گل و گیاه

رازهای مراقبت، پرورش و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی

گیاه و گل‌های آپارتمانی به دلیل شرایط خاصی که باید در آن رشد کنند، معمولا نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. با این وجود، تعداد زیادی از این دسته گیاهان با توجه به شرایط خاصی مانند نور کم و محیط بسته، دارای مقاومت بیشتری هستند اگر چه که این ویژگی باعث نمی‌شود که در نگهداری و مراقبت بیشتر از آن‌ها تلاش نشود. از آن جایی که مراقبت و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی هر روزه در حال پیشرفت هستند در این مقاله تصمیم گرفتیم که مهم‌ترین و به روزترین رازهای مراقبت، پرورش و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

انتخاب گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی

پیش از آن که به بررسی شرایط میدانی مراقبت، پرورش و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی بپردازیم نیاز است که مسئله‌ی بسیار مهمی را بررسی کنیم. همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است و به همین دلیل نیز باید گل و گیاهی را برای آپارتمان خود انتخاب کنید که با شرایط شما سازگار باشد. برای مثال اگر آپارتمان شما دارای پنجره نیست و یا از پنجره‌های بسیار کوچک بهره‌مند است باید گیاهانی را تهیه کنید که کم‌ترین نیاز را به نور دارند. از طرف دیگر مساحت آپارتمان، عامل دیگری است که باید در این زمینه به آن توجه نمایید؛ اگر فضایی که برای نگهداری از گیاهان و گل‌ها چه از نظر مساحت و چه از نظر ارتفاع، کم باشد باید گیاهان کوچک‌تری را تهیه کنید. همچنین میزان زمانی که می‌توانید برای نگهداری و پرورش گیاه، به آن اختصاص دهید، عامل تعیین‌کننده‌ی دیگری است که شما را وادار می‌کند که در صورت کم بودن زمان، گل و گیاهی را انتخاب نمایید که زمان کم‌تری را برای نگهداری و مراقبت، نیاز داشته باشند.

آبیاری گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی

آبیاری گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی، دارای شرایط خاص خود است. از آن جایی که اکثر گیاهان و گل‌های آپارتمانی، نیاز به آب کم‌تری دارند، پیشنهاد می‌شود که از آبیاری بی‌رویه خودداری نمایید. همانطور که می‌دانید آبیاری گیاهان باید براساس یک نظم از پیش تعیین‌شده صورت گیرد. اگر یک گیاه آپارتمانی را بدون نظم مشخص و به صورت دل به خواهی آبیاری نمایید، پس از مدتی شاهد تلف شدن آن خواهید بود. برای آن که بتوانید زمان آبیاری گیاهان و گل‌های آپارتمانی را تنظیم کنید، بهتر است که از یک تقویم استفاده کرده و روزهایی که باید در هر ماه به آن‌ها آب داده شود را تعیین نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید که آبیاری بی‌رویه باعث ایجاد انواع قارچ‌ها، ریختن پیش از موعد برگ‌ها و تلف شدن گیاه می‌شود. همچنین دمای آبی که استفاده می‌کنید باید در محدوده‌ی دمای اتاق باشد؛ برای این کار می‌توانید که آب را در ظرفی جدا قرار داده و به مدت 15 تا 30 دقیقه صبر نموده تا دمای آب با دمای اتاق، برابر شود. آب خیلی گرم باعث آسیب رسیدن به ریشه می‌شود و آب خیلی سرد نیز گیاه را به خواب فرو می‌برد.

شیوه تعیین زمان آبیاری گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی

برای آن که بتوانید زمان آبیاری گیاهان زینتی و گل آپارتمانی را تعیین کنید باید به خاک آن مراجعه نمایید. انگشتان خود را در خاک کرده و میزان رطوبت آن را احساس کنید. برای این کار، اگر تا دو بند انگشت شما از رطوبت خاک، خیس نشوند، گلدان را باید آبیاری کنید و در صورت خیس شدن انگشتان، هنوز زمان آبیاری فرا نرسیده‌است. نشانه‌های رایج آبیاری بیش از حد، علائمی مانند تغییر رنگ برگ، عدم رشد برگ و ریختن برگ‌ها است. همچنین نشانه‌های رایج کم‌آبی نیز، رشد آهسته‌ی برگ، تغییر رنگ برگ به قهوه‌ای و پیچ خوردگی برگ‌ها است.

رطوبت اتاق

تأمین رطوبت اتاق، تأثیر به سزایی بر رشد گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی دارد. برای آن که بتوانید میزان رطوبت مورد نیاز هر گیاه را تأمین کنید باید نوع گیاه خود را شناسایی نمایید. برای مثال اگر گیاهی مانند کاکتوس را به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید، لازم است که بدانید کاکتوس‌ها نیاز به رطوبت بالایی نداشته و در هوای خشک نیز قادر به ادامه‌ی حیات هستند در حالیکه برای رشد اکثر گیاهان و گل‌های آپارتمانی نیاز است که محیطی مرطوب را به وجود آورید. برای این کار می‌توانید از دستگاه مرطوب‌کننده استفاده کنید. این دستگاه‌ها با تنظیمات مخصوصی که دارند به مرطوب شدن یکنواخت فضای اتاق کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید با استفاده از آب‌پاش اقدام به تر کردن برگ‌ها و شاخه‌های گل و گیاه خود نمایید.

نور گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی

نور، جزء مهم‌ترین عواملی است که بر رشد گیاه تأثیر به سزایی دارد؛ در حقیقت بدون نور، عمل فتوسنتز گیاه با اختلالاتی مواجه خواهد شد. همانطور که ذکر شد اکثر گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی، نیاز به نور کمی دارند چرا که شرایط نگهداری از آن‌ها، این ویژگی را می‌طلبد، اما با این وجود نیز باید برخی از نکات را در این زمینه رعایت کرد. گل‌های آپارتمانی باید در منطقه‌از از خانه قرار بگیرند که نور خورشید با آن‌ها در تماس باشد اما این تماس نباید به صورت مستقیم باشد به همین دلیل نیز قرار دادن یک پرده‌ی نازک، راه حل مناسبی است. همچنین در آپارتمان‌هایی که دسترسی به نور خورشید وجود ندارد نیز می‌توان برای نگهداری و مراقبت از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی از نور فلورسنت استفاده کرد.

کود

برای آن که گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی شما رشد مناسبی داشته باشند نیاز است که آن‌ها را از تمامی جنبه‌ها مانند خاک، تقویت نمایید. یکی از مهم‌تری کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید تهیه‌ی انواع کود و اضافه کردن آن به خاک است. کودهای متنوعی در بازار وجود دارند که هر کدام دارای کارکرد مخصوص به خود است. برای مثال در صورتی که خاک گلدان شما پس از انجام آزمایش خاک، با کمبود ازت مواجه بود می‌توانید از انواع کودهای پتاسیمی و فسفری استفاده نمایید. از طرف دیگر، کودهای طبیعی نیز به تسریع عمل رشد گیاه و عملکرد خاک، کمک به سزایی می‌کنند.

برای خرید انواع کود، می‌توانید از اینجاوارد شوید.

تقویت خاک

تقویت خاک گلدان، دیگر کار مهمی است که باید در راستای مراقبت و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی انجام دهید. در حقیقت بدون توجه به خاک، گیاه خود را در معرض خطر بزرگی قرار خواهید داد. برای آن که بتوانید خاکی داشته باشید که بیشترین کارایی را برای شما داشته باشد نیاز است که شرایط ایده‌آل برای تقویت آن را فراهم نمایید. به جز کود، استفاده از انواع برگ‌ها و مالچ کردن‌ها، کمک به سزایی به تقویت عملکرد خاک خواهند کرد. همچنین استفاده از کودهای ورمی کمپوست که دارای کرم هستند، باعث جا به جایی خاک و تقویت عملکرد هوارسانیی در درون خاک می‌شود. همچنین سعی نمایید که از خاک‌های فشرده و سخت برای گلدان‌های خود استفاده نکنید.

تغییرات مکانی گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی

اکثر گیاهان و گل‌ها نسبت به تغییرات مکانی حساس هستند. گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی نیز از این ویژگی مستنثنا نیستند. سعی کنید تا جای ممکن از جا به جایی گیاهان و گل‌های خودداری نمایید. دلیل این نکته آن است که گیاهان، مدت زمان بیشتری را برای انطباق با شرایط یک محیط جدید نیاز دارند. برای مثال اگر محیط جدیدی که قرار است گیاه در آن قرار گیرد دارای نور کم‌تری است، تغییر مکان ناگهانی باعث پژمرده شدن و پس از مدتی تلف شدن گیاه خواهد شد. از طرف دیگر، تغییرات دمایی نیز، منجر به تلف شدن گیاه می‌شود. اگر تصمیم به تغییر مکان گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی دارید نیاز است که این تغییر به صورت ناگهانی انجام نشود. برای این کار نیاز است که به صورت منظم و روزانه، هر روز به مدت یک ساعت، گلدان را به جای جدید منتقل نمایید. پس از چند روز، مدت زمان ماندن گلدان در مکان جدید را افزایش داده و به مرور به صورت کامل در محل جدید قرار دهید.

هرس کردن

هرس کردن گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی، از عوامل مهمی است که بر رشد آن‌ها تأثیر مهمی دارد. در واقع با هرس کردن منظم و مناسب گیاهان، علاوه بر کمک کردن به رشد آن‌ها، به افزایش عمر گیاهان نیز کمک خواهید کرد. یکی از موارد مهمی که باید در نظر بگیرید آن است که اکثر گیاهان و گل‌های آپارتمانی دارای خواب زمستانی هستند؛ برخی از افراد به تصور آن که شاخه و برگ این دسته از گیاهان خشک شده، اقدام به دور انداختن گیاه می‌کنند. هرس کردن دارای اصول خاصی است که حتی در فصل زمستان (دوران خواب زمستانی) نیز قابل اجرا است. برای این باید هرس را نه به صورت یکباره بلکه به تدریج و در زمان‌های متفاوتی انجام دهید. هرس پنسمان یکی از انواع محبوب هرس‌های گیاهان آپارتمانی است که با جدا کردن جوانه‌های جدید، اقدام به تحریک گیاه برای زدن جوانه‌های بیشتر می‌کنید. همچنین ریشه‌ی گیاهانی را که دارای ریشه‌های نازک و بلند هستند را باید هرس کرد تا فرآیند جذب مواد غذایی دچار اختلال نشود.

سخن آخر

مراقبت و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی، دارای اصول گسترده‌ای است که رعایت آن‌ها باعث می‌شود که سلامت گیاهان شما تأمین شود. در حقیقت برای آن که بتوانید از عهده‌ی وظیفه‌ی نگهداری از گیاه و یا گل آپارتمانی برآیید نیاز است که ابتدا با آن‌ها آشنا شوید. در این مقاله سعی کردیم که با معرفی تمامی رازهای مراقبت، پرورش و نگهداری از گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی، شما را در این زمینه راهنمایی نماییم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *