گل و گیاه

11گیاهان آپارتمانی مقاوم که می توانید به راحتی در آپارتمان نگهداری کنید

این روزها پرورش و نگهداری از گیاهان در فضای آپارتمان به یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار تبدیل شده است؛ از تعداد گلهای زیادی که خریداری می‌شوند، تعداد کمی پس از چند روز از بین می روند و دلیل آن، عدم نگهداری درست و اصولی از گیاهان و گل‌های آپارتمانی است. یکی از بهترین راه کارهایی که می‌توان به افراد در این زمینه معرفی کرد، تهیه‌ی گل‌ها و گیاهانی است که دارای مقاومت بیشتری هستند. منظور از مقاومت می‌تواند متفاوت باشد؛ مقاومت در برابر سرما، کم‌آبی، گرما و بسیاری از ویژگی‌های دیگری که باعث ایجاد تغییرات مضر در گیاهان می‌شوند، همگی خلاصه‌ای از ویژگی‌های مفیدی هستند که یک گل آپارتمانی مقاوم باید آن‌ها را داشته باشد. در این مقاله با معرفی معروف‌ترین و مقاوم‌ترین گل‌های آپارتمانی، شما را در انتخاب نمونه‌ی مقاوم مورد پسندتان، همراهی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.  در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

بنفشه‌ی آفریقایی

این گل زیبا که یکی از پر متقاضی‌ترین گل‌های آپارتمانی است. همچنین دارای مقاومت بالایی است که نگهداری از آن را راحت کرده‌است. محیط نگهداری بنفشه‌ی آفریقایی باید مرطوب باشد اما نباید آبیاری آن را به نحوی انجام بدهید که همیشه تر باشد بلکه باید هنگامی که حس کردید ریشه‌های گل کمی خشک شده‌اند، اقدام به آبیاری نمایید. مانند برگ انجیری، بنفشه‌ی آفریقایی نیز، نیاز به نور بالایی ندارد و کافی است که نور آن‌ها را به شیوه‌ی غیر مستقیم تأمین کنید. این نکته باعث خواهد شد که طول عمر آن نیز بیشتر بشود. البته میزان نور نباید به حدی کم باشد که بنفشه‌ی آفریقایی را پژمرده کند. دمای نگهداری از این گل نیز می‌تواند به طور میانگین 70 درجه‌ی فارنهایت باشد که دماهای بالاتر و پایین‌تر را نیز می‌تواند تحمل کند.

مارنتا

این گیاه برزیلی، از جمله گیاهانی است که شما می‌توانید به راحتی چند نوع از آن را به صورت همزمان و گروهی پرورش بدهید. نور مارنتا باید به شیوه‌ی غیر مستقیم باشد برای همین در فصل تابستان آن را مستقیما نباید در تماس با نور آفتاب قرار بدهید؛ البته همین ویژگی باعث می‌شود که بتوانید آن را در هر جای آپارتمان که خواستید نگهداری بکنید. همچنین گستره‌ی دمایی ایده‌آل برای مارنتا دماهای 16 تا 30 درجه سانتی‌گراد است که البته قابلیت تحمل دماهای خارج از این گستره را نیز دارد اما سردی زیاد، ممکن است که به آن آسیب برساند. همچنین آبیاری مارنتا در فصل تابستان باید به صورت خوب انجام شود.

آلوئه ورا

یکی از معروف‌ترین گیاهانی که می‌توان به راحتی در خانه‌ها از ان‌ها نگهداری کرد، آلوئه ورا است. این گیاه علاوه بر زیباسازی محیط خانه، دارای خواص پزشکی زیادی نیز است. این خواص به قدری هستند که در طب هندی نیز از آلوئه ورا بهره می‌برند. بهترین دمایی که می‌توانید در آن از آلوئه ورا نگهداری کنید، دمای 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. این ویژگی باعث شده‌است تا آلوئه ورا یکی از گیاهان مقاوم مناسبی باشد که شما می‌توانید در خانه‌ی خود داشته باشید. همچنین کافی است که هر دو هفته یک بار به این گیاه آب بدهید. همچنین کود این گیاه نیز به قدری است که کافی است شما از ترکیب ماسه با خاک برگ بهره ببرید.

برگ انجیری

برگ انجیری، دیگر گیاه مقاومی است که دارای شرایط نگهداری کاملا ایده‌آلی است. نور این گیاه را می‌توانید به شکل غیر مستقیم ایجاد کنید؛ شما حتی می‌توانید نور برگ انجیری را به شکل نیمه سایه تأمین کنید. به طور کلی رسیدن نور زیاد به این گیاه، توصیه نمی‌شود که همین نکته یک مزیت بزرگ در حین نگهداری از آن در آپارتمان است. از طرفی برگ انجیری آنقدرها هم علاقه‌ای به آب ندارد برای همین نیازی به آبیاری دائمی ندارد. دمای ایده‌آل برای برگ انجیری 18 تا 27 درجه سانتی گراد است؛ البته توانایی تحمل دماهای کمتر یا بیشتر را نیز دارا است که این ویژگی نیز یک نکته‌ی مثبت برای مقاوم بودن آن حساب می‌شود.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم، معروف به گل صلح است. این گل که مانند یک دستگاه تصفیه‌کننده‌ی هوا کار می‌کند، جلوه‌ی زیبایی را به محیط آپارتمان شما می‌دهد. همچنین گستردگی گونه‌های اسپاتی فیلوم باعث شده تا این گیاه، دارای متقاضیان زیادی باشد. آبیاری اسپاتی فیلوم نباید به اندازه‌ی زیاد صورت بگیرد و در اصل، خود اسپاتی فیلوم در هنگام تشنگی، برگهایش را خمیده خواهد کرد. مانند گیاهان مقاوم دیگری که تاکنون ذکر کردیم، اسپاتی فیلوم نیز نیاز به نور بالایی ندارد. البته یادتان باشد که اسپاتی فیلوم را دمای بسیار پایین قرار ندهید. برای تأمین رطوبت آن نیز می‌توانید از یک ظرف آب در کنار آن استفاده نمایید. دیگر ویژگی خوب این گیاه آن است که هر زمانی که شرایطش خوب باشد، اقدام به گل‌دهی خواهد کرد

شبدر زینتی یا اکسالیس

شبدر زینتی یا اکسالیس، یک گل برزیلی است که جلوه‌ی زیبایی را به آپارتمان می‌دهد. اسید اگزالیک موجود در برگ‌ها و ساقه‌ی شبدر زینتی باعث شده‌است که این گل دارای مکانیزم دفاعی قوی باشد. بهترین دمایی که می‌توانید این گل را در آن قرار بدهید، 16 تا 34 درجه سانتی‌گراد است. این گل که دارای طبع سرما دوستی است، توانایی دوام آوردن در دماهای پایین‌تر را نیز دارا است. آبیاری اکسالیس را می‌توانید به صورت هفته‌ای یک بار انجام بدهید اما این آبیاری نباید به قدری باشد که تمامی گلدان، غرق در آب شود. به طور کلی در انتخاب شیوه‌ی آبیاری خود و زمان آن، نظم داشته باشید و این کار را بر اساس میانگین دمای آپارتمان خود انجام بدهید.

گل اختر

این گل باستانی، دارای رشد مناسبی است و ممکن است در مواردی تا نیم متر نیز رشد کند. این گیاه را می‌توانید در فضای باز نیز نگهداری کنید و اگر تصمیم گرفتید که آن را در گلدان بگذارید، بهتر است که با توجه به رشد زیادش، از گلدان بزرگی استفاده نمایید. آبیاری گل اختر باید به صورت منظم انجام شود اما مانند سایر موارد باید از افراط در آبیاری امتناع نمود. با وجود آن که گل اختر یک گیاه گرمسیری است اما قابلیت رشد در مناطقی با دمای معتدل را نیز دارا است. اگر در شهری زندگی می‌کنید که دمای آن بسیار پایین است پیشنهاد می‌شود که از خاک بهتری بهره ببرید. همچنین شما می‌توانید که گل اختر را در آپارتمان‌های خود در بالکن و در مقابل پنجره‌های نورگیر قرار بدهید تا علاوه بر زیبا شدن ظاهر آپارتمان، مقدار نوری که باید به گیاه برسد نیز تأمین شود.

آنتوریوم

آنتوریم که یکی از گل‌های پر تکثیر در آمریکا نیز است، زیر مجموعه‌ی خانواده‌ی گل‌ها شیپوری است. عدم نیازمندی آنتوریم به نور زیاد یکی از دلایلی است که افراد را برای نگهداری از آن وسوسه کرده‌است؛ برای همین نیز بهتر است که آنتوریوم را در کنار پنجره قرار بدهید تا نور، به شیوه‌ی مستقیم به آن بر خورد نکند. دمای ایده‌آل برای رشد آنتوریوم گستره‌ی 15 تا 28 درجه‌ی سانتی‌گراد است. به طور کلی آنتوریوم در هوای معتدل، رشد بالاتری دارد. در تابستان به صورت مداوم به آنتوریم آب بدهید اما در زمستان بهتر است که پس از هر بار خشک شدن، اقدام به آبیاری نمایید.

کالانکوئه

یکی از معروف‌ترین گل‌های ماداگاسکار، کالانکوئه است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه‌ی نگهداری از کالانکوئه از آن مطلع باشید آن است که همه‌ی گونه‌های کالانکوئه سمی است پس باید در مراقبت از آن، جانب احتیاط را رعایت نمایید. نور غیر مستقیمی که به کالانکوئه می‌رسد، انرژی لازم برای رشد آن را فراهم می‌کند پس لازم نیست که آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بدهید. این گیاه قابلیت بالایی در ذخیره‌سازی آب دارد به همین دلیل نیز بهتر است که به طور مداوم، آن را آبیاری نکنید.

وریزیا

وریزیا، یکی از معروف‌ترین گل‌های آپارتمانی است که خاستگاهش از آمریکای جنوبی و مرکزی است. برای وریزیا هیچ فرقی ندارد که نوری که به آن می‌رسد چقدر باشد؛ این نکته باعث می‌شود که شما آن را در هر قسمتی از آپارتمان که نیاز داشتید قرار بدهید. علاوه بر این، باید این موضوع را در نظر بگیرید که اگر وریزیا در معرض نور بالایی قرار گرفت، میزان آبیاری شما به آن نیز باید افزایش پیدا کند. دمای مورد نیاز برای نگهداری از وریزیا بین 1 تا 32 درجه سانتی‌گراد است اما از آن جایی که احتمال یخ زدگی در دماهای پایین‌تر وجود دارد، بهتر است که آن را در معرض مستقیم سرما قرار ندهید.

پیچ شمعی

این گیاه که به صورت همیشه سبز در دسترس قرار دارد، گرمسیری است. پیچ شمعی را باید در معرض مستقیم نور قرار ندهید اما بهتر است که مقدار نوری که به آن می‌رسانید، بالا باشد برای همین قرار دادن آن در کنار پنجره، گزینه‌ی مناسبی می‌تواند باشد. دمای مناسب برای رشد پیچ شمعی بین 18 تا 24 درجه‌سانتی گراد است اما از آن جایی که طبع این گیاه گرم‌سیری است، سعی کنید که آن را در محدوده‌ی پایین‌تر این دما قرار ندهید. همچنین برای آبیاری پیچ شمعی باید بگذارید که خاک گلدان خشک شود و پس از آن، گیاه را آبیاری نمایید.

سخن آخر

نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی تبدیل به سرگرمی و حتی فعالیت حرفه‌ای برای افراد زیادی شده‌است. گل‌های مقاوم، این امکان را به شما خواهند داد تا بتوانید با خیال راحت و بدون دغدغه از آن‌ها نگهداری نمایید. در این مقاله با معرفی بهترین گل‌های مقاوم تلاش شد که شما را با برخی از آن‌ها آشنا کنیم. با توجه به موارد ذکر شد پیشنهاد می‌شود که گل‌هایی را انتخاب کنید که نیازی به نور مستقیم نداشته باشند و همچنین توانایی ذخیره کردن آب بالایی داشته باشند تا بتوانید به بهترین شکل از آن‌ها مراقبت کنید.

شما می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *