باغبانی و کشاورزی

بهترین کود ریشه‌زا برای گیاهان آپارتمانی چه نوع کودهایی است؟

بهترین کود ریشه‌زا برای گیاهان آپارتمانی

شاید برای شما هم پیش آمده که مدتی بعد از خرید گیاهی زیبا و سرحال از گلخانه، حس کنید گیاه رشد خوبی ندارد. این مشکل به عوامل متفاوتی بستگی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، کود مورد استفاده برای گیاه است. گیاهان هم مثل انسان‌ها و موجودات دیگر برای رشد و زندگی، به مو‌اد غذایی نیاز دارند و این مواد غذایی را از راه کود به‌دست می‌آورند، در واقع کود نقش آمپول تقویتی را برای گیاه دارد!

ریشه، قسمت اصلی گیاه، مواد معدنی، آب، عناصر ضروری و مکمل‌ها را به گیاه می‌رساند و در گیاه حکم پایه ساختمان را دارد. اکثر ریشه‌ها را درون خاک جای دارند و بعضی را (مثل گل‌ها) می‌توان درون آب هم قرار داد.

در نظر داشته باشید انواع کودهای مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران می‌توانید تهیه کنید.

کود ریشه‌زا چیست؟

آیا می‌دانید ویتامین‌های ضروری گیاهان چگونه تامین می‌شوند؟ کود ریشه‌زا ، تمامی ویتامین‌های مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کند؛ این کودها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای گیاه خاصی به‌ کار می‌روند.

این مواد شیمیایی، ریشه را برای رشد بیشتر تحریک کرده و باعث رشد سریع آن می‌شوند؛ استفاده از این کودها، مزایای بسیار زیادی برای گیاه‌تان دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کود ریشه‌زای بیورادیکانت، از انواع کودهای ریشه‌زای کاربردی است که می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران آن‌ را تهیه کنید.

شرایط استفاده از کود ریشه‌زا برای رشد گیاهان

فواید کود ریشه‌زا در گیاهان

کود ریشه‌زا فواید بسیاری دارد و گیاهانی که از این نوع کود استفاده می‌کنند، نسبت به گیاهان بی‌بهره از این کود، سالم‌تر و قوی‌تر هستند که در زیر دلایل آن را مشاهده می‌کنیم.

  1. از پوسیدگی و بیماری‌های ریشه جلوگیری می‌کند.
  2. به حفظ ریشه و رشد آن کمک می‌کند.
  3. کود ریشه‌زا، جذب مواد مغذی و انتقال آن به گیاه را افزایش داده، و باعث رشد بیشتر گیاه می‌شود.
  4. استفاده از کود ریشه‌زا، در جوانه‌زنی و تکثیر گیاه تاثیر به‌سزایی دارد.
  5. گیاهانی که از کود ریشه‌زا تغذیه می‌کنند، ریشه‌های باکیفیت‌تر و قدرت‌مندتری نسبت به بقیه گیاهان دارند.
  6. با گسترش و تقویت ریشه، قابلیت نگه‌داری آب را افزایش و  هدررفت آن را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که دیدید، کود ریشه‌زا فواید بسیاری برای گیاهان دارد؛ این کودها انواع بسیار مختلفی دارند که برای انتخاب درست باید به موارد زیر حتما توجه کنید.

کود ریشه‌زای روتینگ پلاس، از کودهای کاربردی در کشاورزی است که می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران آن را تهیه کنید.

انتخاب کود مناسب برای گیاهان

تا به حال کلمه کود NPK به گوش‌تان خورده است؟ کودهای مختلفی که در بازار برای تقویت و رشد ریشه به کار می‌روند، نسبت مشخصی از کود NPK را در خود دارند، هر کدام از این کلمه‌ها نشان‌دهنده میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم است.

اگر بهدنبال کود ریشه‌زا با قیمت مناسب هستید، کود NPK از بهترین گزینه‌هاست! نیتروژن موجود در این کود ریشه‌زا‌، باعث رشد قسمت‌های سبز گیاه مثل برگ‌ها می‌شود؛ در صورت تمایل به تقویت و رشد ریشه گیاه، از کود ریشه‌زا با درصد نیتروژن کم، و در صورتی ‌که هدف‌تان رشد ساقه، برگ و شاخه‌های گیاه است، از کود ریشه‌زا با درصد نیتروژن بالا استفاده کنید.

به‌طور کلی کود ریشه‌زا هم به‌صورت پودری و هم مایع وجود دارد؛ کودهای پودری هم به‌صورت پودر و هم حل‌شده در آب قابل استفاده هستند.

اگر شما هم از طرفداران مواد طبیعی و خانگی هستید و مایل‌اید گیاه‌تان مثل خودتان، برای رشد و سلامتی به‌جای مواد شیمیایی از مواد طبیعی استفاده کند این قسمت را حتما مطالعه کنید.

برای انواع گیاهان آپارتمانی می‌توانید کود ریشه‌زایی ویژه گیاهان آپارتمانی را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران خریداری کنید.

 نمونه‌هایی از کود ریشه‌­زا به عنوان کودهای تقویتی طبیعی و خانگی

شاید شما هم ترجیح ‌دهید از یک راه مقرون‌ به‌صرفه‌تر و بهتر، یعنی استفاده از مواد طبیعی به جای کود ریشه‌زا، هورمون‌های تقویتی برای گیاه‌تان بسازید. در ادامه این مقاله، بعضی از این مواد طبیعی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید به‌عنوان کود ریشه‌زا از آن‌ها استفاده کنید:

  1. دارچین

دارچین یکی از مواد بسیار قوی برای تقویت ریشه است؛ برای استفاده، باید بعد از نم‌دار کردن ریشه گیاه، آن را در پودر دارچین فرو کنید.

  1. عسل

عسل، حکم همان چای نبات مادربزرگ‌مان را دارد و بر هر درد بی‌درمان دواست! برای استفاده از عسل به‌عنوان کود ریشه‌زا، انتهای ریشه گیاه را به عسل آغشته کنید و سپس آن را در خاک بکارید.

  1. آلوئه‌ورا

این ماده جایگزین بسیار مناسبی برای کود ریشه‌زا و مواد شیمیایی است، پس از جدا کردن پوست انتهای ساقه، ژله آلوئه‌ورا را به آن بزنید و سپس قلمه را بکارید.

  1. سرکه سیب

استفاده زیاد از سرکه سیب منجر به سوختگی گیاه می‌شود، به همین دلیل برای استفاده از آن باید حدود یک قاشق چای‌خوری را با 6 فنجان آب رقیق کرده و آن را به انتهای ریشه بزنید.

  1. قرص آسپیرین

قرص آسپیرین حاوی موادی برای تقویت ریشه است، استفاده از یک قرص آسپیرین حل شده در یک لیوان آب، برای رشد ریشه‌ها کافی است.

شما می‌توانید هم از مواد طبیعی و هم از مواد شیمیایی برای تقویت ریشه گیاه‌تان استفاده کنید؛ کودهای شیمیایی در انواع برندها و توسط شرکت‌های مختلف عرضه می‌شوند و سرعت بیشتر رشد ریشه‌ها، برتری کودهای شیمیایی نسبت به طبیعی است! بنابراین اگر برای رشد گیاه‌تان عجله دارید از کودهای شیمیایی استفاده کنید!

معمولا استفاده از کودهای شیمیایی با توجه به نتایج سریع و عالی، بازدهی بیشتر و بهتر، مقرون به‌صرفه‌تر و بهینه‌تر است! این کود‌های ریشه‌زا به‌راحتی تمام مواد معدنی مورد نیاز گیاه‌تان را فراهم کرده و به آن آسیبی نمی‌زند.

مزایای استفاده از کود ریشه‌زا

در فرآیند رشد گیاهان، وجود ریشه و ریشه گیری به مقدار کافی انقدر در نوع گیاه از اهمیت برخوردار است که در واقع نقش حیاتی دارد. در واقع نقش حیاتی ریشه در وجود هر گیاه به اندازه‌ای مهم است که گیاه بدون آن حتی ذره ای نمی­تواند رشد کند؛ درواقع ریشه­ها با کمک تارهای کشنده در ساختمان خود مواد ضروری گیاه را از خاک و اطراف آن به صورت مکش ومکنده جذب می‌کنند و به قسمت‌های مختلف گیاه تقسیم می‌کنند.

چند کاربرد استفاده از انواع کودهای ریشه‌­زا:

۱. جلوگیری از هدر رفت آب به دلیل ایجاد ریشه گسترش یافته و کمک رشد گیاه

۲. کاهش پوسیدگی و ضعیف شدن ریشه گیاهان و بیماری مربوط به آن

۳. افزایش و کمک به رشد و جذب موادمغذی و ویتامین‌ها توسط تارهای مکنده و رساندن آن‌ها به قسمت‌های مختلف گیاه

۴. کمک به حفظ و بقای ریشه در گیاه و خاک

۵. کمک به تسریع و کیفیت بهتر فرآیند جوانه‌زنی و تکثیر گیاهان

با کود ریشه‌زا بیشترآشنا شدید!

در این مقاله با انواع متفاوتی از کود ریشه‌زا آشنا شدید و متوجه شدید که این کودها، با تقویت ریشه و کمک به رشد آن، به زیبایی و سلامت گیاه‌تان کمک می‌کنند. البته به این نکته توجه کنید که هر نوعی از انواع کودهای ریشه‌زا، طریقه مصرف مخصوص به خود را دارد و قبل از مصرف حتما دستور العمل آن را مطالعه و به آن عمل کنید.

شما می‌توانید به‌راحتی و با خیال راحت بهترین و باکیفیت‌ترین کودهای ریشه‌زا را با قیمتی مناسب از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید. اگر سوالی دراین مورد دارید و یا به کمک نیاز داریدبا ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *