گل و گیاه

5 کود مناسب گیاهان آپارتمانی

زندگی امروزی باعث شده ‌است که افراد از محیط‌های طبیعی بسیار دور شوند و خیلی کمتر از قبل در اطراف خود محیط‌های سرسبز و با طراوت را مشاهده کنند. این روند با پیشرفته‌تر شدن جوامع در حال افزایش است. متخصصان ثابت کرده‌اند که وجود گل و گیاه در اطراف انسان (البته باید به حساسیت افراد مختلف نسبت به برخی از گونه‌های گیاهی نیز توجه شود) باعث می‌شود که فرد احساس سرزندگی و رضایت بیشتری داشته باشد و این احساس مثبت، به طور طبیعی در تمام ابعاد زندگی فرد اثر گذار خواهد بود. گل و گیاه آپارتمانی، در میان افراد مختلف، به علت اثرات مثبت زیادی که دارند و همچنین زیبایی که به محیط میدهند، بسیار پرطرفدار هستند. پرورش این محصولات، نیازمند پیش نیازهای خاصی بوده که یکی از آن‌ها، استفاده از کود می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی 5 کود مناسب گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برای تهیه انواع سینی کشت نشا موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

معضل عدم رسیدگی

متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که افرادی نتوانسته‌اند از گل و گیاه آپارتمانی خود به درستی نگهداری کنند و این عدم رسیدگی کافی باعث شده ‌است تا گل و گیاه آپارتمانی آن‌ها پژمرده شود و حتی در مواردی، دیگر قابل بهبود نیز نباشد. به نظر می‌رسد این چالش از زمانی شروع می‌شود که افراد به گل و گیاه مورد نظر خود، به عنوان یک شی بی‌جان نگاه می‌کنند و یا اصلا پژمردگی و خراب شدن آن گیاه برایشان مسئله‌ای نیست، چرا که با مواردی دیگر آن را جایگزین می‌کنند.

اگر قصد خرید گیاه آپارتمانی را دارید، باید چند مورد، از جمله میزان کافی نور، آبیاری، کود و… را برای آن تنظیم کنید. در این مقاله سعی شده ‌است چند مورد از بهترین کود مناسب گیاهان آپارتمانی به شما معرفی شود تا با استفاده از آنها برای گیاه آپارتمانی خود، بتوانید برای مدتی طولانی سلامت و زندگی آن گیاه را حفظ کنید.

برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

تاثیرات کودها

یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد گیاهان، کود مناسب است. گیاهان، بسیاری از انرژی لازم خود را از خاکی که در آن قرار دارند، دریافت می‌کنند. کود یک ماده‌ی مغذی برای گیاه محسوب شده که استفاده از آن باعث بهبود کیفیت خاک خواهد شد.

گیاهان آپارتمانی معمولا نسبت به دیگر گیاهان، دارای حساسیت بیشتری هستند و کود مورد نیاز آن‌ها نیز باید با دقت بیشتری انتخاب شود تا مواد ریز و کلان مغذی لازم برای رشد گیاه تامین شود.

چالش‌ها و سوالات متداول

در استفاده از کود مناسب گیاهان آپارتمانی، سوالات متداولی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • چه زمان و به چه دفعاتی باید برای گیاه از کود استفاده کرد؟

اینکه یک گیاه آپارتمانی به چه دفعاتی نیاز به کود دارد، به نوع آن گیاه وابسته است. بعضی از گیاهان به علت تغذیه‌ی خاصی که دارند، هر هفته نیاز به کود و بعضی دیگر به علت رشد آهسته‌ی خود، به صورت ماهیانه نیاز به کود دارند.

  • بهترین زمان کوددهی گیاهان آپارتمانی چه زمانی است؟

بهترین زمان کوددهی این نوع گیاهان، با استفاده از کود مناسب گیاهان آپارتمانی، در فصل تابستان و بهار می‌باشد.

  • چرا گیاهان آپارتمانی بیشتر به کود نیاز دارند؟

گیاهان آپارتمانی بر خلاف گیاهانی که در محیط بیرون هستند، مواد آلی ندارند. این فرایند کود دهی منظم با استفاده از کود مناسب گیاهان آپارتمانی، باعث رشد سالم گیاهان می‌شود.

البته با اینکه اکثر گیاهان مواد مورد نیاز خود را از دی اکسید کربن و آب دریافت می‌کنند، اما باز هم به مواد مغذی دیگری که معمولا به طور طبیعی در خاک پیدا نمی‌شوند، نیاز دارند. مواد مورد نیاز گیاهان مواردی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کود دهی به گیاه همین مواد مورد نیاز را تامین می‌کند.

  • کود ارگانیک یا کود شیمیایی؟

یکی از اشتباهات بسیار مخرب برای گیاهان و به خصوص گیاهان آپارتمانی، استفاده از کودهای ارگانیک است. استفاده از کود ارگانیک به جای کودهای شیمیایی موجود در بازار، نه تنها مواد مغذی گیاه را به آن نمی‌رساند، بلکه باعث از بین رفتن آن نیز می‌شود.

انواع کودهای مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی

برای انتخاب بهترین کود مناسب گیاهان آپارتمانی، باید با انواع آن‌ها آشنا شویم

  • کود کامل یا کود سه بیست

هر گیاهی برای رشد به سه ماده‌ی نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیازمند است. کود سه بیست با دارا بودن مقدار قابل توجه و متعادلی از این سه ماده، می‌تواند به رشد و حفظ سلامتی گیاهان کمک کند. کود سه بیست به علت میزان مغذی بودن زیاد ، برای گیاهان به عنوان کود کامل شناخته می‌شود. ریز مغذی‌های فراوان موجود در کود سه بیست می‌تواند این محصول را به عنوان یکی از موارد کود مناسب گیاهان آپارتمانی تبدیل کند.

  • کود نیترات کلسیم

زمانی که حدود دو تا سه ماه از عمر خاک اولیه گیاه آپارتمانی گذشت، باید به آن کلسیم اضافه شود. کود نیترات کلسیم همین کار را انجام می‌دهد و باعث افزایش کلسیم خاک می‌شود. کود نیترات کلسیم برای انواع گیاهان توصیه می‌شود؛ چرا که برای تمام آن‌ها می‌تواند مفید باشد.

کود نیترات کلسیم برای افزایش ماندگاری گیاه بسیار کاربردی است و علاوه بر این مزیت، باعث مقاوم شدن برگ، ریشه و ساقه‌ی گیاه نیز می‌شود.

  • کود آهن

یکی دیگر از موارد کود مناسب گیاهان آپارتمانی، کود آهن است. اگر گیاه آپارتمانی دارید، باید به نشانه‌های مربوط به کمبود آهن در گیاه توجه کنید. اگر به این کمبود توجه نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود.

از جمله مواردی که نشانه‌هایی از کمبود آهن در گیاهان است، می‌توان به مواردی مثل تغییر رنگ برگ‌های گیاهان و همینطور زرد شدن برگ‌های گیاهان اشاره کرد.

اگر این موارد را در گیاه خود مشاهده کردید، باید بدانید که این گیاه با کمبود آهن مواجه است و برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی باید از کود آهن استفاده کنید. و با توجه به توضیحات روی بسته بندی کود آهن، میزان کود مشخصی را استفاده کنید و نه بیشتر از حد مشخص شده‌ی آن.

برای تهیه انواع سینی کشت نشا موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

  • کود کاکتوس

کاکتوس‌ها گیاهان مقاوم‌تری هستند و از این جهت نیاز کمتری به رسیدگی دارند، اما با این حال اگر کاکتوس را به عنوان گیاه آپارتمانی خود انتخاب کرده‌اید، باید از کود مخصوص به آن نیز استفاده کنید. کود کاکتوس که با عبارت 36-12-6 نیز شناخته می‌شود.

کود کاکتوس مورد بررسی‌های متنوعی قرار گرفته‌ است و استانداردهای به کار گرفته شده در آن متناسب با رشد مناسب کاکتوس‌ها می‌باشد.

  • کود ریشه زایی

کود ریشه زایی مخصوص افزایش ریشه زایی در گیاهان مختلفی از قلمه‌های گیاهان می‌باشد. علاوه بر این مزیت کود ریشه زایی، این کود باعث تقویت شدن ریشه‌ی گیاه مورد نظر و همینطور ترمیم ریشه‌های از بین رفته‌ی گیاه نیز می‌شود.

کود ریشه زایی باعث تقویت سیستم رویشی برای رشد گیاهان می‌شود. کود ریشه زایی کاربرد دیگری نیز دارد و آن هنگام پیوند زدن گیاه است. در آن زمان استفاده از کود ریشه زایی باعث گسترش سریع و رشد قابل توجه ریشه‌ی گیاه مورد نظر می‌شود و همینطور کود ریشه زایی باعث می‌شود که گیاه در برابر تنش‌های به وجود آمده‌ی بعد از پیوند نهال یا قلمه، مقاومت بیشتری داشته باشد و در نهایت سیستم ریشه زایی با استفاده از کود ریشه زایی، بهبود پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *