گل و گیاه

4 دلیل تغییر رنگ برگ گیاهان آپارتمانی!

4 دلیل تغییر رنگ برگ گیاهان آپارتمانی!

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها نگهداری و مراقبت از برگ گیاهان آپارتمانی در منزل است. این موجودات زنده از یک سو احساس زندگی و طراوت را با خود به زندگی‌های ماشینی ما می‌آورند و از سوی دیگر باعث ایجاد آرامش و پاک‌سازی هوای منزل می‌شوند. روان‌شناسان نیز توصیه می‌کنند برای تربیت حواس پنج‌گانه کودکان مراقبت از یک گلدان را به آن‌ها بسپارید، زیرا مشاهده مراحل رشد یک گیاه برای کودکان بسیار جذاب است و تأثیر بسزایی در رشد و تکامل ذهن آن‌ها دارد.

اگر خانه شما حیاط و فضای بزرگی جهت نگهداری گل‌وگیاه ندارد، اصلاً ناراحت نباشید! می‌توانید برگ گیاهان آپارتمانی را به کنج خانه خودتان آورده و احساس زیبای مراقبت از آن‌ها را تجربه کنید. باید بدانید گل‌ها و گیاهان نیز مانند دیگر موجودات زنده دچار بیماری، سوءتغذیه و استرس می‌شوند و بیشتر این مشکلات به‌صورت تغییر رنگ برگ‌های آنان خود را نشان می‌دهند؛ بنابراین توجه به تغییرات رنگ برگ گیاهان آپارتمانی در تشخیص مشکلات و بیماری آن‌ها به شما بسیار کمک می‌کند.

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ برگ گیاهان شما را بررسی کنیم. پس از مطالعه این مقاله دیگر نگران تغییر رنگ برگ گل‌ها و گیاهان خود نمی‌شوید و با دانستن دلایل این مشکل خیلی زود آن را برطرف می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله 20 گیاه آپارتمانی مفید برای بهبود سلامتی را مطالعه کنید.

شش دلیل تغییر رنگ برگ گیاهان آپارتمانی

اگر تجربه نگهداری از برگ گیاهان آپارتمانی و استفاده از وسایل مراقبتی آن‌ها را داشته باشید، حتماً دیده‌اید هرازگاهی همه یا برخی از برگ‌های آن‌ها تغییر رنگ می‌دهند. اگر دلیل این مشکل را بدانید می‌توانید سریعاً آن را برطرف کنید. مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ گیاهان منازل شما عبارت‌اند از:

1 – آبیاری نامناسب برگ گیاهان آپارتمانی

همه گل‌ها و گیاهان به یک میزان مشخص به آب نیاز ندارند. برخی از گیاهان باید هر روز و برخی هفته‌ای یک‌بار آبیاری شوند. این موضوع به‌خصوص درباره گیاهان گلدانی اهمیت زیادی دارد و باید حتماً آن را رعایت کرد.

در بسیاری از موارد دلیل اصلی زرد شدن رنگ انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیشتر یا کمتر از حد معمول است؛ بنابراین اگر برگ گیاهان آپارتمانی تغییر رنگ داده‌اند، در اولین قدم خاک گلدان را بررسی کنید. خشک است یا خیس؟ آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه و کمبود آب باعث خشکیدگی گیاهان می‌شود.

2 – پیری انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی

وقتی گیاهی پیر می‌شود برگ‌هایش رنگ‌پریده و مایل به زرد به نظر می‌رسند. درواقع این تغییر رنگ بخشی از چرخه طبیعی زندگی گل‌ها و گیاهان محسوب می‌شود. اگر گیاهی که دچار تغییر رنگ شده از نوع گیاهان پایه‌دار است، می‌توانید با چیدن ساقه اصلی آن، به رشد دوباره گیاه کمک کنید.

3 – تأثیر جریان هوای سرد روی رنگ برگ گیاهان آپارتمانی

برخی از گیاهان آپارتمانی (به‌خصوص گیاهان گرمسیری) نسبت به هوای سرد حساس هستند. قرارگرفتن در معرض هوای سرد موجب تغییر رنگ برگ‌های گیاهان حساس شما و بروز لکه‌های کم‌رنگ قهوه‌ای روی آن‌ها می‌شود.

اگر گیاهان آپارتمانی شما در فصل زمستان نزدیک پنجره درزدار یا در تابستان نزدیک دریچه تهویه هوا هستند، احتمالاً یکی از دلایل تغییر رنگ برگ‌هایشان جریان هوای سرد است. برای حل این مشکل، باید محل گلدان‌ها را تغییر و در مکانی که در معرض سرما نباشد قرار دهید.

4 – تأثیر کمبود نور روی برگ گیاهان آپارتمانی

نور نیز همانند آب مهم است. برخی گیاهان نیازمند نور کم و برخی نیازمند نور بیشتری هستند. اگر می‌خواهید بدانید دلیل تغییر رنگ انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی شما به علت کمبود نور است یا نه باید به محل تغییر رنگ برگ‌ها توجه کنید. معمولاً برگ‌های دور از منبع نور دچار تغییر رنگ می‌شوند و همین موضوع بهترین سرنخ برای تشخیص علت این مشکل است.

اگر علت زردی بخشی از برگ‌های گیاهانتان کمبود نور است، باید در طول هفته گلدان را بچرخانید تا تمام بخش‌های آن در معرض نور خورشید قرار بگیرند. همچنین اگر بتوانید به‌طورکلی گلدان‌هایتان را به محلی آفتاب‌گیرتر منتقل کنید، احتمالاً برای همیشه مشکل کمبود نور آن‌ها را حل کرده‌اید.

5 – نشانه کمبود مواد مغذی در برگ گیاهان آپارتمانی

گل‌ها و گیاهان همچون سایر موجودات زنده برای رشد و نمو به مواد مغذی نیاز دارند. کمبود مواد مغذی باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر آن‌ها می‌شود. کمبود کلسیم و نیتروژن، یکی از دلایل شایع تغییر رنگ انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی است.

در برخی موارد الگوهای غیرمعمول زردی (مثلاً زردی بافت برگ‌ها و رگه‌های تیره در میان آن‌ها) در انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی دیده می‌شود. در بسیاری از موارد علت تغییر رنگ برگ گیاهان کمبود موادی همچون مس، فسفر، پتاسیم و منیزیم است. این مشکل با افزودن مکمل‌های مناسب آنان به خاک برطرف می‌شود.

6 – بیمار‌ی‌های ویروسی و باکتریایی در ساقه و برگ گیاهان آپارتمانی

از دیگر دلایل مهم تغییر رنگ انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی، وجود عوامل بیماری‌زا روی ساقه، برگ یا درون ساختار گیاه است. عفونت‌های ویروسی اغلب به‌صورت خال‌ها و لکه‌های زرد و تیره روی برگ گیاهان بروز می‌کند. اگر این مشکل حل نشود حتی ممکن است شاهد تغییراتی در شکل برگ‌ها و ساقه گیاه و تغییر رنگ گل‌ها نیز باشید.

از آن‌جایی که برخی از عفونت‌های ویروسی قابل‌درمان نیستند، در صورت مشاهده علائم بیماری‌های ویروسی حتماً گیاه بیمار را از سایر گیاهانتان جدا کنید. در وهله اول برای شناخت عامل بیماری‌زا تلاش و سایر گیاهان را از نظر وجود علائم بیماری بررسی کنید.

در برخی موارد برای درمان برگ گیاهان آپارتمانی، از قارچ‌کش‌ها استفاده می‌شود ولی گاهی لازم است بخش بیمار گیاه از آن جدا شود. حتی گاهی برای جلوگیری از بیماری سایر گیاهان، بهتر است گیاه بیمار را دور بیندازید. اگر نمی‌خواهید شاهد بیماری قسمت‌های مختلف گل‌ها به‌ویژه برگ گیاهان آپارتمانی خود باشید حتماً ابزارهای باغبانی خود را مرتباً ضدعفونی کنید.

درباره عوامل مختلف تأثیرگذار در رشد برگ گیاهان آپارتمانی بیشتر بدانیم!

یکی از دلایل مهم تغییر رنگ انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی و بروز انواع آسیب‌ها دانش کم افراد از نوع گیاه و نیازهای آن‌هاست. اگر بدانید گیاهتان چقدر آب، نور، چه نوع کود، خاک و دمایی برای رشد و نمو نیاز دارد، می‌توانید گیاهانی شاداب و سرحال داشته باشید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد در زمینه یافتن علت تغییر رنگ انواع مختلف برگ گیاهان آپارتمانی به شما کمک کند. اگر در زمینه حل مشکل تغییر رنگ برگ گل‌ها و گیاهانتان تجربه‌ای دارید حتماً آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. فراموش نکنید این مقاله مفید را برای هر کسی که به نگه‌داری گل‌وگیاه در منزل علاقه دارد بفرستید. شما می‌توانید انواع بذر گیاهان، کودهای خانگی و صنعتی و ادوات و تجهیزات باغبانی را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *