گل و گیاه

نحوه صحیح انتخاب سایز گلدان و جنس آن

انتخاب درست سایز گلدان

چنانچه قصد کاشت گیاهان آپارتمانی برای افزایش جذابیت خانه یا به منظور بهبود سلامتی را دارید، لازم است که در این خصوص به کسب اطلاعات جامع بپردازید؛ نیازهای گیاهان مختلف در هرمحله از رشد، انواع هورمون‌های گیاهی، انواع کودها، نیازهای گیاهان در هر مرحله از رشد، سایز گلدان و جنس آن از جمله مسائلی است که باید درخصوص آن اطلاعات لازم را دریافت کنید.

ما در این مقاله سایزهای مختلف گلدان را به شما معرفی خواهیم کرد، به بررسی جنس‌های مختلف گلدان‌ها خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توان بهترین جنس و سایز گلدان را مطابق با نیازتان انتخاب کنید.

چنانچه می‌خواهید در رابطه با سایر مسائل اطلاعات کسب کنید، به سایر مقالات فروشگاه آنلاین بهاران مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اهمیت کسب اطلاعات در رابطه با انواع سایز گلدان‌ها فقط به کاشت گیاهان آپارتمانی محدود نمی‌شود؛ فراموش نکنید که در سایر انواع کشت گیاهان نیز (مانند نشاء کاری) ممکن است که کشاورزان از گلدان استفاده کنند.

اهمیت جنس و سایز گلدان‌ها

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، جنس و سایز گلدان در رشد و سلامت گیاه اهمیت بالا دارد؛ لذا آشنایی با سیستم سایزبندی گلدان و انواع آن حیاتی می‌باشد. اهمیت جنس و سایز گلدان به اندازه‌ی انتخاب خاک و کود مناسب است.

جنس، رنگ، شکل و سایز گلدان بر نحوه‌ی حرکت آب در گلدان و مقدار حرارتی که گلدان در خود نگه خواهد داشت، تاثیر می‌گذارد. دمای گلدان یکی از عوامل موثر بر مقدار آبیاری و سرعت چرخش مواد مغذی در خاک است.

اگر گلدان برای گیاه کوچک باشد، به اندازه‌ی کافی فضا برای رشد ریشه‌های گیاه وجود نخواهد داشت و گیاه آسیب‌پذیر خواهد بود. اگرهم سایز گلدان بیش از حد بزرگ باشد، آب بسیار زیادی را در خود نگه خواهد داشت که این امر ممکن است باعث پوسیدگی و بیماری‌های مربوط به ریشه ‌شود.

انواع سایز گلدان

سایز گلدان‌ها عمدتاً به این شکل است که براساس اندازه‌ی قطر دهانه‌یشان، شماره‌گذاری می‌شوند. گلدان‌های بزرگ را با سطل و گلدان‌های کوچک را با سایز نام می‌برند؛ برای این گلدان‌ها، عدد به کار رفته نشان‌دهنده‌ی حجم آن‌هاست؛ به عنوان مثال، سطل 7 دارای حجمِ 7 لیتری است.

سایز گلدان‌های بزرگ جعبه‌ای در مقیاس سانتی متر است؛ جعبه‌ی 70 دارای دهانه‌ای در ابعاد 70 در 70 سانتی متر می‌باشد. رایج‌ترین سایز گلدان‌های جعبه‌ای، جعبه ۴۰ – جعبه ۴۵ – جعبه ۵۰ – جعبه ۶۰ – جعبه ۷۰ است.

رایج‌ترین سایز گلدان

به عنوان یک قاعده‌ی کلی قطر انتهای گلدان معادل سه چهارم قطر دهانه‌ی گلدان بوده و ارتفاع آن برابر با چهار پنجم قطر دهانه است.

سایز گلدان‌ها عمدتاً در یکی از ابعاد زیر عرضه می‌شود:

  • گلدان سایز 6:

قطر گلدان برابر با 6 سانتی متر بوده و مناسب گیاهانی است که ریشه‌های کوچکی دارند مانند انواع کاکتوس.

  • گلدان سایز 9:

این گلدان با داشتن قطر 9 سانتی متری، گزینه‌ی مناسبی برای گیاهان جمع و جور و کوچک (نظیر گلوکسینیا، اپیشیا و بنفشه آفریقایی) است.

  • گلدان سایز 10:

کاربرد این گلدان همانند گلدان سایز 9 است.

  • گلدان سایز 12:

اکثر گیاهانی که با استفاده از نشاء کاری کشت می‌شوند، در این گلدان‌ها پرورش می‌یابند. این سایز گلدان برای کشت پیاز گل انتخاب مناسبی است.

  • گلدان سایز 14:

این گلدان قطری 14 سانتی متری و ارتفاعی 10 تا 11 سانتی متری دارد و برای گیاهانی که ریشه‌ای تقریباً گسترده دارند و همچنین گیاهان یک ساله، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

  • گلدان سایز 19:

این گلدان با داشتن قطر 19 سانتی متری و ارتفاع 15 سانتی متری، برای کشت گیاهان دائمی (از آنجایی که ریشه‌هایی کاملاً گسترده دارند)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلدان‌ها سایز بزرگ (سطل‌ها):

  • گلدان سطل 4:

اندازه‌ی دهانه‌ی برابر با 20 سانتی متر و ارتفاع آن 18 سانتی متر است و برای گیاهان آپارتمانی مناسب است.

  • گلدان سطل 7:

اندازه‌ی دهانه‌ی برابر با 23 سانتی متر و ارتفاع آن 21.5 سانتی متر می‌باشد و بیشتر برای کشت پالم و نخل و همچنین انواع گیاهانی که ریشه‌ای بلند و عمقی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سایر سطل‌ها:

سطل‌های ۳، ۱۰، ۱۲ و سطل 14 (سطل نیم زباله) از دیگر انواع سطل می‌باشند.

انواع جنس گلدان‌ها

از دیگر نکاتی که باید در کنار سایز گلدان درنظر گرفت، جنس گلدان است. در ادامه به بررسی مورد استفاده‌ترین جنس گلدان‌ها خواهیم پرداخت.

  1. گلدان‌های سفالی:

یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین گلدان‌ها، گلدان سفالی است. از آنجایی که در بدنه‌ی سفال، روزنه‌های زیادی وجود دارد، آب در این نوع گلدان‌ها به سرعت تبخیر می‌شود. در حقیقت نواحی سفید یا سبز رنگ روی گلدان حاصل تبخیر آب و باقی ماندن املاح موجود در آب در آن ناحیه است.

چنانچه گیاهی حساسیت زیادی به شور شدن خاک دارد یا نیازمند آب زیادی است، مناسب کشت در گلدان‌های سفالی نیست. از آنجایی که انواع کاکتوس به آب زیادی نیاز ندارند و نسبت به شوری خاک حساس نیستند، برای کشت در این گلدان‌ها مناسب هستند.

  1. گلدان‌های سیمانی:

گلدان‌های سیمانی اغلب در فضای پارک‌ها و شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد خانگی آن کم است. البته اخیراً این نوع گلدان‌ها به شکل مینیتاوری برای مصارف خانگی به بازار عرضه شده‌اند.

از آنجایی که در ساخت آن‌ها از آهک استفاده شده است، گیاهانی را که مقاومت کمی در مقابل آهک دارند، نمی‌توان در این نوع گلدان‌ها نگه داشت. چنانچه قصد استفاده از گلدان‌های سفالی را دارید، توصیه می‌شود که قبل از استفاده داخل گیاه را چندین بار بشورید تا آهک آن شسته شود.

  1. گلدان‌های فلزی:

این نوع از گلدان‌ها بسیار مقاوم هستند و مزیت اصلیشان در این است که از طریق دیواره‌ی خود آب از دست نمی‌دهند. وزن آن‌ها بستگی به جنس آن‌ها دارد به طوری که گلدان‌های آهنی یکی از سنگین‌ترین انواع گلدان‌ها بوده درحالی که گلدان‌های آلمینیومی نسبتاً سبک است.

بزرگترین عیب این نوع گلدان‌ها این است که نسبت به سرما و گرما، به سرعت دمایشان تغییر می‌کند که این امر می‌تواند به ریشه‌ی گیاه آسیب برساند. وجود احتمال زنگ ‌زدگی یکی از دیگر معایب این گلدان‌هاست.

  1. گلدان‌های چوبی:

این نوع از گلدان‌ها برای دکوراسیون یک گزینه‌ی عالی محسوب می‌شوند. از مزیت‌های گلدان‌های چوبی این است که خیلی دیر خشک می‌شوند. شکل و سایز گلدان‌های چوبی بسیار متفاوت است. یکی از بزرگترین معایب آن‌ها، پوسیدگی چوب به خاطر رطوبت است؛ لذا توصیه می‌شود که درون آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید.

  1. گلدان‌های پلاستیکی:

می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای ساخت که شبیه به مواد دیگر به نظر رسد. در سایز گلدان‌های پلاستیکی تنوع زیادی وجود دارد. حمل آسان به دلیل وزن کم و راحتی تعویض گلدان به سبب انعطاف‌پذیری از مزیت‌های این گلدان است.

علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، در ساخت گلدان ممکن است که از موادی نظیر کوار (الیاف نارگیل)، سرامیک، فایبرگلاس و… نیز استفاده شده باشد.

جنس و سایز گلدان مناسب من کدام است؟

گلدان‌ها در سایزها و جنس‌ها مختلفی عرضه می‌شوند. جنس و سایز گلدان به نوع گیاهی که قصد کاشت آن را دارید، بستگی دارد. گلدان‌ها با جنس‌های مختلف هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *