باغبانی و کشاورزی

معرفی ۱۰ درخت مناسب برای باغچه

انواع درخت میوه و حتی غیر بارده وجود دارد که می‌تواند زیبایی بسیار چشمگیری را به باغچه و حتی باغ شما ببخشد. البته تنوع درختان بسیار بالاست و شما باید بهترین انتخاب را براساس شرایط آب و هوا، خاک و عوامل بسیار دیگر، داشته باشید. درخت‌هایی که برای باغ و باغچه شما مناسب هستند را در ابتدا اولویت‌بندی کنید تا انتخاب را برای خودتان آسان کنید. پرورش میوه‌های ارگانیک و خانگی در باغچه یا حتی حیاط خانه یکی از بهترین ایده‌هایی است که می‌توانید برای بالا بردن کیفیت زندگی خود داشته باشید. چنانچه رویاهای بزرگی اقتصادی در ذهن دارید و قصد دارید برای این کار، باغ یا باغچه خود را با انواع درخت میوه و زینتی بپوشانید نیز، این مقاله برایتان مناسب بوده و توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

۱- درخت سیب

یکی از آسان‌ترین و بهترین انواع درخت که برای باغ و باغچه می‌توانید استفاده کنید، درخت سیب است. درخت سیب یک انتخاب فوق‌العاده برای افراد تازه‌کار است. نحوه کاشت و هرس درخت سیب بسیار مهم است و باید بهترین زمان را برای کاشت آن انتخاب کنید. نگهداری از درخت سیب آسان بوده و این درخت نیاز به رسیدگی‌های چندان فراوانی ندارد.

۲- درخت انجیر

درخت انجیر از دیگر انواع درخت است که در لیست شما رتبه بالایی را خواهد داشت. انجیر خانگی و استفاده از آن بسیار سلطنتی و لذت‌بخش است. درخت انجیر به آفتاب بسیار زیادی برای رسیدن نیاز دارد، لذا بهترین مکان برای کاشت آن قسمت‌های جنوبی است.

۳- درخت آلو

درخت آلو نیز یکی دیگر از درختان میوه و همچنین درخت‌های زیبایی است که می‌توانید در باغ و باغچه خود آن را بکارید. این درخت به راحتی رشد کرده و بسیار پربار است. از آلو می‌توانید برای پخت انواع لواشک، دسرها، مربا و… استفاده کنید. در واقع آلو یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر دنیا است. درخت آلو فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا از فضای خود بهترین استفاده را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای کاشت درخت، حتما اطلاعات کاملی در زمینه میزان کاشت در هر هکتار و فواصلی که نیاز است، دریافت کنید.

همچنین بخوانید: بهترین درخت میوه برای حیاط خانه، نسبت به آب و هوای شهر شما

۴- درخت گلابی

یکی از انواع درخت که شکوفه‌های بسیار خیره کننده نیز داشته و از جذاب‌ترین درخت‌های میوه موجود است، درخت گلابی است. طعم میوه گلابی از تنوع بالایی برخوردار است و می‌توان آن‌ها را حتی به صورت پخته و کمپوت شده نیز مصرف کرد. درخت گلابی به خاک غنی و مرطوب، زهکشی عالی، آبیاری مناسب و… نیاز داشته و باید به درستی هرس شود.

تصویر معرفی ۱۰ درخت مناسب برای باغچه #1

۵- درخت شاه‌توت

شاه‌توت با شاخه‌های نامتقارن و عظمت خود، درختی جذاب در باغ و باغچه شما خواهد بود که علاوه‌بر میوه از سایه بسیار خوشایند آن نیز می‌توانید بهره‌مند شوید. این درخت رشد بسیار سریع و آسانی داشته و بازدهی بسیار خوبی نیز دارد.

۶- درخت چنار

درخت چنار یکی از انواع درخت جذاب و دیدنی است. عظمت این درخت و سایه آن می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. چنار برگ‌های بسیار پهن و زیبایی دارد و در گذشته در باغ‌ها بسیار پرطرفدار بوده است. اگر به دنبال انواع درخت سایه هستید، قطعا درخت چنار بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

همچنین بخوانید: شرایط مناسب کاشت گل در باغچه

۷- درخت سرو

انواع درخت سرو در ایران و باغ‌های آن بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران بسیاری نیز دارد. این درخت بسیار مقاوم بوده و تمامی روزهای سال سبز است. شکل‌های مختلفی از درخت سرو را می‌توانید در باغ یا باغچه خود برای زیبایی و استفاده از سایه آن کاشته و مورد استفاده قرار دهید.

۸- درخت بید

از زیباترین درخت‌هایی که سایه بسیار خوبی نیز دارد، درخت بید مجنون است. این درخت سال‌ها است که در ایران و باغ‌های سنتی و ایرانی دیده شده و می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب برای باغ شما باشد.

۹- درخت سپیدار

یکی از انواع درخت که باید در لیست خود بگنجانید درخت سپیدار است. این درخت به سرعت رشد کرده و بسیار بلند می‌شود که اغلب از سپیدار برای چوب آن استفاده می‌کنند. هرچند که این درخت سایه چندان بزرگی ندارد، اما سرعت رشد آن بالا بوده و می‌تواند دیده فضاهای اطراف به باغ یا باغچه شما را محدود می‌کند و یک درخت بسیار زیبا و جذاب است.

۱۰- درخت ابریشم

درخت ابریشم یکی از انواع درخت گل است که گل‌های بسیار درخشان داشته و  زیبایی دوچندانی به فضای شما می‌بخشد. این درخت ارتفاع بسیار بلندی نیز می‌تواند داشته باشد و شرایط آب و هوایی مختص به خود را دارد، بنابراین قبل از اقدام به کاشت از سازگاری آن با محیط خود اطمینان حاصل کنید.

تصویر معرفی ۱۰ درخت مناسب برای باغچه #3

نکات پایانی برای انواع درخت میوه و غیرثمری

مهم‌ترین نکته برای انتخاب انواع درخت که برای باغ و باغچه شما مناسب نیز باشد، این است که اطلاعات و شناخت کافی از خاک، مواد آلی موجود در خاک، شرایط آب و هوایی منطقه، سختی خاک و هر عامل محدود کننده دیگر که ممکن است که در محل شما وجود داشته باشد، به‌دست آورده و سپس برای کاشت اقدام کنید. درجه دما منطقه شما در به ثمر رسیدن و سالم ماندن انواع درخت تاثیر بسزایی دارد. چنانچه دما بالاتر از حد تحمل درخت باشد یا دمای زمستان به قدری پایین باشد که موجب یخ‌زدگی شود، گیاهان شما از بین خواهند رفت. گرده افشانی گیاهان را فراموش نکنید به عنوان یک باغدار برای اینکه محصولات عالی از درختان خود دریافت کنید باید درختان شریک را برای باغ خود در نظر گرفته از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین بخوانید: بهترین زمان کاشت نهال میوه در مناطق مختلف آب و‌هوایی

درخت‌های میوه دیگر مانند گیلاس، زردآلو، هلو، شلیل، گردو، انگور، زیتون و همچنین درختان بی‌ثمر مانند افرا، نارون و… وجود دارند که با انواع شرایط آب و هوایی سازگار بوده و می‌توان از آن‌ها در باغ بهره‌مند شد. اما فراموش نکنید که هر گیاهی نیاز به مراقبت‌های خاص خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *