باغبانی و کشاورزی

بیمه‌ی محصولات کشاورزی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر کشاورزی باید در راستای ضمانت هزینه‌ای که برای کار خود می‌کند انجام دهد، بیمه کردن محصولاتش است. سابقه‌ی بیمه کردن در جهان دارای تاریخچه‌ای به درازای متمدن شدن بشریت است و همین امر نیز اهمیت آن را به ما نشان می‌دهد. هر محصولی ممکن است گرفتار آفات و خطراتی مانند آتش‌سوزی و بسیاری حوادث دیگر شود که باعث ایجاد ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شود. بیمه کردن محصولات سبب می‌شود که شما حداقل بتوانید هزینه‌ای که در این راستا انجام داده‌اید را از دست ندهید. با توجه به گستردگی این موضوع در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به معرفی و بررسی بیمه‌ی محصولات کشاورزی بپردازیم. با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

بیمه‌ی محصولات کشاورزی چیست؟

پیشه‌ی کشاورزی یکی از کارهایی است که سبب دوام اقتصاد هر کشوری می‌شود. با توجه به تنوع اقلیم‌های جغرافیایی و شرایط آب و هوایی متنوع در کشورمان، ما این امتیاز را داریم که بتوانیم گونه‌های مختلفی را بکاریم. مزیت‌هایی که ذکر شد علاوه بر آن که باعث افزایش صادرات می‌شوند به تقویت زیرساختارهای داخلی نیز کمک شایانی می‌کنند. اما محصولات کشاورزی کشورمان در معرض بسیاری از بلایای طبیعی هستند. نقاطی در کشور وجود دارند که ممکن است وقوع سیل، تمامی زحمت‌های کشاورزان را با خود ببرد و یا آن که نقاطی وجود دارند که با وقوع خشکسالی، تمامی محصولات سال از بین رفته و دیگر حتی امکان استفاده از آن زمین برای کشاورزی در سال بعد نیز وجود نخواهد داشت.

با توجه به این رخدادهای غیرمنتظره‌ای که ذکر شد، مسئولان به این نتیجه رسیدند که برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان و همچنین ترغیب افراد به کشاورزی با ریسک کمتر، لازم است که بیمه‌ای برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود. این بیمه که دارای شرایط مختلفی است باعث خواهد شد که افراد با درنظر گرفتن یک پشتیبانی محکم در زمان بروز حادثه، با خیال راحت اقدام به کشاورزی نمایند.

در واقع، بیمه کردن محصولات کشاورزی باعث خواهد شد که نه تنها خیال کشاورزان از جبران هزینه‌ها در صورت وقوع فاجعه‌ها راحت باشد بلکه سیستم اقتصادی کشور نیز می‌تواند تعداد کشاورزان را افزایش دهد که نتیجه‌ی آن، تأمین تمامی نیازهای غذایی کشور به صورت خودکفا و افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی است. همانطور که می‌دانید، اگر فردی در حیطه‌ی کاری خود امنیت شغلی خود را احساس کند، عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد. با توجه به همین دیدگاه نیز بیمه کردن محصولات کشاورزی، امنیت شغلی مناسبی را برای کشاورزان به وجود خواهد آورد که در نتیجه سود آن به همه خواهد رسید.

خطرهایی که هر محصول کشاورزی را تهدید می‌کند!

به جز مواردی که به آن‌ها اشاره شد، خطرات زیادی هستند که سالانه محصولات کشاورزی در معرض نابودی قرار می‌دهند و ضررهای هنگفتی را به کشاورزان وارد می‌نمایند. اگر بخواهیم این خطرات را گروه‌بندی نماییم با سه دسته‌ی کلی اقتصادی، اجتماعی و طبیعی مواجه خواهیم شد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیش از شروع لازم است که بدانید، خطرات اقتصادی در زمینه‌ی محصولات کشاورزی، معمولا شامل بیمه نمی‌شوند. همچنین از خطرهای اجتماعی نیز، تنها بخشی از آن مشمول بیمه‌ی محصولات کشاورزی است اما خطرات طبیعی معمولا شامل بیمه‌ی محصولات کشاورزی هستند. به طور کلی هنگامی که صحبت از بیمه کردن محصولات کشاورزی می‌شود، منظور آن است که محصول، فقط در برابر خطرهایی که تحت پوشش بیمه هستند، بیمه می‌شود.

خطرات اقتصادی در کشاورزی

خطر‌هایی که محصولات کشاورزی را از جنبه‌ی اقتصادی تهدید می‌کنند در دو مرحله ظاهر می‌شوند: مرحله‌ی اول زمانی است که کشاورز هنوز محصول خود را به بازار عرضه نکرده‌است. در این مرحله ممکن است که کشاورز با مشکلاتی مانند افزایش قیمت ادوات کشاورزی، بذر، کود و سایر موارد مرتبط با کاشت مواجه شود. مرحله‌ی دوم نیز پس از عرضه‌ی محصول ممکن است ظاهر شود. ممکن است که کشاورز محصول خود را برای فروش به بازار ببرد و شاهد نوسانات قیمت محصولات خود شود. همانطور که ذکر شد، معمولا بیمه‌ای شامل حال این نوع از خطرها نمی‌شود مگر آن که خود دولت‌ها بنا به دلایلی اقداماتی را در شرایط حاد و استثنایی، در راستای بیمه کردن محصولات در برابر این نوع خطرها، انجام بدهند.

خطرات اجتماعی در کشاورزی

این خطرات می‌تواند به دو شیوه‌ی مستقیم و غیرمستقیم، به محصول کشاورزی ضرر برساند. همانطور که می‌دانید، ادوات کشاورزی معمولا در معرض سرقت قرار دارند. همچنین دیده شده‌است که خود محصولات کشاورزی به سرقت بروند. از طرف دیگر ممکن است جنگ یا یک رخداد سیاسی رخ بدهد و آسیب فراوانی به زمین‌ها و محصولات کشاورزی برسد. تمامی این شرایط، به عنوان خطرات اجتماعی شناخته می‌شوند که معمولا برخی از آن‌ها می‌توانند شامل بیمه باشند.

خطرات طبیعی در کشاورزی

این دسته که مهم‌ترین گروه از خطرات نیز به حساب می‌آیند شامل تعداد زیادی از خطرها می‌شوند. خطراتی مانند حمله‌ی آفات، سیل، تگرگ، خشکسالی، گرمازدگی، سرمازدگی، توفان و سایر خطرات جوی است. از آن جایی که امکان وقوع این خطرات در هر سال زیاد است، محصولات کشاورزی در صورت تلف شدن توسط این خطرات، مشمول بیمه می‌شوند. البته شایان ذکر است که معمولا حمله‌ی آفات و بیماری‌ها، تحت پوشش بیمه‌ی محصولات کشاورزی قرار نمی‌گیرند.

محصولات تحت پوشش بیمه کشاورزی

علاوه بر آن که شما باید خطراتی را که بیمه، پوشش می‌دهد را بشناسید، موظف هستید که محصولاتی را که تحت پوشش بیمه هستند را هم بشناسید. با توجه به رشد زیادی که در این زمینه صورت گرفته‌است تقریبا تعداد زیادی از محصولات، تحت پوشش بیمه‌ی محصولات کشاورزی هستند. این محصولات تقریبا شامل زیرمجموعه‌های محصول باغی، محصول دامی، محصول زراعی و سایر محصولات دیگر هستند. برای آن که مطمئن شوید که کدام یک از زیرمجموعه‌های محصولات یاد شده تحت پوشش بیمه‌ی محصولات کشاورزی هستند، پیشنهاد می‌شود که به سایت وزارت کشاورزی و یا صندوق‌های معتبر بیمه مراجعه کرده تا از بیمه بودن محصول خود مطلع شوید.

روش‌های اعطای بیمه‌ی محصولات کشاورزی

با توجه به اهمیت بیمه کردن محصولات کشاورزی، در هر کشوری سیاست مخصوصی در این زمینه اتخاذ می‌گردد. به طور کلی سه نوع سیاست برای برای بیمه کردن محصولات کشاورزی وجود دارند که عبارتند از: هزینه‌ی تولید، نسبتی از بازده محصول و نسبتی از وام اعطایی به کشاورز. در زیر هر کدام از این سه روش را بررسی می‌کنیم.

هزینه‌ی تولید

این روش که در اکثر کشورهای جهان اجرا می‌شود، یکی از ساده‌ترین روش‌های اعطای بیمه به محصولات کشاورزی است. همچنین در کشور ما نیز از این روش برای بیمه کردن محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. در طی این روش، دریافت حق بیمه و همچنین جبران خسارت وارد شده بر کشاورز بر اساس هزینه‌ای است که برای تولید محصول صرف شده‌است. سادگی این روش باعث می‌شود تا شفاف‌سازی پرداختی‌ها به صورت کامل اجرا شود و فرآیند طولانی برای پرداخت را طی نکند.

نسبتی از بازده محصول

این روش که راهکاری مناسب برای کشورهای پیشرفته‌تر است، به این صورت کار می‌کند که مقدار و قیمت محصولات تولیدی برآورد زده می‌شود؛ پس از تخمین هزینه‌های حاصل از فروش، میزان حق بیمه و همچنین خسارتی که باید پرداخت شود نیز معین می‌گردد. با توجه به آن که در این روش اقدام به برآورد هزینه‌هایی می‌کنند که در آینده قرار است به دست آید می‌توان نتیجه گرفت که این روش برای کشورهایی مناسب است که دارای ثبات اقتصادی در بازار فروش خود هستند برای همین نیز کشورهایی نظیر ژاپن از این روش بهره می‌برند.

نسبتی از وام اعطایی به کشاورز

همانطور که از نام این روش نیز واضح است، در طی آن، قسمتی از وامی که به کشاورز اعطا شده، به عنوان حق بیمه در نظر گرفته می‌شود. در طی این روش، پرداخت هزینه‌های خسارت نیز بر اساس همین وام خواهد بود. این روش معمولا در کشورهایی اجرا می‌شود که بیمه کردن محصولات کشاورزی در آن‌ها اجباری است به همین دلیل نیز یکی از نقدهایی که به روش پرداختی از وام وارد است، این است که کشاورزان نمی‌توانند از سایر روش‌های ذکر شده بهره ببرند.

مرحله‌های بیمه کردن محصولات کشاورزی در کشور

همانطور که ذکر شد، پرداخت بیمه به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. پس از معین شدن یکی از روش‌های یاد شده، مراحل سه گانه‌ی بیمه کردن شروع می‌شود. در ابتدا لازم است که کشاورزان با مراجعه به کارگزاران بیمه و یا انواع شعبه‌های بانکی، اقدام به عقد قرارداد با آن‌ها برای بیمه کردن محصولات خود بکنند. این قرارداد براساس قوانینی تنظیم می‌شود که از طرف ستاد صندوق بیمه، تعیین شده‌است. نحوه‌ی پرداخت حق بیمه و همچنین خسارت‌ها همگی در این قرارداد آمده‌اند.

پس از مدتی در صورتی که خسارتی بر محصولات شما وارد شد مرحله‌ی دوم آغاز می‌شود. در این مرحله، کارشناسان شعبه‌های بانک کشاورزی و کارگزاران بیمه به محل حادثه مراجعه می‌کنند. این افراد پس از مطالعات کارشناسی‌شده و دقیقی که بر اساس دلایل موجود بر پرونده‌ی شما می‌کنند، اقدام به تعیین میزان خسارت کرده و گزارش خود را به ستاد صندوق بیمه می‌فرستند. در مرحله‌ی آخر فرآیند پرداخت خسارت، تحت نظارت انواع کارشناسان صورت می‌گیرد تا حقی از طرفین، ضایع نشود.

سخن آخر

بیمه کردن محصولات کشاورزی، ضمانت شما برای موفقیت خواهد بود. همانطور که در این مقاله هم ذکر شد، بیمه کردن محصولات امنیت شغلی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند و متناسب با آن، تعداد کشاورزان و همچنین مقدار محصول نیز افزایش می‌یابند. یکی از مزیت‌های مهم دیگری که بیمه کردن با خود به همراه دارد آن است که به دلیل ایجاد بستر بیمه، تعداد کشاورز افزایش می‌یابد پس تعداد نیروهای خلاق نیز بیشتر شده و در نتیجه، تکنولوژی‌های مرتبط با کشاورزی نیز، پیشرفت خواهند کرد.

برای خرید محصولات مورد نیاز می‌توانید اینجا کلیک کنید و انواع ادوات کشاورزی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *