باغبانی و کشاورزی

بهترین کود برای برنج؛ به چه نکاتی در زمان خرید کود برنج باید توجه کنیم؟

بهترین کود برای برنج چه نکاتی را در زمان خرید کود باید توجه کنیم؟

برنج گیاهی از خانواده غلات می‌باشد که در سفره ما ایرانیان اغلب وجود دارد. طبق آمار جهانی، بعد از گندم بیشترین میزان مصرف در میان مردم مربوط به برنج است. در حدود ۶۳۰ هزار هکتار و در ۱۶ استان ایران، زمین­های کشت برنج وجود دارد و ۷۵درصد زمین­های کشت برنج در استان­های گیلان و مازندران هستند.

مصرف کودهای مختلف هنگام کشت‌برنج، باعث افزایش کیفیت و افزایش میزان برداشت محصول می­شود. تغذیه گیاه برنج به دلیل شرایط رشد خاص محیطی که به صورت غرقاب است، بسیار پر‌اهمیت می باشد. بنابراین انتخاب بهترین کود برای برنج و داشتن یک برنامه کوددهی میتواند میزان و کیفیت محصول را بالا ببرد.

عناصر مورد نیاز گیاه برنج:

همه گیاهان در طول رشد خود نیازمند مواد مغذی و عناصر مختلف برای بهبود روند رشد و فعالیت هستند. یکی از اصولی­ترین راه‌ها برای انتخاب بهترین کود برای برنج، نمونه برداری از خاک زمین و آزمایش خاک می‌­باشد. سپس با توجه به نتایج اعلام شده می‌توانید موثرترین و بهترین کود برای برنج یا هر گیاه دیگر را انتخاب کنید.

تصویر بهترین کود برای برنج؛ به چه نکاتی در زمان خرید کود برنج باید توجه کنیم؟ #1

نیتروژن: 

یکی از عناصر مهم در رشد هر گیاهی، نیتروژن یا ازت است. زمانی که این عنصر در کود برنج جای داشته باشد، باعث بهبود عملیات فتوسنتز در گیاه میشود و عامل اصلی تشکیل پروتئین در ساقه، برگ و دانه‌­ها است. کمبود این ماده منجر به عدم رشد مناسب گیاه می‌­شود. نیتروژن به دو شکل آمونیوم و نیترات برای گیاه استفاده می‌­شود که برنج هر دو نوع را به خوبی جذب میکند. مصرف بیش از حد ازت باعث افزایش بیش از حد ساقه و برگ می­شود و از نتایج این مسئله، جذب نور و مقاومت گیاه کاهش پیدا میکند.

فسفر: 

فسفر در تشکیل دانه‌­های برنج نقش بسیاری مهمی دارد و باعث به موقع رسیدن محصول برنج میشود. با کمبود فسفر، توقف رشد، کاهش پنجه زنی، کاهش تعداد برگ­ها و خوشه­‌ها و در نهایت کاهش تعداد دانه‌­ها اتفاق می‌­افتد. همچنین این عنصر باعث تولید نشاسته در دانه‌­های گیاه و انتقال بهتر کربوهیدرات می‌شود. برنج هایی که فسفر کافی دریافت می‌کنند، مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌­ها دارد وقتی کمبود فسفر شدید باشد برنج گل نمی دهد و دانه‌­ها پوک می شوند. افراط در مصرف فسفر باعث عدم جذب روی می شود.

پتاسیم: 

یکی از عناصر مهم در بهترین کود برای برنج، وجود پتاسیم است. کوددهی برنج با پتاسیم، باعث تسریع عمل فتوسنتز می­شود و دیواره سلولی را محکم‌­تر کرده و مقاومت ساقه‌­ها را نیز بیشتر می‌­کند. همچنین برای فعال­سازی آنزیم‌­های موثر رشد گیاه، مخصوصا در سرما نیاز است. در ترکیب کود­های مخصوص فصل­‌های سرد پتاسیم اهمیت زیادی دارد. این عنصر به گیاه کمک می‌­کند که در مقابل عناصر شیمیایی غیرضروری جذب ناخواسته نداشته باشد. یکی از نشانه‌­های کمبود پتاسیم، ایجاد لکه­‌های قهوه­ای رنگ در روی برگ‌­های پایینی گیاه است.

روی: 

روی، نقش مهمی در رشد و نمو گیاه دارد و در بیشتر فعالیت­‌های گیاه مانند تشکیل هورمون در کلروپلاست و دیگر فعالیت­‌های تنظیم آب و نشاسته نقش اساسی دارد. کمبود روی باعث می‌­شود که نوار زرد رنگی در اطراف رگبرگ­‌ها ایجاد شود. میزان مصرف روی برای برنج در خاک‌­های شور، آهکی و با PH بالا نسبتا بیشتر است.

دیگر مواد مغذی:

کلسیم، منیزیوم، گوگرد، آهن و بور از دیگر مواد مغذی مورد نیاز برنج هستند که در ترکیب بهترین کود برای برنج باید به میزان مشخص و دقیقی باشند.

برنامه کامل زمان مصرف کود دهی :

جدا از انتخاب بهترین کود برای برنج، زمان کوددهی بسیار حائز اهمیت است و هر عنصری که مورد نیاز گیاه است در زمان مشخصی باید به گیاه برسد. برنامه کوددهی بر اساس مراحل رشد گیاه برنج شامل:

۱- کوددهی قبل از کاشت: برای انتخاب بهترین کود برای برنج در این مرحله، حتما لازم است که نتیجه آزمایش خاک را بررسی کرده و کبود عناصر خاک را متوجه شد. به طور کلی میتوان از کودهای آلی و کودهای گرانوله در قبل از کاشت استفاده نمود.

۲- کود معجزه‌­گر برنج در زمان خزانه: کودهای هیومیک اسید و کودهای اسید فولیک با مقدار مورد نیاز کود سه بیست در زمان خزانه به خاک اضافه می شود. برای تحریک بذرها به صورت محلول پاشی می‌توانید از کودهای گفته­‌شده در زمان خزانه استفاده کنید.

۳- کوددهی هنگام انتقال نشاء: برای اینکه هنگام انتقال نشاء به زمین اصلی برنج با حداقل شوک و بیماری به رشد خود ادامه دهد، بهترین کود برای برنج در این مرحله هیومیک اسید و کودهای ریشه زا است.

۴- بهترین کود برای برنج هنگام پنجه زنی: کوددهی برنج در این مرحله بیشتر باید بر اساس عناصر روی، فسفر و نیتروژن باشد. یکی از کودهای برنج مناسب در این زمان، کود NPK فسفر بالا است.

۵- کود معجزه گر برنج هنگام رشد ساقه: در هنگام رشد ساقه­‌ها به منظور کم شدن تنش ها و محکم شدن و رشد بیشتر ساقه­‌هاو همچنین جلوگیری از خوابیدگی یا ورس میتوان از کود سیلیکون فرمولایف که ترکیبی از سیلیسیم و پتاسیم استفاده کرد . کودهای مایع پتاس بالا در این مرحله باید استفاده شود.

۶- بهترین کود برای برنج در ظهور خوشه­‌ها: در این مرحله خوشه­های برنج ظاهر می شوند. گیاه علاوه بر نیاز به عناصر درشت مغذی، به کلیه مواد و عناصر ریز مغذی نیز نیاز دارد. بنابراین بهتر است از کودهایی استفاده کنید که تمامی ریز مغذی­ها را با هم داشته و فسفر، پتاسیم و نیتروژن کافی نیز داشته باشند.

۷- کود مناسب برای پر شدن دانه­‌ها: کود دارای پتاسیم برای پر شدن دانه برنج و نیتروژن برای بالا رفتن رشد و مقاومت آن‌ها بسیار مهم‌است. همچنین دادن کودهای نیترات کلسیم نیز توصیه می­‌شود.

تصویر بهترین کود برای برنج؛ به چه نکاتی در زمان خرید کود برنج باید توجه کنیم؟ #3

شما را به مطالعه مقالات بلاگ بهاران دعوت می‌کنیم

نکات مهم قبل از زمان مصرف کود:

از آب و خاک زمین کشاورزی نمونه برداری کنید و نتیجه آزمایش را به کارشناسان با تجربه کشاورزی نشان دهید. در این آزمایش میزان مواد مغذی موجود در خاک و آب، نوع آن، میزان شوری یا آهکی بودن زمین، درصد اشباع و PH خاک و آب را مشاهده کرده و با این آزمایش، شما مقدار دقیق مصرف هر کود، زمان مصرف و بهترین کود برای برنج را در هر دوره متوجه می‌شوید.

با توجه به مطالب گفته شده، باید مشخص کرد که در چه زمانی از مرحله کاشت برنج به دنبال بهترین کود مناسب برنج هستید و مقدار مصرف کود باید توسط مهندسان کشاورزی و کارشناسان مشخص شود. پیدا کردن بهترین مشاوران و کارشناسان نیز کار راحتی به نظر نمی‌­رسد. این افراد باید تجربه و دانش کافی در این زمینه داشته باشند. فروشگاه کشاورزی بهاران، با داشتن کودهای مناسب برای برنج و دیگر گیاهان، همچنین مشاوران دلسوز و با مهارت می‌­تواند خریدی امن و مطمئن را برای شما فراهم‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *