باغبانی و کشاورزی

آموزش کاشت نهال گردو (بهترین زمان ، خاک ، هوا و …)

با کاشت نهال گردو نه‌تنها یک آجیل خوشمزه و مغذی خواهید داشت، بلکه می‌توانید از چوب آن‌ها نیز برای ساخت مبلمان و دیگر وسایل چوبی استفاده کنید. این درختان زیبا با حجم زیاد قسمت تاج خود،برای ایجاد سایه در باغ‌ها بسیار مناسب هستند. در این مقاله با انواع روش‌ها و شرایط مناسب کاشت نهال گردو آشنا خواهیم شد .

بذر گردو

برای رسیدن به محصول گردو، یا می‌توانید از بذر گردو استفاده کنید و یا نهال گردوی آماده را خریداری کرده و در فصل مناسب بکارید. برای کاشت از طریق بذر چند نکته را باید مدنظر داشت:

  • بذر باید از گردوی تازه و مرغوب باشد.
  • زمان مناسب انتخاب و خرید بذر در کشور ما در حدود ماه شهریور است که فصل برداشت گردو شروع می‌شود و گردوها تازه هستند.
  • در مناطق اطراف محل کشت به دنبال یافتن بذر باشید؛ چراکه شرایط اقلیمی مشابه خواهد بود و درصد موفقیتتان بالاتر می‌رود.
  • پوسته سبز گردو را جدا کنید.

برای مطالعه بیشتر راجع به انواع روش‌های تکثیر گیاهان، به مقاله8روشتکثیرگیاهان،شرایطومراحل مراجعه کنید.

تصویر آموزش کاشت نهال گردو (بهترین زمان ، خاک ، هوا و ...) #1

کاشت گردو در آب و گلدان

حال که توانستیم بذر مرغوبی تهیه کنیم، روش کاشت بذر گردو در گلدان را توضیح خواهیم داد. بذر باید مرطوب نگه داشته شود. برای این کار گردوها را در آب قرار می‌دهیم تا رطوبت را به خود جذب کند. بعد آن‌ها در یک کیسه پلاستیکی، به مدت 3 ماه در یخچال می‌گذاریم. باید به میزان رطوبت بذرها دقت کرده و اگر خشک شدند، دوباره آن‌ها را مرطوب ‌کنیم.

برای کاشت این بذر، آن‌ها را در عمق 3 تا 5 سانتی‌متری خاک مرطوب و مرغوب قرار داده و گلدان را در سایه بگذارید. دما را همیشه بالای 18 درجه و ترجیحاً بین 24 تا 29 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. بعد از یک الی دو ماه، جوانه‌ها را مشاهده خواهید کرد. کم‌کم گلدان را به هوای محیط بیرون و زیر آفتاب برده تا گیاه به آن‌ها عادت کند. وقتی قطر نهال به حدود 6 سانتی‌متر رسید، می‌توانید فرایند کاشت نهال گردو را در محل موردنظر تکمیل کنید. در مورد این موضوع در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع اقلام نهال گردو و دستهبندی آنها

کاشت نهال گردو، راهی بسیار ساده و سریع‌تر برای رسیدن به محصول است. اما درخت گردو انواع زیادی دارد. به‌طورکلی اقلام نهال گردو را در دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم‌بندی می‌کنند. از اقلام درخت گردوی ایرانی، گردوی کاغذی، خوشه‌ای، دماوند، تویسرکان و مراغه هستند و از نژادهای خارجیِ نهال گردو می‌توان به فرنور، چندلر، اسرائیلی (فلسطینی)، پکان، کانادایی، فرانکت و پدرو اشاره کرد. برای مناطق سردسیری اقلام فرنور، کانادایی، خوشه‌ای، چندلر و اسرائیلی و برای مناطق گرمسیری پکان پیشنهاد می‌شود.

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های نهال گردو، دیر گل و زود گل بودن است که اشاره به زمان گل‌دهی نهال دارد. هرچه که این زمان دیرتر باشد، خطر آسیب دیدن گل و میوه و درواقع محصول نهایی، با سرمازدگی و یخبندان‌های دیررس کاهش پیدا می‌کند. نهال‌های دیر گل که از نمونه‌های آن می‌توان به کانادایی و فرنور اشاره کرد، برای مناطق سردسیر مناسب‌تر هستند.

تصویر آموزش کاشت نهال گردو (بهترین زمان ، خاک ، هوا و ...) #3

بهترین فصل کاشت نهال گردو

فصل پاییز بهترین وقت کاشت نهال گردو است؛ زیرا هم هوای خنک و مناسبی برای ریشه وجود دارد و هم بارندگی کافی و نیاز آبی درخت تأمین خواهد شد.

بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر

نهال گردو را می‌توان از پاییز تا بهار کاشت؛ اما ازآنجاکه نهال‌های جوان حساس هستند و زمستان مناطق سردسیر ممکن است یخبندان و سرمای شدید به همراه داشته باشد، بهترین زمان کاشت نهال گردو در قسمت‌های سردسیر کشور را بین اواخر بهار تا اوایل پاییز می‌دانند.

تصویر آموزش کاشت نهال گردو (بهترین زمان ، خاک ، هوا و ...) #5

نکات مهم در کاشت نهال گردو

برای کاشت نهال گردو، باید به چند نکته توجه کرد:

  • نور کافی: برای باردهی بیشتر، کاشت نهال گردو را در مناطق پرنور انجام دهید.
  • فاصله مناسب: با توجه به نژاد نهال، نوع رشد درخت گردو متفاوت است. برخی از گردوها به‌صورت عرضی رشد می‌کنند و تاج آن‌ها حجم زیادی از فضا را اشغال می‌کند. انواع اصلاح‌شده اما، معمولاً رشد طولی (بین 25 تا 35 متر) دارند. با توجه به این نکته، نهال‌ها را در فاصله‌های مناسب (بین 7 تا 12، میانگین 10 متر) و با الگوی کاشتی مانند الگوی مربعی بکارید تا در سال‌های آینده، فضا برای حرکت ماشین‌آلات و رشد درختان اطراف کافی باشد.
  • نوع خاک: خاک نباید سفت و سنگلاخی باشد چراکه جلوی رشد ریشه‌های درخت گردو را می‌گیرد. خاک مرطوب و ماسه‌ای و با عمق زیاد خوب است تا جای که رشد ریشه مهیا باشد. خاک مناسب کاشت نهال گردو باید PH بین 5.5 تا 7.5 داشته باشد که این امر را می‌توان با بردن نمونه خاک به آزمایشگاه بررسی کرد. همچنین درختان گردو مواد آلی را بسیار دوست دارند. پس خاک را باید از مدت‌ها قبل از کاشت، با کود و مواد معدنیِ مغذی، اصلاح و تغذیه کرد.

فروشگاه کشاورزی بهاران، انواع کودهایمفید مانند سولفاتپتاسیم و فسفر و نیتروژن برای رشد هرچه بهتر نهال گردو را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • آبیاری صحیح: میزان آبیاری به آب‌وهوای منطقه بستگی دارد و هرچه هوا خشک‌تر باشد، طبیعتاً میزان آبیاری نیز بیشتر خواهد بود. اما به‌طورکلی نهال‌های جوان نیاز به آب بیشتری دارند و هر چه سن درخت بیشتر شود، ریشه‌های آن نیز بزرگ‌تر و قوی‌تر شده و می‌توان آبیاری را به سه دفعه در ماه کاهش داد. همچنین بعد از ماه مهر، درخت را آبیاری نکنید، زیرا بارندگی‌های پاییز و زمستان، آب موردنیاز را تأمین خواهد کرد. توجه کنید که آبیاری نباید بیش‌ازحد باشد؛ چراکه به ریشه‌های این درخت آسیب می‌زند.
  • هرس: هرس باید فقط در اواسط زمستان یا اواسط تابستان انجام شود. با برداشتن شاخه‌های مرده، آسیب‌دیده و بدشکل شروع کنید و بیش از 20 درصد تاج درخت را در یک زمان جدا نکنید.

در مقاله نحوه کاشت نهال ما تمامی اطلاعات لازم و پایه‌ای کاشت نهال‌ها را آورده‌ایم. پیشنهاد می‌شود برای اطلاع بیشتر مانند نحوه انتخاب نهال مرغوب، انتقال صحیح آن به مکان کشت، مراقبت‌های ریشه، کاشت و اقدام‌های پس از کاشت این مقاله را مطالعه کنید.

تصویر آموزش کاشت نهال گردو (بهترین زمان ، خاک ، هوا و ...) #7

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

چاله‌هایی با عمق 80 سانتی‌متر و قطر 70 برای کاشت نهال گردو مناسب هستند. دقت کنید که بعد از کاشت، محل پیوند نهال حدود 15 سانتی‌متر از سطح خاک فاصله داشته باشد.

کاشت نهال گردو؛ سودآوری در آینده

کاشت نهال گردو، اگر با دقت و صبر انجام شود، صرفه اقتصادی خوبی دارد و ازآنجاکه عمر این درختان زیاد است، یک سرمایه‌گذاری بسیار عالی محسوب می‌شوند. امیدواریم این مطلب به شما در پروسه انتخاب نهال مناسب و کاشت آن کمک کرده باشد.

می‌توانید از وبسایتبهاران، انواع وسایلوادواتلازمبرایکشاورزیوباغبانی و محصولاتی مانند بذر، بسترکشت و موادبیولوژیک را خریداری کنید و از قسمت بلاگ ، در مورد جنبه‌های مختلف کاشت گیاهان، اطلاع کسب کنید. همچنین اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، از طریق صفحه تماس با بهاران، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *