باغبانی و کشاورزی

کود جلبک دریایی مارمارین چه کاربردی دارد و چگونه باید استفاده شود؟

شما چه به عنوان یک کشاورز فعالیت می‌کنید، چه یک باغچه کوچک اطراف شهر داشته باشید و چه در خانه‌ی خود تعدادی گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید؛ به دنبال بهترین نتیجه و کیفیت و افزایش عملکرد محصولات خود هستید. همچنین اگر هم دغدغه‌ی محیط زیست را داشته باشید، احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید استفاده ازمحصولات و کودهای شیمیایی چه آسیب‌هایی جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌کنند. ما در اینجا به معرفی کود جلبک دریایی و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم و همچنین روش‌های استفاده از آن را نیز بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اگر با کود جبلک دریایی آشنایی دارید، برای خرید از اینجاوارد شوید.

جلبک دریایی چیست؟

جلبک دریایی معمولاً در دریاها و دریاچه‌ها زندگی می‌کند. این جلبک‌ها در ۳ دسته قهوه ای، قرمز و سبز قرار می‌گیرند که نوع سبز رنگ را بیشتر در عمق‌های کم می‌توان یافت و جلبک‌های قرمز بیشتر در اعماق اقیانوس‌ها یافت می‌شوند؛ این در حالی است که جلبک‌های قهوه ای که بیشتر برای تهیه کود مورد استفاده قرار می‌گیرند، را می‌توان در محدوده‌ی محیط زیست دو نوع قبلی یافت.

جلبک‌ها گروهی از موجودات هستند که همانند گیاهان از نور خورشید، آب و دی‌ اکسید کربن، مواد مختلفی را می‌سازند و در اصطلاح علمی به آن‌ها فتوتروف می‌گویند. این موجودات برخلاف گیاهان ساختارهای بافتی و تمایز یافته پیشرفته نداشته و از انواع تک سلولی با اندازه چند میکرومتر تا انواع پرسلولی تا اندازه بیش از 50 متر متغیرهستند. جلبک‌ها فاقد بافت‌های حقیقی همچون ریشه، برگ و ساقه هستند و آنچه در علف‌های دریایی دیده می‌شود در حقیقت شبه برگ، شبه ریشه و شبه ساقه است که ازنظر ساختار بافتی اندام‌های حقیقی به‌حساب نمی‌آیند.

موارد مصرف جلبک‌های دریایی

جلبک‌ها به عنوان عنصری محبوب در صنایعی مانند لوازم آرایشی، دارویی، مواد غذایی و نوشیدنی، سوخت های زیستی و غیره ظهور کرده اند. اخیراً، مزایای جلبک‌ها ایجاد موج در انرژی پایدار و فناوری محیطی است. جلبک‌ها مزایای بی‌شماری دارند که آن را به گزینه‌ای ایده آل برای ایجاد انواع محصولات جالب توجه تبدیل می‌کنند.

تاریخچه‌ی استفاده از جلبک دریایی به عنوان کود

تاریخچه‌ی اولین استفاده از کود جلبک دریایی به عنوان کود طبیعی، به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد، زمانی که ساحل نشینان برای بارور شدن سبزی‌ها و درختان خود از جلبک‌های قهوه‌ای به شکل کاملاً ساده ای استفاده کردند و پس از مشاهده نتیجه شگفت‌انگیز آن، بر محبوبیت و میزان استفاده آن افزوده شد تا این که امروز نیز می‌توانیم شکل‌های مختلف این کودها را در بازار پیدا کنیم.

کود جلبک دریایی مایع چیست ؟

کود جلبک دریایی مایع همان چیزی است که نام آن نشان می‌دهد: کودی که از منابع طبیعی جلبک دریایی گرفته شده است. جلبک دریایی جمع‌آوری می‌شود، مقداری از آب شور شسته شده و سپس اجازه می‌یابد تا در آب تجزیه یا تخمیر شود تا مواد گیاهی به مایع یا دوغاب تبدیل شود. جلبک‌های دریایی و عصاره‌ی جلبک دریایی مایع به دلیل تأثیر مثبت آنها بر رشد و عملکرد گیاه، سال‌هاست که به عنوان کود در تولید محصولات تجاری استفاده می‌شود. با افزایش روند استفاده از محصولات پایدار، این محصولات هم از نظر تجاری و هم در باغچه‌‌های خانگی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند تا نیازهای گیاهان را برآورده کنند. این مواد به عنوان کودهای زیستی یا محرک‌های زیستی شناخته می‌شوند و فواید زیادی نسبت به کودهای معمولی دارند.

برای مشاوره و خرید انواع کود جلبک دریایی مایع می‌توانید از اینجاوارد شوید.

مزایای استفاده از جلبک دریایی به عنوان کود

از جلبک دریایی مدت‌هاست که برای کمک به رشد گیاه به خصوص قبل از ظهور تولید کودهای تجاری استفاده می‌شده؛ این گیاه مزایای زیادی را برای گیاهان بالاتر و فراتر از کودهای معمولی فراهم می‌کند تا گیاهان سالم و قوی‌تری تقویت شوند. وقتی گیاهان قوی‌تر و سالم‌تر باشند، بهتر قادر به مقاومت در برابر فشارهای محیطی مانند خشکسالی، شوری، آفات حشرات و بیماری‌ها هستند. بدون شک، این محصولی است که اکثر باغبانان باید آن را در دسته محصولان مورد استفاده‌ی خود قرار دهند.

کود جلبک دریایی از مواد ارگانیک به وجود می‌آید و طیف گسترده‌ای از مواد غذایی با ارزش را برای مراحل مختلف رشد گیاهان تأمین نموده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، این کود علاوه بر اینکه کاملاً ارگانیک است، دارای یک منبع تولید تجدید پذیر و پایدار است و می‌توان بدون آسیب رساندن به محیط زیست آن را از طبیعت برداشت نمود. این کود مزایای زیادی برای گیاهان مختلف دارد و یکی از بهترین کودهایی است که می‌توان بر روی انواع گیاهان استفاده نمود و به نتایج بسیار چشمگیر دست یافت، با این حال تاکنون توجه لازم به این کود نشده و مصرف آن به وسیله کشاورزان بسیار ناچیز است.

جلبک‌های دریایی به علت دارا بودن عناصر مغذی مانند ازت، فسفر، پتاسیم و برخی از عناصر کم‌مصرف مورد نیاز گیاهان و همچنین به دلیل وجود میزان بالای فیبر و نقش مهم آن در نرم‌کردن بافت خاک و حفظ رطوبت، در بسیاری از مناطق ساحلی به عنوان کود بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی عوامل طبیعی مانند قلیایی بودن خاک، مقادیر زیاد شن و ماسه و روند کند تجزیه در زمین های کشاورزی مناطق ساحلی، مانع بزرگی برای استفاده گسترده از این منبع مهم هستند. این عوامل باعث می‌شوند تا فرمولاسیون‌های مناسبی از جلبک دریایی به صورت مایع و پودر قابل حل در آب برای استفاده در کشاورزی تولید و مورد استفاده قرار گیرند.

اثرات و فواید کاربرد عصاره‌ی جلبک دریایی در گیاهان

افزایش تحمل گیاهان به استرس ها و تنش های محیطی:

اثرات ضد استرسی مواد ارگانیکی که از جلبک های دریایی مشتق می شوند به فعالیت سیتوکنین مربوط می باشند. سیتوکنین با تشکیل زانتین، آدنین و پورین رادیکال های آزادی که منجر به استرس می شوند را مهار می کند. عصاره جلبک های دریایی با افزایش محتویات معدنی و مایعات درون سلولی باعث افزایش مقاومت گیاهان نسبت به سرما می شود.

تقویت سیستم دفاعی گیاهان:

پلی ساکاریدهای سولفاته‌ی موجود در عصاره‌ی جلبک‌های دریایی قابلیت آنتی اکسیدانی و ضد قارچی قابل ملاحظه‌ای دارند، لذا استفاده‌ی منظم از این ترکیبات بر روی گیاهان باعث القاء پاسخ‌های دفاعی گیاهان در برابر قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌گردد. همچنین لامینارین موجود در جلبک های دریایی باعث تحریک تولید تنظیم کننده‌های مهم رشد، ترکیبات ضد قارچی (فیتوالکسین) و آنزیم‌های هیدرولیزکننده مانند کیتیناز و گلوکاناز در گیاهان می‌شود.

تاثیر بر میزان رشد ریشه گیاهان:

کاهش رشد ریشه در اثر کاهش دما باعث کاهش ظرفیت جذب آب و مواد معدنی توسط ریشه گیاهان و به دنبال آن اثرات ثانویه ناشی از کمبود آب و عناصر غذایی در گیاهان ظاهر می‌شود. در دماهای پایین شکل و میزان انتقال مواد معدنی تغییر پیدا می‌کند؛ در نتیجه رشد ریشه و در نهایت میزان رشد گیاه کاهش پیدا می‌کند. همچنین سرما باعث کاهش سنتز بسیاری از ترکیباتی که در ریشه صورت می‌گیرد از قبیل هورمون‌ها، اسیدهای آمینه و برخی از ویتامین‌ها می‌شود و سرعت انتقال این مواد از ریشه به ساقه را کاهش می‌دهد. برخی از ترکیبات موجود در جلبک‌های دریایی مانند بتائین، مانیتول و … از اختلال رشد ریشه در اثر تنش دمایی جلوگیری می‌کنند.

افزایش میزان فتوسنتز و سبزینگی گیاهان:

فتوسنتز یکی از فرایندهای حساس به سرما است به گونه‌ای که سرما باعث کاهش عملکرد فتوسیستم و توقف فعالیت فتوسنتز می‌شود. همچنین تنش سرمایی باعث اختلال در تولید کلروفیل و بروز آسیب در واکنش‌های کلروپلاست می‌شود. مطالعات مختلف نشان داده که استفاده از عصاره‌ی جلبک‌های دریایی باعث افزایش میزان کلروفیل برگ‌ها و تحریک فتوسنتز و در نتیجه تولید بهتر قند و نشاسته در گیاهان می‌شود.

تامین هورمون‌های گیاهی:

عصاره‌ی جلبک‌های دریایی حاوی هورمون‌هایی نظیر اکسین، جیبرلین، سیتوکنین، فنیل استیک اسید و … می‌باشد. این هورمون‌ها علاوه بر تاثیر بر روی تقسیم سلولی گیاهان و طویل شدن سلول‌ها باعث مقاومت گیاه نسبت به تنش‌های دمایی و آفات می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی موجود در جلبک دریایی

– هورمون‌های رشد یا تنظیم کننده‌های گیاهی شامل: اکسین، جبرلین، سیتوکنین و ترکیبات شبه‌اکسین می‌باشد.

– بتائین‌ها، استرول، مانیتول، اسیدهای ارگانیک، پلی‌ساکاریدها، آمینواسیدها، پروتئین‌ها و غیره.

وجود ترکیبات هورمونی و مواد تنظیم کننده‌ی رشد در عصاره جلبک دریایی مانند: جیبرلین‌ها، اکسین‌ها، سیتوکنین ها، بر طویل شدن سلول اثر می‌گذارند. از دیگر مزایای مصرف کودهای جلبکی کاهش بیماری‌های ناشی از کمبود عناصر معدنی مانند: منگنز، بور و باریم می‌باشد که با مصرف فرآورده‌های تهیه شده از جلبک دریایی این بیماری‌ها قابل رفع می‌باشند. کربوهیدرات‌های موجود در عصاره‌ی جلبک دریایی، موجب افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک شده و در نتیجه جمعیت قارچ‌های بیماری‌زای خاکی را از طریق رقابت کاهش می‌دهند.

اکسین

انواع مختلفی از اکسین‌ها وجود دارند که هر کدام نقش خاص خود را دارند. یکی از مهمترین عملکردهای آن‌ها ایجاد توازن در سرعت رشد است. اکسین‌ها هم اثر تحریک کنندگی رشد و هم تاخیر در رشد را دارا می‌باشند. همچنین موجب تحریک رشد ریشه و جلوگیری از تشکیل جوانه یا بازشدن جوانه در زمان نامناسب می‌شوند.

کود جلبک دریایی می‌تواند نقش مهمی در تولید اکسین ها توسط خود گیاه داشته باشد. زیرا آنزیم‌های تشکیل شده به کمک ریزمغذی‌های موجود در جلبک دریایی نقش مهمی در تشکیل اکسین‌ها خواهند داشت.

سیتوکینین‌ها

سیتوکینین‌ها گروه دیگری از هورمون‌های مهم گیاهی می‌باشند. آنها فرآیندهای رشد اولیه را تحریک و فعال می‌کنند. سیتوکینین موجود در عصاره جلبک دریایی سبب تحریک رشد با قدرت بیشتری میشود زیرا آنها انتقال ریزمغذی‌ها را به برگ انجام می‌دهند. همچنین آن ها از یخ زدگی حاشیه‌ای ( تا ۳ درجه سلسیوس ) گیاه را محافظت می‌کنند. علاوه بر این سیتوکینین‌ها پروسه‌ی پیری در گیاه را به تعویق می‌اندازند.

بتائین‌ها

بتائین‌ها نقش ضروری در پدیده اسمز در گیاه بازی می‌کنند. با کمک در افزایش جذب آب در گیاه در شرایط خشکی بسیار مفید واقع می‌شوند.

بهبود کیفیت خاک:

جلبک‌های دریایی به علت دارا بودن میزان بالای فیبر نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت آن دارند. استفاده از ترکیبات حاوی جلبک دریایی علاوه بر افزایش حاصلخیزی بافت خاک به علت دارا بودن برخی از عناصر غذایی مانند پتاسیم، فسفر، عناصر ریز مغذی و … یک کود بیولوژیکی ایده آل برای گیاهان محسوب می‌شود.

روش‌های استفاده از کود مایع جلبک دریایی:

رایج‌ترین روش استفاده از کودهای مایع مثل کود مایع جلبک دریایی، روش محلول پاشی است. در این روش، اسپری روی برگ‎های گیاهان در حال رشد با محلول کود مناسب استفاده می‎شود.

برای آماده سازی محلول کود مایع جلبک دریایی، لازم است که حجم مشخصی از کود مایع جلبک دریایی، با مقدار مشخصی از آب مخلوط شود تا بتوان از آن محلول برای گیاه استفاده کرد. توجه داشته باشید چنانچه کود مایع جلبک دریایی خریداری شده را مستقیما بر روی گیاه استفاده نمایید، به علت غلظت بالای عناصر برای گیاه مضر بوده و باعث مسمومیت و از بین رفتن آن خواهد شد.برای خرید انواع محلو‌ل‌پاش می‌توانید از اینجاوارد شوید.

در وب‌سایت بهاران ما چندین نمونه کود جلبک دریایی ارائه کرده‌ایم که یک نمونه از کود جلبک دریایی مارمارین است.

جلبک دریایی مارمارین

  • عصاره جلبک دریایی Ascophyllum nodosum
  • محرک رشد طبیعی استخراج شده بهترین منابع جلبک دریایی آسکوفیلیوم نودوسوم
  • دارای بیش از 70% ترکیب غذایی اسیدهای آلی و آنزیم‌ها
  • حاوی درصدبالای هورمون‌های طبیعی به ویژه سایتوکینین
  • تحریک جوانه زنی بذر
  • توسعه سیستم ریشه و افزایش جذب عناصر غذایی
  • افزایش مقاومت به تنش‌ها
  • افزایش گلدهی
  • افزایش تبدیل گل به میوه
  • افزایش سطح برگ وشفافیت آن

برای مشاوره و خرید کود جلبک دریایی مارمارین از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *