باغبانی و کشاورزی

4 نوع بذر سبزیجات و روش کشت سبزیجات

بسیاری از افراد علاقه مند به کشت و پرورش سبزیجات هستند و یا حتی شغل و حرفه‌ی آنها نیز این کار است. لازمه‌ی انجام درست این کار، آشنایی به روش‌های درست کشت سبزیجات و البته توجه به جزئیات مربوط به انواع بذر سبزی است. در این مقاله به این دو مورد پرداخته می‌شود و چهار نوع بذر سبزی و روش کشت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید.

جهت مشاهده بذر در فروشگاه بهاران از این لینک استفاده کنید.

نکات قابل توجه در روش کشت انواع بذر سبزی

اگر گلدان را برای کشت بذر سبزی انتخاب کرده‌اید، باید گلدانی را انتخاب کنید که در آن سوراخ‌هایی تعبیه شده باشد و زیر گلدان نیز ظرفی را قرار دهید که آب‌های خارج شده از زیر گلدان، در آن جمع تا در نهایت فرآیند آبیاری به بهترین شکل انجام شود.

برای کشت بذر سبزی باید خاکی مناسب فراهم کنید. معمولا انواع بذر سبزی به گونه‌های متفاوتی از خاک نیاز دارند اما برای شروع، انتخاب خاک ترکیبی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. بذر سبزی معمولا در خاک‌های متنوع بالاخره جوانه می‌زنند اما برای بهتر شدن شرایط خاک، می‌توانید مقداری زغال را له کرده و به خاک اضافه کنید. کربن موجود در زغال باعث می‌شود تا گیاه به بیماری دچار نشود. مقدار زغال اضافه شده نسبت به کل خاک حدود پنج تا ده درصد باید باشد.

بیشتر انواع بذر سبزی برای رشد کافی خود، نور خورشید و فضایی نسبتا گرم لازم دارند. قرار دادن گلدان در پنجره‌های نورگیر برای کاشت بذر سبزی روش بسیار خوبی است. البته گاهی در محیطی که کشت بذر سبزی در آنجا قرار است انجام شود، این امکانات نظیر نورگیر و دمای نسبتا بالا موجود نیست. در این حالت می‌توان برای کشت بذر سبزی از لامپ رشد گیاه استفاده کرد. این نوع از چراغ بدون توجه به شرایط محیط مورد نظر، با تنظیم دما و نور باعث رشد مناسب‌تر گیاه می‌شود.

روش کاشت انواع بذر سبزی

صرفا با درست کردن یک یا چند باکس ( بسته به میزان دلخواه ) می‌توان به سادگی، انواع بذر سبزی خوردن، مثل سبزی شوید، جعفری، تره ، سبزیجات ریحان، شاهی و… کشت کرد. در مرحله‌ی اول، بذر سبزی مورد نظر را شش تا هشت ساعت برای افزایش میزان جوانه زنی بذرها، در آب ولرم قرار داده و بعد از این کار، بستر مناسب بذرها باید فراهم شده و بذر‌ها روی آن قرار داده شود.

در ابتدا آبیاری بذرها باید ملایم‌تر باشد و توسط یک آب پاش انجام شود. نور و دمای مورد نیاز انواع  بذر سبزی، نوری ملایم و دمایی بین هجده تا بیست و پنج درجه است. هر وقتی که احساس شود خاک مورد نظر خشک شده و رطوبت آن کاهش یافته‌است، باید مجددا آبیاری انجام شود.

  • میکروگرین

میکروگرین‌ها کوچک‌تر از سبزی‌های کوچک و بزرگتر از جوانه‌ها می‌باشند. آنها طی هفت تا چهارده روز، تقریبا هفت سانتی متر رشد می‌کنند. طعم و مزه‌ی آنها بسیار بهتر از سبزی‌های بالغ است. کاربردهای آنها نیز در تهیه سوپ، سالاد و ساندویچ می‌باشد.

روش کاشت میکروگرین

یک حفره کم عمق روی کمپوست باید ایجاد شده و بذر سبزی مورد نظر کاشته شود. مقدار آب مورد استفاده برای آبیاری باید در حدی باشد که باعث شستشوی بذرها نشود. البته عمق خاک حدود سه سانتی متر باید باشد.

هنگام برداشت هم می‌‌توان گیاه را از پایه و یا آن‌ها را کلا از ریشه جدا کرد. اگر می‌خواهید که از جوانه‌ها استفاده کنید، آنها چند روز بعد از کاشت بذر، آماده برداشت هستند. خاک باید به صورت مداوم بررسی شود تا مرطوب باقی بماند و بعد دو تا سه هفته می‌توان سبزیجات را برداشت کرد.

  • پیازچه

محل بومی و اصلی رشد و کشت این گیاه کاملا مشخص نیست ولی نظر بعضی بر این است که از سیبری یا اروپای شرقی به قسمت‌های دیگر جهان آورده شده ‌است. بذر سبزی پیازچه با توجه به آب و هوای محدوده‌ی مورد نظر، از اوایل ماه اسفند تا اواخر خرداد کشت می‌شود.

روش کاشت بذر سبزی پیازچه

بعد از آماده سازی زمین و پاشیده شدن بذرها، روی آن با مقدار کمی خاک نرم و یا خاک برگ پوسیده پوشانده می‌شود. این بذر سبزی به دو صورت دستپاش و خطی کشت می‌شود. در روش دستپاش، بیرون آوردن علف‌های هرز، مشکل است. در این روش با خارج کردن تعداد زیادی از پیازچه‌های سبز شده، باید محل کشت را خلوت کرده و به همین دلیل مقدار زیادی از محصول به هدر می‌رود. ولی در طریقه کاشت خطی خارج کردن علف‌های هرز، ساده است.

بذرها در داخل غلافی سبز رنگ در نوک ساقه میانی وجود دارند. این ساقه‌ها را بعد از رسیدن و قبل از اینکه خشک شوند، قطع کرده و در مکانی خشک و البته هواگیر باید خشک و در مرحله‌ی بعد، آنها را تکان داده و بذرها از آن‌ها جدا شود.

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

  • تربچه

برای کشت تربچه توصیه می‌شود در فضای باز و البته با توجه به دمای هوا، از اوایل ماه اسفند تا اوایل آبان این بذر سبزی کشت شود.میزان مصرف شدن بذر سبزی مورد نظر در زمان کاشت به توجه و دقت فردی که اینکار را می‌کند، بستگی دارد. به این صورت که اگر فشرده کاشته شود مقدار بذر سبزی کمتر و اگر کم پشت کاشته شود، مقدار بذر سبزی بیشتری نیاز است.

روش کاشت بذر سبزی تربچه

طبیعتاً برای برداشت محصولی مرغوب باید زمین مورد نظر تقویت شود، اما در کل تربچه نیاز کمی به مواد غذایی و کود دارد؛ به صورتی که در خاکی با حداقل مواد مغذی نیز می‌تواند کشت شود.

نکته‌ی قابل توجه در کشت بذر سبزی تربچه، این است که به دلیل کوتاه بودن زمان رشد و رسیدن این بذر سبزی بین هجده تا بیست و پنج روز، بهتر است که این بذر سبزی در کنار دیگر محصولات کاشته شود و از این طریق تا جای ممکن از زمین مورد نظر استفاده می‌شود.

برای مطالعه مقاله “5نکته در انتخاب کود برای مصرف خانگی” از این لینک استفاده کنید.

  • ریحان

برگ‌های ریحان ، به رنگ سبز یا بنفش و بسیار معطر و البته کمی تند هستند. محل اصلی و اولیه‌ی رویش ریحان، هندوستان بوده ‌است. از برگ این گیاه به صورت خام و همراه با غذا استفاده می‌شود.

بذر سبزی ریحان در بسیاری نواحی ایران کشت شده و معمولا بذر سبزی مورد نظر از اواسط ماه فروردین تا اواخر خرداد با توجه به آب و هوای محدوده‌ی مورد نظر کشت می‌شود. باید توجه کرد که ریحان، احتیاج زیادی به آبیاری دارد و در صورتی که با کمبود آب مواجه شود، پژمرده خواهد شد.

روش کاشت بذر سبزی ریحان

ریحان را به دو صورت دستپاش در زمین‌های کرت بندی شده می‌کارند و چون ریحان در زمان برداشت با ساقه به بازار عرضه می‌شود، آن را هنگام برداشت با ساقه از بوته جدا یا اینکه با ریشه از خاک برداشت می‌کنند، ریشه‌ها را قطع کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

برای برداشت ریحان ساقه‌های بوته گیاه را نمی‌چینند تا زمانی به گل بنشیند و بعد از آن که گل‌ها رسیدند و دانه بسته شد و شادابی بوته‌ها به صورت کامل از بین رفت، ساقه‌های گلدار را قطع کرده و در محلی خشک و به زیر سایه بر روی نایلون و یا پارچه قرار می‌دهند. وقتی که ساقه‌ها کاملا خشک شدند، آنها را تکان داده و بذرها را جدا کرده و در ظرف مناسبی نگهداری می‌کنند و با استفاده از بذر سبزی به دست آمده، مجددا ریحان را می‌کارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *