گل و گیاه

فواید باورنکردنی گیاهان زینتی در محل زندگی

فواید باورنکردنی گیاهان زینتی در محل زندگی

گیاهان زینتی مدت‌هاست که با زندگی ما درهم آمیخته و قسمتی از خانواده ما شده‌اند. هرچه اندازه خانه‌ها کوچکتر شد و فضای سبز و حیاط از آن‌ها بیشتر فاصله گرفت، حضور گیاهان زینتی پررنگ‌تر شده و بیشتر با ما و زندگی مدرن پیشرو، گره خورد. همچنین با اختصاص دادن قسمتی از خانه حتی شده یک فضای 1 در 1 متر و بسیار کوچک جهت نگهداری از گیاهان زینتی برای بعضی از افراد یک عادت شده و توانسته قسمتی از زندگی و روزمرگی‌ها را برای آنها پر کند. ما در این مقاله به بررسی شرایط نگهداری از گل‌ها و گیاهان زینتی می‌پردازیم و این‌که چه تاثیر مفید و اعجاب‌آوری در ابعاد مختلف زندگی ما دارد را ارزیابی خواهیم کرد.

برای تهیه انواع تجهیزات و ادوات گلخانه‌ای مورد نیاز موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید.

اثرات فوق العاده گیاهان زینتی در محیط زندگی

اگر به عقب برگردیم و به آغاز خلقت اشاره کنیم، باید بگوییم که گیاهان از همان ابتدا مورد توجه بوده و منابعی مهم برای تغذیه به حساب می‌آمدند. همچنین به خواص گیاهان زینتی نیز باید اشاره کرد. گیاهان از همان آغاز خلقت کاربردهای غذایی، ساختمانی، سوختی و دارویی داشتند و برای انسان‌ها و حیوانات نیز مفید بوده‌اند.

بشر از همان ابتدا برای تزئین منزل خود از گیاهان استفاده می‌کرده و حتی در زمان مرگ نیز گیاهان قسمتی از مراسم آن‌ها بوده‌اند. مزایای گیاهان در سلامت روح و روان انسان کم نیست و در این بین افراد متعددی به راحتی به پرورش گل‌ها و گیاهان زینتی می‌پردازند و روح و روان خود را التیام می‌بخشند. در ادامه به مزایای بی‌شمار گیاهان اشاره خواهیم کرد.

  • با گیاهان زینتی به مبارزه انواع بیماری‌ها بروید!

بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر به دلیل وجود ویروس‌هایی اتفاق می‌افتد که از طریق هوا وارد بدن ما می‌شوند. اما تحقیقات، حاکی از این موضوع است که گیاهان تا 30 درصد از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کنند. دلیل این موضوع بیشتر ناشی از تصفیه ذرات و ویروس‌های ‌معلق موجود در هوای داخل خانه است که توسط گیاهان زینتی درون خانه انجام می‌شود. همچنین گیاهان زینتی می­توانند با از بین بردن آلاینده‌ها، مانعی برای بروز سردرد، تهوع و مشکلات تنفسی اعضاء باشند.

  • بالا بردن سطح اکسیژن هوای محیط با استفاده از گیاهان آپارتمانی

یکی از عوامل موثر در بروز سردرد؛ کمبود اکسیژن است که سبب ایجاد سردردهای بسیار آزاردهنده می‌شود و حتی ممکن است فعالیت های روزانه فرد را با مشکل مواجه کند. گیاهان زینتی خانگی این قابلیت را دارند که از طریق عمل فتوسنتز و با افزایش دادن اکسیژن موجود در هوای اطراف خود، باعث کاهش مشکلاتی از جمله سردرد شوند!

  • تصفیه هوا با مکانیزم طبیعی فتوسنتز گیاهان تزئینی

گیاهان زینتی آپارتمانی این توانایی را دارند که مواد سمی موجود در هوا را جذب کرده و به اکسیژن خالص تبدیل کنند. به عبارتی این گیاهان یک تصفیه کننده طبیعی هستند که باعث عبور جریان هوای پاک به مغز و بدن ما می­شوند.

  • افزایش حس شادی و نشاط با گل‌های آپارتمانی

 گیاهان زینتی آپارتمانی و در کل تمامی گیاهان به دلیل داشتن برگ‌هایی سرسبز و رنگ‌های متنوع و مختلف، توجه فراوانی را به خود جلب می­کنند و به همین دلیل باعث ایجاد احساس شادی و آرامش در انسان‌ می‌شوند. مطالعات اخیر انجام شده بر روی گیاهان نشان می‌دهد که حتی نگهداری و قرار دادن گیاهان در بیمارستان‌ها و نقاطی که افراد بیمار در آن بستری هستند، باعث تسریع روند بهبود افراد بیمار می‌شود. البته این نکته حائز اهمیت است که نگهداری از گیاهان آپارتمانی دارای شرایط خود است که می‌توانید مقاله هفت دلیل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.

  • گل‌های زینتی ارمغان‌دهنده سلامت روان

نگهداری و مراقبت از گیاهان زینتی آپارتمانی سبب می‌شود تا از بروز احساس افسردگی در افراد جلوگیری شده و شخص دیگر احساس تنهایی نکند. همین امر باعث افزایش احساس شادی و آرامش شده و به فرد کمک می‌کند تا بتواند اهداف جدیدی را برای خود تعریف کرده و به جهت‌بخشی زندگی خود کمک کند. وجود گیاهان زینتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید ذهن خود را سالم نگه داشته و احساس شادی و انگیزه بیشتری به شما هدیه دهد. در خاک تمام گیاهان و بویژه گیاهان آپارتمانی، میکروب‌هایی و وجود دارد که واکنش‌های شیمیایی صورت گرفته در آن‌ها باعث آزاد شدن اندروفین می‌شوند؛ همین امر موجب بهبود حال فرد خواهد شد. ناگفته نماند که دیدن یک گلدان زیبا و شاداب با رنگ‌های سبز و متنوع، آرامش درونی را به فرد هدیه داده و اضطراب را از او دور می‌کند.

  • گیاهان زینتی هدیه­یخش حافظه قدرتمند

شاید دانستن این نکته برایتان عجیب باشد که نگهداری از گیاهان زینتی و خانگی سبب تقویت مغز و رشد یافتن حافظه می‌شود. علت آن نیز ایجاد تصویری آرام بخش از طبیعت توسط گیاهان زینتی است. حتی می توانید با نگهداری از گیاهان زینتی در محل کار خود، باعث افزایش بهره‌وری و عملکرد خود و سایر همکاران شده و از میزان عدم تمرکز در انجام امور بکاهید.

  • کاهش فشار خون با بهره‌گیری از گل‌های زینتی

عجیب نیست که وقتی گیاهان آپارتمانی توانایی این را دارند که استرس را بهبود بخشند، قابلیت کم کردن فشارخون در افراد را نیز داشته باشند. ناگفته نماند که به کاربردن گیاهان زینتی و آپارتمانی در منزل یا محل کار سبب می‌شود که احتمال بروز مشکلات و حملات قلبی نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

  • کاهش میزان دی اکسید کربن با فتوسنتز گیاهان زینتی

همه­ی ما می دانیم که دی‌اکسیدکربن محصولی از پروسه تنفس انسان است و اگر میزان این ماده در هوای اطراف ما افزایش پیدا کند، سلامت را به خطر انداخته و موجب ایجاد خواب‌آلودگی خواهد شد. از این رو به کاربردن گیاهان زینتی و آپارتمانی در منزل یا محل کار سبب کاهش دی‌اکسیدکربن موجود در هوا شده و گیاهان طی عمل فتوسنتز، دی‌اکسیدکربن را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل می‌کنندو

  • التیام دردهای‌موضعی با گیاهان زینتی اثربخش

جالب است که بدانید برخی از گیاهان زینتی آپارتمانی خاصیت دارویی داشته و می‌توانند مانند یک مسکن عمل کنند. برای مثال آلوورا توانایی آن را دارد که دردها را التیام بخشیده و موجب بهبود جای زخم بشود.

  • گیاهان آپارتمانی یک مرطوب کننده دائمی و مطمئن

اگر در جایی زندگی می‌کنید که هوای خشکی دارد و یا اینکه در زمستان دوست دارید هوای منزل یا اتاقتان مرطوب باشد، توصیه می‌کنیم حتما از گیاهان زینتی و آپارتمانی کمک گرفته و با بکار بردن آن‌ها، فضای محل کار یا منزل خود را مرطوب کنید. گیاهان بخوبی قادر به حفظ رطوبت هوای اطراف خود هستند.

  • تنظیم و بهبود عملکرد مغز برای خواب با گل‌های زینتی

گیاهان زینتی آپارتمانی بخوبی قادر هستند تا موجب بهبود خواب فرد شده و به دلیل آزاد کردن اکسیژن در شب باعث انتشار هوای تازه در فضا شوند. همین امر باعث ایجاد تجربه خوابی خوب برای انسان خواهد شد. برخی از گیاهان مانند گل مروارید قادر هستند تا آشفتگی و تلاطم ذهنی را آرام کرده و مغز را در خلصه‌ای آرام فرو ببرند.

 گل‌های تزئینی و تجربه‌ محیط زندگی ایده‌‌آل

در این مقاله موضوع صحبت ما گیاهان زینتی و مزیت ‌های نگهداری آن‌ها در فضای منزل و محیط‌های اطرافمان بود. واقعیت این است که فواید نگهداری از گل‌ها، گیاهان زینتی و آپارتمانی به همین موارد محدود نمی‌شود و این گیاهان سبب ایجاد عوامل خوشایند دیگری مانند پیشگیری از آلرژی، بهبود عملکرد مغز، تقویت ضریب هوشی، تامین هوای پاک، جلوگیری از آبریزش بینی، خنثی کردن دود سیگار، افزایش خلاقیت، کاهش سروصدا و خنک کردن فضای اتاق، افزایش حس موفقیت در فرد و درکل کمک به سلامت فرد، خانواده و جامعه می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتی اگر شده یک گلدان کوچک از گیاهان زینتی و یا آپارتمانی را در منزل، اتاق یا محل کار خود نگهداری کنید تا هم ضریب بهره وری جسمی، ذهنی و روحی خود را افزایش داده و هم با نگهداری از یک گیاه سبز کوچک احساس بهتری را به خود هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *