گلخانه

نکاتی که باید در زمان خرید بذر رعایت کنیم!

نکات خرید بذر 

امروزه کاشت گل‌وگیاه در میان خانواده‌های ایرانی محبوب و به‌نوعی فراگیر شده است. یکی از این دسته از گل و گیاهان سبزیجات محسوب می‌شود. سبزیجات در مهم‌ترین بخش هرم غذایی قرار می‌گیرد و اگر کسی قصد گرفتن رژیم سالم داشته باشد، بخش زیادی از تغذیه روزانه هر فرد را باید تشکیل دهد. اگر به دنبال خرید بذر گل‌وگیاه مانند سبزیجات هستید نکاتی را باید در نظر بگیرید که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

می‌توانید انواع بذر از فروشگاه کشاورزی بهاران خریداری کنید.

معرفی انواع بذر

  • بذر اصلاح شده (هیبرید)

در لابراتوارهای پیشرفته ژن برتر دو بذر مختلف با یکدیگر ترکیب و محصولی باکیفیت‌تر را به وجود می‌آورند. همچنین بذر رشد سریع‌تر و محصولات نهایی درشت‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود و جمع‌آوری محصولات آن گیاه آسان‌تر است. همچنین هر خصوصیت برجسته که در گیاه والده بوده در این بذر اصلاحی دیده می‌شود. بذر‌های اصلاح شده یک الی دو نسل خاصیت باروری دارند و نمی‌توانند دانه‌های باروری تولید کنند، زیرا لابراتوارهایی که این بذر‌ها را اصلاح می‌کنند می‌توانند مشتری‌های خود را حفظ کنند. برای خرید بذر‌های اصلاح شده و یا هیبرید باید هزینه بیشتری نسبت به دیگر بذر‌ها پرداخت کنید.

می‌توانید برای تهیه انواع بذرهای گلخانه‌ای را از فروشگاه بهاران اقدام کنید.

  • بذر بدون اصلاح

این نوع بذر، بذری محسوب می‌شود که انسان در ژن آن دست نبرده و دارای طعم و بوی مشخصی است. اکثر کشاورزان و باغبان‌های کشورمان از بذر‌های غیر اصلاح شده استفاده می‌کنند. منظور در اینجا کشاورزان و باغبان‌هایی هستند که هنوز با روش و اصول سنتی کار می‌کنند. بذرهایی که از گیاهان باکیفیت حاصل شده باشد محصول، نتیجه و قدرت باروری بهتری دارد. قیمت خرید بذر بدون اصلاح پایین‌تر از بذر اصلاح شده است.

  • بذر ارگانیک

بذر ارگانیک در واقع دانه‌ای هستند که از گیاه والد آن به شکل طبیعی رشد کرده و با هیچ‌گونه آفت و کود شیمیایی تقویت نشده است. این بذر‌های ارگانیک هم در محیط آزمایشگاه اصلاح شده و هم به روش طبیعی و در زمین کشاورزی قابل جمع‌آوری است. این بذرهای ارگانیک ممکن است به شکل هیبرید و یا طبیعی باشد.

اطلاعات بیشتر در ارتباط با کاشت بذر انواع سبزی را در مقالات زیر می‌توانید مطالعه کنید:

هنگام خرید بذر چه نکاتی باید رعایت کنیم؟

در واقع برای خرید بذر باکیفیت باید یک سری نکات را در هنگام خرید در نظر گرفت که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • رنگ و بوی بذر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای خرید بذر باکیفیت، رنگ و بوی بذر است. هر بذر باید رنگ و بوی خاص خودش را داشته باشد و در هنگام خرید بذر، بذر انتخابی باید بویی خاص و معمول خودش را بدهد. بذر هر گیاهی رنگ مخصوص خود را دارد و اکثر بذر‌ها یک رنگ هستند، یعنی رنگ بذر باید یکنواخت باشد و چند رنگ نباشد زیرا که بذر‌های چند رنگ به معنای مشکل ژنتیکی در بذر است و این بذر ممکن است اصلاً جوانه نزند و اگر هم رشد کند باردهی نداشته باشد.

  • اندازه بذر

اندازه بذر با اندازه محصول و نتیجه شما در ارتباط است زیرا که بذر کوچک و ضعیف دارای قوه نامیه کمتری است، در هنگام خرید بذر اگر بذری کوچک باشد یعنی جنین و مواد ذخیره‌ای کوچک‌تری خواهد داشت و نهال و محصول کوچک‌تری عاید شما می‌شود. پس درشتی، هم وزن بودن بذر، نداشتن ترک و شکستگی از عوامل مرغوبیت بذر محسوب می‌شود و باید قبل از خرید بذر مورد نظرتان یک تحقیق داشته باشید که اندازه بذری که می‌خرید کوچک نباشد.

  • سن بذر

رابطهٔ سن بذر با قوه نامیه به این شکل است که هرقدر بازه زمان برداشت تا افشاندن و پخش کردن بیشتر باشد، قوه نامیه بذر هم کمتر می‌شود. اگر بذر در تمام شرایط مناسب یعنی آب‌وهوای سالم، آلوده نشدن به آفات و امراض و شرایط مناسب سرد و خشک انبار نگه‌داری شود، می‌تواند بر حسب نوع گونه خود یک تا هشت سال قوه نامیه خود را حفظ و تأمین کند.

  • خالص بودن بذر

در خلوص بذر دو فاکتور اصلی یعنی خلوص فیزیکی و خلوص ژنتیکی وجود دارد.

خلوص فیزیکی:

برخی پیمانکاران و کشاورزانی که اقدام به بذرگیری می‌کنند، علف هرز زمین‌های خود را به دلیل کاهش هزینه از بین نمی‌برند و با همان علف‌های هرز بذرگیری خود را انجام می‌دهند و خلوص بذر خود را از بین می‌برند. با شرایط مکانیزه بودن کشاورزی، پخش بذر با دستگاه و ماشین‌های مربوطه دچار کم‌وکاستی می‌شود. یعنی مقدار و اندازه بذر خاص به دلیل آمیخته شدن با بذر هرز، کم می‌شود. پس مراقب باشید هنگام خرید بذر این خلوص از مقدار استاندارد کمتر نباشد و همچنین عاری از خاک، شن، صمغ، ماسه و کاه باشد.

خلوص ژنتیکی:

در هنگام خرید بذر دلخواه خود باد مراقب خالص بودن ژنتیک گیاه نیز باشید. زیرا که برخی گیاهان به نسبت سایر گیاهان تلقیح می‌کنند، پس اگر در کنار گیاهان مرغوب، گیاهان خودرو و هرز زیاد باشد بذر به مرغوبی گیاه سابق نمی‌شود.

درصد جوانه‌زنی بذر

به طور معمول بذر‌ها باید در شرایط مناسب خود بالای هشتاد و پنج درصد جوانه‌زنی دانه داشته باشند. برای اطمینان از این مورد شما می‌توانید قبل از خرید بذر کمی از آن را تهیه و بکارید. سپس در شرایط مناسب آن، در یک محیطی که نور و دمای آن مناسب است قرار داده و از نتیجه جوانه‌زنی آن مطلع شوید و پس از آن اقدام به خرید بذر انبوه کنید.

سلامت بذر

بذری مرغوب تلقی می‌شود که سالم و مقاوم باشد. بذر‌های ضدعفونی شده سالم و مقاوم هستند. داشتن پوسته سالم، تازه بودن بذر، رنگ، درخشندگی، بو و درصد رطوبت از موارد سالم بودن یک بذر در نظر گرفته می‌شود.

برای خرید بذر باکیفیت چه کنیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که خرید بذر نامرغوب فقط محصول ندادن و یا رشد نکردن نیست، بلکه اگر بذری نامناسب و نامرغوب باشد ممکن است با محیط و زمین شما کاری کند که امکان استفاده از آن را تا چند سال نداشته باشید.

آخرین نکته برای تهیه بذر مناسب و باکیفیت خرید بذر از فروشگاه‌های معتبر و متخصص است. فروشگاه بهاران به‌عنوان یکی از با اعتبارترین فروشگاه‌های فعال در این حوزه، انواع بذر را با بهترین کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *