باغبانی و کشاورزی

باسفولیر اکتیو چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه کودها و محرک‌های رشد به عنوان بخش جداناپذیر هر نوع عملیات کشاورزی و باغبانی شناخته می‌شوند. در حقیقت برای آن که بتوانید بیشترین سود را از فعالیت کشاورزی داشته باشید نیاز است که از این مواد استفاده نمایید. از آن جایی که هر کودی دارای کاربردهای مخصوص به خود است، پیدا کردن کودی که به طور همزمان بیشترین اثرات و کاربردها را داشته باشد، بسیار مهم است. باسفولیر اکتیو به عنوان یکی از همین کودهایی شناخته شده‌است که استفاده از آن باعث خواهد شد تا شما شاهد بیشترین کاربرد برای یک کود باشید. با توجه به اهمیت باسفولیراکتیو، در این مقاله پس از معرفی این کود، به بررسی کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اگر با کود جلبک دریایی باسفولیر اکتیو آشنایی دارید، می‌توانید برای مشاوره و خرید از اینجا وارد شوید.

باسفولیر اکتیو و محرک رشد

از آن جایی که باسفولیر اکتیو، نوعی محرک رشد است، در ابتدا لازم است که این نوع مواد را به شما معرفی نماییم. محرک‌های رشد شامل موادی هستند که با تحریک گیاه برای رشد بیشتر، باعث به دست آمدن بیشترین محصول می‌شوند. این دسته از مواد که جزو مواد مغذی نیستند و معمولا با ایجاد انواع تغییرات متابولیسمی و تأثیرات فیزیولوژیکی، به بهبود رشد گیاه کمک به سزایی می‌کنند. محرک‌های رشد با توجه به مواد سازنده‌ی آن‌ها به سه گروه اسیدهای آمینه، مواد هیومیکی و عصاره‌ی جلبک‌های دریایی تقسیم می‌شوند؛ با توجه به منشأ باسفولیر اکتیو، در این مقاله به بررسی گروه سوم محرک‌های رشد یعنی عصاره‌ی جلبک‌های دریایی خواهیم پرداخت.

باسفولیر اکتیو چیست؟

باسفولیر اکتیو یکی از پرکاربردترین کودهای کشاورزی است که امروزه تقریبا در تمامی زمین‌های زراعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که این کود دارای عناصر غذایی بسیار مهمی است، اضافه کردن آن به گیاه باعث افزایش میزان رشد گیاه می‌شود. باسفولیر اکتیو به عنوان نوعی محرک رشد شناخته می‌شود؛ با توجه به تعریفی که از محرک‌های رشد کردیم، باسفولیر اکتیو نیز با ایجاد انواع تغییرات متابولیسمی و تأثیرات فیزیولوژیکی، باعث تحریک رشد گیاهان می‌شود. این کود، از نوع سوم محرک‌های رشد یعنی عصاره‌ی جلبک‌های دریایی است که با استفاده از خاصیت‌های آن موجب افزایش میزان رشد و مقاومت گیاه می‌شود. از طرف دیگر در باسفولیر اکتیو، عناصری مانند فسفیت پتاسیم وجود دارند که باعث افزایش میزان کارآیی این کود می‌شوند.

عصاره‌ی جلبک دریایی

همانطور که ذکر شد، باسفولیر اکتیو از عصاره‌ی جلبک‌های دریایی تشکیل شده‌است. برای آن که بتوان عملکرد باسفولیر اکتیو بر روی گیاه را مورد بررسی قرار داد باید به بررسی عصاره‌ی جلبک دریایی بپردازیم. همانطور که می‌دانید، جلبک‌های دریایی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کودهای طبیعی شناخته می‌شوند که بشر، از آن‌ها استفاده می‌کند. این عصاره از مواد گوناگونی تشکیل شده‌است؛ کاراژینازها، آلژینات‌ها و لامینارین‌ها، بخشی از موادی هستند که در ساختار عصاره‌ی جلبک دریایی وجود دارند. معمولا این عصاره از جلبک‌هایی با رنگ قهوه‌ای حاصل می‌شوند اما برخی از آن‌ها نیز از جلبک‌های قرمز هستند. همچنین شایان ذکر است که در این عصاره، اسید آمینه وجود دارد که بر عملکرد آن بر روی گیاه، تأثیر بسیار زیادی دارد.

باسفولیر اکتیو و عصاره جلبک دریایی

از آن جایی که ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی باسفولیر اکتیو، عصاره‌ی جلبک دریایی است باید با نحوه‌ی کار این ماده بیشتر آشنا شویم. زمانی که این عصاره به گیاهی اضافه می‌شود به طور مستقیم بر رشد آن تأثیر می‌گذارد؛ این تأثیرگذاری با افزایش میزان جذب عناصر و افزایش فعالیت ریشه‌ها در جذب این دسته از مواد عمل می‌کند. از طرف دیگر، عصاره‌ی جلبک دریایی به طور مستقیم باعث بهبود ساختمان خاک شده که خود تأثیر مستقیمی بر فرآیند رشد گیاه می‌گذارد. باسفولیر اکتیو با بهره‌مند بودن از این عصاره توانسته کاربردهای بسیار زیادی در کشاورزی و باغداری داشته باشد.

می‌توانید برای مشاوره و خرید کود جلبک دریایی باسفولیر اکتیو از اینجا وارد شوید.

کاربردهای باسفولیر اکتیو

همانطور که ذکر شد، کاربردهای باسفولیر اکتیو بسیار زیاد است. برای آن که بتوان با نحوه‌ی اثر این کود بر گیاه آشنا شد نیاز است که با کاربردهای آن آشنا شوید. کاربردهای باسفولیر اکتیو به طور مستقیم از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن یعنی عصاره‌ی جلبک‌های دریایی، اسیدهای آمینه و فسفیت پتاسیم، نشأت می‌گیرد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربردهای باسفولیر اکتیو می‌پردازیم.

1. افزایش تشکیل ریشه

اولین کاربرد باسفولیر اکتیو که به بررسی آن می‌پردازیم، توانایی آن در افزایش تشکیل ریشه است. در حقیقت این ویژگی یکی از مهم‌ترین اثرات را بر میزان سود شما خواهد داشت. زمانی که گیاه و یا حتی دانه‌ها با مشکلات رشد و یا میوه‌دهی رو به رو می‌شوند، افزایش میزان تشکیل ریشه، باعث رفع این مشکل خواهد شد. باسفولیر اکتیو با استفاده از عصاره‌ی جلبک دریایی موجود در خود باعث رشد ریشه خواهد شد. در حقیقت این ماده در نقش محرک رشدی ظاهر می‌شود که با تأثیر بر فرآیندهای بیولوژیکی موجود در ریشه، به طور مستقیم باعث افزایش رشد آن خواهد شد.

2. جذب عناصر

دیگر کاربرد مهم باسفولیر اکتیو زمانی است که قصد افزایش میزان عناصری که جذب گیاه می‌شوند را دارید. بسیاری از گیاهان در شرایط عادی نمی‌توانند تمامی عناصری که برای رشد خود مفید هستند را جذب نمایند. در حقیقت زمانی که عناصر اساسی، جذب گیاه نشوند، پس از مدتی، فرآیند فوتوسنتز گیاه دچار اختلال خواهد شد. از طرف دیگر، عناصر مغذی بر رشد خود گیاه نیز بسیار تأثیرگذار هستند و فقدان آن‌ها باعث تلف شدنشان خواهد شد. استفاده از باسفولیر اکتیو برای افزایش میزان عناصر جذب شده باعث می‌شود که مشکلات یاد شده رفع شوند. این خاصیت با استفاده از ریشه‌هایی صورت می‌گیرد که بر اثر استفاده از باسفولیر اکتیو رشد کرده‌اند. از طرف دیگر باسفولیر اکتیو بر فرآیند متابولیسم گیاه اثر گذاشته و در نتیجه، میزان جذب عناصر، افزایش می‌یابد.

3. افزایش مقاومت گیاه

گیاهانی که دارای مقاومت کمی هستند، به مرور زمان باعث وارد شدن ضررهای فراوانی می‌شوند. در حقیقت به هر میزانی که بتوان مقاومت گیاه را افزایش داد، به همان میزان نیز کیفیت و کمیت محصولات، افزایش خواهد یافت. باسفولیر اکتیو با استفاده از مواد تشکیل‌دهنده‌ی خود به طور مستقیم بر مقاومت گیاه اثر می‌گذارد. در حقیقت، دو ماده‌ی عصاره‌ی جلبک دریایی و فسفیت پتاسیم، به طور مستقیم مقاومت گیاه را افزایش می‌دهند. افزایش مقاومت نسبت به خشکی، شوری خاک، تغییرات دمایی و انواع قارچ‌ها، همگی با استفاده از باسفولیر اکتیو به دست می‌آیند. پتاسیم از دیرباز به عنوان عنصری شناخته می‌شد که با افزایش آن به خاک، مقاومت گیاه افزایش می‌یابد؛ از آن جایی که فسفیت پتاسیم در باسفولیر اکتیو موجود است، علاوه بر افزایش مقاومت گیاه، شاهد افزایش میزان جذب مواد غذایی مختلف خواهیم بود. همانطور که می‌دانید مسئله‌ی مقاومت گیاه به قدری مهم است که سالیانه هزینه‌های فراوانی را بر دست کشاورزان باقی می‌گذارد؛ با استفاده از باسفولیر اکتیو، علاوه بر افزایش میزان رشد گیاه، مقاومت آن را نیز افزایش خواهید داد.

4. افزایش هوادهی

اکسیژن، به عنوان جزء جداناپذیر هر گیاهی شناخته می‌شود. زمانی که اکسیژن دریافتی کاهش یابد، گیاه نیز عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد و این چرخه تا زمانی که گیاه، تلف شود، ادامه خواهد یافت. اکسیژن هوا از طریق برگ و ساقه جذب گیاه می‌شود  معمولا در زمین‌های کشاورزی، اکسیژن جذب شده‌ی ناشی از این شیوه با کمبود مواجه نمی‌شود. اما اکسیژن جذب شده توسط ریشه، مسئله‌ای است که بسیار مهم است. زمانی که خاک گیاه، فشرده و سفت باشد، فرآیند هوادهی به سختی انجام می‌شود؛ این مسئله باعث می‌شود که اکسیژن جذب شده توسط ریشه کاهش یافته و در مرور زمان نیز به گیاه آسیب برسد. از طرف دیگر، زمانی که هوارسانی خاک کم باشد، بستر مناسبی برای رشد انواع آفات و قارچ‌ها به وجود خواهد آمد که به نوبه‌ی خود، به گیاه آسیب می‌رسانند. استفاده از باسفولیر اکتیو باعث کاهش تراکم خاک و از بین بردن فشردگی موجود در آن می‌شود. در حقیقت از آن جایی که باسفولیر اکتیو به عنوان یک کود محرک رشد شناخته می‌شود، همین خاصیت منجر به تقویت خاک برای فرآیند هوارسانی خواهد شد.

5. افزایش سرعت رشد

مهم‌ترین کاربرد باسفولیر اکتیو، در افزایش میزان سرعت رشد گیاهان است. همانطور که ذکر شد، باسفولیر اکتیو یک محرک رشد به حساب می‌آید و همین ویژگی باعث می‌شود که بر فرآیند رشد گیاه تأثیرگذار باشد. زمانی که نیاز دارید که گیاهان سریعتر رشد نمایند، انتخاب باسفولیر اکتیو، کمک به سزایی به شما خواهد کرد. باسفولیر اکتیو به جز عصاره‌ی گیاهی از مواد دیگری مانند عناصر مقوی تشکیل شده که ترکیب شدن آن‌ها با یکدیگر، باعث به وجود آمدن ماده‌ای می‌شود که سرعت رشد گیاه و اندام‌های هوایی را افزایش می‌دهد.

نکات مصرف و نگهداری از باسفولیر اکتیو

برخی از نکات مصرف و نگهداری از باسفولیر اکتیو  را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • از نگهداری باسفولیر اکتیو در شرایطی که نوسانات دمایی زیادی وجود دارد خودداری نمایید.
  • سعی کنید محصولات را پس از باز شدن، در اسرع وقت مصرف نمایید.
  • کود باسفولیر اکتیو در برابر رطوبت حساس بوده و تمایل زیادی به جذب آن دارد به همین دلیل نیز از قرار دادن آن در محیط‌های مرطوب خودداری نمایید.
  • کود باسفولیر اکتیو را در معرض نور قرار ندهید.
  • کود باسفولیر اکتیو را در سرما و یا گرمای زیاد نگهداری نکنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که با آشنا کردن شما با کود باسفولیر اکتیو، مهم‌ترین کاربردهای آن را ذکر نماییم. همانطور که می‌دانید امروزه، کودها و محرک‌های رشد گوناگونی وجود دارند که هر یک کاربردهای مخصوص به خود را دارند؛ از این بین، کود باسفولیر اکتیو با داشتن کاربردهای گوناگون توانسته که به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کودهای جهان شناخته شود.

برای مشاوره و خرید کود جلبک دریایی باسفولیر اکتیو از اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *