گلخانه

انواع گلخانه خانگی و آسان‌ترین و بهترین روش ساخت آن

معرفی انواع گلخانه خانگی 

گلخانه خانگی یکی از سرگرمی‌هایی محسوب می‌شود که در دنیای ماشینی امروز می‌تواند روح انسان را جلا بخشیده و برای ساعاتی کوتاه ما را از دنیای پرهیاهوی خارج کند.

تصورِ داشتن یک فضای سبز و کوچک که بتوانیم در آن گیاهان را پرورش داد و از وجود آنها لذت ببریم، می‌تواند مهیج باشد. به‌طورکلی گلخانه‌ها اگر از نوع خانگی باشند با گلخانه‌های صنعتی تفاوت زیادی دارند اما با وجود این، هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند. شادابی و سرسبزی گیاهان می‌تواند آرامش انسان را نیز تأمین کند. در این مقاله در مورد انواع گلخانه خانگی و روش ساختن آن با شما صحبت خواهیم کرد.

همچنین برای آشنایی و اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی صفر تا صد راه‌اندازی گلخانه را مطالعه کنید.

گلخانه خانگی

ساختن گلخانه‌های خانگی نسبت به گلخانه‌های صنعتی و تجاری امری ساده‌تر است که راحت‌تر می‌توان به آن دست پیدا کرد. قدم اول این است که از یک متخصص و یا مشاور گلخانه‌ای کمک بگیرید. اما اگر هم‌چین شخصی را در دسترس ندارید جای هیچ نگرانی نیست. نکته جالب اینجاست که برای ساخت گلخانه خانگی شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل و اینترنت؛ ویدئوهای آموزشی فراوانی را برای ساخت این نوع گلخانه پیدا کنید. در ادامه ما به شما نحوه ساخت یک گلخانه جمع‌وجور و کوچک خانگی را آموزش خواهیم داد.

همچنین برای خرید انواع تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز می‌توانید از فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران تهیه کنید.

تجهیزات و امکانات لازم برای ساخت گلخانه خانگی

  • اسکلت اصلی گلخانه

همان‌طور که از اسم گلخانه مشخص است برای ساخت یک گلخانه خانگی ما احتیاج داریم تا اسکلتی برپا کرده و به‌واسطه آن اسکلت، پوششی ایجاد کنیم تا گل‌ها و گیاهان خود را در زیر آن قرار دهیم. برای ساختن این چهارچوب می‌توانید از آهن، آهن گالوانیزه، چوب، لوله‌های پلاستیکی و جنس‌های دیگر استفاده کنید که قیمت تمام شده یک اسکلت باتوجه‌به نوع متریال بکار رفته در آن و ابعاد و اندازه‌ای که دارد متفاوت است. این اسکلت به‌وسیله پیچ‌ومهره و با دریل به یکدیگر متصل شده و چهارچوب اصلی گلخانه برپا می‌شود.

  • پوشش مناسب اسکلت گلخانه

درهرحال اسکلت و چهارچوبی که برای گلخانه خانگی خود ساخته‌اید، نیاز به یک پوشش دارد که می‌تواند از پلاستیک، شیشه، پلی‌کربنات و یا پوشش‌های مناسب دیگر باشد که به طور معمول برای گلخانه‌های خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر گلخانه شما کوچک است بهتر از پلی‌کربنات و یا نایلون‌ها استفاده کنید که به‌واسطه این روکش‌ها محیط گلخانه گرم شده و شرایط آن به‌راحتی برای شما قابل‌کنترل خواهد بود.

  • جهت جغرافیایی مناسب برای ساخت گلخانه خانگی

شاید در نگاه اول این موضوع چندان اهمیت نداشته باشد اما ماجرا ازاین‌قرار است که جهت‌گیری نامناسب برای ساخت گلخانه خانگی می‌تواند سبب نابودی زحمات شما و گل‌ها و گیاهان شود، پس بهتر است که در جهت‌گیری جغرافیایی برای ساخت گلخانه دقت لازم را به عمل‌آورید. اهمیت جهت‌گیری در ساخت گلخانه خانگی مانند گلخانه صنعتی است و مناسب‌ترین جهت، جهت (شمالی / جنوبی) یا (شمال غربی / جنوب شرقی) است که بهترین موقعیت نور و وزش باد را به شما خواهد داد.

البته ناگفته نماند که باتوجه‌به منطقه جغرافیایی و اقلیمی منطقه شما، ممکن است این جهت تغییر یابد اما به‌طورکلی در ایران این جهت‌ها مناسب هستند. جهت‌های مذکور سبب می‌شوند تا گیاهان نور مناسبی را دریافت کنند و در لحظات ابتدایی شروع روز و طلوع خورشید برای دریافت نور با مشکلی روبرو نباشند. علم کشاورزی ثابت کرده است که نور صبحگاهی یکی از بهترین و مطلوب‌ترین نورها برای انجام عمل فتوسنتز در گیاهان است.

مقاله‌ی پیشنهادی برای مطالعه‌ی بیشتر: معرفی پرکاربردترین گونه های کاکتوس

  • گیاهان مناسب گلخانه خانگی

به‌طورکلی در گلخانه خانگی مانند گلخانه‌های صنعتی و تجاری محصولات متنوع و مختلفی را می‌توانید پرورش دهید که بسته به نیت و هدف شما از ساخت گلخانه خانگی می‌توانند متفاوت باشند. برخی افراد تنها به دلیل نیروی نشاط‌آور گل‌ها و گیاهان به آنها روی می‌آورند و تصمیم به ساخت گلخانه در محل زندگی خود می‌گیرند.

برخی دیگر به علت علاقه به فعالیت‌های کشاورزی اقدام به ساخت گلخانه می‌کنند که در کنار آن برای رشد و پرورش گل‌ها و گیاهانی مانند سبزیجات و صیفی‌جات نیز تلاش می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز ممکن است برای کسب درآمد یک گلخانه خانگی تأسیس کنند و محصولات موردنیاز بازار را در آن پرورش دهند. درهرحال نظر، هدف و سلیقه افراد برای ساخت یک گلخانه با یکدیگر متفاوت است و همین امر سبب شده تا ما گلخانه‌های متعدد و متنوعی را در خانه‌های خود ایجاد کنیم.

می‌توانید انواع کود مناسب برای گیاهان گلخانه‌ای را از فروشگاه بهاران خریداری کنید.

  • محل مناسب قرارگیری گلخانه

گلخانه خانگی را می‌توان در مکان‌های متفاوتی قرارداد. حتی می‌تواند یک قفسه ساده باشد که در گوشه اتاق قرار بگیرد یا می‌تواند در ابعاد بزرگ‌تری طراحی شود که بر روی پشت‌بام، حیاط یا یک محیط آزاد قرار داده شده است و البته گیاهان متفاوتی را نیز در خود دارد. البته تمام اینها بستگی به هدف شما از ساخت گلخانه خواهد داشت. برای مثال اگر قصد دارید تا درختان میوه پرورش بدهید، باید محیطی بزرگ‌تر را برای گلخانه خود در نظر بگیرید.

انواع گلخانه خانگی

در این قسمت انواع گلخانه‌های خانگی موجود را به شما معرفی خواهیم کرد تا به‌خوبی با آن‌ها آشنا شوید.

  • گلخانه خانگی قله‌ای

این نوع گلخانه خانگی به علت قرارگیری اضلاع مستقیم و راست گوشه‌ای که دارد، نسبت سایر گلخانه‌های دیگر آسان‌تر ساخته می‌شود. در اصل این گلخانه خانگی همان‌طور که از نامش نیز مشخص است همانند یک قُله روبه‌بالا بوده و سقفی مثلثی شکل دارد.

  • گلخانه گنبدی شکل

گلخانه خانگی گنبدی شکل، از جمله زیباترین و خاص‌ترین شکل گلخانه است. البته ناگفته نماند که ساختن این نوع گلخانه، پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید محاسبات خاصی برای آن در نظر گرفته شود. اما در انتها شما با یک گلخانه بسیار زیبا روبرو هستید که از نظر بصری هیچ کم‌وکاستی ندارد.

  • گلخانه گاتیک

گلخانه خانگی گاتیک از نظر شکل ظاهری به گلخانه قله‌ای شباهت فراوانی دارد، اما تفاوت اصلی این دو نوع گلخانه در این است که قسمت بالایی گلخانه گاتیک به نحوی ساخته می‌شود که حالتی هلالی مانند داشته و کمی قوس دارد.

  • ساخت گلخانه یک‌طرفه

نقشه اصلی در طراحی گلخانه خانگی یک‌طرفه بدین صورت است که این گلخانه‌ها از یک سمت تکیه‌گاه دیوار را دارند و دقیقاً با آن مماس هستند و از سمت دیگر حالتی عادی به آن‌ها داده می‌شود که می‌توانند در سبک‌های مختلفی ساخته شوند. برای مثال می‌توان آنها را به شکل قله‌ای ساخت و یا با حالتی منحنی به شکل سیرکولار، آنها را طراحی و اجرا کرد.

گلخانه خانگی، راهی مطمئن برای کسب آرامش

درهرحال بعد از یک تکاپوی روزانه در شهر و محل کار، در انتهای روز به منزل برمی‌گردیم و انتظار داریم تا آرامش ازدست‌رفته و انرژی هدررفته را دوباره به دست آوریم. دراین‌بین اگر یک مکان دنج و آرام مانند یک گلخانه خانگی را برای خود دست‌وپا کنیم و چند گلدان کوچک در آن قرار دهیم تا پناهگاهی امن برای ما باشد، بدون شک می‌توانیم انرژی تحلیل رفته را بازیافته و برای فردایی بهتر آماده شویم.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *