گل و گیاه

آبیاری گیاهان در سفر

احتمالا برای شما پیش آمده است که مدت زمان و زحمت بسیاری را صرف پرورش گیاهان آپارتمانی زیبا و سالم کرده‌اید اما بعد از بازگشت از تعطیلات چند روزه، با چهره‌ی زرد و پژمرده و حتی گاهی از بین رفته‌ی گیاهان خود مواجه شده‌اید! به طور یقین شما هم نمی‌خواهید بعد از آرامشی که از تعطیلات خود به دست آورده‌اید، با چنین شوک بزرگی مواجه شوید. پس ما با همراه باشید تا با روش‌های آبیاری گیاهان در سفر آشنا شوید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

قبل از پرداختن به این موضوع، بهتر است که نکاتی را در مورد اصول کلی آبیاری گیاهان بدانید:

1.عمق آبیاری گیاه

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که گیاه را باید تا چه عمقی آبیاری کرد؟ جواب این سوال را می‌توان به این صورت داد که آبیاری باید به گونه‌ای باشد که با سرعت کم، آب از انتهای سوراخ گلدان خارج شود. چون به این طریق اطمینان پیدا می‌کنید که آب به همه‌ قسمت‌های گلدان رسیده است.

2. زمان مناسب آبیاری

از آنجا که ریشه‌ی گیاهان در صبح‌ها، بیشترین میزان جذب خود را دارند، بهتر است که آبیاری صبح‌ها انجام گیرد. علاوه بر اینها، آبیاری در این زمان، از تبخیر بیش از حد اب جلوگیری می‌کند. همچنین شاخه و برگ (بافت رویشی) گیاهان آپارتمانی زمانی زیادی برای خشک شدن تا شب دارند، در نتیجه این موضوع از هجوم بیماری های گیاهان آپارتمانی تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند.

3. آب مناسب آبیاری گیاهان

  • از دادن آب خیلی سرد، گرم و کلردار به گیاهان خودداری کنید.
  • سعی کنید آبی که به گلدان ها می‌دهید، حتما از حداقل ۱ ساعت قبل در دمای محیط قرار گرفته باشد تا هم کلر آب ازبین برود و هم اینکه با محیط هم دما شود. با این کار به دلیل اختلاف دما، به گیاه شوک وارد نمی‌شود.
  • برخی گیاهان حساس؛ مانند: بنجامین و بونسای جینسینگ، به آب خیلی سرد یا گرم حساس بوده و شوک وارده را با ریزش برگ هایشان به شما نشان خواهند داد.

4. تغییر فصل در آبیاری

در فصل پاییز که هوا به مرور سرد‌تر خواهد شد و ‌به‌خصوص در فصل زمستان، اکثر گیاهان به اصطلاح به خواب می‌روند؛ در این زمان گیاهان کمترین میزان رشد را داشته و سوخت‌وساز گیاه نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، نرخ تبخیر نیز در این فصول کمتر خواهد بود. بنابراین باید میزان آبیاری را کاهش داده و فواصل بین دو آبیاری را افزایش دهید.

اما این نکته را به‌خاطر داشته باشید که علاوه بر رعایت اصول آبیاری، خاک و کودی که برای گلدان‌های آپارتمانی استفاده می‌کنید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خاک مورد استفاده برای گلدان در آپارتمان و خانه از نظر بافت و خواص طبیعی و شیمیایی با خاک باغچه متفاوت است و از نظر مواد غذایی نیز متفاوت می‌باشد.

خاک گلدان‌ها نباید خیلی سبک و به اصطلاح ماسه‌ای باشد؛ زیرا که بعد از آبیاری، نمی‌تواند آب را در درون خود نگه دارد و تقریبا بالافاصله تخلیه می‌شود و باعث شسته شدن مواد مغذی خاک می‌شود. همچنین نباید خاک سفت وسنگین و اصطلاحا رسی باشد؛ چون به علت نگه‌داشتن آب در درون خود و رطوبت بالای خاک، باعث گندیگی و پوسیدگی ریشه‌ی گیاه می‌شود.

نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه کرد، تغذیه‌ی خاک گیاهان است. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی تغذیه و تقویت گیاهان آپارتمانی از اینجابخوانید. اما اگر به طور خلاصه بگوییم، برای بهبود کیفیت و بافت خاک گلدان می‌توان از مخلوط خاک باغچه، ماسه، کوکوپیت، خاک برگ، پیت‌ماسو کود دامی کاملاً پوسیده استفاده کرد. که درصد ترکیب این عناصر به نوع گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد.

انواع روش‌های آبیاری گیاهان آپارتمانی در زمان مسافرت

قبل از پرداختن به روش‌های آبیاری گیاهان در سفر، یادآوری این نکته لازم است که این روش‌ها را برای گیاهانی که نیاز به آبیاری روزانه دارند، مانند سبزیجات و برخی از گیاهان خانگی استفاده کنید. در برخی از گیاهان مانند ساکولنت‌ها، مرگ بر اثر پر آبی بسیار شایع‌تر از مرگ بر اثر کم‌آبی است. چون گیاهانی کم آب هستند و آبیاری بیش از حد و روزانه باعث مرگ آن‌ها می‌شود. پس برای تعطیلات چند روزه لازم به نگرانی نیست. برای مطالعه در مورد انواع کاکتوس‌ها و روش‌های مراقبت از آن از اینجاوارد شوید.

1.فیتیله گذاری

برای این کار، شما به یک ظرف بزرگ آب (مانند گلدان یا سطل) و مقداری طناب پنبه‌ای نیاز دارید. بند لباس نخی که در اکثر فروشگاه‌های سخت‌افزاری موجود است بسیار عالی عمل می‌کند. یک تکه طناب پنبه‌ای را به اندازه کافی بلند کنید که بین ته ظرف آب و خاک گیاه قرار بگیرد. یک انتهای طناب را بگیرید و آن را چندین سانتی متر زیر سطح خاک، نزدیک گیاه بفشارید. مراقب باشید که مزاحم ریشه گیاه نشود. انتهای دیگر طناب را در پایین ظرف آب خود قرار دهید و آن را با آب پر کنید. مطمئن شوید که طناب کف ظرف شما را لمس کرده است. طناب پنبه ای به آرامی آب را از ظرف به گلدان گسیل می‌کند، و سطح رطوبت ثابت خاک را حفظ می‌کند.

2. بطری آب وارونه

شما احتمالاً آن کره‌های آبیاری شیشه ای را دیده اید که درون گلدان چسبیده‌اید تا گیاه خود را آبیاری کنید. نیازی به خرید آنها نیست، زیرا به راحتی می‌توانید نسخه خود را بسازید. از این به بعد بطری‌های خالی‌تان را دور نیندازید. با یک بطری پلاستیکی تمیز و خالی شروع کنید. برای یک ظرف کوچک تا متوسط، یک بطری آب، کاملاً خوب کار می‌کند. چندین سوراخ زهکشی را در بطری نزدیک به بالا ایجاد کنید. قبل از اینکه در تعطیلات بیرون بروید، گیاه خود را به صورت عادی آبیاری کنید. بطری پلاستیکی را با آب پر کنید و سپس سریع آن را برگردانید و در چند سانتی متر اول گلدان فرو کنید. مطمئن شوید که بطری خیلی به گیاه شما نزدیک نباشد و بطری به اندازه کافی عمیق باشد که خاک سوراخ ها را بپوشاند. با خشک شدن خاک، آب به آرامی از بطری خارج می‌شود. برای گلدان‌های بزرگتر می‌توانید از بطری‌های آب معدنی بزرگ‌تر استفاده کنید. فقط آن را پر کنید، انگشت شست خود را قبل از اینکه آن را برگردانید و در خاک فرو کنید، روی دهانه قرار دهید.

3. به گیاهان خود حمام دهید!

درست خواندید؛ برای گلدان‌های دارای زهکشی خوب، می‌توانید در حالی که در خانه حضور ندارید، به آنها حمام دهید.البته به خاطر داشته باشید که این روش برای گیاهانی مفید است که به آب زیادی نیاز دارند و اصالتشان به مناطق مرطوب و جنگلی برمی‌گردد. سینک یا وان خود را تا نیمه از آب پر کنید و یک حوله داخل آن بگذارید تا آب را به خود جذب کند. گیاهان گلدانی خود را در سینک ظرفشویی استراحت داده و تا پایان کار آنها را رها کنید. خاک آب را به ریشه می‌کشد و گیاه را تا یک هفته مرطوب نگه می‌دارد. از شرایط نوری در نزدیکی سینک ظرفشویی یا وان خود استفاده کنید – اگر گیاهان شما به نور خورشید زیادی احتیاج دارند، آنها را در دستشویی تاریک نگه ندارید. نکته‌ای که در این روش باید به آن توجه کرد این است که، آب وقتی که مدت زمانی به صورت راکد بماند، میتواند حشرات و مگس‌ها را به خود جذب کند. برای جلوگیری از این کار می‌توان اسپری ضد حشرات را بر روی آب بزنید و مانع از تجمع حشرات بشوید. برای خرید انواع سم‌پاش می‌توانید از اینجاوارد شوید.

4. گلخانه‌های کیسه‌های پلاستیکی

این روش غیرمتعارف به نظر می‌رسد، اما برای تعطیلات طولانی‌تر به خوبی کار می‌کند. یادتان باشد که از گلخانه‌ی پلاستیکی در نور مستقیم استفاده نکنید؛ چون باعث گرم شدن بیش از حد گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. یک کیسه پلاستیکی شفاف به اندازه کافی بزرگ تهیه کنید تا گیاه و گلدان آن را بپوشاند. برای جلوگیری از چسبیدن کیسه به گیاهان، گلدان‌هایی به گلدان اضافه کنید. و یا می‌توانید چهار میله‌ی چوبی در چهار گوشه‌ی گلدان فرو کنید که به عنوان پایه‌های گلخانه‌تان باشند. برخی می‌گویند که کیسه نباید کاملاً به برگ‌ها لمس کند، اما کمی تماس درست است. گیاهان خود را به صورت عادی آبیاری کنید، مطمئن شوید که بیش از حد اشباع نمی‌کنید. گیاه را درون کیسه قرار دهید، کیسه را به سمت بالا و اطراف گیاه خود بکشید. قبل از آب بندی کیسه، کمی هوا در آن بکشید تا به بادکنک کیسه در اطراف گیاه شما کمک کند. گلخانه‌ی کوچک شما آماده است!

برای خرید انواع تجهیزات گلخانه‌ای می‌توانید از اینجاوارد شوید.

5. همسایه نزدیک، بهتر از برادر دور!

اهمیت همسایه و همسایه داری در فرهنگ و جامعه‌ی ما را می‌توان از ضرب المثل‌هایی این چنین دریافت کرد. یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های نگهداری از گیاهان در زمان تعطیلات، سپردن آنها به یک همسایه‌ی خوب و معتمد می‌باشد. قبل از عزیمت خود به سفر، می‌توانید سفارش‌ها و دستورالعمل‌های لازم را به همسایه‌ی خود گفته و با خیالی آسوده راهی سفر شوید!!

گر می‌خواهید گیاهان بیشتری برای خود تهیه کنید اما از گیاهان مقاوم و مناسب آپارتمانی اطلاعی ندارید، می‌توانید مقاله‌ی  “11 گیاه آپارتمانی مقاوم که می‌توانید به راحتی در آپارتمان نگهداری کنید!” را از اینجامطالعه کنید.

سخن آخر

این نکته را باید بدانید که قبل از رعایت اصول آورده شده، باید نوع گیاه، روش‌های نگهداری و هر آنچه که مربوط به گیاه می‌شود را بشناسید تا بتوانید نتیجه‌ی دلخواه خود را به دست آورید. در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *