گل و گیاه

روش کاشت سبزیجات در خانه

همانطور که می دانید سبزیجات از خواص بیشماری برخوردار است و استفاده از آنها برای بدن الزامی است. به طور کلی این محصولات سرشار از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و… است که می تواند برخی اختلالات موجود در بدن را برطرف نماید. برای کاشت این محصولات روش هایی وجود دارد که پرکاربردترین آن کاشت سبزیجات در خانه می باشد.

از نکات مهم و اساسی در حیطه کاشت سبزیجات در خانه این است که اصول و استانداردهای لازم به صورت دقیق مورد توجه باشد تا محصولات مرغوب و با کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن حاصل شود. به منظور کاشت و پرورش این محصولات باید به عوامل و عناصر مهم همچون آب و هوا، آب دهی، خاک مناسب، نور کافی و… اهتمام اساسی شود.

کاشت سبزیجات در خانه به دو طریق انجام می شود نخست اینکه به صورت مستقیم و بدون واسطه در مکان اصلی کاشته می شود یا در مواقعی ابتدا بذر سبزیجات در خزانه یا گلخانه کاشته می شود و سپس با پیدایش شرایط آب و هوایی مناسب آن را به مکان اصلی انتقال می دهند و موجبات رشد آن را فراهم می کنند. خرید بذر سبزیجات

نکته قابل توجه این است که شرایط کاشت سبزیجات در خانه متناسب با نوع آن امری متغیر و متفاوت است و در طی مراحلی صورت می گیرد که به شرح ذیل می باشد:

·        بذر تهیه شده به درستی و از مکان مطمئن تهیه شود.

·        فضای مناسب برای این کار به درستی انتخاب شود.

·        در صورت لزوم محصول به مکان مورد نظر منتقل شود.

·        زمین آماده و زهکشی شود.

·        بذر کاشته شود.

·        از بذر کاشته شده یا محصول به درستی مراقبت و نگهداری شود.

·        در زمان مناسب محصول برداشت شود.

چه نوع سبزیجاتی را می توان در خانه پرورش داد؟
امروزه با توجه به کاربرد بسیار زیاد سبزیجات، می توان به کاشت سبزیجات در خانه اقدام کرد و در خلال زمان اندک این محصولات را کاشت و برداشت نمود. برخی از سبزیجاتی که می توان آنها را در آسان ترین شرایط ممکن و با در نظر گرفتن فصل مربوط، در خانه پرورش داد عبارت است از:
·        کاشت ریحان: نور و گرمایی که برای این محصول در نظر گرفته شده باید به حد کافی و استاندار باشد و هرس مکرر می تواند در افزایش ثمر دهی آن تاثیر بسزایی داشته باشد.
·        کاشت تره: این محصول باید در مکانی دارای سایه باشد و به صورت مداوم آبیاری شود.
·        کاشت گشنیز: این بذرها باید به صورت روزانه آبیاری شود و نور خورشید به میزان کافی به آن بتابد.
·        کاشت نعناع: نور مورد نیاز برای پرورش و کاشت سبزیجات در خانه بسیار زیاد است و ابیاری باید به صورت منظم صورت بگیرد.
·        کاشت پیازچه: این محصول از طریق خود سبزی حاصل می شود و هیچ نیازی به بذر آن نیست. آبیاری مرتب و منظم این محصول می تواند در رشد آن تاثیر بسزایی داشته باشد.
·        کاشت قارچ: این محصول در خانه، در مکان خشک و تاریک پرورش می یابد.
·        کاشت سیر: این محصول با حفظ رطوبت حاصل می شود به گونه ای که به صورت منظم آبیاری شود و در منطقه ای با نور مناسب قرار بگیرد.
·        کاشت کاهو: برای پرورش هر چه بهتر این محصول باید به صورت مکرر به گلدان آب دهید و مرطوب باقی بماند.
·        کاشت هویج: برای پرورش این نوع سبزیجات در خانه باید نور به اندازه کافی به بذر بتابد و خاک نیز مرطوب باقی بماند. نکته قابل توجه این است که برای پرورش این محصول باید از آبیاری بیش از حد خودداری شود.
·        کاشت زنجبیل: این محصول برای رشد بهتر باید در مجاورت با نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد و رطوبت خاک به صورت مداوم حفظ شود.
نکته: محصولات فوق الذکر، در فصل زمستان و آب و هوای سرد رشد فوق العاده ای دارند حال آنکه در محیط آپارتمان نیز می توان آن را پرورش داد.
به طور کلی کاشت سبزیجات در خانه به فصل گرم و سرد سال بستگی دارد چرا که هر محصولی در شرایط آب و هوایی خاصی قابلیت برداشت دارد. برخی از سبزیجات در فصل گرم قابلیت و عملکرد بالایی دارند به گونه ای که این محصولات برای رشد و برداشت مستلزم خاک گرم با درجه حرارت بالا هستند تا محصولی مرغوب حاصل به دست آید.

چه زمانی برای کاشت سبزیجات مناسب است؟

یکی از مسائل مهمی که در زمینه کاشت سبزیجات در خانه برای افراد دارای اهمیت است توجه به زمان و تاریخ کاشت این محصولات است و اینکه در کوتاه ترین زمان حاصل شوند. برخی از گیاهان مناسب برای فصل گرم و برخی مناسب برای فصل سرد هستند و تعداد ناچیزی از آنها نیز در هوای معتدل و مرطوب رشد می کنند.

چنانچه افراد قصد دارند کاشت سبزیجات در خانه را در فصل زمستان و با وجود برف های سنگین و یخبندان انجام دهند توصیه می شود در روزهای آغازین پاییز اقدام به این کار نمایند تا پیش از شروع سرما محصولات را برداشت کنند و از کیفیت آن بهره مند شوند.

به طور کلی کاشت سبزیجات در خانه بستگی به عناصری همچون خاک مناسب، گرما، آفتاب و آب کافی دارد و زمانی که تمامی این عناصر فراهم شود این محصولات روند رشد سریع تری به خود می گیرند. نکته قابل توجه این است که انتخاب سبزیجات به سلیقه افراد بستگی دارد و در صورت نبود باغچه می توان از گلدان استفاده کرد.

نکته: با توجه به مطالب فوق سبزیجات بر اساس مقاومت آنها در برابر سرما و گرما کاشت و برداشت می شوند و زمان کاشت سبزیجات در خانه متناسب با نوع آنها امری متغیر و متفاوت است. به عبارتی بهترین زمان برای پرورش این محصولات بهار و زمستان است که در این فصل میوه درشت تر است و رشد آنها نیز سریع تر خواهد بود.

انتخاب مکان مناسب برای کاشت سبزیجات:

یکی از نکات مهم در زمینه کاشت سبزیجات در خانه انتخاب مکان مناسب برای این کار است که می تواند در روند رشد آنها تاثیرگذار باشد. این مکان باید دارای ویژگی هایی باشد که مهمترین آنها عبارت است از:

·        خورشید: یکی از ویژگی های بارز مکان کاشت سبزیجات در خانه، وجود نور مستقیم خورشید به حد کافی است که در این صورت باید جزئیات کاشت محصولات به خوبی شناسایی شود.

·        باد: تاثیر باد بر روی پرورش سبزیجات در منزل می تواند موثر در رشد آنها باشد. به عبارتی برخی از سبزیجات در معرض باد رشد بیشتر و برخی رشد کمتری دارند از این رو باید پیش از کاشت به این نکته توجه شود.

·        زمین و خاک: از ویژگی های مهم خاک برای پرورش سبزیجات در منزل این است که قابلیت زهکشی داشته باشد و زمین آن به گونه ای صاف باشد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

·        آب: از موثرترین عوامل برای کاشت سبزیجات در خانه دسترسی به آب و نزدیکی آن به مکانی است که کاشت در آن صورت گرفته است. نکته قابل توجه این است که میزان اب و ابیاری برای هر یک از سبزیجات به صورت متفاوت است و باید به خوبی مورد توجه افراد باشد.

نکته: لازم است اطلاعاتی پیرامون این محصولات و نحوه کاشت و برداشت آنها در اختیار داشت و از بروز برخی بیماریها و آفات به صورت جدی خودداری شود.

خصوصیات خاک مناسب برای کاشت سبزیجات:

همانطور که میدانید انتخاب خاک تاثیر بسیار زیادی در روند کاشت سبزیجات در خانه و رشد آنها دارد و افراد باید در زمان تهیه و انتخاب آن دقت ویژه ای داشته باشند.

·        یکی از ویژگی های مهم خاک برای پرورش سبزیجات، ارگانیک بودن آن است به گونه ای که با مواد دیگر ترکیب شده باشد چرا که این امر می تواند از کیفیت محصولات بدست آمده بکاهد.

·        از دیگر ویژگی های خاک برای پرورش سبزیجات این است که فاقد بو باشد که تشخیص این کار به آسانی میسر می شود.

·        خاک انتخاب شده برای کاشت سبزیجات در خانه باید توانایی و قابلیت نگهداری آب را دارا باشد که این امر دارای اهمیت اساسی است.

·        یکی دیگر از ویژگی های خاک برای پرورش و کاشت سبزیجات در خانه این است که فاقد تخم علف های هرز باشد که می تواند در کیفیت محصول بدست آمده موثر باشد.

·        خاک مناسب برای پرورش سبزیجات در خانه باید فاقد هرگونه باکتری و قارچ باشد چرا که این امر می تواند سبب بروز آفت و بیماری در سبزیجات شود.

·        از دیگر ویژگی های خاک مناسب برای کاشت سبزیجات در خانه این است که حاوی آهن، روی، مس و منگنز باشد که این عوامل می تواند در کیفیت و روند رشد سبزیجات موثر واقع شود.

از دیگر مسائلی که بر روی رشد و پرورش  و کاشت سبزیجات در خانه موثر است آبیاری آنهاست که در این زمان به عمق و ریشه گیاه توجه اساسی می شود. به طور کلی به هر اندازه ریشه گیاه عمیق تر باشد مدت زمان آبیاری نیز بیشتر می شود و چنانچه عمق ریشه کم باشد آبیاری سریع تر صورت می گیرد.

آبیاری زمین برای کاشت سبزیجات در خانه تا حد زیادی به نوع خاک و نوع محصول بستگی دارد به عبارتی اگر خاک شنی باشد دو بار در هفته و اگر خاک رس باشد یک بار در هفته این عمل انجام می شود.

نکته قابل توجه این است بهترین زمان برای آبیاری سبزیجات پس از کاشت سبزیجات در خانه صبح زود است چرا که هوا خنک است و آب دیر تر تبخیر می شود در نتیجه بیشتر بر روی ریشه باقی می ماند. چنانچه افراد نتوانند صبح زود این کار را انجام دهند بهترین زمان برای آبیاری اواخر بعد ظهر است.

در نهایت…

آبیاری به روش های مختلف همچون نشتی و کرتی صورت می گیرد که تا حد زیادی متناسب با نوع محصول انتخاب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *