گل و گیاه

جلبک دریایی آلگارین و روش استفاده از آن

جلبک‌ها به طور کلی کودهایی ارگانیک هستند که دسته وسیعی از مواد غذایی و با ارزش را برای رشد گیاهان با خود به همراه دارند. جلبک‌ها عموما به عنوان کود استفاده می‌شوند و به دلیل تجدیدپذیر بودن و پایدار بودنشان بسیار پرطرفدار هستند. البته ناگفته نماند که هیچ آسیبی نیز به طبیعت نخواهند زد؛ چون از خود طبیعت برمی‌خیزند. مزایای کودهای جلبک دریایی فراوان بوده و از جمله معدود کودهایی است که برای بیشتر گیاهان مفید است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله در مورد جلبک دریایی آلگارین و موارد استفاده از آن با شما صحبت خواهیم کرد. اما پیش از آن کمی در مورد جلبک‌ها و مورد استفاده آن‌ها با شما سخن می‌گوییم.

در نظر داشته باشید برای تهیه انواع کود با مواد اولیه‌ی جلبک موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

منبع تغذیه کننده کودهای جلبک دریایی

جلبک‌های دریایی، بیشتر در دریاها و دریاچه‌ها یافت می‌شوند که بطور کلی 3 دسته هستند. جلبک‌های قهوه‌ای، قرمز و سبز که نوع سبز در عمق کم، نوع قرمز آن در اعماق اقیانوس‌ها و نوع قهوه‌ای که در محدوده مکانی و زیستی دو نوع قبلی قرار دارد و بیشتر از 2 نوع قبلی برای کود استفاده می‌شود. جلبک دریایی آلگارین نیز یکی از همین جلبک‌ها است. درصد زیادی از جلبک‌هایی که در بازار به عنوان کود عرضه می‌شوند، از یک جلبک دریایی غول‌پیکر با طولی بیش از 50 متر، تهیه شده و عرضه می‌شوند.

بطور کلی محصولاتی که از جلبک‌های دریایی تهیه می‌شوند، برای تهیه دارو، خوراک دام و طیور و البته به عنوان یک ماده بسیار مهم و اولیه در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین درصد جلبک‌های دریایی که برای تولید محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند، جلبک‌های قهوه‌ای هستند. این جلبک‌ها بیش از 2000 نوع و گونه دارند که محصولات زیادی در تمام صنایع از آن‌ها استخراج می‌شود. یکی از کاربردهای مفید این جلبک‌ها استفاده آن‌ها در کشاورزی است. این جلبک‌ها به دلیل اینکه ریز مغزی‌های فراوانی در خود دارند، به شدت برای گیاهان و رشد آنان مفید هستند و باعث تولید محصولات ارگانیک در کشاورزی می‌شوند.

  • مواد تشکیل دهنده جلبک‌ها

بطور کلی جلبک‌ها، شامل عناصری کمیاب و با ارزش هستند مانند فسفر، منیزیم، روی، مس، آهن، پتاسیم، فسفر و نیتروژن که نقشی بسیار مفید در رشد گیاهان دارند. جلبک‌ها به مقدار فراوانی فیبر در ساختمان خود دارند که به موجب آن تغذیه خاک را به خوبی انجام داده و خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاک را به خوبی ارتقاء خواهند داد. جلبک دریایی آلگارین نیز در همین دسته از جلبک‌های تغذیه کننده قرار دارد. این جلبک‌ها که به منظور تهیه کود از آن‌ها استفاده می‌شود، خاک را به خوبی تغذیه کرده و غنی می‌کنند.

مزایای استفاده از کود جلبک دریایی

جلبک دریایی سرشار از مواد مغذی است و بیش از 70 نوع ماده معدنی، آنزیم و ویتامین در خود دارد. اگر از کود جلبک دریایی در زمان کاشت استفاده شود، به راحتی می‌تواند جوانه گیاهان را بیشتر کند. همچنین قرار دادن قلمه یک گیاه در محلول جلبک دریایی، ریشه‌ها را افزایش داده و کاشت را با موفقیت به سرانجام می‌رساند. اگر در خاک مراتع از جلبک دریایی استفاده شود قدرت جذب پروتئین و مواد غذایی در خاک افزایش می‌یابد. این کودها به دلیل ارگانیک بودن بهترین منبع تغذیه برای گیاهان هستند.

ویژگی‌های کود جلبک دریایی آلگارین

همانطور که گفتیم کودهایی که از جلبک دریایی به دست می‌آیند، همگی بسیار مغذی و مفید هستند. کود جلبک دریایی آلگارین نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مزیت‌های این کود این است که باعث افزایش رشد چشمگیر گل‌ها و گیاهان می‌شود؛ ضمن اینکه رنگ و قند آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. از طرفی طول و تعداد ریشه‌ها را نیز بهبود بخشیده و باعث توسعه آنان می‌شود. ریشه‌ها با استفاده از این جلبک مقاوم شده و از عوامل خسارت‌زا و بیماری‌زا دور می‌شوند، ضمن اینکه موجبات تحریک ریشه‌زایی نیز در گیاهان افزایش می‌یابد.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، مقاله‌ی ” 5 روش افزایش و تقویت ریشه زایی در گیاهان ” را از اینجا مطالعه کنید.

نحوه مصرف جلبک دریایی آلگارین

اگر قرار باشد برای درختان میوه، انگور، زیتون و مرکبات کود جلبک دریایی آلگارین استفاده شود، بهتر است قبل از گل دادن، در طول میوه دهی و به هنگام رسیدن میوه‌ها این کار انجام شود. برای کشت‌های گلخانه‌ای در زمان انتقال نشاء و درست در زمانی که گیاه 3 یا 4 برگ دارد، باید از این کود استفاده کرد. برای نشاء باید درست وقتی که نشاء انتقال داده شد و قبل از گل و میوه‌دهی این کود را بکار برد. در کشت‌هایی که در فضای باز هستند و برای گیاهان صنعتی باز هم در زمان انتقال نشاء باید عما کوددهی انجام شود. گل‌ها و گیاهان زینتی نیز بهتر است قبل از انتقال نشاء و گل‌دهی، با این کود تغذیه شوند.

در نظر داشته باشید می‌توانید برای تهیه انواع سینی کشت نشا موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

سخن پایانی

از دیرباز برای تغذیه گل‌ها و گیاهان از کود استفاده میشده و کودها مکمل‌هایی سرسخت و قوی در ایجاد رشد و نمو گیاهان بوده‌اند. منشاء تغذیه‌ای که به گل‌دهی و میوه‌دهی بهتر گیاهان کمک می‌کند و می‌تواند از منابع مختلفی تهیه شود. جلبک‌ها به ویژه جلبک دریایی آلگارین، به دلیل اینکه منشاء گیاهی دارند و مستقیم از بستر خاک و زمین تغذیه می‌کنند، هیچگونه خطری برای محیط زیست نداشته و برای تغذیه خاک و رشد ارگانیک گیاهان مفید هستند.

می‌توانید برای تهیه جلبک دریایی آلگارین پودری موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *