باغبانی و کشاورزی

معرفی بهترین کود زعفران؛ بیشترین گلدهی، کمترین هزینه

معرفی بهترین کود زعفران

کود زعفران مانند سایر کودها می‌تواند مواد مغذی و موردنیاز گیاه را به او منتقل کند، اما باید برای استفاده از این کود نکات و مواردی را نیز رعایت کنید تا محصول نهایی باکیفیت و مناسبی داشته باشید. گیاه زعفران از جمله محصولات با ارزشی است که اگر اصولی رشد و پرورش پیدا کند، می‌تواند بسیار پرسود باشد. ما در این مقاله کود مناسب برای رشد و پرورش این گیاه را به شما معرفی خواهیم کرد ضمن اینکه روش نگهداری و پرورش آن را نیز برای شما شرح خواهیم داد.

کود زعفران برای گیاه زعفران

گیاه زعفران در دسته زنبقیان قرار دارد و طول عمر آن برابر با 7 سال است. نکات پرورش و کشت و کار این گیاه زیاد است و اگر قصد دارید زعفران با کیفیتی برداشت کنید باید این نکات را رعایت کنید. شرایط مناسب برای این گیاه زمان کاشت محصول، چگونگی و نحوه آبیاری، شرایط پیشرفت و رشد گیاه، جنس خاک، نوع کود، زمان کوددهی، نوع پیاز زعفران و … است. در حالت کلی تنها 2 نوع کود را می‌توان برای استفادهٔ گیاه زعفران انتخاب کرد. کود حیوانی مانند کودهای مرغی، گوسفندی و گاوی که برای افزایش رشد و تقویت گیاه مناسب هستند و کودهای شیمیایی که آنها نیز شرایط خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی و تشریح انواع کود زعفران می‌پردازیم.

در نظر داشته باشید یکی از روش‌های کشت زعفران، پرورش آن در گلخانه است. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی “بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای زعفران” را مطالعه کنید.

·           کودهای حیوانی

اگر کود زعفران شما از نوع کود حیوانی باشد، باید در ابتدا برای استفاده از این نوع کود سطح زمین خود را کاملاً به‌صورت یکدست بپوشانید و دقت کنید که در کود شما تخم گیاهان دیگر یا علف هرز یافت نشود. این کار را باید پیش از آبیاری کردن مزرعه انجام دهید که سبب آماده‌سازی خاک برای کشت زعفران و همین‌طور تقویت آن شود. استفاده از کودهای حیوانی را در حالت کلی باتوجه‌به شرایط خاک تعیین و مشخص می‌کنند.

·           کودهای شیمیایی

نوع دیگری از کود زعفران که بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد، کود شیمیایی است. بهتر است که باتوجه‌به مدل خاک، در زمین کشاورزی پیش از آبیاری کردن به میزان ۱۰۰ کیلوگرم کود پتاسیم مونوفسفات را به همراه ۱۵۰ کیلو کود اوره و با مقداری شن مخلوط کنید و محصول نهایی را به‌صورت کاملاً یکنواخت و یکدست در سراسر زمین پخش کنید. البته تحقیقات نشان داده‌اند که در حالت کلی ۷۰ درصد ماسه در کنار ۳۰ درصد خاک و کود گاوی بهترین عملکرد و محصول دهی را در گیاه زعفران خواهد داشت. در روش آزمایشی که با مقدار مواد ذکر شده انجام شد گیاه زعفران بیشترین تعداد گل را داشت و در نهایت سبک‌تر کردن خاک و همچنین تصحیح آن در مزرعه، سبب به‌وجودآمدن بستری مناسب برای کشت زعفران و بالابردن عملکرد محصول نهایی خواهد شد.

برای تهیه کود مایع مخصوص زعفران سافرون، با ما تماس بگیرید.

مزیت‌های استفاده از کود زعفران

اگر لازم دیدید که از کود زعفران استفاده کنید بهتر است به روش محلول‌پاشی باشد. به طور معمول این روش را بعد از اتمام یخ‌بندان زمستانی انجام می‌دهند که در آن زمان به‌واسطه استفاده از کودهای حاوی ریز مغذی‌ها و همین‌طور اسیدآمینه، افزایش باروری گیاه زعفران انجام می‌شود. هدف اصلی از این محلول‌پاشی تقویت کردن پیاز زعفران و بالابردن امکان گل‌دهی آن است. بهتر آن است که اگر قصد داشتید از کودهای حیوانی استفاده کنید، در هر هکتار به طور تقریبی ۲۸ تن کود حیوانی گاوی پوسیده را برای زمین زیر کشت خود استفاده کنید.

از جمله مزایای محلول‌پاشی و استفاده از کود زعفران می‌توان به تولید و افزایش کلروفیل سازی بیشتر و بالابردن کیفیت محصول نهایی، افزایش یافتن قدرت ماندگاری ریشه در خاک، بالارفتن سرعت جابه‌جایی مواد غذایی در گیاه، زیادشدن وزن پیاز یا ریشه و همین‌طور افزایش امکان رنگ‌پذیری گل زعفران اشاره کرد. به عبارتی با استفاده از روشی مثل محلول‌پاشی و به‌کاربردن کودهای ارگانیک زعفران، به‌راحتی می‌توانید به میزان ۳۰ درصد عملکرد محصول نهایی را افزایش دهید.

برای آشنایی با انواع زعفران، مقاله‌ی “معرفی انواع زعفران برای کشت؛ مقایسه کیفیت و بازدهی” را مطالعه کنید.

مواد مغذی موردنیاز زعفران

هدف اصلی برای استفاده از کود زعفران این است که بتوانیم مواد مغذی و موردنیاز گیاه را بهتر و بیشتر و البته باکیفیت بالاتری به آن برسانیم. گیاه زعفران بعد از گل‌دهی به مدت تقریبی ۸ الی ۱۰ ماه توان تولید شاخه و برگ‌های بسیار زیادی را دارد که همین امر نیاز به مواد مغذی لازم در گیاه را تأیید می‌کند. برای برطرف‌کردن این نیاز ما به استفاده از فرمول‌های خاص و همچنین مواد مغذی ویژه‌ای احتیاج داریم که می‌توان آنها را در کودها به‌خوبی پیدا کرد.

روش‌های فرآوری و تهیه کود دامی برای زعفران

شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت کود زعفران خود را تهیه کنید، البته لازم است که روش‌ها و اصولی را نیز برای تهیه این کود رعایت کنید. برای تهیه کود گاوی که مخلوطی از گاو و گوسفند با یکدیگر است، بهتر است که در ابتدا آنها را با هم مخلوط کنید و مطمئن باشید که محصولی همسان و یکدست تهیه شده است. برای تهیه کود، کلش کاه و گندم کیلو کلش کاه و جو و اوره نیاز دارید.

مواد را دو بار باهم مخلوط کنید و بهتر است که کاه و کلش همگی در هسته قرار داده شوند. سپس آنها را در یک حوضچه خالی کنید و باید حداقل به مدت ۲ هفته به آنها استراحت بدهید. بعد از تقریباً 2 هفته آنها را با آب مخلوط کنید ولی دقت داشته باشید که مخلوط شما مثل لجن نشود و با محاسبه دمای درون کود مراقب باشید که دما بیشتر از ۶۰ یا ۷۰ درجه نباشد. برای تهیه کود زعفران مناسب شما به طور تقریبی به ۴ ماه زمان نیاز دارید تا بتوانید یک کود ارگانیک و بهینه را بدون هیچ تقلبی تهیه کنید. در پایان خاطرنشان می‌کنیم که لازم است تا 15 الی ۳۰ درصد ماسه نیز به کود زعفران اضافه کنید تا محصولی مناسب، یکدست و کارآمد داشته باشید.

گیاه پر خاصیت زعفران

زعفران یکی از گیاهان بسیار مفید و مهم برای سلامتی انسان است که علاوه بر خواص دارویی و غذایی، در صنعت نیز از آن به‌صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. این گیاه می‌تواند با خاصیت نشاط‌آوری که دارد در درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی مفید بوده و با آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این گیاه وجود دارد با بیماری سرطان به شکلی عجیب، مقابله کند. البته همه این موارد به این بستگی دارد که شما محصولی کاربردی و مفید را ارائه کنید تا بتواند با خواص منحصربه‌فردی که دارد، در پیشگیری و درمان بیماری‌ها مؤثر باشد. این مهم تنها با کاشت و برداشت اصولی این گیاه در کنار استفاده از کود زعفران مناسب، برآورده خواهد شد.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه‌ی بیشتر:

صفر تا صد کاشت زعفران؛ شرایط، هزینه‌ها و آموزش کاشت

کشت زعفران گلخانه‌ای با ایروپونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *