باغبانی و کشاورزی

کاربرد سم کنفیدور

آفات و حشرات، از مهم‌ترین دشمنان هر گیاهی به حساب می‌آیند؛ در حقیقت برای قرن‌های زیادی، اکثر کشاورزان به دنبال یافتن راه حل مناسبی برای از بین بردن این دشمنان طبیعی بوده‌اند. از آن جایی که تنوع گونه‌های آفات، بسیار زیاد است، نظرات و پیشنهادات زیادی برای حل این مشکل در این سال‌ها ارائه شده‌است. سموم کشاورزی، همواره به عنوان یک گزینه‌ی بسیار محبوب برای رفع این نیاز به شمار آمده‌اند، اما برخی از آنان مشکلات زیست‌محیطی را با خود به همراه داشته‌اند. سم کنفیدور، یکی از بهترین سموم کشاورزی است که علاوه بر از بین بردن تمامی آفات و حشرات، هیچگونه مشکل زیست‌محیطی را به وجود نمی‌آورد. در این مقاله به بررسی سم کنفیدور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع ادوات مورد نیاز کشاورزی را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

سم کنفیدور چیست؟

سم کنفیدور یا ایمیداکلوپراید، حشره‌کشی است که به صورت نوروتوکسین عمل می‌کند. سم کنفیدور به دسته‌ای از مواد شیمیایی به نام نئونیکوتینوئدها تعلق دارد. این سم و مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده‌ی آن بر روی سیستم عصبی مرکزی حشرات، تأثیر مستقی گذاشته و آن‌ها را از بین می‌برد؛ در حقیقت، سم کنفیدور با تداخل در انتقال محرک‌ها در سیستم عصبی حشرات، آن‌ها را نابود می‌کند. مهم‌ترین مرکز عصبی که این سم بر آن تأثیرگذار است، مسیر عصبی نیکوتینرژیک است که با انسداد آن، حرکات حشرات را مختل می‌کند. این حشره‌کش از انتهای قرن پیشین تاکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سموم کشاورزی شناخته می‌شود روش‌های زیادی برای استفاده از سم کنفیدور وجود دارند؛ برای مثال می‌توان آن را با تزریق به خاک، تزریق به درختان، استفاده بر روی پوست گیاهان، پاشیدن به صورت محلول و درمان‌کننده‌ی دانه‌ها با پوشش یک افت‌کش، به کار برد.

تاریخچه‌ی سم کنفیدور

سم کنفیدور، یکی از پرمصرف‌ترین سموم کشاورزی است که امروزه به طور گسترده در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سم برای اولین بار در سال 1988 توسط توکوشو نویاکو، به عنوان یک اختراع ثبت شد. پس از گذشت مدتی و در سال 1994 این سم به تأیید آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده رسید.

از آن جایی که این سم به صورت کاملا طبیعت دوست عمل می‌کند، در ابتدای هزاره‌ی جدید، آژانس حفاظت از محیط زیست، سم کنفیدور را برخوردار از معافیت‌های اضطراری کرد تا کشاورزان و مسئولان بتوانند با خیالت راحت نسبت به از بین بردن حشرات و آفات، اقدام نمایند. امروزه و پس از گذشت بیش از 30 سال از اختراع سم کنفیدور، این حشره‌کش، به صورت یک نیاز جهانی درآمده به نحوی که اکثر کشاورزان و باغداران نسبت با تهیه‌ی آن، سلامت گیاهان و محصولات خود را تأمین می‌نمایند.

نحوه‌ی کار سم کنفیدور

همانطور که ذکر شد، سم کنفیدور با اثرگذاری بر روی سیستم عصبی حشرات، آن‌ها را از بین می‌برد. این سم پس از مسدود کردن گیرنده‌های استیل کولین نیکوتینی، از انتقال این ماده به اعصاب جلوگیری کرده و به تدریج باعث فلج شدن حشره می‌شود. پس از این کار و با گذشت زمان بسیار کمی، حشره از بین می‌رود. نحوه‌ی اثرگذاری سم کنفیدور به قدری دقیق و با سرعت است که امروزه در برای جلوگیری از آسیب رساندن موریانه‌ها به زمین‌های کشاورزی نیز از این سم استفاده می‌کنند. از طرف دیگر از آن جایی که این فرآیند در درون سیستم داخلی خود حشره رخ می‌دهد، هیچگونه آسیب زیست‌محیطی وارد نخواهد شد و گیاهان و محصولات شما نیز در معرض خطرات ناشی از مواد شیمیایی نخواهند بود.

کاربرد سم کنفیدور

سم کنفیدور به علت تأثیر گسترده‌ای که بر روی عملکرد و راندمان محصولات کشاورزی دارد، به عنوان یکی از قوی‌ترین و محبوب‌ترین سموم کشاورزی شناخته می‌شود. تأثیرات زیاد و متنوع این سم، به صورت همزمان عمل کرده و به همین دلیل نیز به عنوان یک سم پرکاربرد شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای سم کنفیدور زمانی است که باغبانان به دنبال نابود کردن انواع حشرات موجود در چمن هستند؛ در حقیقت، سم کنفیدور با از بین بردن لاروهای سوسک ژاپنی، به پاکسازی چمن از این نوع حشره، کمک به سزایی می‌کند. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای سم کنفیدور را به شما معرفی می‌کنیم.

1. کاربرد سم کنفیدور در کشاورزی

زمین‌های کشاورزی برای مدت‌های زیادی، در معرض حمله‌ی گروهی حشرات قرار می‌گرفتند. برای مثال تا چند سال پیش، حمله‌ی گروهی ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی باعث ایجاد ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شد. سم کنفیدور با عملکرد فوق‌العاده سریعی که بر روی سیستم عصبی حشرات دارد، خیال کشاورزان و باغداران را از این بابت راحت کرده‌است. کشاورزان و باغدارن با استفاده از سم کنفیدور می‌توانند با درنظر گرفتن تمامی نکات زیست محیطی، سلامت محصولات خود را تأمین کنند. برخی از کاربردهای سم کنفیدور در کشاورزی را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • کنترل شته‌هایی که باعث کاهش کیفیت محصولات می‌شوند.
  • از بین بردن انواع سوسک‌ها
  • نابود و خنثی کردن حمله‌ی گروهی حشراتی مانند ملخ
  • از بین بردن تمامی انواع و گونه‌های حشرات

2. کاربرد سم کنفیدور در باغبانی

سم کنفیدور در باغبانی، کاربردهای متنوعی دارد. همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، این حشره‌کش، به صورت اختلال در سیستم عصبی حشرات کار می‌کند. از طرف دیگر یکی از انواع استفاده از سم کنفیدور به صورت اضافه کردن آن به خاک است. در این حالت، سم کنفیدور به آرامی توسط ریشه‌های گیاه جذب شده و از طریق آوندهای چوبی در گیاه منتقل می‌شود. این کار باعث تقویت مقاومت گیاه نسبت به شته‌ها خواهد شد. از طرف دیگر، سم کنفیدور، تمامی حشراتی که حیات گیاه را در معرض خطر قرار می‌دهند را از بین می‌برد.

برای خرید حشره کش کنفیدر کلیک کنید

3. کاربرد سم کنفیدور در درختکاری

سم کنفیدور با تأثیر بر فرآیند درختکاری، شما را از شر تمامی آفات و حشراتی که ممکن است در طول دوران رشد درخت و ثمره‌ها، آن‌ها را با خطراتی مواجه کنند، حفظ می‌کند. سم کنفیدور با کنترل و دفع حشراتی که به درختان حمله می‌کنند، به شما کمک خواهند رساند. برای مثال، سوسک زبان گنجشک، یکی از مهم‌ترین حشراتی است که درختان و ثمره‌ی آن‌ها را از بین می‌برد. با استفاده از سم کنفیدور خواهید توانست این حشره را از بین ببرید. از طرف دیگر درختان خاصی مانند شاه بلوط و افرا، همواره در معرض حمله‌ی انواع شته‌ها و حشرات هستند که پاشیدن سم کنفیدور به شما کمک خواهد کرد این آفات را نابود نمایید.

4. کاربرد سم کنفیدور در دامداری

کاربرد بسیار مهم دیگری که سم کنفیدور را تبدیل به یک حشره‌کش جهانی کرده، قابلیت کمک‌رسانی آن به دامداران است. در حقیقت بسیاری از دام‌ها به دلیل گرفتار شدن به انواع حشرات و موجودات ریز، تلف می‌شوند. سم کنفیدور به دامداران کمک می‌کند تا انواع شته‌هایی که بر تن دام‌ها نشسته‌اند را از بین ببرند. در حقیقت دامداران با استفاده از سم کنفیدور علاوه بر افزایش عمر دام‌های خود، از انتشار انواع بیماری‌ها در میان سایر دام‌ها جلوگیری خواهند کرد.

5. کاربرد سم کنفیدور در منزل

خانه‌ها همواره در معرض حمله‌ی موریانه‌ها قرار دارند. موریانه‌ها با نابود کردن لوازم منزل، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خانه‌ها می‌رسانند. از طرف دیگر حمله‌ی حشراتی مانند مورچه‌ی درودگر و سوسریان نیز، باعث ایجاد ضررهایی می‌شود. استفاده از سم کنفیدور به شما این امکان را می‌دهد که با نابود کردن این سه دسته از حشرات، خانه‌ی خود را به محیط امن‌تری تبدیل نمایید.

برای خرید حشره کش کنفیدر کلیک کنید

زمان مصرف سم کنفیدور

زمان مصرف هر سمی، بر میزان آفاتی که از بین می‌روند، تأثیر مستقیم دارد. سم کنفیدور نیز از این قاعده مستثنا نیست. در حقیقت برای آن که بتوان یک زمان دقیق و مشخص برای مصرف سم کنفیدور تعیین کرد، نیاز است که در وهله‌ی اول نوع گیاه و شرایط آب و هوایی را سنجید؛ به همین دلیل نیز نمی‌توان فصل مشخصی برای مصرف آن تعیین کرد. اما نظر جامع کارشناسان در این زمینه آن است که به محض مشاهده‌ی هر نوع حشره و یا آفتی، از سم کنفیدور، به یکی از روش‌های ذکر شده استفاده نمایید.

نکات ایمنی استفاده از سم کنفیدور

برای آن که بتوانید بیشترین بازخورد را از مصرف سم کنفیدور داشته باشید نیاز است که برخی از نکات ایمنی مرتبط با این زمینه را رعایت نمایید. پیش از هر چیزی نیاز است که سم کنفیدور را دور از دسترس دام‌ها و طیور قرار دهید. در حقیقت زمانی که اقدام به سمپاشی کرده‌اید، دام‌ها و طیور را از زمین سمپاشی‌شده دور نمایید. از طرف دیگر، در حین استفاده از سم کنفیدور باید سم را از تماس مستقیم با پوست و چشم، دور نمایید. سعی کنید از لباس‌های ایمنی و مخصوص مانند عینک، دستکش و ماسک استفاده نمایید. در حین سم‌پاشی، از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

برای خرید انواع سمپاش از اینجاوارد شوید.

همچنین، نیاز است که پس از مصرف سم کنفیدور، ظروف آن را به نحو صحیحی نگهداری و یا از بین ببرید؛ برای این کار می‌توانید پس از سه بار شستشوی ظرف، آن را سوراخ نموده و در محیطی که دور از آب است، نگهداری نمایید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که سم کنفیدور را نباید وارد محیط‌های آبی کرد چرا که باعث آلوده شدن آن‌ها خواهد شد؛ با توجه به این نکته، لوازمی را که برای سم‌پاشی استفاده کرده‌اید را نباید نزدیک به آب جاری و رودخانه، بشویید.

سخن آخر

در این مقاله پس از معرفی سم کنفیدور، به بررسی تمامی کاربردهایی که باعث محبوبیت این سم شده‌است، پرداختیم. از آن جایی که سم کنفیدور بهترین راه‌حل برای از بین بردن حشرات است، به عنوان یک حشره‌کش خانگی قدرتمند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نکات ذکر شده، سم کنفیدور به دلیل کاربردهای متعددی که دارد، به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین سموم کشاورزی و حشره‌کش‌ها شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *