گلخانه

5 راهکار کسب درآمد با کشت گلخانه‌ای

کشت گلخانه‌ای به دلیل درآمدزایی بالایی که دارد در دهه‌های اخیر بشدت مورد توجه قرار گرفته است و افراد زیادی تصمیم گرفته‌اند تا به این حرفه روی بیاورند. در این بین پیش از هر اقدامی افراد تمایل دارند تا میزان درآمد آن را بطور تقریبی تخمین زده و با راه‌های کسب درآمد در این حرفه بیشتر آشنا شوند. در این مقاله هدف ما این است که با آشنا کردن شما با این حرفه، کمک کنیم تا راه‌ها و  چالش‌های پیشرو در این مسیر را شناخته و دیدی باز قدم در این راه بگذارید. کشت گلخانه‌ای محصولات مختلف، شاید در نگاه اول آسان بنظر آید اما سختی‌های خاص خودش را دارد.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید دیگر مقالات نوشته شده مرتبط با موضوع گلخانه در وب‌سایت فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا مشاهده و مطالعه کنید.

درآمد ماهیانه در کشت گلخانه‌ای

یکی از سوال‌هایی که افراد زیادی تمایل به دانستن پاسخ آن دارند این است که ماهیانه تا چه میزان درآمدی برای کشت گلخانه‌ای دست خواهیم یافت؟ بهتر است در همین ابتدای امر این موضوع را روشن کنیم که کشت گلخانه‌ای یک شغل کارمندی با حقوق و مزایای ثابتی نیست و شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید درآمد مشخصی را برای آن قائل شوید. اما نکته جالب اینجاست که میزان درآمدزایی از کشت گلخانه‌ای هیچ سقفی ندارد و شما تا زمانی که محصولی خوب و مناسب برای ارائه داشته باشید، می‌توانید فروش خوب و بالایی را نیز تجربه کنید و در ادامه درآمد مطلوبی نیز داشته باشید.

چرا کشت گلخانه‌ای؟

در روش‌های معمولی که برای کشت گیاهان در نظر گرفته می‌شود، گیاهان را در فضای باز قرار می‌دهند که همه چیز بر اساس مساعد بودن آب‌و‌هوا خواهد بود. فرایند کاشت محصول متناسب با گیاه مورد نظر در بهار و برداشت در ماه‌های آخر تابستان که هوا کاملا مساعد است، انجام می‌شود. البته در برخی از مناطق جنوبی در کشورمان امکان اینکه برخی از گیاهان در فصل سرما کاشته شود نیز وجود دارد. این نوع کشت با کشت گلخانه‌ای تفاوت فراوانی داشته که در آن از روش‌های کاملا سنتی استفاده شده و همه چیز کاملا تابع شرایط جوی و محیطی است.

برای کشت گلخانه‌ای، باید تمام جوانب را در نظر گرفت؛ به‌عنوان مثال کودهای مناسب مانند کود فسفر و کودهای ضد تنش را برای گیاهان در نظر گرفته و به‌موقع با مواد لازم آن‌ها را تقویت کرد. اگر به هر دلیلی قصد انجام کشت در خارج از فصل را دارید باید بتوانید محیطی کاملا مطلوب و مناسب برای گیاهان خود فراهم کنید تا با مشکلی مواجه نشوند. اما کشت گلخانه‌ای هیچ مشکل و محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد و با رعایت شرایطی خاص و البته کنترل شده محصولی با کیفیت و سودی مناسب را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای تهیه انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

مزایای بکارگیری کشت گلخانه‌ای

حتی اگر تحصیلاتی در رشته کشاورزی و یا گیاه‌شناسی نداشته باشید، باز هم می‌توانید تشخیص دهید که کشت گلخانه‌ای در مقایسه با روش‌های قدیمی، بهتر استاز مزیت‌های کشت گلخانه‌ای می‌توان تولید گیاهان خارج از فصل اشاره کرد. همچنین در کشت گلخانه‌ای توان تولید در سطح، 10 برابر از تولید سطح آزاد بیشتر است؛ برای مثال کشت خیار در گلخانه را می‌توان تا میزان 20 کیلوگرم در مترمربع به جای مقدار 2 کیلوگرم در هوای آزاد ارتقاء داد.

در کشت گلخانه‌ای این امکان وجود دارد که در طول یک سال، تعداد بیشتری محصول تولید شود؛ حتی به علت استفاده از کودهای تقویتی، نه تنها کیفیت محصولات حفظ شده، بلکه افزایش نیز می‌یابد.

زمانی که کیفیت محصول شما بیشتر شود؛ توان صادرات نیز بالا خواهد رفت و محیط زیست نیز حفظ شده و آسیبی به آن نخواهد رسید. ناگفته نماند که بوسیله آبیاری تحت فشار در کشت گلخانه‌ای، می‌توان صرفه جویی فراوانی نیز در مصرف آب داشت. کشت گلخانه‌ای به شما این فرصت را می‌دهد تا از زمین‌هایی که قابل کشت نیستند هم به نحو احسنت استفاده کرده و مطابق با نیاز بازار، محصولات مد نظر خود را پرورش دهید.

اقدامات مورد نیاز برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای

در گام اول برای داشتن گلخانه‌ای بهتر و یک کشت گلخانه‌ای خوب باید مبانی باغبانی، کشاورزی، نحوه استفاده از مواد مغذی مانند کود مخصوص رویش، کود آهن، کود مخصوص گلدهی، کودهای تقویتی و غیره را آموزش ببینید و میزان و مقدار مجاز استفاده متناسب با هر گیاه را بخوبی بسنجید.

دیگر اقدامات مهم در کشت گلخانه‌ای

حال که برای انجام کشت گلخانه‌ای عزمی راسخ دارید، اجازه دهید تا گام‌های بعدی این کار را برای شما شرح دهیم. باید بازار فروش خود را قبل از شروع به کشت انتخاب کرده و اهداف خود را معلوم کنید. دقت کنید که کدام فصل بازار برای فروش محصولات شما داغ است و بیهوده زمان و سرمایه‌ی خود را در زمان نادرست هدر ندهید. نوع و ویژگی محصول خود را مشخص کرده و همه چیز را حتی ریزترین جزئیات را پیش از انجام کشت گلخانه‌ای در نظر بگیرید. برای ساخت گلخانه جهت نور، باد و تمامی عوامل طبیعی را در نظر بگیرید.

ویژگی‌های خاک و نوع آن، نوع و میزان آبیاری، همگی از جمله مواردی هستند که باید مدنظر داشته و به آن‌ها دقت کنید تا کشت گلخانه‌ای خوب و باکیفیتی را ارائه دهید. همچنین فاصله گلخانه تا بازار، محاسبه دستمزد کارگران، مواد و کودهای مغذی مورد استفاده برای رشد، گل دهی، مراقبت و اصلاح گیاهان، جمع آوری اطلاعات لازم برای مقابله با آفات، حشرات، مشکلات پیشرو، همگی از جمله اقدامات و ملزوماتی هستند که باید برای داشتن یک کشت گلخانه‌ای مناسب آن‌ها را لحاظ کرده و مدنظر داشت.

  • رکن اصلی درآمد، بازاریابی

پیشنهاد ما به شما برای داشتن یک کشت گلخانه‌ای خوب و مناسب این است که پیش از هر کار و حتی قبل از محاسبه کردن درآمد، به بازاریابی محصولات خود بپردازید و کار خود را با برقرارکردن ارتباط با مصرف کنندگان، صادر کنندگان و سایر گلخانه داران آغاز کنید. با تولیدکنندگان همنشین شده، صحبت کنید و نظر آن‌ها را در مورد محصولات تولیدی و کیفیت مورد نظرشان جویا شوید. در مورد خلاء بازار با آن‌ها صحبت کنید و با هوشیاری تمام سعی کنید بخش فروش در برخی از محصولات مورد نیاز بازار را به دست بگیرید؛ چرا که اگر در این بخش هوشمندانه عمل کنید، به خوبی می توانید به سودهای بسیار بالایی برسید.

کشت گلخانه‌ای و پتانسیل بالای درآمدزایی

ما در این مقاله سعی کردیم تا واقع‌بینانه همه چیز را برای شما شرح دهیم؛ اینکه چگونه و از چه راه‌هایی بتوانید به کسب درآمد برسید یک مسئله نسبی در کسب و کار کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود؛ علت این امر نیز تماماً به این موضوع بستگی دارد که شما چگونه و با چه برنامه‌ریزی و هدفی کار خود را آغاز کنید. این که تمام جوانب را بسنجید، تمام چالش‌ها را در نظر بگیرید، موانع پیش‌رو را بررسی کنید و با یک برنامه از پیش تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهید، می‌تواند به میزان زیادی شما را به نتیجه عالی و مطلوبی برساند. پس قبل از هر چیز پیشنهاد ما این است که به‌خوبی در مورد این موضوع مطالعه کرده، با افراد با سابقه مشورت کنید و دوره‌های لازم برای طی کردن مراحل اولیه را بگذرانید تا بتوانید با اقداماتی هوشمندانه برای کسب درآمد خوب در این حرفه قدم بگذارید. از همراهی شما تا پایان متشکریم.

همچنین در نظر داشته باشید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *