باغبانی و کشاورزی

مزایا و معایب کود مایع نسبت به کود جامد

کود مایع از جمله مواد مغذی گیاهی محسوب می‌شود که با فرم غلیظ شده، تولید و در بازار موجود است. حالت مایع بودن این کود، کمک می‌کند تا با آب و یا سایر حلال‌ها به‌راحتی حل شده و غلظت مناسبی داشته باشد. البته درگذشته استفاده از کودهای مایع چندان رواج نداشت اما در سال‌های اخیر با درنظرگرفتن مزایای فراوانی که این کودها دارند طرف‌داران آنها نیز بیشتر شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا مزایای این محصول را برای شما شرح دهیم.

دانستنی‌های کود مایع

در حالت کلی کود مایع را  به‌صورت چند عنصری و همچنین تک عنصری تولید می‌کنند. دسته‌بندی این مواد از لحاظ غلظت و همچنین نوع قرارگیری مواد مؤثر به ژل‌ها، آی‌سی‌ها، سوسپاسنیون‌ها و غیره طبقه‌بندی خواهند شد. در اصل این محصولات به دو صورت استفاده می‌شوند، یا آنها را در آب آبیاری مخلوط می‌کنند یا به‌صورت یک محلول‌پاشی بر روی برگ‌ها می‌پاشند.

ناگفته نماند که کود مایع غلظت بالایی دارد به‌همین‌دلیل در زمان استفاده و طی مراحل رقیق کردن باید به دستورالعمل‌های ابلاغ شده پایبند باشید. اینکه تصمیم بگیرید از چه نوع کود پودر، مایع و یا گرانول استفاده کنید، کاملا  به شما بستگی دارد. ما به شما توصیه می‌کنیم که بعد از استفاده از این کودها ظرف و قوطی آنها را از بین ببرید و برای استفاده کردن به عنوان مصارف دیگر آنها را نگهداری نکنید. در این صورت شما هم از محیط زیست محافظت کرده‌اید و هم از ایجاد مسمومیت اشتباهی و یک پیش آمده خطرناک جلوگیری کرده‌اید. برای مشاهده لیست کاملی از محصولات کود مایع و حتی جامد میتوانید به سایت بهاران در قسمت گروه محصولات کود مراجعه فرمایید.

مزایا و معایب کودهای مایع

بدون شک وقتی محصولی وارد بازار می‌شود مزایا و معایب فراوانی را نیز با خود به همراه دارد. کودهای مایع نیز از این قاعده مستثنا نیستند، در این مقاله مزایا و معایب کود مایع را با هم مرور خواهیم کرد.

·             مزایای کود مایع

کود مایع فرمولاسیون خاصی دارد که به‌واسطه فرم پیوندی ذرات تشکیل‌دهنده آن باید در دُز مصرف احتیاط کرد. میزان مصرف در کودهای پودری بیشتر از مصرف کودهای مایع است و ازاین‌رو استفاده از کود مایع بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و توجیه اقتصادی بالاتری دارد. ناگفته نماند که کودهای مایع جذب فراوان و بیشتری دارند و به‌سرعت علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان را بهبود می‌بخشند. در کنار تمام این موارد باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مصرف کودهای مایع دقت بالاتری داشته، به‌گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان برنامه غذایی مناسبی را برای گیاهان در نظر گرفت که بطور دقیق بتوان عناصر خاصی را که در گیاه کم هستند محاسبه و تجویز کرد.

·             معایب کود مایع

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم هر کالا و محصولی زمانی که وارد بازار می‌شود معایب و مزایای خود را نیز دارد. کودهای مایع نیز مانند تمام محصولات دیگر در کنار مزایای فراوان خود، چند عیب کوچک نیز دارند. به طور مثال در زمان خرید ممکن است کشاورزان تصمیم بگیرند که به‌جای کود مایع از کود پودری استفاده کنند، چون قیمت کودهای مایع کمی بالاتر از کودهای دیگر است. علت آن هم فرایند خاصی است که در تولید این محصولات از آن استفاده می‌شود. البته همان‌طور که اشاره کردیم با وجود اختلاف قیمت، باز هم سرعت جذب و غلظت بالای این محصول سبب شده که قیمت آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

نکته دیگری که باید در مورد کود مایع به آن اشاره کرد این است که این کودها به علت تبخیر شدن، تاریخ انقضاء نزدیکی دارند و به طور معمول بعد از 3 الی 5 سال ته‌نشین می‌شوند. این ته‌نشین شدن برای کود مایع به معنای فاسد شدن است. یعنی تاریخ انقضاء آن تمام شده و دیگر قابل‌استفاده نیست. به همین دلیل لازم دیدیم تا این نکته را به شما گوشزد کنیم که بالا بودن غلظت کودهای مایع سبب می‌شود که کشاورزان حساسیت بیشتری در مصرف آنها از خود نشان دهند. فراموش نکنید که رعایت دُز ارائه شده بر روی بسته‌بندی محصول به شما کمک می‌کند تا باغ و مزارع شما به دلیل زیاده‌روی در محلول‌پاشی، برگ سوزی نداشته باشند و شما دچار خسارت نشوید.

 

نکات مهم در زمان استفاده از کود مایع

همان‌طور که می‌دانید محلول‌پاشی کود مایع سبب می‌شود تا گیاه با بیشترین جذب روبه‌رو باشد، اما این اتفاق زمانی پیش می‌آید که روزنه‌های گیاه برای دریافت مواد مغذی باز باشند. روزنه‌هایی که بر روی سطح برگ قرار دارند از زمان طلوع آفتاب تا زمان غروب آفتاب به جهت انجام فرایند غذاسازی به طور مداوم باز هستند. اما به این نکته توجه داشته باشید که بالا رفتن دمای هوا باعث جذب گیاهان از طریق روزنه‌ها به سبب تبخیر سریع کاهش یابد و آبی که در کود محلول وجود دارد به‌سرعت تبخیر شود.

عصاره باقی‌مانده بر روی برگ‌ها ایجاد لک می‌کند. حال اگر قطرات آب تبخیر نشوند به‌واسطه تابش نور آفتاب، پدیده ذره‌بینی قطره را به وجود می‌آورند و بر همین اساس برگ‌ها لکه‌های سوختگی را بر روی خود نمایان می‌کنند. به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که بهترین زمان را برای محلول‌پاشی کود مایع را انتخاب کنید که بهترین آن،و هنگام طلوع خورشید است.

·             چند نکته کوچک اما ضروری

بهتر است به‌هیچ‌عنوان کود مایع را با سموم دیگر ترکیب نکنید. اگر نیاز بود که کود را با سموم ترکیب کنید حتماً قبل از انجام این کار به میزان کمی ترکیب کود و سم را آزمایش کنید. زمانی که با وزش شدید باد روبرو هستید در زمان افزایش دما، تحت هیچ شرایطی محلول‌پاشی را انجام ندهید. فراموش نکنید که کود یا سم نباید به‌صورت مستقیم وارد مخزن سم‌پاش شود، بلکه باید ابتدا در یک ظرف دیگر محلول خود را رقیق کنید.

توصیه می‌کنیم برای استفاده از این محصول در باغات میوه‌دار و درختانی که هسته دارند قبل از هر کاری کود را آزمایش کنید. پیش از انجام هر کاری موظف هستید که دستورالعمل درج شده بر روی بسته‌بندی کود را مطالعه کرده و با رعایت تمام نکات محلول‌پاشی را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که محصول سم‌پاش شما کالیبره است و در آخر، تاریخ تولید و انقضاء محصول حتماً باید مورد تأیید سازمان آب‌وخاک فراگرفته باشد.

کودهای مایع، مفید و مقرون‌به‌صرفه

درهرحال در جهان پیشرو با محصولاتی روبرو هستیم که روز‌به‌روز ما را بیشتر شگفت‌زده می‌کنند. دنیای کشاورزی نیز از این تحولات بی‌بهره نمانده. سرعت عمل این محصول نسبت به سایر محصولات مشابه موجود در بازار، بیشتر است و عملکرد قوی‌تری دارد، اما باز هم تاکید می‌کنیم که حتماً پیش از هر اقدامی نکات مهم و درج شده بر روی بسته‌بندی محصول را مطالعه کنید. همچنین اگر سعی در خرید کود خود را به صورت انلاین دارید می‌توانید به سایت بهاران مراجعه و کود مورد نظر خود را تهیه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *