باغبانی و کشاورزی

ابزار و لوازم کشاورزی و باغبانی

ابزار و لوازم کشاورزی و باغبانی

تاریخچه‌ی ابزار و لوازم کشاورزی و باغبانی سرشار از فراز و نشیب‌هایی بوده که کشاورزان و باغبانان با آن‌ها دست و پنجه نرم کردند. ابزار کشاورزی به مرور زمان تحول یافتند و توانستند کمک بزرگی به کشاورزان بکنند. با توجه به آن که در کشاورزی مدرن، ابزار حرف اول را می‌زنند، شناسایی این نکته که کدام وسیله برای چه کاری مناسب است به تمامی افراد کمک زیادی خواهد کرد که فنون و علوم کشاورزی خود را طبق اصول به‌روز پیش ببرند. با توجه به موارد ذکر شده، در این مقاله به معرفی مهم‌ترین ابزار و لوازم کشاورزی و باغبانی می‌پردازیم. پس با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

  1. انواع سم پاش و مزایای آن

یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهایی را که ممکن است هر گل و گیاهی با آن رو به رو می‌شود، آفت است. آفات به نحوی عمل می‌کنند که علاوه بر صدمه زدن به محصولات و گیاهان، ضرر زیادی را نیز به سرمایه‌ی شما می‌رسانند. در همین راستا نیز تحقیقات و پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته تا کشاورزان و باغبانان بتوانند از سمومی استفاده کنند که علاوه بر آن که تمامی این آفات را از بین ببرند، آسیبی به محیط زیست نیز نرسانند. پس از آن که سم مورد نظر هر گیاه یافت شد، شیوه رساندن آن سم به گیاه مطرح شد و در همین راستا، انواع سم پاش‌ها مطرح گشتند. به طور کلی می‌توان سم پاش‌ها را در ابعاد و سایزهای متنوع و برای مصارف گوناگون، تهیه کرد. سم پاش‌ها با توجه به شیوه‌ای که از آن استفاده می‌شود به دسته‌های گوناگون تقسیم می‌شوند. برخی از مهم‌ترین سم‌پاش‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • سم‌پاش دستی: این نوع از سم پاش‌ها مناسب برای محیط‌های کوچک هستند و دارای ساختاری مشابه با تلمبه‌ی امشی هستند.
  • سم‌پاش موتوری: سم پاش موتوری در زمین‌های بزرگ‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند و از یک موتور برای این کار بهره می‌برند.
  • سم‌پاش تراکتوری: مخزن این سم‌پاش‌ها بزرگ‌تر است و بر شاسی تراکتور قرار می‌گیرند.

برای خرید انواع سم‌پاش می‌توانید از اینجاوارد شوید.

2. سینی کشت نشأ در کشاورزی و باغبانی

امروزه، کاشت گل و گیاه به صورت مدرنی صورت می‌گیرد و کشاورزان برای این کار از سینی کشت نشأ بهره می‌برند. برای انجام این کار، کشاورزان بذرها را در سینی‌هایی که بستر بسیار مناسبی برای رشد بذر فراهم می‌کنند قرار می‌دهند. معمولا سینی کشت نشأ، دارای حجره‌های 1.5 اینچی، یا 2.5 اینچی و برخی ابعاد دیگر هستند و جنس آن‌ها نیز می‌تواند پلی استیلن، استیروفوم، پلی پروپیلن و پلی اتیلن باشد. به هر میزانی که اندازه‌ی حجره‌ها کوچک‌تر باشد، هزینه‌های مصرفی نیز کاهش می‌یابد؛ البته حجره‌ی کوچک‌تر سبب کوچک شدن ریشه‌ی نشأ می‌شود و ممکن است در هنگام بیرون آوردن آن‌ها از خاک، به ریشه‌ی نشأ آسیب وارد شود. سینی‌های نشأ قابلیت استفاده‌ی چندمرتبه را دارا هستند و باید پس از هربار مصرف، به خوبی تمیز شوند.

مزیت استفاده از سینی کشت نشأ

برخی از مزایای استفاده از سینی کشت نشأ را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • ایجاد تهویه‌ی مناسب برای بذرها
  • داشتن زهکشی مناسب
  • کیفیت سینی کشت نشأ، باعث دوام بالای آن است. برای خرید انواع سینی کشت نشا از اینجاوارد شوید.
  • افزایش راندمان تولید
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی
  • تنوع در انتخاب نوع سینی بر اساس نیاز هر کشاورز و باغبان
  • امکان استفاده‌ از آن به دفعات مکرر
  • تمیز کردن آن راحت است.

  3. انواع قیچی باغبانی و کاربردهای آن

یکی از پرکاربردترین لوازمی که هر کشاورز و باغبانی به آن نیاز دارد، قیچی است. موارد مصرف قیچی‌ها به قدری بالا است که این وسیله ممکن است هر روز مورد استفاده قرار بگیرد. از قیچی باغبانی در مواردی مانند قطع گل، تهیه‌ی قلمه و هرس کردن گیاه به کار گرفته می‌شود. همچنین برای قطع سر شاخه‌ها، قیچی باغبانی انتخاب بسیار مناسبی است. قیچی‌های باغبانی به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند و با توجه به ساختاری که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر، مهم‌ترین انواع قیچی باغبانی را مشاهده می‌کنید.

  • قیچی باغبانی معمولی

دسته‌های این قیچی کوتاه هستند و برخی از آن‌ها دارای روکش و برخی نیز فاقد آن هستند. این نوع قیچی دارای دو تیغه‌ی فولادی است که بر یک تکیه‌گاه سوار شده‌اند. معمولا تیغه‌ی فلزی به صورت محدب است اما در صورتی که تکیه‌گاه از تیغه باریک‌تر باشد، به فرم مقعر ساخته می‌شود.

  • قیچی هرس

دسته‌ی این قیچی‌ها نسبت به قیچی‌های معمولی بلندتر است و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها اقدام به هرس کردن گیاهان خود بکنید. همانطور که می‌دانید به هر اندازه که دسته‌ی قیچی بلندتر باشد، شما نیاز به نیروی کم‌تری برای کارکرد بهتر خواهید داشت.

  • قیچی سر شاخه زن

این نوع قیچی‌ها برای بریدن سر شاخه‌هایی که در حالت معمولی دستان شما به آن نمی‌رسد، انتخاب مناسبی هستند. در قیچی سر شاخه زن، یک تیغه‌ی فولادی به دسته‌ی بلندی متصل شده‌است و شما می‌توانید از همان پایین درخت، اقدام به بریدن سر شاخه‌ها نمایید.

  • قیچی میوه چینی

چیدن میوه‌ها با دست کار سخت و بسیار زمان‌بری است. برای حل این مشکل می‌توانید از قیچی میوه چینی استفاده کنید. نکته‌ی مهمی که در حین استفاده از این مدل قیچی باید در نظر بگیرید آن است که نباید از قیچی میوه چینی برای هرس کردن استفاده کنید. همچنین بهتر است که در هنگام چیدن میوه، از محل رشد آن اقدام به چیدن نکرده و مقداری از شاخه را برای حمل راحت‌تر، باقی بگذارید.

  4. افزایش سرعت با استفاده از بذرکار

دستگاه بذرکار یکی از ابزاری است که باعث تحول در دنیای کشاورزی شد. مزیت‌های این دستگاه به قدری است که آن را به انتخاب اول کشاورزان تبدیل کرده‌است. با توجه به آن که این دسته از وسایل همیشه مورد نیاز کشاورزان است، لازم است که با شیوه‌ی استفاده از آن و همچنین با انواع بذرکارها آشنا شوید. برای استفاده از این وسیله نیاز است که پس از ایجاد شیار در خاک، تعداد معینی از بذرها را در فاصله‌ی مناسبی از هم قرار بدهید. پس از آن که سطح روی بذرها را پوشاندید، با استفاده از بذرکار، اقدام به فشردن بذرها به خاک نمایید. دقت کنید که میزان فشاری که باید وارد شود نباید بیش از حد زیاد باشد. بذرکارهای دستی می‌توانند به صورت ردیف کار و یا خطی کار در دسترس باشند که تعیین نوع آن، با توجه به محصولاتی که تصمیم به کاشت آن‌ها دارید صورت می‌گیرد.

  5. گیره نگهدارنده بوته در کشاورزی و باغبانی

یکی از مواردی که شاید افرادی که تازه وارد حیطه‌ی کشاورزی و باغبانی شده‌اند به آن توجهی نکرده باشند، گیره نگهدارنده بوته است. کاربرد این نوع گیره‌ها در وصل کردن ساقه‌ی گیاهان به نخ داربست است. گیره نگهدارنده بوته به طور فراوان برای محصولاتی مانند خیار، گوجه و بادمجان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به موارد مصرف این نوع گیره، حتی افرادی که در خانه‌های خود اقدام به کاشت همچنین گیاهانی می‌کنند نیز توانایی استفاده از آن را خواهند داشت. گیره نگهدارنده بوته باید انعطاف‌پذیر باشد و همچنین بتواند در برابر نور خورشید، مقاومت خوبی از خود نشان بدهد؛ در همین راستا نیز، اکثر گیره‌های نگهدارنده بوته از جنس پلاستیک درست می‌شوند.

   مزیت استفاده از گیره نگهدارنده بوته

هنگامی که از گیره‌ها استفاده می‌کنید دیگر نگران شکسته شدن ساقه‌ی گیاهان خود نخواهید بود و همچنین دیگر موراد مضری مانند قارچ‌ها در میان گیاهان شما رشد نخواهند کرد. برخی از مزیت‌های استفاده از گیره نگهدارنده بوته را در زیر مشاهده می‌کنید. برای خرید انواع گیره نگدارنده بوته از اینجاوارد شوید.

  • جلوگیری از انواع بیماری‌ها
  • صرفه‌ی اقتصادی
  • دوام بالا و توانایی استفاده‌ی مجدد برای چند سال
  • نظارت بهتر بر رشد گیاه
  • جلوگیری از انواع خسارت‌هایی که ممکن است با شکستن ساقه‌ی گیاه به وجود آیند.

 6.کارت‌ حشره‌گیر

حشرات، موجودات دردسرسازی هستند که علاوه بر آزاری که به گیاه می‌رسانند، باعث اذیت شما نیز می‌شوند. البته وجود برخی از حشره‌ها به تعداد معین در هر خاکی سودمند است، اما هنگامی که تعداد و انواع آن‌ها بیشتر شود، باید به فکر راهکارهایی بود. یکی از روش‌های سودمند و غیرشیمیایی که می‌توانید برای از بین بردن این حشرات استفاده کنید، آویزان کردن کارت حشره‌گیر است. با استفاده از این کارت‌ها می‌توانید، انواع مگس‌ها، شته‌های بالدار، سفید بالک و دیگر حشره‌های موذی را بدون آن که از سمی استفاده کرده باشید، به دام اندازید. سطح چسبنده‌ی موجود بر سطوح این کارت‌ها، باعث می‌شود که حشره در زمان برخورد با کارت، به آن بچسبد و دیگر نتواند به پرواز کردن ادامه بدهد.

7. قلاب نگهدارنده خوشه محصول

یکی دیگر از ابزاری که کاربردهای مفیدی در زمینه‌ی باغبانی برای شما خواهد داشت، قلاب نگهدارنده خوشه محصول است. این قلاب می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانی بوته را به بالا و یا پایین بکشید. در حقیقت برای استفاده از آن باید نخی را همراه با قلاب، به بوته متصل کرده و بوته را به سمت بالا و یا پایین بکشید. با این کار شما می‌توانید میوه‌هایی که در قسمت بالایی شاخه هستند را توسط این قلاب به پایین کشیده و بچینید و سپس شاخه را باز به جای خودش برگردانید. سبکی و دوام بالای این قلاب به همراه تسهیل عمل چیدن میوه و هرس کردن گیاهان، از جمله مزایای استفاده از قلاب نگهدارنده خوشه محصول است.

برای خرید انواع قلاب نگهدارنده خوشه محصول از اینجاوارد شوید.

سخن آخر

شناخت ابزار و لوازم کشاورزی، لازمه‌ی ورود به این عرصه است. در این مقاله با تمرکز بر پرکاربردترین ابزار و لوازم کشاورزی، سعی کردیم تا آنان را به صورت کامل به شما معرفی کنیم. یکی از موارد مهمی که باید در این مسیر به آن توجه داشته باشید آن است که ابزارهای کشاورزی و باغبانی دارای انواع متعددی است و برای آن که بتوانید بهترین نمونه را تهیه کنید باید تحقیقات گسترده‌تری انجام بدهید.

برای خرید محصولات مورد نیاز می‌توانید اینجا کلیک کنید و انواع ادوات کشاورزی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *