باغبانی و کشاورزی

6 آفت مرکبات؛ شناسایی و مبارزه با آن

آفت مرکبات

انواع مختلف آفت مرکبات یکی از چالش‌ها و مسئله‌های موجود برای پرورش و کشت مرکبات است. آفت‌ها سلامت گیاهان و میوه‌های آن‌ها را به خطر می‌اندازد و به همین باید با مباره با آفت‌ها، تا حد ممکن از اثرات منفی‌ها جلوگیری کرد. آفت مرکبات را می‌توان با رویکردی یکپارچه و مدیریت شده، شامل حشره کش‌های طبیعی و شیمیایی کنترل کرد. در این مقاله به شناخت و بررسی انواع آفت مرکبات، نحوه‌ی عملکرد آن‌ها و راهکارهای مبارزه با آن‌ها پرداخته شده‌است.

با توجه به اهمیت گلخانه در کاشت و پرورش انواع گیاهان، شناخت آفات آن اهمیت زیادی دارد؛ برای آشنایی و اطلاعات بیشتر مقاله‌ی “منابع آلودگی به آفات و بیماریها در گلخانه” را مطالعه کنید.

شته، شناخته‌شده‌ترین آفت مرکبات

شته، بعد از جذب شدن به گیاه و شروع فعالیت خود در طی تغذیه از گیاه، ماده‌ای چسبناک از خود ترشح می‌کند. این حشره نوعی از آفت مرکبات است. این آفت، ساقه و برگ‌های درختان را آلوده می‌کند و حتی به سرعت می‌تواند ناقل انواعی از ویروس به کل گیاه و گیاهان دیگر نیز باشد. شته دارای انواع و رنگ‌های مختلفی مثل قرمز، زرد، سبز، مشکی، خاکستری و قهوه‌ای است. شته‌ها عملکرد جالبی داشته و حتی اگر در محدوده‌ی ای که وجود دارند، فردی لباس سبز یا زرد پوشیده باشد به آن لباس جذب می‌شوند.

شپشک مرکبات!

شپشک، حشره‌ای است که شیره‌ی ترشح شده از گیاهان را استفاده می‌کند و بعد از آن، ماده‌ی چسبناکی مثل عسل از خود بر روی درخت به جای می‌گذارد که از آن کپک سیاه ایجاد می‌شود. شپشک، یکی از معمول‌ترین نوع آفت مرکبات است. شپشک مثل برجستگی‌هایی در نقاطی از درخت، ایجاد و پراکنده می‌شود. اما تشخیص اینکه یک درخت دچار شپشک شده‌ بسیار سخت است؛ چرا که این نوع از آفت مرکبات، معمولا به سادگی دیده نمی‌شود و اغلب افراد آن را به عنوان بخشی از بافت خود درخت تصور می‌کنند.

  • انواع شپشک مرکبات

شپشک‌ها دارای دو نوع کلی هستند و هر نوع از آن‌ها نیز به انواع دیگری قابل تقسیم است. یک مورد از این نوع آفت مرکبات، شپشک نرم مرکبات می‌باشد. همانطور که گفته شد عسل حاصل از شپشک، قارچ دوده‌ای را جذب کرده و گیاه توسط این ماده پوشیده می‌شود و در نهایت این موضوع، مانع فتوسنتز خواهد شد. نوع دیگر شپشک، شپشک سپردار قهوه‌ای است. این نوع از شپشک بعد از اتصال به گیاه مورد نظر، فعالیت‌های تغذیه و تولید مثل خود را در همان نقطه انجام داده و دیگر حرکتی نمی‌کند.

پروانه مینوز، نوعی از آفت مرکبات

پروانه مینوز، نوع دیگری از آفت مرکبات بوده که تاثیر مخرب پروانه مینوز در درختان و گیاهان جوان بسیار بیشتر است. معمولا درخت مرکبات بالغ که بیشتر از چهار سال قدمت دارند، در برابر این نوع آفت مقاوم هستند. فعالیت پروانه مینوز باعث اختلال و کاهش عملکرد رشد گیاه می‌شود. مقابله با این آفت تنها با هرس کردن برگ‌ها امکان پذیر نیست. هجوم پروانه‌های مینوز به برگ‌های درختان، آسیب‌زا می‌باشد و منجر به مرگ و از بین رفتن درخت نمی‌شود.

از روش‌های از بین بردن انواع آفات، سمپاشی است که باید اصول خاصی در آن رعایت شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “در سمپاشی گیاهان گلخانه‌ای چه نکاتی را باید رعایت شود؟” را بخوانید.

نرم تنان؛ نرم‌ترین آفت مرکبات

نرم تنان، یکی دیگر از انواع آفت مرکبات هستند. نرم تنان با تغذیه کردن از گیاه مورد نظر، به بخش‌های مختلف از درخت، مثل پوسته، میوه‌ها و بر‌گ‌های درخت آسیب می‌زنند. آسیبی که نرم‌تنان برای مرکبات ایجاد می‌کنند، به این صورت است که در بعضی قسمت‌های میوه،‌ جای جویدگی و خوردگی به وجود می‌آورند؛ که این مسئله، باعث کاهش کیفیت میوه می‌شود. در ادامه به بررسی یکی از نرم تنان مهم که یکی از آفت‌های جدی محسوب می‌شود، می‌پردازیم

  • حلزون، مهمترین آفت مرکبات از نوع نرم تنان

حلزون قهوه‌ای، یکی از انواع نرم تنان است که باعث آسیب رسیدن به مرکبات می‌شود. حلزون‌های سفید نیز برای مرکبات، مشکل ساز هستند. از انواع حلزون‌ها می‌توان به حلزون تاکستان، حلزون مخروطی و حلزون سفید ایتالیایی اشاره کرد. گرچه هر کدام از انواع حلزون برای مرکبات آسیب‌زا می‌باشند. اما حلزون قهوه‌ای مشکل بیشتری ایجاد می‌کند و با سم‌پاشی می‌توان جلوی فعالیت مخرب این نوع آفت را گرفت.

یکی از روش‌های از مبارزه با انواع حلزون‌ها، استفاده طعمه‌های حلزون کش است که می‌توانید آن را از فروشگاه ‌سایت بهاران تهیه کنید.

  • کنه!

نوع دیگری از آفت مرکبات، کنه است. تغذیه کردن این نوع از آفت، باعث به خطر افتادن سلامت گیاه و از بین رفتن برگ‌های آن می‌شود. وجود کنه با تعداد کم، چندان آسیب زننده نیست. اما افزایش و گسترش کنه، می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه مورد نظر شود. اگر مرکبات، دچار حمله‌ی کنه شوند، میوه‌های حاصل از آن‌ها بی کیفیت و برگ‌های آن گیاه نیز دارای لک خواهد شد. اگر کنه بتواند به قسمت جوان گیاه برسد، امکان آسیب جدی‌تری به کل گیاه خواهد داشت.

  • انواع کنه مرکبات

کنه به عنوان نوعی از آفت مرکبات، خود انواع مختلفی دارد. از انواع مختلف کنه، می‌توان به کنه‌های مرکبات تگزاس، کنه‌های زنگ زده و کنه های قرمز اشاره کرد. هر کدام از این انواع مختلف، آسیب‌های متنوعی دارند. برای مثال، کنه‌های زنگ زده باعث آسیب به برگ و کنه‌های قرمز باعث آسیب رسیدن به میوه می‌شوند. برای کنترل آفت مرکبات، جلوگیری و از بین بردن کنه‌ها، اولویت نخست و یک اقدام ضروری می‌باشد.

تریپس، نوعی از آفت مرکبات

موردی دیگر از انواع آفت مرکبات، تریپس مرکبات می‌باشد. تریپس‌ها، حشراتی زرد رنگ و نسبتا کوچک هستند. تریپس‌ها از میوه و برگ‌های گیاه مورد نظر و به خصوص کاسبرگ‌ها تغذیه می‌کنند. نحوه فعالیت مخرب تریپس، به این صورت است که این نوع از آفت مرکبات، بر روی سلول‌های اپیدرم میوه، حفره‌هایی ایجاد می‌کنند. این حفره‌ها به صورت لکه‌هایی تیره رنگ بر روی میوه باقی می‌مانند و همینطور کیفیت و طراوت میوه را نیز کاهش می‌دهند. تریپس‌ها در زمانی که هنوز بالغ محسوب نشوند، چندان خطرناک و مشکل‌ساز نیستند.

برای شناخت بیشتر آفات، میتوانید مقاله‌ی “انواع آفات گیاهان زراعی و باغی” را مطالعه کنید.

توجه به مراحل مبارزه با آفت مرکبات

کنترل و از بین بردن آفت مرکبات به علت خسارتی که آن‌ها به محصولات طبیعی وارد می‌کنند، اهمیت دارد. برای این کار باید به بخش‌ها و مراحلی از این فرآیند توجه کرد. اولین مرحله، شناسایی انواع آفت و مرحله بعد از آن بررسی زیان‌های وارد شده توسط هر کدام است. سپس باید راهکار مقابله با هر نوع آفت سنجیده و اولویت بندی شود. برای مقابله با آفات، راه‌های مختلفی مثل سم آفت کش و آفت کش‌های ارگانیک وجود دارد. با گرفتن مشاوره از متخصصان این حیطه و توضیح مورد خود، می‌توانید بهترین روش را پیگیری کنید.

مقالات پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *