باغبانی و کشاورزی

استفاده از کود اوره و تاثیر آن در کشاورزی

کود اوره مهم‌ترین کود نیتروژن­دار در بازار است که بیشترین میزان نیتروژن ( حدود ۴۶ درصد ) را دارد، این یک ترکیب آلی سفید است که نقش کلی آن، تقویت گیاهان و شاداب جلوه دادن آن‌ها است. در این مقاله به بررسی نقش کود اوره در باغبانی و کشاورزی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید!

می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی مورد نیاز خود موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجااقدام کنید.

نحوه استفاده از کود اوره

کود اوره درواقع یک کود ارگانیک و پایدار است که می‌تواند کیفیت خاک شما را بهبود بخشد، نیتروژن را برای گیاهان فراهم کند و کیفیت محصولات شما را افزایش دهد، معمولا می‌توانید آن را به صورت خشک و دانه‌ای تهیه کنید. در طول فرآیند کشت، یون‌های آزاد نیتروژن آزاد می‌شود و روی PH خاک اثر مستقیم می‌گذارند اما با کمک کربنات کلسیم، میزان اسیدی خاک به حالت خنثی می‌شود.

در ادامه، نحوه‌ی استفاده از کود اوره را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

۱_ زمان مناسب آن را تعیین کنید

کود اوره بهتر است در یک روز خنک، در هوای بین ۳۲ تا ۶۰ درجه فارنهایت استفاده شود، در دماهای سردتر، زمین یخ می‌زند و ترکیب کود اوره را در خاک دشوار می‌کند، در شرایط وزش باد شدید نیز کود اوره سریع‌تر از آن‌که بتواند در خاک ترکیب شود، تجزیه می‌شود.

۲_ قبل از کاشت گیاه از مهار‌کننده اوره آز استفاده کنید

اوره آز، آنزیمی است که واکنش شیمیایی را آغاز می‌کند و اوره را به نیترات مورد نیاز گیاهان تبدیل می‌کند.

استفاده از کود با مهار کننده آز می‌تواند واکنش شیمیایی را کند کرده و به حفظ اوره در خاک کمک کند.

۳_ کود را به طور مساوی در سطح خاک پخش کنید

کود اوره به صورت گلوله‌ای یا گرانول کوچک و جامد بسته بندی می‌شود، آن را با کود‌پاش پخش کنید یا گلوله‌ها را با دست به طور مساوی در خاک بپاشید.

۴_ خاک را آبپاشی و خیس کنید

قبل از اینکه اوره به نیترات مورد نیاز گیاهان شما تبدیل شود از همان ابتدا به گاز آمونیاک تبدیل می‌شود. از آن‌جایی که گاز‌ها می‌توانند به راحتی از سطح خاک خارج شوند، باید کود اوره را زمانی که زمین مرطوب است و شروع به ترکیب شدن در خاک می‌کند، اضافه کنید. به این ترتیب آمونیاک بیشتری در خاک به دام می‌افتد.

نیم اینج بالایی خاک باید مرطوب باشد تا حد امکان گاز آمونیاک در خاک باقی بماند.

برای تهیه کود اوره فسفات موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران،می‌توانید از اینجاوارد شوید.

۵_ قسمتی از خاک را بالا و پایین کنید تا کود اوره به آن اضافه شود

زراعت زمین‌های کشاورزی و مزارع، یک راه عالی برای ترکیب کود اوره در خاک قبل از نابودی گاز آمونیاک است. خاک را بیل بزنید تا کود اوره را در لایه بالایی خاک بگنجانید.

علاوه بر کود اوره، از برخی هورمون‌ها نیز برای رشد گیاهان استفاده میشوند که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی انواع هورمون‌های گیاهی در کشاورزی مراجعه کنید.

زمان واکنش کود

زمان تبدیل اوره به آمونیاک به رطوبت و دما بستگی دارد. واکنش ۲۴ ساعت پس از استفاده شروع می‌شود و در عرض ۲ تا ۵ روز کامل خواهد شد.

مزایای استفاده از کود اوره

۱_ ساختار خاک را بهبود می‌بخشد

به دلیل مواد­ آلی موجود در کودهای آلی، ساختار خاک بهبود می‌یابد و در نتیجه توانایی خاک برای نگهداری آب و مواد مغذی افزایش پیدا می‌کند.

۲_ نیاز به آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهد

اگر چه کود آلی می‌تواند گرانتر از کود مصنوعی باشد اما می‌تواند نیاز به آفت‌کش­ها و نیاز کلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را کاهش دهد، به همین دلیل می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه شود.

۳_ مواد خام غنی را به خاک انتقال می‌دهد

کود‌های شیمیایی با منابع معدنی طبیعی مانند نفت، گاز طبیعی، زغال­سنگ و غیره تولید می‌شوند، با این که این مواد بسیار غنی هستند اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

مضرات استفاده از کود اوره

۱_ مصرف زیاد آن، باعث آسیب به گیاه می‌شود

بسیاری از کشاورزان در باغ­های تولید میوه از کود اوره زیادی استفاده می‌کنند که در نهایت منجر به مرگ درخت و عواقب بسیار جدی می‌شود.

۲_ مدت زیادی طول می‌کشد تا اثر کند

در شرایط قلیایی بودن خاک، بیشتر نیتروژن به گاز آمونیاک تبدیل شده و تبخیر می‌شود، بنابراین کود اوره را نمی‌توان با آهک‌، خاکستر گیاهی و فسفات منیزیم و سایر کودها مخلوط کرد یا همزمان استفاده کرد.

۳_ وجود ناخالصی‌ها منجر به آسیب به گیاهان می‌شود

بورت، یکی از مواد رایج در کود است که در طول فرآیند تجزیه، این ماده می‌تواند برای گیاه مسموم کننده باشد و حتی بذر جوانه زنی بسیاری از گیاهان را از بین ببرد یا روند جوانه زنی را به طور کلی متوقف کند و به اصطلاح منجر به سوختگی گیاهان شود.

شباهت کود دامی و کود اوره

هر دو کود به افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی کمک می‌کنند و همچنین تغذیه ی گیاهان را تامین می‌کنند و حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهند.

تفاوت کود دامی و کود اوره

کود‌های دامی از منابع طبیعی به دست می‌آیند، در حالی که کود‌ اوره در کارخانه­ها تولید می‌شود، کود دامی دوست­دار محیط زیست است در حالی که کود اوره به میکروب­های مفید موجود در خاک آسیب می‌رساند.

نکات ایمنی درباره‌ی استفاده از کود اوره

در هنگام استفاده از آن باید خیلی محتاطانه عمل کرد چراکه منجر به سوزش چشم و پوست و عوارض تنفسی می‌شود و در صورت قرار گرفتن مداوم پوست در معرض این ماده، متورم شدن پوست را در پی خواهد داشت و استنشاق آن باعث غلظت بالای خون و آسیب به اندام‌های بدن می‌شود.

این کود برای چه محصولاتی مناسب است؟

این کود برای بسیاری از محصولات کشاورزی مانند مرکبات بسیار انتخاب مناسبی است اما نحوه‌ی استفاده از آن برای هر نوع درخت و خاکی متفاوت است.

زمان مصرف آن

زمان استفاده از آن، مجدد به نوع گیاه و جنس خاک آن بستگی دارد، برای مثال برای سبزیجات باید در هنگام کشت، کود را به خاک اضافه کرد و برای گندم، در حین جوانه زنی باید از کود استفاده کرد.

 

بنابراین، قبل از کشت محصول مورد نظرتان، ابتدا جنس خاک و نوع گیاه را ارزیابی کنید و پس از آن با در نظر گرفتن بهترین زمان برای کشت، اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر علاقه­‌مند به کشت گیاهان مختلف هستید، نکات فوق را رعایت کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *