گل و گیاه

چیدمان پر انرژی گیاهان در محل زندگی و فنگ‌شویی

امروزه افراد بیشتر از هر زمان دیگری متوجه این موضوع شده‌اند که چیدمان محیط، تاثیر قابل توجهی بر روحیات و شدت احساسات خواهد داشت. نتیجه‌ی مثبت توجه به چیدمان اشیا و وسایل در محیط، در نهایت به خود انسان برمی‌گردد و مزایای توجه به این موضوع و منطقی بودن صرف هزینه در این حیطه، در بلند مدت مشخص‌تر می‌شود.

بخش مهمی از چیدمان و فنگ‌شویی در هر محیطی، مربوط به استفاده از گیاهان می‌باشد. اشیا، آثار هنری، فنون معماری و… نیز موثر هستند؛ در این مقاله سعی شده‌است تا به اهمیت و لزوم استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی پرداخته شود. در ادامه اثرات مفید گیاهان، تعریف فنگ‌شویی، کاربرد گیاهان در فنگ‌شویی و اثرات جریان پست مدرن بر توجه بیشتر افراد به استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی پرداخته شده‌است.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید  از اینجا برای تهیه انواع مواد مغذی مناسب گیاهان آپارتمانی موجود فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، اقدام کنید.

اثرات مفید گیاهان

وجود گیاهان در محیط زیست و طبیعت، تضمینی برای وجود میزان کافی اکسیژن و کمک به پاک شدن هوا می‌باشد. گیاهان حتی اگر جنبه‌ی خوراکی و یا درمانی نداشته باشند، باز هم صرفا وجود خودشان دارای اثرات مثبتی است.

نتایج بررسی‌ها و تحقیقات مورد نظر در رابطه با تاثیرات گیاهان، بیان‌کننده‌ی این می‌باشد که وجود آن‌ها در کنار انسان، به دلیل جذب انرژی‌های مضر، می‌تواند به عنوان یک عامل شادی بخش محسوب شود. البته بعضی افراد وجود این قدرت را در گیاهان قبول ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گیاهانی با شرایط رسیدگی یکسان، در محیط‌هایی که دارای موسیقی ملایم، توجه ویژه اطرافیان به آن‌ها و عوامل مثبت دیگر می‌باشند، شادابی بیشتری داشته و کمتر دچار پژمردگی شده‌اند. این نتایج اثبات می‌کنند که گیاهان منفعل نیستند و دارای درک (هرچند جزئی‌تر) هستند.

نیاز زندگی با گیاهان

انسان‌ها می‌توانند نیازهای خود را مثل گرسنگی، تشنگی، خستگی متوجه شده و برای برطرف کردن آن اقدام کنند. یکی دیگر از نیازهای آنسان، وجود گیاهان است که معمولا کمتر به آن توجه می‌شود.

فردی که احساس خستگی و افسردگی دارد، با رفتن به طبیعت و دیدن محیط طبیعی و قرار گرفتن در بین انبوهی از گیاهان، احساس طراوت و سرزندگی می‌کند و بعد از برگشتن از آن محیط نمی‌داند چه اتفاقی افتاده ولی فقط می‌داند حال و روحیه‌اش بهتر شده‌است! این همان تاثیر مثبت گیاهان است. تاثیراتی که نیاز زندگی در کنار گیاهان را به خصوص در شرایط ایجاد فشار حاصل از محیط‌های محدود و آپارتمانی امروزی، به یک الزام تبدیل کرده‌است.

فنگ‌شویی

معنای اصلی فنگ‌شویی، آب و باد بوده و نوعی فن و فلسفه‌ای باستانی و کهن در چین می‌باشد. فنگ‌شویی در پی یافتن بهترین نوع چیدمان برای افراد بوده تا رضایت و شادی افراد در آن محیط به حداکثر خود برسد.

منطق فنگ‌شویی بر این اساس و بنیاد استوار است که حتی جزئیات محیط اطراف افراد می‌تواند بر آن‌ها تاثیرگذار باشد. البته این منطق برای همگان پذیرفته شده‌است و بسیاری از افراد همواره با توجه به سلیقه و میزان بودجه، در جهت فنگ‌شویی محیط خود اقدام می‌کند.

برای فنگ‌شویی اصولی، ابزارها و گزینه‌های متنوع و جالبی وجود دارد. تمام ابزارهای موجود در فنگ‌شویی، برای در کنار هم  قرار گرفتن، ایجاد بهترین و زیباترین حالت ممکن در محیط استفاده می‌شوند.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، مقاله‌ی ” هفت ترفند برای پرورش گیاهان زینتی ” را مطالعه کنید.

ابزارها و روش‌های متداول فنگ‌شویی

اقدامات فنگ‌شویی طیف وسیعی دارد، تا جایی که حتی طراحی و چیدمان داخلی به عنوان رشته‌ای دانشگاهی و مجزا شکل گرفته‌است تا متخصصانی را آموزش دهد که بتوانند مشاوره‌های مناسبی را ارائه دهند.

در فنگ‌شویی از آثار هنری مناسب با محیط مانند نقاشی، مجسمه، خطاطی و…، استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، از آینه کاری نیز برای عمق‌دهی و چند برابر کردن زیبایی محیط مورد نظر می‌توان بهره برد.

روانشناسی رنگ در فنگ‌شویی، اهمیت ویژه‌ای دارد و رعایت نکردن آن می‌تواند همه‌ی کارهای دیگر جهت فنگ‌شویی را تضعیف کند. یکی دیگر از ابزارهای مهم فنگ‌شویی که موضوع اصلی این مقاله نیز می‌باشد، به کارگیری گیاهان در محیط مسکونی و اداری است که در ادامه با جزئیات بیشتری به توضیح آن پرداخته شده‌است.

گیاهان به عنوان ابزاری در فنگ شویی پست مدرن

این جهت‌گیری در استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی، یک بازگشت است؛ یعنی در گذشته نیز استفاده از گیاهان در محیط خانه، یک پدیده‌ی رایج بوده‌‌ اما با شکل‌گیری جریان‌هایی مانند جریان مدرن و مکاتب مرتبط و زیر مجموعه‌ی آن، استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی به حاشیه کشیده و به نوعی دچار فراموشی شد.

در زمان جریان‌های کلاسیک و حتی قبل از آن، گیاهان در فنگ‌شویی نقش ویژه‌ای داشتند و نبود آن‌ها به معنی نقص محیط بود. اما جریان مدرن استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی را کاری غیر متعارف، غیررسمی، قدیمی و لطمه زننده به زیبایی محیط مدرن می‌دانست.

انسان‌ها بعد از گذشت زمان در حالیکه از این جریان مدرن خسته شده بودند، متوجه نیاز به تغییراتی در بنیان‌های نظری خود شدند. جریان پست مدرن سعی کرد که با گذشته‌ای که جریان مدرن آن را به فراموشی سپرده بود، ارتباط برقرار کند. یکی از آن‌ها، استفاده مجدد و بیشتر از گیاهان در فنگ‌شویی بود. افراد هم از یافته‌های مدرن استفاده کرده و هم ارزشمندی محیط طبیعی و آثار قدیمی دوران کلاسیک و قبل از آن را یادآور می‌شد، واکنش مثبت نشان دادند.

گیاهان و فنگ‌شویی

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله، مزایای گیاهان بسیار قابل توجه است و باید تا جای ممکن از آن‌ها در محیط زندگی استفاده کرد. این هزینه‌ها در بلند مدت چندین برابر برای خود افراد بازدهی خواهند داشت و علاوه بر این، حالت روح و روان فرد را نیز تا حدود زیادی به سمت مثبت متمایل کرده و می‌تواند بسیار انگیزه بخش نیز باشد. گیاهان متنوعی وجود دارند، با توجه به محیط مسکونی یا اداری مورد نظر خود، می‌توانید بهترین مورد را انتخاب کنید تا علاوه بر مزایای ذکر شده، با ایجاد یک همخوانی مناسب بین گیاهان و کل محیط، زیبایی خیره کننده‌ای را ایجاد کنید. البته رسیدگی مناسب به گیاهان نیز بسیار مهم است. حتی اگر افراد به حفظ سلامت گیاهان خریداری شده اهمیتی ندهند. باید برای مدیریت هزینه‌های خود هم که شده، بعد از تصمیم به استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی محیط مورد نظر خود و خرید گیاهان مناسب، به حفظ و نگهداری صحیح و اصولی آن‌ها نیز بپردازند.

می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *