باغبانی و کشاورزی

کود فولزایم پلاس چیست و چه کاربردی دارد؟

فولزایم پلاس

امروزه کمتر کشاورز و باغداری پیدا می‌شود که به فکر تقویت خاک زمین‌های زراعی و کشاورزی خود نباشد. کودهای کشاورزی مهم‌ترین ابزار برای این کار هستند. با توجه به گستردگی کودهایی که در بازار وجود دارند، هر کشاورزی باید پیش از هر خریدی، تمامی مشخصات و ویژگی‌های کود مد نظر خود را شناسایی نماید. امروزه توجه به کودهای کشاورزی از طریق انواع آزمایش‌هایی که بر روی آن‌ها صورت گرفته، پیش از گذشته ‌است. کود فولزایم پلاس، یکی از مهم‌ترین کودهایی است که کاربردهای گسترده‌ای در کشاورزی و باغداری دارد. با توجه به اهمیت آشنا بودن با این کود، در این مقاله پس از معرفی کود فولزایم پلاس، شما را با کاربردهای آن آشنا می‌کنیم.

می‌توانید برای مشاوره و خرید کود فولزایم پلاس از اینجاوارد شوید.

کود فولزایم پلاس و محرک رشد

پیش از آن که به کود فولزایم پلاس بپردازیم نیاز است که با محرک‌های رشد آشنا شوید. تعریف محرک رشد معمولا شامل هر ماده‌ای می‌شود که با اضافه کردن آن به خاک و گیاه، رشد گیاه را تحریک می‌کند. در حقیقت این مواد نباید در خانواده‌ی آفت‌کش‌ها و یا حتی مواد مغذی قرار گیرند. خود موادی که در زمره‌ی محرک‌های رشد قرار می‌گیرند یا یک ترکیب متمایز هستند و یا از چند ترکیب، تشکیل شده‌اند. با توجه به نوع موادی که برای محرک‌های رشد ذکر کردیم، تأثیرات عمده‌ی آن‌ها، فیزیولوژیکی است. افزایش متابولیسم، بهبود عملکرد گیاه، افزایش جذب مواد مغذی و مقابله با مشکلات غیر زیستی، تنها گوشه‌ای از کاربردهای محرک‌های رشد هستند. کود فولزایم پلاس نیز، نوعی محرک رشد است که با استفاده از ویژگی‌های یاد شده، مانند سایر محرک‌های رشد، دارای کاربردهای گسترده و فراوانی است.

کود فولزایم پلاس چیست؟

همانطور که ذکر شد، محرک‌های رشد دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند. کود فولزایم پلاس در حقیقت نوعی محرک رشد است که با اضافه کردن آن به خاک می‌توانید کارایی گیاه را افزایش دهید. شاید تاکنون برای شما نیز پیش آمده باشد که خاک غیرخاصل‌خیز داشته باشید. زمانی که خاک زمین‌های کشاورزی غیرحاصلخیز باشد، عمدتا مسئله‌ی عدم باروری خاک نیز مطرح می‌شود؛ این مسئله باعث می‌شود که با گذشت زمان، حلالیت خاک نیز کاهش یافته و در نهایت، خاک شما به اصطلاح فقیر شود. کود فولزایم پلاس، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که شما را از شر این چنین خاک‌هایی نجات می‌دهد. در حقیقت ساختار کود فولزایم پلاس به نحوی است که حل کردن مشکلات یاد شده، تنها بخشی از اثرات آن است.

برای مشاوره و خرید کود فولزایم پلاس از اینجاوارد شوید.

نحوه اثر کود فولزایم پلاس

از آن جایی که کود فولزایم پلاس، یک محرک رشد به حساب می‌آید، ترکیبات درون آن نیز، مانند دیگر محرک‌های رشد عمل می‌کنند. این ترکیبات، در حین اضافه شدن به خاک، باعث افزایش ریزجانداران مفیدی می‌شوند که در خاک وجود دارند. از طرف دیگر، شیوه‌ی فعالیت محرک رشد موجود در کود فولزایم پلاس به نحوی است که جذب عناصر مفیدی مانند فسفر و همچنین عنصر غذایی و ریزمغذی دیگر، توسط گیاه را تسریع و تسهیل می‌بخشد. این نکته را در نظر بگیرد که نحوه‌ی اثر کود فولزایم پلاس بر گیاه به نحوی است که پس از مدتی، گیاه شما در برابر انواع تنش‌های زیست‌محیطی مقاوم خواهد شد.

شیوه‌ی استفاده از کود فولزایم پلاس

برای آن که کارایی کود فولزایم پلاس را بالاتر ببرید نیاز است که با شیوه‌ی استفاده از آن آشنا شوید. برای هر محصولی با توجه به مشخصات آب و هوایی، ویژگی‌های جغرافیایی، نوع گیاه و سن آن، نحوه‌ی استفاده از کود فولزایم پلاس متفاوت است اما برای برخی از حالات می‌توان دستورالعمل‌هایی صادر کرد. برای مثال زمانی که زمانی که هنگام انتقال نشأ محصولات فرا می‌رسد می‌توانید از روشی که در ادامه خواهیم گفت استفاده نمایید. برای این کار باید باید چند گرم (در حد 2 تا 3 گرم) از فولزایم پلاس را در یک لیتر آب حل نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که پود فولزایم پلاس به طور کامل باید حل شود. پس از انجام این کار سینی نشأ را به طور کامل در محلول به دست آمده فرو ببرید؛ این کار نباید بیش از یک دقیقه طول بکشد. سپس تمامی سینی نشأ را با سرعت به زمین منتقل نمایید. اگر تصمیم دارید که کود فولزایم پلاس را با کود آبیاری استفاده نمایید باید این کود را به میزان دو قوطی به ازای هر هکتار به کار ببرید.

برای خرید انواع سینی کشت نشا از اینجامی‌توانید وارد شوید.

نکات استفاده از کود فولزایم پلاس

زمانی که از کود فولزایم پلاس استفاده می‌کنید باید برخی از نکات مرتبط با آن را رعایت نمایید. در وهله‌ی اول، زمانی که قصد استفاده از فولزایم پلاس و کود آبیاری را دارید، این نکته را در نظر داشته باشید که مخلوط به دست آمده از این ترکیب باید به صورت همواره بهم زده شود. این نکته را به یاد داشته باشید که یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌توان از کود فولزایم پلاس استفاده کرد، دوره‌ی میان کشت و گل‌دهی است. سعی کنید که مقدار کود مورد استفاده را به صورت دلخواه تعیین ننماید چرا که این مقدار به نوع و سن گیاه و همچنین عوامل جغرافیایی وابسته است؛ برای این کار بهتر است که با انواع کارشناسان مشورت کرده و سپس میزان کود مصرفی را تعیین نمایید.

کاربردهای کود فولزایم پلاس

همانطور که تاکنون نیز متوجه شده‌اید، کود فولزایم پلاس با توجه به تأثیرات منحصربه فردی که بر روی گیاهان دارد، کاربردهای گسترده‌ای را نیز در عرصه‌ی کشاورزی دارا است. کود فولزایم پلاس با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که دارد امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین کودهای کشاورزی شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربردهای کود فولزایم پلاس می‌پردازیم

1. جذب عناصر غذایی

همواره جذب عناصر غذایی توسط گیاه مسئله‌ی بسیار مهمی بوده‌است. در حقیقت بسیاری از خاک‌ها به دلیل فقر ذاتی خود، باعث کاهش رشد گیاه می‌شوند چرا که آن خاک، از عناصر غذایی و مواد آلی و معدنی، عاری است. برای حل این چنین مشکل‌هایی، استفاده از کود فولزایم پلاس، به عنوان یک راهکار مهم و کارآمد همواره مورد توجه بوده‌است. معمولا خاک از کمبود عناصری مانند فسفر، پتاسیم و ازت، رنج می‌برد. کود فولزایم پلاس با جبران عناصر یاد شده، تمامی مواد غذایی مورد نیاز گیاه را برای آن فراهم می‌کند. این کار علاوه بر افزایش میزان محصولا، کیفیت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

2. کاهش سال‌آوری

سال‌آوری یکی از مشکلاتی است که اکثر کشاورزان و باغداران از آن رنج می‌برند. در حقیقت زمانی که با سال‌آوری درختان میوه مواجه می‌شوید، محصولات شما نه تنها برای سال جاری بلکه در سال بعدی نیز تحت تأثیر این ویژگی منفی قرار می‌گیرند. در یک تعریف کلی، سال‌آوری به معنای باردهی نامنظم درختان میوه است. زمانی که تولید میوه، بیش از حد معمول باشد، کیفیت و اندازه‌ی میوه کاهش می‌یابد و سال بعد نیز معمولا تعداد میوه‌های کمتری تولید می‌شوند. عکس این موضوع نیز صادق است و زمانی که محصولات کاهش یابند، سال بعد با افزایش کمیت و کاهش کیفیت محصولات مواجه می‌شوید. برای جلوگیری از سال‌آوری نیاز است که کود فولزایم پلاس را در زمان مناسبی به خاک اضافه کرده تا محرک‌های رشد، میزان رشد میوه‌ها و شاخ و برگ‌ها را تنظیم و کنترل نمایند.

3. جوانه‌های زایشی

یکی دیگر از کاربردهای استفاده از کود فولزایم پلاس زمانی است که تصمیم دارید، ریزش جوانه‌های زایشی را کاهش دهید. مسئله‌ی ریزش جوانه‌های زایشی، بحثی است که سود کسب‌وکار شما را به طور مستقیم، تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در حقیقت به هر اندازه که ریزش جوانه‌ها کاهش یابد، میزان محصولات تولید شده نیز بیشتر خواهد بود. کود فولزایم پلاس با استفاده از ساختار خود می‌تواند مقاومت این دسته از جوانه‌ها را افزایش داده و از ریزش‌های زیادی که برای آن‌ها پیش می‌آید، جلوگیری می‌نماید.

4. افزایش کلروفیل

کلروفیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان هر گیاهی است. در حقیقت عملکرد کلروفیل به قدری بر کارایی گیاه تأثیر می‌گذارد که هر تلاشی برای افزایش آن، باعث افزایش محصولات می‌شود. کلروفیل با به دام انداختن نور و جذب انرژی مورد نیاز برای فتوسنتز باعث افزایش میزان محصولات می‌شود. با توجه به بحث‌های ذکر شده، روش‌هایی که برای افزایش کلروفیل وجود دارند معمولا با هزینه‌های گزافی همراه هستند. کود فولزایم یکی از روش‌های ارزان و مقرون به صرفه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید میزان کلروفیل گیاهان را افزایش داده و همزمان از دیگر کاربردها و ویژگی‌های آن نیز بهره‌مند شوید.

5. افزایش ارتفاع گیاه

یکی از موراد دیگری که معمولا باغداران و حتی کشاورزان به آن توجه زیادی داشته‌اند، ارتفاع گونه‌ی گیاهی است. در حقیقت در برخی از گیاهان مانند گندم به هر میزانی که ارتفاع گیاه بیشتر باشد، محصولات بیشتری نیز تولید می‌شوند. با توجه به این نکته، پیدا کردن روش‌هایی برای افزایش ارتفاع گیاهان بسیار پربازده خواهد بود. کود فولزایم پلاس یکی از روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند که ارتفاع گونه‌ی گیاهی مورد نظر خود را افزایش دهید. در حقیقت از آن جایی که کود فولزایم پلاس نوعی محرک رشد به شمار می‌آید، اقدام به افزایش میزان رشد گیاه کرده که این تأثیر را در ارتفاع آن گونه نیز مشهود خواهد بود.

سخن آخر

کود فولزیام پلاس به عنوان یکی از برترین محرک‌های رشد به شمار می‌آید. در حقیقت برای آن که بتوانید ویژگی‌هایی مانند مواردی که ذکر شد را به صورت یک جا داشته باشید باید از انواع مختلفی از کودها استفاده نمایید اما کود فولزایم پلاس با تکیه بر ساختاری که دارد، تمامی این موارد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای مشاوره و خرید کود فولزایم پلاس از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *