باغبانی و کشاورزی

هیومکس پودری چه کاربردی دارد؟

کشاورزی و باغداری همواره با چالش‌های بزرگی همراه بوده‌است. در حقیقت برای آنکه بتوانید بیشترین سود را از این کار داشته باشید نیاز است که با انواع راه‌حل‌ها و ترفندهایی که به شما در این زمینه کمک خواهند کرد آشنا شوید. هیومکس پودری، یکی از مهم‌ترین کودهایی است که امروزه غالبا در تمامی عرصه‌های کشاورزی و باغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت بیشتر زمین‌های زراعی با استفاده از هیومکس پودری راندمان تولید و همچنین کیفیت محصولات خود را به شدت افزایش داده‌اند. در این مقاله پس از معرفی کود هیومکس پودری، شما را با کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

برای مشاوره و خرید انواع کود هیومیک اسید از اینجاوارد شوید.

هیومیک اسید و فولیک اسید

هیومکس پودری یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کودهای کشاورزی است. در حقیقت ساختار منحصر به فرد این کود باعث شده که امروزه عمدتا به عنوان یکی از مفیدترین کودهای کشاورزی در زمینه‌ی افزایش مقاومت گیاهان و کارایی خاک به شمار آید. ویژگی‌های مهمی که در هیومکس پودری وجود دارد ناشی از هیومیک اسید و فولیک اسید است. از آن جایی که آشنا بودن با این دو ماده باعث می‌شود که کاربردهای هیومکس پودری را بهتر درک کنید در ادامه به معرفی این دو ماده می‌پردازیم.

• هیومیک اسید

اسید هیومیک یکی از مواد مهم سازنده‌ی هیومکس پودری است. هیومیک اسید عمدتا به عنوان ترکیباتی شناخته می‌شود که از تجزیه‌ی انواع گیاهان و حیوانات به دست می‌آیند. همچنین منبع عمده‌ی دیگری که درصد فراوانی از هیومیک اسید تولیدی را به خود اختصاص داده، رسوبات کهن هستند. به طور عمده برای آن که مواد هیومیکی به دست آیند نیاز است که گیاهان و جانوران از طریق انواع فرآیندهای شیمیایی و مرطوب‌سازی و همچنین توسط فعالیت بیولوژیکی مواد میکرو، تجزیه شده و یا رسوب تشکیل دهند. یکی دیگر از منابع مهمی که اسید هیومیک در آن وجود دارد، اقیانوس‌ها و آب‌های شیرین است چرا که درصد زیادی از مواد یاد شده در این محیط‌ها زندگی می‌کنند. لئوناردیت‌ اصطلاح مهمی است که مرتبط با هیومیک اسید که شامل لایه‌هایی هستند که در ابتدا در پوسته‌ی زمین قرار داشته و پس از گذشت زمان به روی سطح آمده و مواد هیومیکی را در خود جای داده‌اند.

• فولیک اسید

فولیک اسید دیگر مواد مهمی است که هیومکس پودری را تشکیل داده‌است. فولیک اسید به عنوان مخلوطی از انواع اسیدهای آلی و آلیفاتیک شناخته می‌شود که قابلیت حل شدن در آب را دارد. به طور کلی اسید فولیک، ویتامینی است که علاوه بر انتقال گروه‌های کربنی در واکنش‌های زیادی از جمله واکنش‌های بیوشیمیایی شرکت می‌کند. وجود فولیک اسید باعث افزایش کارایی فرآیندهای متابولیسمی سلول‌های زنده‌ی گیاهان می‌شود. همچنین این ماده باعث افزایش میزان پروتئین گیاه و بهبود کیفیت محصول می‌شود. از آن جایی که فولیک اسید یک ماده‌ی بسیار مفید برای گیاهان به شمار می‌آید، ترکیب آن با هیومیک اسید، عملکرد فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

هیومکس پودری چیست؟

هیومکس پودری یکی از انواع کودهای هیومکس است. این نوع کود، همانطور که از نامش نیز معلوم است به صورت پودر در دسترس است. دیگر عضو خانواده‌ی کودهای هیومکس، کود هیومکس مایع است. نوع پودری این کود به دلایل سهولت حمل و نقل، به میزان بیشتری استفاده می‌شود. همانطور که ذکر شد، ساختار اصلی مواد تشکیل‌دهنده‌ی هیومکس پودری، هیومیک اسید و فولیک اسید است. ترکیب این دو ماده باعث افزایش میزان باروری گیاهان و ثمره‌ی آن‌ها می‌شود. به جز دو اسید یاد شده، میزان کمی پتاسیم نیز در هیومیک اسید وجود دارد که به بهبود ساختار ریشه‌های گیاهان کمک می‌کند.

برای مشاوره و خرید کود هیومکس پودری از اینجاوارد شوید.

کاربردهای هیومکس پودری

با توجه به مواد تشکیل‌دهنده‌ی هیومکس پودری، این کود کاربردهای بسیار وسیعی در کشاورزی دارد. در حقیقت تأثیرات هیومکس پودری به قدری است که باعث می‌شود که به طور همزمان از چندین ویژگی بهره‌مند شوید. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین کاربردهای هیومکس پودری آشنا می‌کنیم.

1. هیومکس پودری و ارتفاع بوته

اولین کاربردی که هیومکس پودری دارد، افزایش میزان ارتفاع بوته است. در حقیقت بسیاری از کشاورزان به دنبال افزایش ارتفاع گیاهان خود هستند تا شاخص عملکرد گیاه را افزایش دهند. طبق تحقیقاتی که کارشناسان بر روی چند نمونه از گیاهان انجام داده‌اند مشخص شد که خاک‌هایی که در آن‌ها هیومکس پودری وجود دارد، میانگین ارتفاع گیاهان مستقر در آن‌ها نسبت به خاک‌های فاقد هیومکس پودری، بیشتر است. این مزیت باعث می‌شود که گیاهانی مانند جو، ثمره‌ی بیشتری داشته باشند.

2. هوارسانی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هیومکس پودری، کاربرد آن برای افزایش میزان هوارسانی و تهویه‌ی خاک است. در حقیقت مسئله‌ی تهویه‌ی خاک به قدری مهم است که در صورت عدم توجه به آن ممکن است که گیاه شما در دراز مدت تلف شود. از آن جایی که اکسیژن به عنوان یکی از حیاتی‌ترین مواد مورد نیاز در گیاه به شمار می‌آید، توجه به مسیرهای هوارسانی بسیار مهم است. عدم رسیدن اکسیژن کافی به ریشه‌ی گیاه باعث مرگ آن می‌شود. در حقیقت داشتن زمینی با بستر فشرده، عمل انتقال اکسیژن به ریشه را مختل می‌کند. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین رخدادهایی نیاز است که از هیومکس پودری استفاده شود. هیومکس پودری با افزایش حجم ذرات خاک، مسیرهای تهویه را در خاک فراهم کرده و عمل انتقال اکسیژن را تسهیل می‌بخشد.

3. هیومکس پودری و آب موجود در خاک

گیاهان همواره نیاز به آب دارند، حال این میزان آب کم باشد و یا کم، اما بدون آب، زندگی گیاهان در خطر می‌افتد. یکی از مسائل مهمی که در طی سالیان گذشته مورد توجه محققان بوده، یافتن خاکی است که بتواند بیشترین میزان آب را در خود نگهداشته تا گیاه بتواند در زمان مناسب از آن استفاده نماید؛ این ویژگی که به نام ظرفیت نگهداری خاک نیز شناخته می‌شود مزایای گوناگونی را به همراه خود خواهد داشت. استفاده از هیومکس پودری باعث می‌شود که خاک شما بتواند بیشترین میزان آب را در خود ذخیره کند. در حقیقت هیومکس پودری با این ویژگی باعث می‌شود که هزینه‌های شما به نحو قابل توجهی کاهش یابد چرا که میزان آبیاری کاهش خواهد یافت و در نتیجه هزینه‌های اضافی مرتبط با آن نیز حذف می‌شوند. از طرف دیگر زمانی که میزان آب موجود در خاک همواره متعادل باشد، کیفیت محصولات نیز افزایش خواهند یافت چرا که آب به طور مستقیم بر بافت گیاهان تأثیرگذار است.

4. شاخص سطح برگ

دیگر کاربرد هیومکس پودری، توانایی آن در افزایش شاخص سطح برگ گیاهان است. در یک تعریف جامع، شاخص سطح برگ عبارت است از نسبت سطح برگ گیاهان به سطح زمینی که توسط گیاهان اشغال شده‌است. از آن جایی که اندازه‌گیری این نسبت در کل زمین کشاورزی کار سختی است برای سهولت کار، سطح برگ گیاهانی که در یک متر مربع از زمین قرار دارند را به دست آورده و پس از محاسبه‌ی نسبت، آن را بر کل اندازه‌ی زمین تقسیم می‌کنند. سطح برگ گیاهان، محل انجام واکنش‌های گسترده‌ای از جمله فتوسنتز و جذب نور است. زمانی که شاخص سطح برگ گیاهان افزایش یابد، میزان فتوسنتز گیاه نیز افزایش یافته و کمیت و کیفیت محصولات نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود. هیومکس پودری با افزایش این شاخص به شما کمک می‌کند که علاوه بر افزایش کمیت محصولات گیاهان، کیفیت آن‌ها را نیز با افزایش فرآیندهایی مانند میزان جذب نور بهبود بخشید.

5. هیومکس پودری و افزایش دوام و مقاومت گیاه

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کشاورزان هر سال با آن مواجه می‌شوند، ضعیف بودن گیاهان کاشته شده‌است. در حقیقت گیاهانی که دارای مقاومتی کم‌تری نسبت به عواملی مانند شوری خاک و تغییرات دمایی دارند معمولا تلف می‌شوند. برای آن که بتوانید محصولات خود را با کمیت و کیفیت ایده‌آلی داشته باشید باید نسبت به بهبود مقاومت آن‌ها اقدام نمایید. یکی از به صرفه‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای این کار استفاده نمایید، بهره‌گیری از هیومکس پودری است. در حقیقت، کود هیومکس پودری با افزایش مقاومت گیاه نسبت به شوری خاک، باعث بهبود کیفیت عملکرد آن می‌شود. همچنین استفاده از هیومکس پودری باعث افزایش مقاومت گیاه نسبت به انواع تغییرات دمایی می‌شود. در حقیقت این کود، دوام گیاه را با افزایش مقاومت نسبت به شرایط یاد شده، تضمین می‌نماید.

6. تنظیم خاصیت اسیدی و بازی خاک

کود هیومکس پودری غالبا به عنوان مهم‌ترین و برترین ابزاری شناخته می‌شود که به شما کمک می‌کند خاصیت اسیدی و بازی خاک را تنظیم نمایید. در حقیقت برای آن که بتوان این خاصیت را تنظیم کرد، باید هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل شوید چرا که سایر شیوه‌ها از روش‌های پیچیده و گرانی استفاده می‌کنند. کود هیومکس پودری با تنظیم خاصیت اسیدی و بازی خاک کمک به سزایی به شما می‌کند. از آن جایی که معمولا زمین‌های زراعی اسیدی هستند، کمیت و کیفیت گیاهان در گذر زمان با افت قابل توجهی مواجه می‌شوند. کود هیومکس پودری با خنثی کردن خاصیت اسیدی به شما کمک خواهد کرد که این مشکل را حل نمایید. از طرف دیگر زمانی که تصمیم دارید که هیومکس پودری را برای تنظیم این خاصیت استفاده نمایید نیاز است که ابتدا با استفاده از شیوه‌های آزمایشگاهی، میزان اسیدی یا بازی بودن خاک را سنجیده و سپس مقدار کود مورد استفاده را تعیین نمایید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که پس از آشنا کردن شما با کود هیومکس پودری، کاربردهای آن را ذکر نماییم. امروزه کود هیومکس پودری به طور عمده در زمین‌های کشاورزی و زراعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که دارد باعث می‌شود که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید.

می‌توانید برای مشاوره و خرید کود هیومکس پودری از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *