باغبانی و کشاورزی

معرفی 20 از ابزارهای باغبانی که حتما به آن نیاز دارید!

20 ابزار باغبانی ضروری

ابزارآلات باغبانی جزو دسته‌ای از ابزار و وسایل هستند که هر کس وارد حرفه کشاورزی شود، به آن نیاز پیدا می‌کند. بیشتر وسایل موجود در دسته ابزار باغبانی، ساده هستند و بدون موتور کار می‌کنند. این ابزارها طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند و در ده‌ها نوع متفاوت با کاربردی متمایز از سایر ابزارآلات باغبانی، ساخته می‌شوند. در این مقاله سایت بهاران، 20 نوع ابزار باغبانی را که برای هر باغبان مبتدی و کارکشته‌ای نیاز است را بیان می‌کنیم.

همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “معرفی ادوات و ابزار باغبانی” را نیز مطالعه کنید.

انواع ابزار باغبانی

معمولاً ابزارهای باغبانی، ساده‌تر از ابزارآلات کشاورزی هستند. این ابزارها به دلیل کاربردهای فراوانی که دارند، توانسته‌اند طیف وسیعی از باغبان‌ها را مجبور به خرید و استفاده از آن‌ها کنند. برخی از مهم‌ترین ابزارهای باغبانی، شامل موارد زیر هستند.

  1. دستکش باغبانی

باغبانی از جمله مشاغلی است که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی، می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های متفاوتی شود. عموماً به دلیل اینکه دست باغبان به طور مستقیم با خاک در تماس است، باید از وسیله‌ای استفاده کند که جلوی این کار را بگیرد. دستکش باغبانی، نوعی ابزار باغبانی است که می‌تواند از دست در برابر انواع بیماری‌های پوستی مراقبت کند. بهتر است این ابزار باغبانی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا باعث ایجاد حساسیت پوست دست نشود.

  1. بیلچه باغبانی

ابزار باغبانی دیگری که بسیار نیز کارآمد است، بیلچه باغبانی نام دارد. بیلچه، نسخه کوچک شده بیل است و کاربردهای زیادی دارد. باغبان می‌تواند با استفاده از بیلچه کارهایی مانند کوددهی، کندن چاله و جابه‌جا کردن خاک را انجام دهد. این ابزار باغبانی در سایزها و جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در هنگام خرید، به کیفیت بیلچه و راحتی استفاده از آن توجه نمایید.

  1. شن کش نمونه دیگری از ابزار باغبانی

شن‌کش‌ها دارای یک دسته بلند و سری چنگال‌مانندی هستند که اصولاً برای جداکردن سنگ‌های درشت از خاک استفاده می‌شوند. فاصله دندانه‌های چنگال، با یکدیگر برابر است و گاهی افراد از آن برای شکستن و کوچک کردن کلوخ‌ها نیز استفاده می‌کنند.

  1. چمن‌زن

این دستگاه به‌منظور نظم دادن به چمن‌های کاشته شده در باغچه و باغ، مورداستفاده قرار گرفته و در انواع مدل‌های دستی و موتوردار تولید و روانه بازار می‌شود. اگر قصد خرید چمن‌زن برای کوتاه‌کردن چمن در وسعت کم را دارید، می‌توانید از چمن‌زن دستی و یا چمن‌زن شارژی استفاده کنید. اما اگر برای کوتاه‌کردن چمن محیط وسیعی به چمن‌زن احتیاج دارید، می‌توانید انواع چمن‌زن برقی یا بنزینی را به انتخاب خودتان انتخاب و خریداری نمایید. مهم‌ترین مزیت این ابزار باغبانی این است که می‌توانید تیغه آن را تنظیم کرده و چمن‌ها را در ارتفاع دلخواه خود، کوتاه کنید.

  1. فرغون

برای انجام کارهای مربوط به باغبانی، وسایل زیادی وجود دارد که اغلب می‌توانند بسیار سنگین باشند. انسان با جابه‌جا کردن این وسایل سنگین، می‌تواند به کمر و ستون فقرات خود آسیب برساند. به‌منظور جلوگیری از این آسیب‌ها، استفاده از فرغون به باغبان‌ها توصیه می‌شود. باغبان می‌تواند بدون نگرانی نسبت به وزن وسایل، آن‌ها را در فرغون گذاشته و جابه‌جا کند.

  1. کود و سم

باغبان برای رسیدگی به گیاهان، به انواع مختلف سم و کود شیمیایی و حیوانی نیاز دارد. در صورت عدم استفاده از این موارد، گیاهان نمی‌توانند مواد موردنیاز برای رشد خود را به دست آورده و رشد کنند. در نتیجه از بین می‌روند.

می‌توانید انواع کود مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی بهاران تهیه کنید.

  1. نخ

معمولاً گیاهان رونده پس از رشد، چهره چندان جالبی نداشته و نظم محیط را به هم می‌ریزند. در این شرایط باغبان می‌تواند با استفاده از این ابزار باغبانی، مسیر حرکت و رشد گیاه را مشخص کرده و به آن نظم دهد.

  1. اره برقی نمونه دیگری ابزار باغبانی

اصلی‌ترین کاربرد این ابزار باغبانی، بریدن و تکه‌تکه کردن شاخه‌های درختان و الوارهای موجود در باغ است. این ابزار بسیار خطرناک است و در هنگام استفاده از آن، باید موارد ایمنی را رعایت کنید. توصیه ما به شما این است که در هنگام استفاده از این ابزار باغبانی، از دستکش و به‌خصوص عینک استفاده کنید. درضمن اگر آگاهی لازم جهت کار با این ابزار را ندارید، از به‌کاربردن آن خودداری کنید.

  1. داس

داس دستی به‌مرورزمان تغییر کرده و نمونه‌های برقی آن وارد بازار شده‌اند. این ابزار باغبانی، از گذشته تا کنون کاربرد خود را حفظ کرده است و باغبان‌ها همچنان از آن برای کندن علف‌های هرز و برداشت گیاهانی مانند گندم استفاده می‌کنند. اصلی‌ترین قسمت این ابزار باغبانی، تیغه آن است که حالتی منحنی و شبیه به نیم‌دایره دارد.

  1. شلنگ و سرشلنگ

آبیاری گیاهان در شغل باغبانی، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل ابزاری که وظیفه انجام این را دارد نیز، اهمیت پیدا می‌کند. باغبان می‌تواند از هر نوع شلنگ باکیفیت و قطرهای متفاوت استفاده کند. ولی بهترین انتخاب، شلنگی است که از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار باشد. استفاده از سرشلنگ نیز به این دلیل اهمیت پیدا کرده است که باعث کاهش هدررفت آب می‌شود.

  1. قیچی

قیچی باغبانی جزو آن دسته از ابزارهایی است که به دلیل کاربردهای متفاوتش، در انواع مختلفی تولید می‌شود. بیشترین استفاده‌ای که کشاورزان از این ابزار می‌کنند، برای بریدن شاخه‌های نازک و کوتاه‌کردن چمن است. به همین دلیل باید با انواع قیچی‌های باغبانی آشنا شده و سپس اقدام به خرید کنید.

  1. بیل

بیل به‌عنوان مهم‌ترین ابزار باغبانی، کاربرد زیادی در این زمینه دارد. اگر توجه کرده باشید جابه‌جا کردن خاک یا کندن چاله با استفاده از بیلچه، یکی از طاقت‌فرساترین کارها است. کشاورزان به دلیل اینکه بیل از سری بزرگ‌تری برخوردار است، در این موارد از این ابزار باغبانی استفاده می‌کنند. بهتر است در هنگام خرید، به دسته و راحتی استفاده از آن توجه کنید.

  1. پمپ آب

مهم‌ترین ابزار کشاورزی که وظیفه انتقال آب به گیاه را دارد، پمپ آب است. پمپ آب از دو منبع، تغذیه می‌کند. یکی برق و دیگری بنزین. این پمپ‌ها به دلیل اینکه آب را از چاه یا حوض خارج کرده و وارد شلنگ می‌کنند، کاربرد زیادی برای کشاورزان دارند.

  1. شمشاد زن (قیچی پرچین)

شمشاد زن یکی از انواع متفاوت قیچی باغبانی است. کاربرد عمده این ابزار باغبانی، برای کوتاه‌کردن و منظم‌کردن شاخه‌های شمشاد است. باتوجه‌به کاربردی که شمشاد زن دارد، بهتر است در هنگام خرید به جنس دسته و تیغه آن توجه زیادی بکنید.

  1. پمپ کف کش

پمپ کف کش عموماً در باغات و زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. اصلی‌ترین کاری که این ابزار انجام می‌دهد، تصفیه آب است. به دلیل پره‌ای که درون این موتور قرار داده شده است، می‌تواند انواع سنگ‌ریزه‌ها و لجن را از آب خارج کرده و آب تمیز را در دسترس گیاه قرار دهد.

  1. چاقوی قلمه‌زنی

ساخت و استفاده از این چاقو، در ژاپن آغاز شد و امروزه همه جهان را فراگرفته است. آن زمان از این ابزار باغبانی، برای قلمه زدن گیاه بن‌سای استفاده می‌شد. در حال حاضر این چاقو با لبه‌های تیز و سطح خمیده تولید می‌شود. حتی ممکن است بر روی سطح برخی از آن‌ها، درجه‌هایی نیز برای اندازه‌گیری وجود داشته باشد. از کاربردهای دیگر این چاقو می‌توان به در آوردن گیاه از خاک اشاره کرد.

  1. کج بیل

عموماً این ابزار جهت از ریشه در آوردن علف‌های هرز از درون خاک، مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه از آن به‌منظور نرم کردن خاک و هموار کردن سطح آن استفاده می‌شود. این ابزار سایزهای متفاوتی دارد. اندازه مناسب برای استفاده در باغ، سایز بزرگ و برای استفاده در باغ‌های گل، سایز کوچک آن است.

  1. چنگال

چنگال، می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای جداکردن سنگ‌های بزرگ از خاک استفاده شود. نمونه دیگر کاربرد این ابزار باغبانی، برای مخلوط کردن کود و خاک و یا پوک کردن آن است.

  1. وجین‌کن

وجین‌کن در دو نوع دستی و برقی در بازار وجود دارد. وجین کردن به عملیاتی گفته می‌شود که به‌منظور کاهش و ازبین‌بردن علف‌های هرز صورت می‌گیرد. این کار با استفاده از دستگاه وجین‌کن در حرکت رفت و برگشتی‌اش انجام می‌شود و رشد گیاهان را سرعت می‌بخشد.

  1. چنگک

چنگک یک ابزار باغبانی کارآمد برای مناسب کردن بستر خاک برای رشد گیاه است. اندازه این ابزار کوچک است و می‌توان از آن برای پوک کردن خاک اطراف درختچه‌های کوچک و شکستن کلوخ‌ها نیز استفاده کرد.

در این مقاله سعی کردیم 20 مورد از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای باغبانی را معرفی کنیم. شما می‌توانید در صورت نیاز ابزارآلات باغبانی خود را با بهترین کیفیت از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *