باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر شلغم

شرایط کاشت بذر شلغم

شلغم جزو آن دسته از گیاهانی است که فواید زیادی دارد. بذر شلغم دارای ظاهری دایره و شبیه به هسته آلبالو است. در ایران، این گیاه بسیار کشت می‌شود و مصرف‌کنندگان زیادی نیز دارد. از افرادی که مبتلا به ویروس سرماخوردگی شده‌اند گرفته تا کسانی که به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای لاغری هستند، همه و همه از این گیاه ریشه‌ای پرخاصیت استفاده می‌کنند. کاشت بذر شلغم خواهان شرایطی است که در این مقاله از بهاران، به ارائه آن‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید بذر گل و گیاهان مختلف را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری نمایید.

انواع بذر شلغم برای کشت

در کل دو نوع گیاه شلغم در ایران کشت می‌شود. یک نوع آن دارای گوشت سفید و دیگری دارای گوشت زرد است. بیشترین استفاده از شلغم در ایران، از نوع شلغم گوشت سفید است. بذرهای متفاوتی برای هرکدام از این دو نوع وجود دارد. انواع بذر شلغم که از نوع گوشت سفید هستند شامل فلت داچ، پوریل تاپ وایت گلاب، توکیوکراس، اسنوبال و وایت میلان است. انواع دیگری نیز بذر شلغم وجود دارد که از نوع گوشت زرد هستند و شامل بلوآبردین، گلدن بال و جاست رایت می‌باشند.

آفات بذر شلغم پس از کشت

کشاورزانی که تا به حال بذر شلغم کاشته‌اند، احتمالا با آفات آن نیز آشنایی دارند. قارچ‌های متفاوتی برای گیاه شلغم وجود دارند که می‌توانند عوارضی چون از هم گسستگی ریشه، عدم رشد، از بین رفتن برگ‌های گیاه و بسیاری از موارد دیگر داشته‌باشند. آفات زیاد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث از بین رفتن گیاه و ایجاد ضرر برای کشاورزان شوند. ساس، مگس و شته از جمله جانورانی هستند که به گیاه شلغم حمله می‌کنند. شما می‌توانید این جانوران را با استفاده از سم حشره کش، از بین ببرید.

زمان کاشت بذر شلغم

کشت بذر شلغم می‌تواند در دو زمان صورت بگیرد. یکی پیش‌رس و دیگری دیررس. شلغم پیش‌رس کیفیت چندان مطلوبی ندارد و فقط جهت برداشت زودتر، از این روش استفاده می‌شود. در عین حال بذر شلغم دیررس دارای کیفیتی بینظیر خواهدبود.

  • شلغم پیش‌رس:
  •  بذر شلغم پیش‌رس باید در ماه‌های فروردین تا مهر، در خاک گذاشته‌شود. در این صورت هم از برگ محصول به دست آمده می‌توان استفاده کرد و هم از ریشه آن.
  • شلغم دیررس:
  •  معمولا بذر شلغم دیررس در شهریور یا مهر کاشته می‌شود. بذر شلغم در فصول سرد، رشد بهتری دارد و از کیفیت بیشتری نیز برخوردار است.

شیوه کاشت بذر شلغم

فاصله گیاه شلغم در هر ردیف با یکدیگر، باید حدود 8 تا 10 سانتی‌متر باشد. بین هر ردیف شلغم نیز باید یک متر فاصله وجود داشته باشد تا گیاه به خوبی رشد کند. دو روش کلی برای کشت شلغم وجود دارد. یکی دستپاش و دیگری به صورت ردیفی. در ادامه هر یک از این دو را توضیح خواهیم داد.

  • دستپاش:
  •  در این روش در مرحله اول، پخش کردن بذر شلغم روی خاک صورت می‌گیرد. در مرحله دوم نیز بذرها را به روش ماله‌زنی، به زیر خاک منتقل می‌شوند. این روش از نظم زیادی برخوردار نیست و گیاه‌ها در فاصله‌های متفاوتی از یکدیگر رشد می‌کنند.
  • ردیفی:
  •  کاشت بذر شلغم در این روش نسبت به روش دست‌پاش، نیازمند صرف زمان بیشتری می‌باشد. برای کاشت گیاه شلغم به صورت ردیفی، ابتدا باید سطح خاک را صاف کنید. سپس خاک را به صورت شیاری درآورده، بذر شلغم را بر روی سطح خاک قرار داده و روی آن تا ارتفاع 1.5 سانتی‌متری خاک بریزید.

شرایطی که در هنگام کاشت بذر شلغم باید در نظر گرفته شود:

گیاه شلغم، برای اینکه محصول مناسبی بدهد، نیازمند وجود برخی شرایط است. این شرایط تاثیر فراوانی در میزان سوددهی گیاه شلغم دارد. در ادامه این شرایط را برای شما ذکر خواهیم‌کرد.

  • خاک

قسمتی از گیاه شلغم که در ایران بیشتر استفاده می‌شود، ریشه آن است. برای اینکه ریشه این گیاه رشد خوبی داشته‌باشد، باید در خاک‌های نسبتا پوک کشت شود. خاک‌های ماسه‌ای، شنی، خاک لومی مرطوب و همچنین خاکی که خوب زهکشی شده‌باشد، برای کشت بذر شلغم گزینه مناسبی هستند.

  • میزان اسیدی و قلیایی بودن خاک

بذر شلغم می‌تواند در خاک‌هایی که به میزان خیلی کم اسیدی یا بازی هستند، رشد کند. در صورتی که ph خاک مورد نظر حدود 6 الی 7.5 باشد، محصول مرغوبی خواهدداشت.

نور

بهترین نور برای رشد بی‌نقص بذر شلغم و محصول‌دهی آن، نیم‌سایه و نسبتا آفتابی است.

  • دما

این گیاه در دماهای نسبتا سرد، رشد و مقاومت خوبی دارد. همچنین در دماهای خیلی سرد، این امکان وجود دارد که گیاه از بین برود. دمای نسبی برای رشد گیاه شلغم، حدود 10 درجه است.

  • آبیاری

گیاه شلغم از لحاظ جنس، در دسته‌ای از صیفی‌جات قرار می‌گیرد که آب زیادی دارد. در نتیجه به آبیاری زیادی نیز در هنگام کشت، نیاز خواهدداشت. میزان آبدار بودن گیاه شلغم، در کیفیت محصول نتیجه مستقیم دارد. به همین علت به طور میانگین در طی دوره کشت، به 8 الی 15 روز آبیاری نیاز دارد.

  • میزان کوددهی

میزان کودی که برای رشد شلغم نیاز است با توجه به شرایطی که در بالا ذکر شد، متفاوت است. مهم‌ترین عناصر تعیین‌کننده میزان کود مورد نیاز برای شلغم، نوع خاک، ph و آب و هوای محیطی است که بذر شلغم در آن کاشته شده‌است. بهتر است کود حیوانی را قبل از کاشت بذر شلغم، به خاک اضافه کنید تا از آسیب به گیاه جلوگیری شود. میزان مورد نیاز این کود، حدود 70 تا 110 کیلوگرم در هر هکتار است.

در استفاده از کودهای شیمیایی، محدودیتی وجود ندارد و پس از کشت گیاه نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. فقط دقت کنید که این کودها را طی دو مرحله به خاک اضافه کنید تا تاثیر بیشتری بر رشد گیاه داشته باشند. یکی زمانی که بذر شلغم تازه جوانه زدن است و دیگری زمانی که غده شلغم در حال شکل‌گیری است. اصلی‌ترین کودهای مورد نیاز این گیاه، فسفر و پتاسیم است. فسفر تقریبی مورد نیاز برای خاک، 130 الی 220 کیلوگرم و پتاسه مورد نیاز آن نیز 50 تا 60 کیلوگرم است.

روش بارگیری گیاه شلغم

اگر بذر شلغم به مدت زیادی در خاک بماند، می‌تواند بذر تولید کند. کشاورزانی که به کشت شلغم می‌پردازند، هرساله مبلغی را برای خرید بذر کنار نمی‌گذارند. بلکه بعضی از شلغم‌ها را به مدت بیشتری در خاک قرار می‌دهند تا بذر تولید کنند. روش بارگیری به این صورت است که در زمان برداشت شغلم در فصل پاییز، بهترین آن‌ها را جدا می‌کنند. در زیر ماسه قرار داده و روی آن را با پوشال می‌پوشانند. زمانی که فصل بهار فرارسید آن‌ها را در خاک زمین کشاورزی که مواد آلی بیشتری دارد، قرار می‌دهند.

بهتر است شلغم‌ها در فاصله نسبتاً زیادی از یکدیگر قرار گیرند تا دورگه و بلااستفاده نشوند. زمانی که بذر شغلم به زمان گلدهی رسید، نوک خوشه‌ها را از گیاه جدا می‌کنند تا غلافی که بذرها در آن است تقویت شده و بذرهای باکیفیت‌تری تولید کند. هر زمان که دیدند رنگ غلاف‌ها تغییر کرده است، آن‌ها را از گیاه شلغم جدا و در جایی مناسب خشک می‌کنند. زمانی که غلافه‌ها خشک شد، به‌راحتی و با تکانی آرام بذرها از غلاف خارج خواهند شد.

در این مقاله از سایت بهاران سعی کردیم تا تمام نکاتی را که پیش از کاشت شلغم باید بدانید، به شما بگوییم. انواعی از شلغم‌ها و بذرهای مربوط به آن‌ها ذکر شد که می‌توانید باتوجه‌به خواست خودتان از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید بذر انواع گل و گیاهان، انواع ادوات و تجهیزات باغبانی و کشاورزی و انواع کود را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید. امیدواریم مطالبی که در این مقاله بود، موردتوجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و از مطالعه آن لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *