم می‌تواند نیاز خود را رفع کنند ولی بعضی از آنها فقط به نور طبیعی احتیاج دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *