باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذرصیفی خرفه

شرایط مطلوب آب وهوایی کشور سبب شده است تولید صیفی­جات و استفاده از بذرصیفی، یکی از سودآورترین و درعین‌حال راحت‌ترین راه‌های کسب درآمد باشد. انتخاب بذرصیفی سالم، یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت به‌حساب می‌آید که به‌صورت مستقیم بر روی کیفیت و بازدهی محصول تأثیر دارد. در حال حاضر پرورش صیفی‌جات تنها مختص کشاورزان و باغداران نیست و بسیاری از افراد عادی نسبت به تولید و پرورش بذرصیفی در باغچه منزل یا گلدان‌ها اقدام می‌کنند که این موضوع سبب شده افراد زیادی به دنبال خرید بذر صیفی باکیفیت و سالم باشند. ترجیح این افراد کاشت گیاهانی با شرایط نگهداری ساده و درعین‌حال با خواص دارویی متعدد است که این امر سبب شده نظر افراد زیادی به سمت بذر خرفه جلب شود.

در حال حاضر برندهای متعددی در زمینه عرضه انواع بذرصیفی ازجمله بذر گیاه خرفه فعالیت دارند که محصولات ارائه شده از سوی این برندها تا حد زیادی از نظر کیفیت و تازه بودن با یکدیگر تفاوت دارند. با توجه به اینکه انتخاب بذر صیفی تاریخ گذشته و کهنه سبب کاهش راندمان تولید گیاه خواهد شد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بذرصیفی حتماً از برندهای معتبر کمک بگیرید.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع بذر مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید

شرایط کاشت بذرصیفی خرفه چگونه است؟

خرفه از جمله گیاهان بومی کشور هند است که برخی از افراد به اشتباه، آن را با عنوان علف هرز می‌شناسند؛ این در حالی است که بذرصیفی خرفه، ارزش غذایی بالایی دارد و به‌عنوان یک گیاه دارویی کاربردی از آن برای بیماری‌های متعددی ازجمله کم‌خونی، دیابت، معده درد و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرایط ساده کاشت بذرصیفی خرفه و مقاومت بالای این گیاه در برابر خشکسالی سبب شده است که افراد زیادی نسبت به کاشت بذرصیفی این گیاه در باغ، حیاط خانه و گلدان اقدام کنند. بهترین زمان برای کاشت بذرصیفی خرفه در دمای متعادل و عموماً فصل بهار است که بازه زمانی کاشت ممکن است نسبت به شرایط آب وهوایی منطقه تغییر پیدا کند.

معمولاً گیاه خرفه در تمامی مناطق کشور در کنار نهرها، جوی و باغ‌ها رشد می‌کند که بیشترین میزان رویش آن مربوط به بخش شمالی کشور است. لازم به ذکر است که بذر خرفه موجود در نواحی شمالی کشور، دارای گونه‌های متفاوتی است که استفاده از آن نیاز به شرایط خاصی دارد. لازم به ذکر است که هنگام مصرف بذر صیفی‌جات وحشی به مواردی ازجمله سالم بودن آن و قرار نگرفتن بذر و گیاه در معرض آفت‌کش دقت داشته باشید! چراکه این مسائل به‌صورت مستقیم بر روی سلامت گیاه مصرفی شما تأثیر دارد. در ادامه مراحل کاشت بذر خرفه را به‌صورت کامل برای شما بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • انتخاب بذرصیفی خرفه

انتخاب بذرصیفی خرفه، یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت و پرورش تمامی گیاهان به شمار می‌رود که این موضوع در خصوص کاشت خرفه نیز صدق می‌کند. به‌صورت کلی این نوع بذر، دارای دو نمونه وحشی و معمولی است که هر دو نمونه دارای رنگ سیاه نیز هستند. درصورتی‌که تمایل به کاشت بذر خرفه وحشی دارید، حتماً از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید که بذرصیفی با آفت‌کش یا علف‌کش تماس نداشته است.

انتخاب بذر صیفی کهنه ممکن است مانع از جوانه­زدن گیاه شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای کاشت خرفه از بذرهای تازه که از برندهای معتبر کشاورزی و باغبانی هستند، کمک بگیرید. بهتر است قبل از کاشت، بذرصیفی خرفه را به همراه مقداری خاک به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد تا بازدهی گیاه چند برابر شود.

  • آماده‌سازی خاک جهت پرورش بذرصیفی خرفه

شرایط آماده‌سازی خاک به نسبت رقم بذر صیفی متفاوت است. به‌صورت کلی بذر صیفی خرفه، نیازی به کود دهی منظم و خاک بسیار غنی ندارد، اما بهترین نوع خاک برای کاشت بذرصیفی خرفه، ترکیب ورمی کمپوست و کوکوپیت یا پیت ماس به‌حساب می‌آید. البته در نظر داشته باشید که نوع کود در میزان بازدهی محصول به‌صورت مستقیم تأثیر دارد.

  • شرایط آبیاری در روند پرورش بذرصیفی خرفه

خاک این گیاه باید تا قبل از جوانه‌زنی به‌صورت مرتب آبیاری شود و مرطوب بماند؛ البته در نظر داشته باشید که بعد از جوانه‌زنی حتماً باید به خاک گیاه اجازه خشک شدن داده و جوانه‌ها را در فواصل مشخصی آبیاری کنید.

  • نور و دمای کافی برای رشد بذرصیفی خرفه

بذرصیفی خرفه باید در معرض نور خورشید قرار داشته باشد، به همین دلیل بهترین زمان به را کاشت این گیاه فصل بهار و تابستان است. گیاه خرفه باید در دمای بیشتر از 22 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، در غیر این صورت بازدهی مدنظر را نخواهد داشت. دمای بهینه برای کاشت بذر خرفه 20 تا 30 درجه است. در نظر داشته باشید این نوع بذرصیفی، حساسیت بالایی نسبت به سرما دارد و درصورتی‌که دمای شب برای نگهداری این گیاه زیر 10 درجه باشد، رشد گیاه متوقف خواهد شد.

می‌توانید بذر صیفی خرفه را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

  • برداشت گیاه و بذرصیفی خرفه چگونه انجام می‌شود؟

بعد از گذشت حدود یک ماه از کاشت این نوع بذر می‌توان نسبت به برداشت آن اقدام کرد. زمان برداشت بذرصیفی­ خرفه به‌صورت مستقیم بر روی طعم این گیاه تأثیر دارد. درصورتی‌که خرفه را در زمان روزانه صبحگاهی برداشت کنید، طعم آن ترش خواهد بود و این در حالی است که گیاهی که در زمان روزانه بعدازظهر برداشت شده است از طعم ملایمی برخوردار است. بنابراین نمی‌توان مناسب‌ترین زمان برداشت را در اینجا بیان کرد و شما باید به نسبت نوع مصرف و سلیقه خود، در زمان مناسب نسبت به برداشت گیاه خرفه اقدام کنید.

چند توصیه طلایی برای استفاده از بذرصیفی خرفه

درنهایت بعد از رشد کامل گیاه خرفه، پیشنهاد می‌کنیم برای رشد بهتر و قوی‌تر شدن گیاه، خرفه را تنک کرده و نسبت به کم‌پشت کردن ساقه‌های خرفه اقدام کنید. دقت داشته باشید که این گیاه نباید از ریشه جدا شود و جزء گیاهان یک‌ساله به شمار می‌آید که می‌توان به‌صورت دائم با چیدن سرشاخه‌ها از آن استفاده کرد.

در چند سال اخیر میزان کاشت بذر صیفی توسط مردم عادی در خانه‌ها و آپارتمان‌ها با افزایش چند برابری همراه بوده است که در این میان بذر خرفه جایگاه ویژه‌ای بین افراد پیدا کرده است. درصورتی‌که این افراد با کمک شرایط ذکر شده در بالا نسبت به تولید گیاه خرفه اقدام کنند، می‌توانند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، باردهی گیاه خود را مشاهده نمایند. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است گیاهخرفه بعد از چندین مرتبه برداشت، طعم خود را از دست بدهد، در این صورت باید نسبت به کاشت دوباره بذر این صیفی اقدام نمایید. امیدوارم این مقاله به شما برای کاشت بذر خرفه کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *