باغبانی و کشاورزی

معرفی ادوات و ابزار باغبانی

ممکن است به نظر نرسد اما شغل باغبانی جزو شغل‌های حساس است. همچنین این حرفه نیاز به ابزار آلات متعددی دارد که در این مطلب به معرفی برخی از ابزار‌های باغبانی پرداخته و کاربرد آنها را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم تمایل به یادگیری درباره‌ی ابزار باغبانی دارید، با ما همراه باشید.

چاقوی قلمه زنی : 

اولین ابزار باغبانی که به معرفی آن میپردازیم، چاقوی قلمه زنی است .چاقوی قلمه زنی برای پیوند دو گیاه و تولد یک گیاه جدید مورد استفاده قرار میگیرد.  ساختار چاقوی قلمه زنی به صورت یک تیغه تیز فولادی و یک دسته پلاستیکی است؛ توجه کنید که هنگام استفاده از این ابزار باغبانی حتما تیغه آن تیز و تمیز باشد.شکل ظاهری چاقوی قلمه زنی به شکل سر کج یا ناخنی هستند که دسته‌های آنها عموما پلاستیکی و گاها چوبی است.

دستگاه بذر کار دستی :

دستگاه بذر کار برای راحتی کار باغبانان و همینطور کاهش هزینه‌های مربوط به کاشت ساخته شده‌است. این ابزار باغبانی برای صرفه جویی در زمان و استفاده کمتر از انسان و دقت بیشتر در بذر کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که در یک حجره تعداد یا مقدار مشخصی بذر ریخته و بذری حرام نمی‌شود. همچنین تماس دست انسان با بذر و گیاه برای رشد گیاه اصلا خوب نیست و ممکن است به طور کل بعضی از بذرها را آلوده و از بین ببرد. دستگاه بذرپاش دستی در آماده سازی سینی نشاء بیشترین کاربرد را دارد.

رطوبت سنجو دما سنج : 

این ابزار باغبانی همانطور که از نامش مشخص است، میزان رطوبت و دمای محیط را میسنجد که بسیار برای رشد و نمو گیاهان مهم و حیاتی است از این جهت که رطوبت سنج و دماسنج تاثیر مستقیمی در فتوسنتز و اعمال حیاتی گیاهان دارد. رطوبت سنج و دما سنج، رطوبت و دمای محیط را بسیار دقیق روی صفحه نمایش خود نمایش می‌دهد و شما میتوانید به کمک این ابزار باغبانی رطوبت و دمای محیط گیاهان خود را تنظیم کنید. از مزیت‌های دیگر این دستگاه میتوان به داشتن تقویم و ساعت هشدار دهنده جهت یادآوری، اشاره کرد.

گیره نگهدارنده‌ی بوته :

همانطور که میدانید ساقه‌ها‌ی گیاهان حساس ترین عضو قابل رویت گیاهان هستند که دارای اهمیت بسیار هستند. بهترین ابزار باغبانی برای نگهداری ساقه از خطرات احتمالی و اتصال آنها به نخ داربست با کمترین نیروی انسانی، گیره‌ی نگهدارنده بوته است. قدرت استقامت گیره‌‌ی نگهدارنده‌ی بوته، این ابزار را هم بین باغبانان و هم بین کسانی که گل‌های آپارتمانی نگهداری میکنند، محبوب کرده‌است و آن را جزو مهم‌ترین و پرکاربرترین ابزار آلات باغبانی قرار داده است

سینی کشت : 

سینی کشت یکی از کارآمد‌ترین تجهیزات باغبانی و کشاورزی است زیرا کاربردهای آن فراوان است؛ از جمله‌ی کاربردهای این ابزار باغبانی میتوان به افزایش سرعت جا به جایی گیاهان بدون آسیب‌هایی که ممکن است به گیاه وارد شود، اشاره کرد . همچنین قلمه زنی گیاهان با این ابزار بسیار راحت است. از دیگر مزیت‌های این ابزار باغبانی می‌توان قابلیت پیش رس کردن گیاهان را نام برد.

آب پاش : 

آب پاش‌ها دو نوع هستند: آب پاش چرخنده و ضربه‌ای. هدف استفاده از آب پاش این است که آب قطره قطره و یکنواخت مثل باران به گیاهان برسد. مطمئنا آب پاش‌هایی که در بین فضاهای سبز کار گذاشته میشوند و چرخنده هستند دیده اید به این نوع آب پاش ، آب پاش مخفی شونده میگویند که آّبیاری محصولات کشاورزی و خنک نگه داشتن محیط و کنترل گرد و خاک نیز از دیگر موارد استفاده از این نوع آب پاش است. دلیل استفاده از این آب پاش در اینگونه فضاها، پخش شدن آب به صورت یکنواخت و رسیدن آب به همه‌ی نقاط و قابلیت مخفی شدن پس از اتمام آبیاری و همچنین قابلیت تنظیم شعاع آبیاری است.

نوع دیگر آب پاش ، آب پاش ضربه ای است. آب پاش ضربه ای جزء مهمی از سیستم آبیاری باغات است زیرا که بدون هدر رفتن، آب را در باغات و مزارع پخش میکند. این ابزار بهترین ابزار باغبانی برای پخش کودهای شیمیایی محلول در آب است. به دلیل پخش یکنواخت آّب از یخ زدگی گیاهان در اول بهار جلوگیری میکند و همچنین کمک خوبی برای بیرون آمدن جوانه ها از خاک است. البته باید بدانید این آب پاش کاربردی مضراتی نیز دارد و برای همه‌ی مناطق مناسب نیست.

این آب پاش به دلیل رطوبت زیادی که به وجود میاورد خطر بیماری‌های قارچی را تا درصد زیادی افزایش میدهد و به علت لزوم داشتن آب با کیفیت و انرژی زیادی که در ابتدا باید برای ایجاد فشار آب در لوله‌ها صرف کرد، این ابزار باغبانی را به یک ابزار باغبانی پرهزینه تبدیل کرده است. همچنین باید بدانید در مناطقی که وزش باد زیاد است، آب زیادی برای آبیاری هدر میرود. همچنین باید توجه کنید که این نوع از آب پاش برای زمین‌های مستطیلی و مربعی به هیچ وجه مناسب نیست و آبیاری بسیار مشکل انجام میشود.

تبر باغبانی :

تبر باغبانی  یک ابزار باغبانی برای بریدن و شکل دادن چوب است، همچنین برای برای بریدن شاخه های بزرگ و قطور استفاده میشود. تبر باغبانی باید با لبه ی بسیار تیز و ضد زنگ و دسته‌ای سبک از جنس چوب یا پلاستیک باشد.

تیلر :

تیلر یک ماشین کشاورزی است که کم هزینه و بسیار کاربردی در کشاورزی است. از این ماشین ساده و سبک عموما در شالیزار‌ها استفاده میشود؛ این ماشین برای آماده کردن خاک بسیار مناسب است زیرا قابلیت هم زدن خاک ، نرم کردن ، شخم زدن و . . . را دارد. سوخت ارزان این ماشین آن را یه یکی از مقرون به صرفه ترین ابزارآلات کشاورزی و باغبانی تبدیل کرده است.

سم پاش : 

سم پاش یک ابزار باغبانی بسیار ضروری و کاربردی است؛ همانطور که سم پاشی برای گیاهان امری ضروری است و از تلف شدن آنها جلوگیری میکند، اگر همین سم پاشی به اندازه کافی و اصولی انجام نشود، بی شک مرگ گیاه را در پی خواهد داشت. سم پاش‌ها انواع گوناگونی دارند، نوع دستی آنها بیشتر جنبه استفاده خانگی دارد و یا برای باغچه‌های کوچک‌تر مورد استفاده قرار میگیرد.

سم پاش‌های پشت موتوری استفاده از سم را دقیق‌تر میکند و با یک میزان مشخص از سم میتوان مساحت بیشتری را سم پاشی کرد. در باغات و زمین‌های کشاورزی که سم پاشی زیادی انجام میشود و مقدار زیادی سم مصرف میشود، از سم پاش‌های موتور زنبه ای  و چرخدار موتوری استفاده میشود که یک مخزن سم جدا دارد. سم پاش های تراکتوری همانطور که از نامشان مشخص است، به تراکتور وصل شده و سم پاشی میکنند. آخرین نوع سم پاش، سم پاش‌های چرخدار هستند که یک مخزن بزرگ و دو چرخ ساختار آن را تشکیل میدهد.

داس موتوری : 

داس موتوری یا علف زن یک دستگاه با موتور چرخنده است که به علت نداشتن تیغه فلزی و داشتن یک نخ محکم به جای تیغه، به راحتی و بدون کوچکترین آسیبی ساقه گیاه را برای رشد بهتر آن کوتاه میکند.

اره زنجیری :

آخرین ابزار باغبانی که قصد معرفی آن را داریم، اره زنجیری است. اره زنجیری به کمک  یک ساطور و یک زنجیر و یک موتور برقی یا بنزینی کار میکند. این دستگاه اندازه‌های مختلف و همینطور کاربردهای گوناگونی دارد و در باغبانی جهت هرس گیاهان، سرشاخه زدن درختان و بریدن درخت از آن استفاده میشود.

در این مطلب، به معرفی ابزار و تجهیزات مورد استفاده در باغبانی پرداختیم، پیشنهاد می‌کنیم که اینجا را کلیک کنید و یا به قسمت دسته‌ی ادوات و تجهیزات باغبانی نگاهی بیندازید و اگر سوالی دارید، در قسمت نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *