باغبانی و کشاورزی

کود هیومیک اسید چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟

هر کشاورز و باغداری به دنبال پرورش گیاهان سالم است به همین دلیل نیز باید به انواع کودها آشنا شود. کود هیومکس، یکی از مهم‌ترین کودهایی است که در زمینه‌ی کشاورزی و باغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود که از اسیدی به نام اسید هیومیک تولید می‌شود، عمدتا به عنوان مهم‌ترین کودی که در زمینه‌ی افزایش سرعت رشد گیاه و سالم نگه‌داشتن آن، شناخته می‌شود. از آن جایی که بحث استفاده از کود هیومکس، بحث گسترده‌ای است، در این مقاله پس از بررسی تمامی جنبه‌های مرتبط با کود هیومکس، به بررسی تأثیرات این کود بر گیاهان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برای مشاوره و خرید محصولات هیومیک اسیدهاواصلاح کننده ها می‌توانید از اینجا (هیومیک اسیدهاواصلاح کننده ها)وارد شوید.

هیومیک اسید

پیش از آن که به بررسی کود هیومیک اسید بپردازیم نیاز است که با اسید هیومیک آشنا شوید. اسیدهای هیومیک و فولویک به عنوان آخرین ترکیبات تجزیه‌شده از پوسیدگی گیاهان و جانوران هستند. این اسیدهای آلی در رسوباتی که به دوران پیش از تاریخ مربوط هستند نیز مرتبط می‌شوند. مواد هیومیکی از طریق مرطوب‌سازی شیمیایی و بیولوژیکی مواد گیاهی و حیوانی و توسط فعالیت‌های بیولوژیکی موجودات میکرو، تشکیل می‌شوند.

اسیدهای هیومیک، مولکول‌های پیچیده‌ای هستند که به طور طبیعی در خاک، ذغال سنگ، اقیانوس‌ها و آب‌های شیرین وجود دارند. لایه‌های لئوناردیت از منابع اصلی تولید این اسیدها هستند. این لایه‌ها که در ابتدا در پوسته‌ی زمین قرار داشتند، در طی سال‌های متمادی در محل نزدیک به سطح زمین، به سمت بیرون کشیده شدند. اسیدهای هیومیکی که دارای غلظت بالایی هستند در این لایه‌ها قرار دارند. اسید هیومیک، به عنوان یکی از مهم‌ترین موادی شناخته می‌شود که در ساخت کود هیومیک اسید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید، یکی از مهم‌ترین کودهایی است که در زمینه‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت برای آن که بتوان از برترین شیوه‌های رشد و پرورش گیاهان بهره‌مند شد باید از کود هیومیک اسید به صورت مناسبی استفاده شود. همانطور که ذکر شد، کود هیومکس از اسید هیومیک تشکیل شده‌است. این اسید که خود دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است باعث شده تا این کود نیز، از خاصیت‌های قابل توجهی بهره‌مند شود. به طور کلی دو نوع کود هیومیک اسید پودری و کود هیومیک اسید مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مدل که دارای شباهت‌هایی از نظر کارکرد هستند، در برخی از زمینه‌ها متفاوت با یکدیگر عمل می‌کنند. در ادامه پس از معرفی این دو مدل کود، به بررسی کاربردهای کود هیومیک اسید می‌پردازیم.

کود هیومیک اسید مایع

این مدل کود، همانطور که از نامش نیز پیدا است به صورت مایع در دسترس قرار دارد. کود هیومیک اسید مایع از اسید هیومیک و اسید فولیک، تشکیل شده‌است. همانطور که ذکر شد، اسید هیومیک، در لایه‌های لئوناردیت به وفور یافت می‌شود و این ویژگی درباره‌ی اسید فولیک نیز صدق می‌کند. کود هیومیک مایع، باعث حاصلخیزی خاک می‌شود. از طرف دیگر، خاصیت‌هایی که دو اسید یاد شده به این مدل کود می‌دهند باعث می‌شود که کود هیومیک به باروری گیاهان کمک به سزایی نماید. دو مشخصه‌ی اصلی این کود یعنی ایجاد باروری و حاصلخیزی باعث شده تا کود هیومکس، به عنوان یک کود اصلاح‌کننده در میان سایر کودها به حساب آوردند. همچنین، استفاده از کود هیومیک مایع مانند همتای پودری، به افزایش مقاومت گیاه نسبت به شرایط سخت کمک به سزایی می‌کند که این ویژگی، آرزوی هر کشاورزی است.

برای خرید کود هیومیک مایع با کلیک بر روی این قسمت (هیومیک اسید مایع)وارد شوید.

کود هیومیک پودری

کود هیومکس پودری مانند همتای مایع خود از هیومیک اسید و فولیک اسید تشکیل شده‌است. تفاوت اصلی کود هیومکس پودری با کود هیومکس مایع، در ساختار آن است. در حقیقت پودری بودن این مدل کود باعث شده تا با افزایش سادگی جا به جایی، به مراتب بیش از مدل مایع، مورد استفاده قرار گیرد. کارکرد اصلی کود هیومکس پودری، رشد و بهبود ساختار ریشه‌ها است که این کار به طور مستقیم بر رشد گیاه تأثیر می‌گذارد. استفاده از کود هیومکس پودری باعث افزایش باروری گیاهان می‌شود که نتیجه‌ی آن افزایش ثمره‌ی گیاهان است. معمولا مقدار کمی از پتاسیم نیز در ساختار کود هیومکس پودری یافت می‌شود. همچنین میزان هیومیک اسید موجود در این کود بیش از 80 درصد است.

برای خرید کود هیومیک اسید پودری از اینجاوارد شوید.

تأثیرات کود هیومیک اسید بر گیاهان

علاوه بر کمک به باروری گیاهان و حاصلخیزی خاک و همچنین افزایش مقاومت گیاه نسبت به انواع تنش‌های دردسرساز، کود هیومیک دارای ویژگی‌های منحصربه فرد دیگری نیز است. مهم‌ترین کاربردها و تأثیرات کود هیومیک اسید را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • تهویه‌ی خاک

استفاده از کود هیومیک، یکی از مهم‌ترین ابزاری است که شما را قادر خواهد ساخت که عمل تهویه‌ی خاک را بهبود بخشید. در حقیقت، گیاه برای رشد بیشتر، نیاز به جذب اکسیژن موجود در خاک دارد. زمانی که خاک به هم چسبیده و به عبارتی سفت باشد، ریشه‌ها توانایی جذب اکسیژن را نخواهند داشت. این کار باعث می‌شود که گیاه شما به مرور زمان، تلف شود. استفاده از کود هیومیک اسید باعث می‌شود تا دانه‌بندی خاک افزایش یابد و این ویژگی منجر به افزایش محیط‌های خالی برای هوا می‌شود. در حقیقت کود هیومیک اسید، بستر و کانال تهویه‌ی هوای خاک را بزرگ‌تر می‌کند.

  • ظرفیت نگهداری آب

مهم‌ترین قابلیت دیگری که کود هیومیک اسید به خاک می‌افزاید آن است که ظرفیت نگهداری آب در آن را افزایش می‌دهد. به وفور مشاهده شده که خاک‌های زراعی به دلیل عدم توانایی در حفظ آب، دچار خشکی و قحطی شده‌اند. از طرف دیگر، زمین‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند مصرف آب بسیار زیادی دارند که در مرور زمان، باعث ایجاد مخارج بسیار زیادی می‌شوند. برای حل این معضل، استفاده از کود هیومیک اسید، مهم‌ترین راه حل است. از آن جایی که یکی از مهم‌ترین مزایای هیومیک اسید، افزایش قابلیت ماندگاری آب در بافت خاک است، کود هیومیک اسید نیز پس از اضافه شدن به خاک باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب خواهد شد.

  • افزایش جذب فسفر

عنصر فسفر، یکی از مهم‌ترین عناصری است که برای رشد گیاه به کار می‌رود. در حقیقت وجود فسفر به قدری حیاتی است که فقدان آن سبب کاهش رشد و در نهایت تلف شدن گیاه می‌شود. همانطور که ذکر شد، کود هیومیک به عنوان یک کود اصلاح‌کننده شناخته می‌شود؛ این ویژگی باعث تأمین عنصر فسفر در خاک‌هایی که فاقد فسفر هستند می‌شود. در حقیقت اضافه کردن کود هیومکس تأثیر مستقیمی بر عملکرد گیاه دارد چرا که عنصر فسفر، به عنوان یکی از منابع مهمی تلقی می‌شود که وجود آن در ساختار گیاه، بر نحوه‌ی فتوسنتز و کارآیی گیاه اثرگذار است.

  • رشد ریشه

افزایش رشد ریشه‌ی گیاهان، همواره جزء مهم‌ترین چالش‌هایی بوده که کشاورزان و باغداران با آن مواجه می‌شدند. در حقیقت از آن جایی که ریشه‌ی گیاهان در برابر اکثر مواد، واکنش‌های مخالفت‌آمیزی می‌دهند، استفاده از یک ماده‌ی مطمئن برای رشد ریشه‌ی گیاهان باعث خواهد شد تا خیالتان از بابت این مشکل راحت شود. کود هیومیک با قابلیت تأثیر بر رشد ریشه، به کمک شما می‌آید. از آن جایی که برخی از گیاهان، از ریشه‌های کوتاهی بهره‌مند هستند، کود هیومیک به آن‌ها کمک خواهد کرد تا علاوه بر افزایش اندازه، میزان آب‌رسانی و جذب مواد غذایی را نیز بتوانند به بهترین شیوه انجام دهند. از طرف دیگر استفاده از کود هیومیک اسید، بر افزایش مقاومت ریشه نسبت به تغییرات مختلف، تأثیر به سزایی دارد.

  • تنظیم pH

به طور کلی تنظیم pH خاک به شیوه‌های متعددی صورت می‌گیرد. از آن جایی که اکثر شیوه‌ها دارای هزینه‌های گزافی هستند، اکثر کشاورزان به دنبال یک شیوه‌ی مطمئن با هزینه‌های بسیار پایین‌تری هستند. کود هیومیک باعث متعادل شدن pH خاک می‌شود. همانطور که می‌دانید اکثر خاک‌ها دارای خاصیت اسیدی هستند و این ویژگی باعث می‌شود که بسیاری از گیاهان نتوانند کارایی مورد انتظار را از خود نشان دهد. اضافه کردن کود هیومکس باعث خواهد شد تا خاک در مرور زمان، به حالت خنثی در آمده و رشد گیاه نیز متعادل شود. همانطور که می‌دانید برای آن که از میزان pH خاک مطمئن شوید نیاز است که از شیوه‌های آزمایشگاهی استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از میزان کود هیومیک اسید که باید استفاده نمایید نیز مطمئن باشید. البته معمولا اگر میزان کود هیومیک اسید را به اندازه‌ای که برای سایر  هدف‌های دیگری که تا کنون ذکر شده استفاده نمایید، pH خاک شما نیز تنظیم و متعادل خواهد شد.

  • جوانه‌زنی بذرها

مهم‌ترین تأثیر دیگری که کود هیومیک اسید بر گیاهان می‌گذارد، افزایش توانایی جوانه‌زنی بذر آن‌ها است. در حقیقت، بسیاری از بذرهایی که در خاک کاشته می‌شوند، به مرحله‌ی جوانه‌زنی نمی‌رسند چرا که عوامل محیطی مانند آفات، تغییرات دمایی و غلظت خاک، تأثیر منفی بر آن‌ها می‌گذارند. از طرف دیگر، تهیه‌ی بذرها همیشه با چالش‌هایی از قبیل هزینه‌ی تهیه‌ی آن‌ها، مواجه بوده‌است؛ این چالش‌ها باعث شده‌اند تا تلاش برای جوانه‌زنی تمامی بذرها بیشتر شود. کود هیومیک اسید با افزایش مقاومت بذرها به آن‌ها کمک می‌کند تا قابلیت جوانه‌زنی خود را افزایش داده و بیشترین تعداد بذر اقدام به جوانه‌زنی نمایند.

  • افزایش مقاومت

همانطور که ذکر شد، مهم‌ترین ویژگی کود هیومیک اسید، افزایش مقاومت گیاهان است. در حقیقت، زمانی که کود هیومیک را به خاک اضافه می‌کنید، باعث افزایش مقاومت گیاه نسبت به عوامل محیطی زیادی نظیر خشکی و شوری می‌شوید. همچنین کود هیومیک اسید، مقاومت گیاه را نسبت به تغییرات دمایی نیز افزایش می‌دهد تا شما بتوانید با خیالت راحت اقدام به پرورش آن‌ها نمایید.

سخن آخر

همانطور که ذکر شد، تمامی کشاورزان به دنبال حداکثر کارایی و سلامت گیاهان هستند. کود هیومیک اسید با قابلیت‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، انتخابی بسیار مناسب برای افرادی است که به دنبال تأمین سلامت گیاهان خود از همه نظر هستند چرا که تأثیرات کود هیومیک اسید بر گیاهان به صورت همه جانبه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *