گل و گیاه

کاربردی‌ترین روش کشت گیاهان دارویی؛ راه ترین و پرسودترین

کاربردی‌ترین روش کشت گیاهان دارویی

کشت گیاهان دارویی از جمله موارد کهن و قدیمی است که به علت مصارف مختلف محصولات حاصل از آن، امروز نیز رواج داشته و طرفداران زیادی دارد. درگذشته مثل امروزه برای درمان بیماری‌ها از خواص این گیاهان دارویی استفاده‌های فراوانی می‌کردند. در این مقاله علاوه بر معرفی، روش کشت گیاهان دارویی را نیز بررسی می‌کنیم.

همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “ 5 روش موثر خانگی برای درمان استرس با گیاهان دارویی ” را مطالعه کنید.

8 گیاه دارویی پرکاربرد به همراه روش کشت گیاهان دارویی

در ادامه کاربردی‌ترین محصولات قابل پرورش با روش کشت گیاهان دارویی را معرفی خواهیم کرد.

  1. آویشن:

داشتن آویشن تازه در منزل و عطر دل‌انگیز آن، هرکسی را به کاشت این گیاه ترغیب می‌کند. در واقع با کشت گیاهان دارویی در گلدان شما با یک تیر، دونشان زده‌اید! بعد از کاشت در گلدان، آن را می‌توان در فضای داخلی خانه قرارداد تا زیبایی خانه را دوچندان کند. از طرف دیگر، امکان بهره‌بردن از خواص آویشن در درمان بیماری‌ها و تهیه غذا وجود خواهد داشت. اگر شما در کشت گیاهان دارویی مهارت پیدا کنید، این می‌تواند نوعی شغل خانگی پردرآمد نیز محسوب شود.

آموزش کشت گیاه دارویی آویشن در خانه:

بذرها را به‌صورت متراکم در گلدان متوسط در عمق نیم سانتی‌متری خاک بکارید. بهترین زمان برای کاشت در اواخر ماه اسفند و اوایل بهار است. اولین گل‌های گیاه از اواسط اردیبهشت ظاهر شده و گلدهی تا اواخر خرداد همچنان ادامه می‌یابد. آویشن، از پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی محسوب می‌شود. این گیاه علفی و معطر که از قدیم مورداستفاده بوده است در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و همچنین آرایشی استفاده می‌شود و همچنین از موارد مزایای دیگر آویشن می‌توان به درمان سردرد، سرماخوردگی، گوش درد اشاره کرد. مصرف آویشن مزایای خاص خود را دارد، از جمله:

  • ضد نفخ
  • تقویت بینایی و معده

  1. گل‌گاوزبان:

برای کشت گیاهان دارویی چون گل‌گاوزبان در گلدان، پس از خرید بذر مرغوب، گلدان خود را با ترکیبی از رس و شن و بعد روی آن مجدد به مقدار کمی خاک بریزید و آن را آبیاری کنید. سپس خاک‌هایی با بافت متوسط مثل خاک شنی، رسی برای کشت گیاهان دارویی مناسب است. برای گلدان گاو زبان، رطوبت مناسبی را فراهم کنید؛ اما دقت داشته باشید که نباید خیس شود.

پس از کاشت روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید. گل‌گاوزبان مقاوم به خشکی بوده و به همین علت آبیاری این گیاه دارویی ساده است. برای آبیاری این گیاه زمانی اقدام کنید که خاک گلدان خشک شده باشد. لازم به ذکر است در ابتدای کاشت، بذر را هر سه تا چهار روز یک‌بار و بعد از رشد هر شش تا هفت روز یک‌بار آب دهید. از مزایای کاشت گل گاو زبان و استفاده از این محصول، می‌توان به تقویت‌کنندگی کلیه‌ها اشاره کرد. از معروف‌ترین گیاهان دارویی معرف آرامش اعصاب گل گاوزبان است که در اردیبهشت تا شهریور گلدهی دارد و گل‌های آن به رنگ‌های آبی، سفید و بنفش است.

کاربردی‌ترین روش کشت گیاهان دارویی؛ راه ترین و پرسودترین #1

  1. رزماری:

رزماری هم از گیاهان دارویی محبوب به شمار می‌رود که حاوی کارنوزول، رزمارینیک و دو آنتی‌اکسیدانی و خاصیت ضد سرطانی، دارد. برای کشت گیاهان دارویی مانند رزماری در خانه بهترین شیوه آن از طریق قلمه زدن است. برای کشت رزماری چند قلمه بدون آفت و سالم جدا کنید. شاخه‌ها را به اندازه‌های ۱۰ سانتی برش بزنید. برگ‌های آن را به اندازه‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متر در انتهای قلمه جدا و داخل ترکیبی از خاک باغچه و شن درشت بکارید. گلدان را در محل گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار داده و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. آبیاری روزانه را فراموش نکنید. بعد از گذشت ۳ هفته گلدان را به مکانی که نور خورشید مستقیم دارد منتقل کنید و پلاستیک آن را بردارید. برای ریشه‌دار شدن سریع‌تر قلمه‌ها می‌توانید انتهای قلمه را داخل پودر یا محلول هورمون ریشه‌زایی فرو کنید و بعد قلمه‌ها را بکارید.

  1. جینسینگ:

جینسینگ از گیاهان دارویی محبوب نه‌تنها در ایران بلکه در کل آسیا و آمریکای شمالی است که مفید و قابل ‌استفاده در تمام عرصه‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی است. تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی و درمان و کاهش سردرد و استرس چند مورد از مزایای این گیاه دارویی می‌باشد.

نحوه کشت گیاه دارویی جینسینگ و شرایط نگهداری آن:

ساقه را در گلدان بسیار کوچکی قرار دهید. سپس قلمه و گلدان را در کیسه تمیز پلاستیکی که آن را باد کردید و انتهایش را محکم بستید بگذارید. پس از ۴ تا ۶ هفته و به‌تدریج طی یک هفته پلاستیک را باز و آن را خارج کنید.

برای کاشت گیاهان دارویی، استفاده از کودهای کشاورزی تاثیر بسزایی در رشد آن‌ها دارد. می‌توانید انواع کود مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

کاربردی‌ترین روش کشت گیاهان دارویی؛ راه ترین و پرسودترین #3

  1. زنجبیل:

زنجبیل از پرطرفدارترین گیاهان دارویی برای لاغری محسوب می‌شود. همچنین زنجبیل هم در سالاد و دم‌نوش، هم در لوازم بهداشتی استفاده و نقش مؤثر دارد. موارد زیر چند مورد از مزیت‌های این گیاه دارویی است:

  • خاصیت فراوان آنتی‌اکسیدانی
  • ضدالتهاب، قارچ، التهاب و سرطانی

نحوه کشت گیاه دارویی زنجبیل در گلدان:

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت است و قیمت نسبتاً گرانی دارد. راحت می‌توانید زنجبیل تازه را بکارید و در خانه از آن استفاده کنید. برای کاشت این گیاه، باید غده زنجبیل را در آب قرار داده و پس از مدتی آن را در یک دستمال مرطوب پیچیده و درون یک نایلون بگذارید. نایلون را محیط تاریکی برای جوانه زدن قرار دهید. بعد از جوانه زدن غذه آن را درون گلدانی با خاک تقویت شده قرار دهید.

  1. بابونه:

بابونه هم دارای فواید فراوانی بوده که در ایران نیز مصرف بالایی دارد. چند مورد از فواید گیاه بابونه:

  • کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان بی‌خوابی

نحوه کشت گیاه دارویی گل بابونه:

دانه‌های گل بابونه را تهیه کنید، می‌توان از گل‌های بابونه دانه آن را به دست آورد. دانه‌های بابونه برای جوانه‌زنی به نور طبیعی نیاز دارند. دانه بابونه در عرض یک یا دوهفته جوانه می‌زند. گل‌های بابونه را می‌توان بعد از بالغ شدن جدا کرد و به عنوان چای نیز از آن‌ها استفاده کرد.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *