گل و گیاه

شرایط نگهداری گیاه قاشقی و نحوه کاشت و تکثیر این گل در گلدان

گل قاشقی با نام desert privet و نام علمی Peperomia magnoliaefolia و در فارسی با نام پیرومیا یا قاشقی معروف است. این گل بسیار حساس و دارای ۴۰۰ گونه مختلف می‌باشد. زادگاه گیاه قاشقی در برزیل و جنگل آمازون هست و دارای برگ‌های قلبی و گوشتی با رنگ‌های مختلف بوده. ما در این مقاله به نکات مهم در رابطه با نگهداری گیاه قاشقی در خانه و روشهای تکثیر گل قاشقی پرداخته‌ایم اما باید ابتدا با انواع گیاه قاشقی آشنا شویم.

انواع گل قاشقی:

 چند نمونه از گیاه قاشقی که در ایران بسیار محبوب است را معرفی میکنیم البته این گیاه دارای تنوع بسیار بالاتری است:

  1. این گونه از گیاه قاشقی به پپرومیا ابلق معروف هستند. برگهای آن سبز و سفید و انتهای آن تقریباً گرد است.
  2. ساقهها در این گیاه، سبز یا قرمز رنگ بوده و به‌طور کلی نیاز به نور بیشتری دارد.
  3. نام این گونه، پپرومیا، کاپراتا است. برگهای آن بسیار زیاد و به صورت قلبی شکل بوده که از قسمت داخلی گیاه خارج میشوند. شکل ظاهری برگها چروک و راه‌راه تیره و روشن به رنگهای سبز و قرمز است و دمبرگهای آن نیز همگی قرمز رنگاند.
  4. گونه دیگر گل قاشقی، پلوسیدا نام دارد. برگهای این نوع قاشقی سبز، براق، قلبی و گوشتی استساقههای نوع پلوسیدا، گوشتی بوده و ارتفاع آن به ۴۵ سانتی‌متر نیز می‌رسد.
  5. گونه دیگر گیاه قاشقی، آرژیریا به دلیل اینکه برگهایش شبیه به هندوانه است، به آن  پپرومیا برگ هندوانهای نیز می‌گویند. برگهای این گیاه شبیه به پوست هندوانه بوده و خطهای راه‌راه سبز و تیره‌ای بر روی آن قرار دارد که بسیار جذاب و زیبا به نظر میرسد. نوک برگهای آرژیریا تیز بوده و دمبرگهای آن به رنگ قرمز کمرنگ هستند.

تصویر شرایط نگهداری گیاه قاشقی و نحوه کاشت و تکثیر این گل در گلدان #1

روش نگهداری گیاه قاشقی:

نور مناسب برای انواع گل قاشقی:

همان‌طور که گفته شد، زادگاه این گیاه در جنگل‌های کم‌نور و مرطوب است؛ بنابراین جهت نگهداری گیاه قاشقی باید نور متوسط را برای گیاه فراهم کرد. گل قاشقی مانند گیاه ورنا جز گیاهان سایه دوست می‌باشد که نگهداری آن در منزل آسان است.

برای نگهداری گیاه قاشقی در کنار پنجره بهتر است گلدان تقریباً یک متر با پنجره فاصله داشته باشد و در صورتی که در برابر نور مستقیم قرار گیرد، برگ‌های گیاه سوخته و موجب ریزش آن‌ها می‌شود. البته در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد، رشد گل قاشقی کم شده و بعد از مدتی رشد گیاه متوقف می‌شود.

آبیاری انواع گل قاشقی:

در هنگام نگهداری گل قاشقی باید دقت کنید که برگ‌ها و ساقه این گیاه توانایی جذب و ذخیره‌سازی آب را دارند و آبیاری زیاد منجر به پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. با توجه به محل قرارگیری گلدان، میزان آبیاری آن متفاوت است اما زمانی که 70 درصد گلدان خشک شد، می‌توانید برای آبیاری گیاه اقدام کنید. آبیاری زیاد گل قاشقی سبب بیماری‌های قارچی برای گیاه شده و ریشه‌ها را از بین می‌برد.

در هنگام نگهداری گل قاشقی باید دقت کنید که برگ‌ها و ساقه این گیاه توانایی جذب و ذخیره‌سازی آب را دارند و آبیاری زیاد منجر به پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. با توجه به محل قرارگیری گلدان، میزان آبیاری آن متفاوت است اما زمانی که 70 درصد گلدان خشک شد، می‌توانید برای آبیاری گیاه اقدام کنید. آبیاری زیاد گل قاشقی سبب بیماری‌های قارچی برای گیاه شده و ریشه‌ها را از بین می‌برد.

تصویر شرایط نگهداری گیاه قاشقی و نحوه کاشت و تکثیر این گل در گلدان #3

دمای مناسب برای نگهداری گیاه قاشقی:

دمای مناسب جهت نگهداری گیاه قاشقی، 18 الی 26 درجه سانتیگراد است و دمای پایینتر یا بالاتر به مرور سبب ریزش برگها شده. در دمای کمتر از 12 درجه، برگ و ساقه گل قاشقی سیاه شده و در فصل زمستان در صورتی که در هوای آزاد قرار داشته باشد، آب میان برگها و ساقه دچار یخ‌زدگی شده و گیاه از بین میرد. همچنین افزایش دمای بالای 30 درجه سبب چروک شدن و بیحال شدن برگ‌ها و ریزش آنها میگردد.

خاک مناسب برای نگهداری گیاه قاشقی:

خاک گیاه قاشقی جهت نگهداری باید سبک باشد. میتوانید برای خاک گل قاشقی از ترکیب دو قسمت پیت‌ماس که دو قسمت ماسه شسته شده و دو قسمت خاک برگ و یا خاک باغچه استفاده کنید. میتوانید از خاکهایی که به‌راحتی آب را از خود عبور میدهند و دارای زهکش مناسبی هستند  استفاده کنید.

کود تقویتی برای گل قاشقی:

همان‌طور که در آبیاری مناسب جهت نگهداری گیاه قاشقی گفته شد، خاک گلدان این گیاه باید همواره مرطوب باشد. در صورتی که برگها کم‌رنگ شوند و رشد گیاه کاهش یابد، باید از کود مناسب برای گل قاشقی استفاده کرد. غلظت کود مخصوص گل قاشقی، نصف سایر گیاهان زینتی است به طور کلی می‌توان گفت کودهایی با درصد نیتروژن بیشتر برای رشد گیاهانی با برگهای تزئینی بسیار کاربرد دارند مانند کود 20.5.10 . از کود 19.6.20 می‌توانید برای بهبود عملکرد رشد شاخه‌ها و برگ‌ها و تحریک آنها استفاده کنید. استفاده از این کود برای گیاهان آپارتمانی که گلدار هستند و گل میدهند بسیار مناسب است.

برخی نمونههای گیاه قاشقی دارای گلهای متنوع زیبا هستند اما علت گل ندادن گیاه قاشقی، می‌تواند کمبود هورمون گلدهی باشد. با تهیه کود مناسب گلدهی و استفاده منظم و توجه به شرایط نگهداری شما می‌توانید گلهای این گیاه زینتی زیبا را ببینید.

تصویر شرایط نگهداری گیاه قاشقی و نحوه کاشت و تکثیر این گل در گلدان #5

تکثیر گل قاشقی:

گیاه قاشقی از سه روش کاشت بذر، قلمه برگ و قلمه ساقه تکثیر می‌شود. بعضی از انواع قاشقی را میتوان به کمک بذر تکثیر کرد اما روش معمول تکثیر گل قاشقی، قلمه زدن است.

تکثیر از طریق قلمه زدن:

باید از قلمه یک ساله گیاه، در فصل بهار و تابستان استفاده کنیم. در ابتدا باید یک شاخه بلند و بالغ را انتخاب کنید که طول آن بین ۸ الی ۱۱ سانتیمتر باشد، سپس آن را به وسیله یک چاقو یا  قیچی استریل شده جدا کنید. این قلمه فقط به دو برگ احتیاج دارد،  پس می‌توانید به آرامی بدون آسیب زدن به ساقه، برگهای اضافی را جدا کنید. با استفاده از قیچی باید انتهای ساقه را به صورت مورب برش دهید. دلیل برش مورب در تماس بودن سطح بیشتر ساقه با خاک است و به سریع‌تر ریشه‌دار کردن گیاه کمک میکند. سپس باید قلمهها را در خاکی که دارای زهکش بالایی باشد به میزان ۴ الی ۵ سانتیمتر بکارید. در مرحله آخر گلدان را در مکانی با دمای ۲۴ – ۱۸ قرار دهید.

تکثیر از طریق برگ:

برای رشد بیشتر پپرمیاهای قلمه‌های برگ، باید یک برگ سالم را که به ساقه می‌چسبد را قطع کنید. ساقه برگ را کوتاه کنید، به طوری که دارای برش مورب باشد. سپس، یک سوراخ کوچک در خاک گلدان ایجاد کرده و قلمه برگ را با دقت وارد آن کنید. خاک را در اطراف ساقه فشار داده و به آرامی آبیاری کرده تا حالت گل از بین نرود. همانند قلمه‌های ساقه‌ای، پپرمیای تکثیر شده را گرم و مرطوب نگه دارید تا زمانی که رشد جدید و دوباره آن شروع شود.

تصویر شرایط نگهداری گیاه قاشقی و نحوه کاشت و تکثیر این گل در گلدان #7

نگهداری گیاه قاشقی به عنوان گیاه آپارتمانی هرچند ساده به نظر می‌رسد اما گیاهی حساس است که می‌تواند زیبایی خاصی را به منازل شما ببخشید. این گیاه به دلیل نگهداری آسان، برگ‌های زیبا و براق، خاصیت تصفیه کنندگی هوا و تنوع بالا در خانواده اش یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است. به شکلی که یکی از گزینههای اصلی در انتخاب دوستداران گل و گیاه به شمار میرود. فروشگاه کشاورزی بهاران با داشتن محصولات الزامی جهت نگهداری گل و گیاه، کار علاقهمندان به نگهداری گیاه قاشقی را میتواند تا حد زیادی ساده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *