گلخانه

کشت زعفران گلخانه‌ای با ایروپونیک

زعفران گلخانه‌ای می‌تواند یک تجربه کشت موفق باشد اگر بتوانید اصول کار را رعایت کرده و عملکرد درستی داشته باشید. زعفران را طلای سرخ می‌دانند، گیاه

ی بسیار پرسود و با ارزش که هزاران سال است در ایران کاشته می‌شود. البته مدت زمانی است که کشورهای دیگری نیز در کاشت این محصول دست دارند و با کشور ما رقابت می‌کنند. نامناسب بودن زمین‌های کشاورزی، مشکلات کم‌آبی و خشکسالی و آفات، از جمله موانع موجود برای کاشت زعفران هستند. استفاده کردن از روش ایروپونیک برای کاشت این گیاه به ما کمک می‌کند تا از زمین بی‌نیاز باشیم و با حجم کم آب بتوانیم انبوهی زعفران تولید کنیم که این به معنای یک سود قابل‌توجه است.

زعفران گلخانه‌ای و روش ایروپونیک

زعفران گیاهی بسیار کوچک و ظریف است که خاصیت ارزشمند و فراوانی در تولید محصولات غذایی و دارویی دارد. از ابتدای کشت، محل اصلی و خانه این گیاه زیبا و پرخاصیت، ایران بوده اما برخی دیگر از کشورها نیز برای بهره‌مندی از خواص آن، شروع به کاشت و برداشت زعفران کردند. در حال حاضر کشورهای دیگری مانند افغانستان، اسپانیا و امارات، مزرعه‌ای برای تولید کردن زعفران ندارند ما در دسته بزرگ‌ترین و فعال‌ترین صادرکنندگان در حوزه تولید زعفران هستند.

دراین‌بین کشورهای دیگری مانند ترکیه، یونان، هند و مراکش برای رقابت کردن با ایران به کاشت و تهیه این محصول روی آورده و کشور چین نیز در گلخانه‌های خود مشغول به کاشت و تولید زعفران گلخانه‌ای است. در این قسمت مقدمات کاشت این گیاه را برای شما شرح خواهیم داد.

·             کاشت زعفران

زعفران گلخانه‌ای همان‌طور که از نامش نیز مشخص است می‌تواند در یک فضای کوچک و مثلاً در یک سالن ۱۰۰ متری و یا حتی در اتاق‌های خانه شما، رشد کند و محصول بدهد. شما می‌توانید کاشت طبقاتی برای این گیاه داشته باشید و در اصل به‌اندازه یک مزرعه محصول تولید کنید. با ابزارات و تجهیزات گلخانه‌ای به راحتی یک شروع مناسب با هزینه کم داشته باشید. کاشت زعفران گلخانه‌ای سبب می‌شود تا هزینه‌هایی که شخم‌زدن، آب‌رسانی کردن و استخدام کارگر برای نگهداری و رسیدگی، به شما تحمیل می‌کنند را نداشته باشید و در عوض سود فراوانی به دست آورید. زعفران در حالت کلی تنها ۵ بار در سال به آبرسانی نیاز دارد و شما با یکبار خرید پیاز زعفران می‌توانید یک محصول فوق‌العاده را برداشت کنید.

روش کاشت ایروپونیک زعفران

روش ایروپونیک برای کاشت زعفران گلخانه‌ای را هواکشت نیز می‌گویند که بدون نیاز به خاک و مزرعه به‌راحتی قابل‌اجرا است. این روش به شما کمک می‌کند تا ریشه‌های زعفران را معلق نگه دارید و به‌واسطه اسپری، مواد معدنی و غذایی لازم را به این گیاه برسانید. فراموش نکنید که در این روش زعفران گلخانه‌ای به دست آمده، تحت هیچ شرایطی با آب تماس مستقیم ندارد و مواد مغذی و لازم را صرفاً به‌واسطه رطوبت محیط دریافت می‌کند. اگر گیاه شما هرگونه ارتباط مستقیمی با آب داشته باشد، سبب می‌شود تا پیاز پوسیده و انواع بیماری‌ها به آن منتقل شود. در ادامه مراحل کشت زعفران گلخانه‌ای را برای شما شرح خواهیم داد.

·       مرحله اول زعفران گلخانه‌ای: در ماه خرداد گیاه رو به زردی می‌رود، پس بهتر است که در این ماه پیاز گیاه را از خاک جدا کنیم. فراموش نکنید که پیاز را باید در محیطی که تهویه مناسب دارد نگهداری کنید. در ابتدای ماه شهریور پیازهایی را که وزن آنها بیشتر از ۱۰ گرم است جدا کرده و به گلخانه ببرید. فراموش نکنید که در آینده‌ای نزدیک تغییرات جوی فراوانی رخ خواهد داد، پس باید هوشیارانه رطوبت، دما و نور گلخانه خود را کنترل کنید.

·       مرحله دوم زعفران گلخانه‌ای: تقریباً در مهرماه پیازها جوانه خواهد زد. جوانه‌های فرعی را حذف کرده و فقط مسئولیت حفظ و نگهداری ۲ الی ۳ جوان را برعهده بگیرید. فراموش نکنید که جوانه‌های زائد و فرعی موجب هدررفتن قدرت پیاز در باروری خواهند شد و امکان گل‌دهی در آن را کم می‌کنند. آب موردنیاز برای پیاز را صرفاً به‌واسطه اسپری محیطی و رطوبت موجود در محیط تأمین کنید. اگر گیاه شما با آب تماس مستقیم داشته باشد پوسیدگی، بیماری و عدم رشد را در آن خواهید دید.

·       مرحله سوم زعفران گلخانه‌ای: در اواخر آبان‌ماه تا ابتدای ماه آذر، پیاز گل‌دهی را انجام می‌دهد و درست در همین زمان بهتر است که محصول را برداشت کنید. بعد از برداشت کردن گل زعفران، پیاز ضدعفونی می‌شود، جوانه‌های اضافه را حذف کرده و به‌این‌ترتیب قابلیت کاشته شدن دوباره و محصول دهی برای سال آینده را پیدا می‌کند. این‌گونه شما فقط یک‌بار پیاز زعفران را می‌خرید، کسب‌وکار خود را تنها با یک هزینه اندک شروع می‌کنید و به سود فراوانی دست پیدا خواهید کرد. این تمام‌مسیری است که باید برای کاشت زعفران گلخانه‌ای طی کنید.

مزایای کاشت زعفران گلخانه‌ای ایروپونیک

از جمله دلایل مهمی که می‌توان برای کشت زعفران گلخانه‌ای به روش ایروپونیک به آن اشاره کرد این است که به دلیل وجود خشکسالی و کم‌آبی فراوان در کشور، همین‌طور کاهش کیفیت زمین‌های مخصوص کشاورزی، کشت ایروپونیک بسیار مناسب و عملگرا است. در این روش شما به زمین وابسته نیستید و خاک موردنیاز را به‌راحتی انتخاب خواهید کرد. به عبارتی کیفیت خاک به میزان مواد مفید و مغذی مطلوبی بستگی دارد که شما خود آنها را انتخاب می‌کنید.

فراموش نکنید که هرچه انتخاب شما بهتر باشد، بازدهی و سود بالاتری نیز خواهید داشت. مزیت دیگر این روش این است که روش گلخانه‌ای ایروپونیک آب را با بهترین و بالاترین بازدهی در اختیار شما قرار می‌دهد. یعنی مصرف آب شما کاهش‌یافته و کنترل می‌شود و هزینه‌های آن بسیار کم خواهد شد. ضمن این که دیگر نگران نخواهید بود که آب زیاد، پیاز و ریشه گیاه شما را از نابود کند. ناگفته نماند که در روش کاشت زعفران گلخانه‌ای ایروپونیک، حتی سم‌پاشی نیز بسیار راحت و کنترل شده است و جداکردن تعداد کم علف‌های هرز هیچ زحمتی ندارد.

·             دیگر مزایای کشت ایروپونیک

بد نیست بدانید پیاز زعفران در این روش به دلیل عدم تماس با خاک، از حمله و هجوم جوندگان دورنگه داشته می‍شود و کنترل سرما، گرما، رطوبت، نور و سایر فاکتورهای مهم برای رشد و پرورش گیاه بسیار راحت خواهد بود. این روش خطرپذیری را برای شما کم کرده و زعفران گلخانه‌ای نهایی که به‌واسطه روش ایروپونیک تولید می‌شود بیشترین و بالاترین سلامت را در محصول نهایی خواهد داشت. فراموش نکنید که نور مستقیم آفتاب در این روش کاملاً کنترل می‌شود و به این واسطه عطر، رنگ و طعم زعفران شما کم نشده و کیفیت آن آسیبی نمی‌بیند.

بهترین روش برای بازدهی در کشت ایروپونیک به شکل طبقاتی که به شما کمک می‌کند حتی در فضاهای بسیار کوچک هم بدون وابستگی به خاک، زمین و آب، بتوانید محصولی چندبرابر را تولید کنید. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که عملیات برداشت زعفران بسیار خسته‌کننده است اما در روش ایروپونیک، برداشت محصول نهایی زعفران گلخانه‌ای بدون هیچ زحمت و دردسری انجام می‌شود.

روش ایروپونیک، مطمئن و بدون دردسر

کشت زعفران گلخانه‌ای یکی از راه‌هایی است که کسب درآمد را برای افرادی که حتی سررشته‌ای در کشاورزی ندارند، آسان کرده است. این روش کار به‌اندازه‌ای راحت و ایمن است که در هر موقعیت مکانی و به دست تمامی افراد با داشتن کمی آگاهی و دانش، به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. برای خریدمحصولات و یا پیازهای مرغوب زعفران می‌توانید به سایت بهاران مراجعه فرمایید. ضمن اینکه بازدهی بالایی دارد و محصول نهایی کیفیت بی‌نظیر و مطلوبی را به شما ارائه  خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *