باغبانی و کشاورزی

هر آن‌چه باید در مورد کود سولفات منیزیم در کشاورزی بدانید!

همه چیز درباره‌ی کود سولفات منیزیم 

حتما تا به‌حال رگه‌ها و لکه‌های زرد رنگ را روی برگ گیاهان دیده‌اید. آیا علت آن را می‌دانید؟ کمبود عنصر منیزیم در گیاه باعث این اتفاق می‌شود؛ منیزیم یکی از عناصر حیاتی در گیاهان است. اهمیت این عنصر در سال 1860 در آزمایش‌ها مشخص و باعث تحولی در سیستم کشاورزی شد.

زمانی که متوجه کمبود منیزیم و سولفات در گیاهان خود شدید، باید از کود سولفات منیزیم استفاده کنید. این کود با دارا بودن حدود 80 درصد گوگرد و 20 درصد منیزیم، پاسخگوی نیازهای گیاه شماست.

متخصصان کشاورزی می‌گویند: کود سولفات منیزیم غذایی کامل برای گیاهان است. این کود باعث افزایش سرعت جوانه‌زنی بذر و شادابی گیاهان می‌شود. در ادامه با اهمیت‌های استفاده از کود سولفات منیزیم بیشتر آشنا می‌شویم.

می‌توانید کود سولفات منیزیم را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

کود سولفات منیزیم چیست؟

کود سولفات منیزیم برای تامین دو عنصر منیزیم و گوگرد در گیاهان استفاده می‌شود. استفاده از این کود به‌خصوص در مراحل اولیه رشد گیاه بسیار ضروری است؛ با کمبود منیزیم در خاک رشد گیاه به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. می‌دانید چرا؟ در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل و اهمیت منیزیم و گوگرد را برایتان بگوییم.

نقش منیزیم در گیاهان

منیزیم، عنصری است که به‌طور طبیعی در گیاه وجود دارد و به تشکیل کلروفیل در سلول‌های گیاهان کمک می‌کند؛ این عنصر در فتوسنتز گیاهان نقش دارد و کمبود آن باعت کاهش رنگ سبز گیاه می‌شود. همچنین منیزیم در آزادسازی آنزیم‌هایی که مسئول متابولیسم کربوهیدرات‌ها هستنید نیز، تاثیرگذار است.

گیاه، منیزیم و نیتروژن را از خاک می‌گیرد. اغلب خاک‌هایی که در کشاورزی استفاده می‌شوند، منیزیم کافی دارند اما زمین‌هایی که سالیان متوالی زیر کشت بوده‌اند، معمولا با مشکل کاهش منیزیم مواجه هستند. در این مرحله شما باید از کود سولفات منیزیم استفاده کنید. حالا که اهمیت منیزیم را بررسی کردیم، نوبت عنصر بعدی (گوگرد) است.

نقش گوگرد در گیاهان

گوگرد نقش ضد عفونی‌کننده را برای گیاه دارد و از بیماری آن جلوگیری می‌کند. این عنصر باعث اسیدی شدن خاک و در نتیجه جذب بهتر مواد غذایی توسط گیاه می‌شود و علاوه‌بر این گوگرد از حمله قارچ به گیاه شما پیش‌گیری می‌کند. پس ترکیب منیزیم و گوگرد یک ترکیب خارق‌العاده برای رشد و سلامت گیاهان است. در ادامه با کاربرد کود سولفات منیزیم بیشتر آشنا می‌شویم.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع کودهای پودری ماکرو (Npk) را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران خریداری کنید.

کاربرد کود منیزیم برای گیاهان

دانشمندان معتقدند عنصرهای منیزیم و سولفات برای ساخت روغن در گیاهان نقش مهمی دارند. پس اگر شما محصولاتی مانند زیتون، آفتابگران، گردو و بادام را برای روغن‌گیری، می‌کارید، استفاده از کود سولفات منیزیم برایتان ضروری است.

استفاده از کود سولفات منیزیم برای گل‌ها (مانند رز) بسیار ضروری است. کمبود سولفات و منیزیم در گل‌ رز باعث کاهش گل‌دهی، کمرنگی گل‌ها و زردی گل‌برگ‌ها می‌شود. می‌توانید برای خرید کودهای مناسب گیاهان آپارتمانی را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید.

حال که متوجه اهمیت عنصر منیزیم و کاربردهای کود سولفات منیزیم شده‌اید؛ برویم سراغ مزایای استفاده از این کود! کمبود منیزیم باعث می‌شود میوه طعم خود را از دست بدهد و به‌همین دلیل متخصصان کشاورزی معتقدند استفاده از کود سولفات منیزیم برای درختان با میوه‌های قندی ضروری است.

مزایای استفاده از کود سولفات منیزیم در کشاورزی

کود منیزیم سولفات در مقایسه با سایر کودها مزایای مهمی دارد. قصد داریم 5 مورد از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای آن را معرفی کنیم:

  • حلال در آب

این کود محلول در آب است و شما می‌توانید باید با آن‌، اسپری‌های مخصوص برگ و شاخه‌ها را تهیه کنید.

  • فاقد فلزات سنگین

کود سولفات منیزیم فلزات سنگینی و عناصری مانند کلر و سدیم را ندارد.

  • مناسب کشت‌های هیدروپونیک

این کود به صورت پودر عرضه می‌شود و مناسب کشت‌های خاکی و هیدروپونیک است.

  • قابل استفاده در خا‌ک‌های شسته شده

شما می‌توانید این کود را در خاک‌های اسیدی، سبک و شسته شده (که جذب کمی دارند)، به‌راحتی استفاده کنید.

  • سطح ph خاک تغییر نمی‌کند

کود سولفات منیزیم علاوه‌بر تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه، سطح ph خاک را نیز تغییر نمی‌دهد.

استفاده صحیح از کود سولفات منیزیم

میزان استفاده گیاه از منیزیم ثابت نیست؛ پس رسیدگی به‌موقع باعث می‌شود گیاه به حالت عادی خود برگردد و رشد بهتری داشته باشد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید «چه زمانی از این کود استفاده کنیم؟»

 بهترین زمان استفاده از کود سولفات منیزیم

بهتر است قبل از کاشت گیاه، خاک را آزمایش کنید و از وضعیت مواد مغذی موجود در زمین مطلع شوید. اگر آزمایش‌ها، کمبود سولفات و منیزیم را نشان داد، زمان استفاده از کود سولفات منیزیم است. (اگر شما باغ میوه دارید، زمان استفاده از این کود اواخر اسفند ماه است)

روش دیگر تشخیص کمبود منیزیم و سولفات در گیاهان، توجه به برگ‌های آن‌هاست. اگر برگ‌ها هرکدام از نشانه‌های زیر را داشتند باید سریع اقدام به تغذیه ‌آن‌ها کنید:

  • وجود لکه‌های زرد و ارغوانی روی برگ‌ها
  • چین خوردن یا چروک شدن برگ‌ها
  • لوله شدن گلبرگ‌های به سمت داخل

به محض مشاهده هر کدام از موارد بالا باید استفاده از کود سولفات منیزیم را شروع کنید. در ادامه نحوه‌ استفاده از این کود را با هم بررسی می‌کنیم.

نحوه استفاده از کود سولفات منیزیم

اگر کشاورز هستید، باید قبل از کشت محصول و در زمان شخم‌زنی، کود سولفات منیزیم را به خاک اضاف کنید؛ اگر بعد از کشت گیاه متوجه کمبود این عناصر شدید، باید از سیستم آب‌یاری باغ استفاده کنید. می‌توانید با توجه به نوع گیاه زیر کشت، 5 تا 10 کیلوگرم کود را در یک تن آب استفاده کنید.

اگر در زمین خود سبزی می‌کارید، باید از این کود در مرحله نشاء زنی استفاده کنید. در گیاهان زراعی 30 روز بعد از رشد، زمان استفاده از این کود است. می‌توانید سینی کشت نشا را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

کود سولفات منیزیم موثر در بهبود کشاورزی

اهمیت کود سولفات منیزیم از هیچ‌کس پنهان نیست، دقت کنید هنگام استفاده از این کود گیاه شما باید به این عناصر نیاز داشته باشد؛ افزودن مواد مغذی اضافی به خاک، تعادل سایر مواد را بهم می‌زند و گیاه‌تان برای جذب مواد مغذی موجود، سردرگم می‌شود! در این مقاله سعی داشتیم تا مروری بر اهمیت کود سولفات منیزیم داشته باشیم؛ از همراهی شما متشکریم.

آیا تا به‌حال تجربه استفاده از کود سولفات منیزیم را دارید؟ چه عواملی باعث شد تا به‌فکر استفاده از این کود بیافتید؟ حتما نظرات و پیشنهادهایتان را برای ما بنویسید تا آن‌ها را باهم بررسی کنیم! اگر این مقاله برای شما مفید بود، حتما با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *