باغبانی و کشاورزی

نحوه کاشت نهال پسته و مناسب‌ترین خاک،‌ هوا و فصل برای کاشت آن

نحوه کاشت نهال پسته و مناسب‌ترین خاک،‌هوا و فصل برای کاشت آن 

کاشت نهال پسته نیاز به رعایت نکات بسیاری دارد تا بتواند بازدهی بالایی برای شما به همراه داشته باشد. درخت پسته عمر طولانی و رشد کندی دارد که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. درخت پسته نر و ماده دارد، بدین معنی که یک درخت تنها گل‌های نر داده و یک درخت تنها گل‌های ماده را می‌دهد و برای این‌که درختان ماده به ثمر بنشینند، باید گرده درختان نر از طریق گرده‌افشانی به درختان ماده برسد. برای کاشت نهال پسته به نر و ماده بودن آن‌ها توجه داشته باشید، در واقع باید در مرکز هر ۹ درخت ماده یک درخت نر بکارید، تا درختان ماده به باردهی برسند. درختان پسته نر به راحتی از ماده آن قابل تشخیص است، زیرا درختان نر بسیار قوی‌تر و بلندتر از ماده هستند.

همچنین بخوانید: نحوه کاشت نهال (اصول اولیه و بهترین زمان کاشت)

بهترین خاک برای کاشت نهال پسته

اشاره کردیم که درخت پسته نر و ماده داشته و برای باردهی باید از هر دو نوع در باغ خود بکارید. برای کاشت نهال پسته باید در کنار هر درخت نر 9 درخت ماده بکارید. البته می‌توانید از نرهای کمتری نیز استفاده کنید، در واقع برای هر 15 درخت ماده یک درخت نر کافی است، با این حال برای کاشت مناسب‌تر و همچنین تضمین باردهی بهتر است که تعداد نر بیشتری در باغ خود داشته باشید. توصیه می‌کنیم برای آشنایی و کاشت صحیح نحوه کاشت و اصول اولیه آن را مطالعه کرده و اطلاعات کاملی در این زمینه بدست بیاورید.

نهال‌های پسته را باید با رعایت فواصل که مناسب این درخت است بکارید که برای درخت پسته 4 تا 5 متر فاصله با نهال بعدی بهترین فاصله‌ای است که می‌توانید در نظر بگیرید. درخت پسته برای رشد به فضا نیاز دارد، لذا این فضا را در ابتدا برای نهال‌ها در نظر بگیرید

تصویر نحوه کاشت نهال پسته و مناسب‌ترین خاک،‌ هوا و فصل برای کاشت آن #1

روش کاشت نهال پسته

اشاره کردیم که درخت پسته نر و ماده داشته و برای باردهی باید از هر دو نوع در باغ خود بکارید. برای کاشت نهال پسته باید در کنار هر درخت نر ۹ درخت ماده بکارید. البته می‌توانید از نرهای کمتری نیز استفاده کنید، در واقع برای هر ۱۵ درخت ماده یک درخت نر کافی است، با این حال برای کاشت مناسب‌تر و همچنین تضمین باردهی بهتر است که تعداد نر بیشتری در باغ خود داشته باشید. نهال‌های پسته را باید با رعایت فواصل که مناسب این درخت است بکارید که برای درخت پسته ۴ تا ۵ متر فاصله با نهال بعدی بهترین فاصله‌ای است که می‌توانید در نظر بگیرید. درخت پسته برای رشد به فضا نیاز دارد، لذا این فضا را در ابتدا برای نهال‌ها در نظر بگیرید.

روش کاشت نهال پسته در نایلون

کاشت نهال پسته در نایلون برای مناطقی که دارای خاک و آب شور هستند، مناسب است و آبیاری را تسهیل می‌کند. آب و خاک شور برای بذر و نهال‌های جوان مناسب نیست و حتی می‌تواند موجب پژمردگی آن‌ها شود. بنابراین می‌توانید آن‌ها را ابتدا در نایلون‌هایی که انتها آن‌ها بسته شده و دارای ارتفاعی برابر با ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر هستند، کاشته و بعد از قوی شدن کامل آن‌ها را به زمین اصلی منتقل کرد.

تصویر نحوه کاشت نهال پسته و مناسب‌ترین خاک،‌ هوا و فصل برای کاشت آن #3

بهترین زمان کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته باید در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک که آفتاب فراوانی دارد، صورت گیرد تا بتوانند به خوبی رشد کرده و بازدهی داشته باشند. اواخر پاییز بهترین زمان برای کاشت نهال‌های پسته است. این درخت رشد کندی داشته و حداقل به ۵ تا ۷ سال زمان نیاز دارد تا بتواند محصولی قابل توجه در اختیار شما قرار دهد.

نیازها و مراقبت‌های کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته برای هر نوع آب و هوایی مناسب نیست و عواملی مانند دما، رطوبت و بارندگی منطقه را باید برای کاشت در نظر داشته باشید.

  • نور: درخت پسته به آفتاب کامل نیاز داشته و در آب و هوای گرم و خشک رشد می‌کند.
  • خاک: اگرچه که کاشت نهال پسته در هر خاکی امکان‌پذیر است، اما خاک‌های سبک و شنی که زهکشی خوبی نیز دارند، بهترین انتخاب برای آن هستند. ریشه‌های این گیاه بسیار بلند است و باید بتواند به خوبی به عمق خاک نفوذ کند.
  • آب: درخت پسته در برابر خشکی بسیار مقاوم بوده و مناطق خشک را ترجیح می‌دهد، با این حال نباید آن را به طور کلی از آب و آبیاری محروم کنید. آبیاری پسته باید اصولی و به اندازه صورت گیرد تا بتواند یک محصول با کیفیت و فراوان را در اختیار شما قرار دهد.
  • دما و رطوبت: درخت پسته، دمای بالا و هوای گرم را دوست دارد، اما در بخشی از سال به دمای سرد نیز نیاز دارد تا بتواند مراحل رشد خود را به درستی سپری کند. اما درخت پسته برخلاف اغلب درختان گرمسیری که رطوبت بالا را دوست دارند، به رطوبت زیادی نیاز نداشته و رطوبت بالا تاثیر منفی روی آن دارد.
  • کود: قبل از افزودن کود، خاک را مورد آزمایش قرار داده و از کمبودهای آن مطلع شده و کوددهی را با توجه به نیاز خاک انجام دهید. بهترین زمان برای کوددهی بعد از کاشت نهال پسته بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار زمان کوددهی به درخت پسته است که به برداشت و بازدهی محصول شما کمک فراوانی می‌کند.

تصویر نحوه کاشت نهال پسته و مناسب‌ترین خاک،‌ هوا و فصل برای کاشت آن #5

همچنین بخوانید: بهترین زمان کاشت نهال میوه در مناطق مختلف آب و‌هوایی

نکات پایانی برای کاشت نهال پسته

هرچند که درخت پسته و کاشت نهال آن به تخصص فوق‌العاده بالایی نیاز ندارد، اما به اطلاعات دقیق و شناخت کافی از این گیاه نیازمند است. فواصل کاشت نهال پسته و استفاده از تعداد درخت نر که باغ به آن نیاز دارد، از ابتدایی‌ترین مواردی است که باید بدانید. بیماری‌ها و آفاتی که ممکن است درخت پسته با آن روربرو شود را نیز شناخته و از آن‌ها جلوگیری کنید. کاشت نهال قوی به شما کمک می‌کند که درختان پر بار و قدرتمند داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *