گلخانه

ضروریات محل تاسیس گلخانه

برای تأسیس گلخانه، شرایط و فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در حقیقت برای آن که بتوانید بیشترین بازخورد را از گلخانه‌ی خود داشته باشید نیاز است که پیش از هر کاری به فراگیری دانش‌های مرتبط با گلخانه اقدام نمایید. به غیر از مدارک علمی و دانش فنی مورد نیاز برای تأسیس گلخانه، نیاز است که به سایر مواردی که تأثیر بسیار زیادی در پرورش و فروش محصولات شما دارند نیز توجه داشته باشید.

در حقیقت برای آن که بتوانید در این زمینه به موفقیت برسید، باید تمامی نکات مرتبط با محل تأسیس گلخانه را به صورت همزمان رعایت نمایید. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که به طور مستقیم بر سود شما از این کار تأثیرگذار است، محلی است که قرار است گلخانه در آن قرار گیرد. برای آن که بتوانید بهترین محل تأسیس گلخانه را انتخاب نمایید نیاز است که به نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود توجه داشته باشید. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع تجهیزات مناسب برای گلخانه را از اینجا خریداری کنید.

شرایط عمومی رشد گل و گیاه

پیش از آن که وارد نکات مرتبط با محل تأسیس گلخانه شویم، نیاز است که با برخی نکاتی که باید برای رشد گیاه خود در نظر داشته باشید آشنا شوید. همانطور که می‌دانید تعداد زیادی از گلخانه‌ها در کشور ما وجود دارند. اما چه نکته‌ای باعث می‌شود تا برخی از آن‌ها دارای فروش بیشتری باشند. این دسته از باغبانان، پیش از هر چیزی دانش خود را در زمینه‌ی نکات مرتبط با رشد گل و گیاه تکمیل کرده‌اند.

شما نیز باید اطلاعات خود را در زمینه‌ی نیازهای گیاهان افزایش دهید. برای این کار نیاز است که در وهله‌ی اول با شرایط عمومی رشد گل و گیاه آشنا شوید. باید بدانید که میانگین دمای گلخانه‌ی شما چقدر باید باشد. میزان آبیاری و نور مورد نیاز در گلخانه را باید برآورد کرده باشید. همچنین نوع خاک و کودی که باید در گلدان‌ها داشته باشید را نیز باید از پیش بدانید دانستن نکات ذکر شده به شما کمک خواهد کرد تا زمانی که در فرآیند اجرایی قرار گرفتید با مشکلی رو به رو نشوید.

شرایط اختصاصی رشد گل و گیاه

تا کنون شما با شرایط عمومی رشد گل و گیاه آشنا شده‌اید اما دانستن شرایط عمومی برای پرورش و نگهداری گیاهان کافی نیست. برای این کار شما باید دانسته‌های اختصاصی و حتی علمی خود درباره‌ی گیاهان مختلف را افزایش دهید. در حقیقت کشاورزان و باغبانانی موفق‌تر هستند که بتوانند در این زمینه دانش بیشتری کسب نمایند. برای آن که شما نیز بتوانید در این زمینه موفق باشید نیاز است که با گیاهانی که قرار است در گلخانه‌ی خود پرورش دهید آشنا شوید.

برای این کار لیستی از نام گل‌ها و گیاهان مورد نظر خود تهیه کرده و در اینترنت و کتاب‌های علمی اقدام به جستجو در ارتباط با موارد مورد نیاز با رشد آن‌ها نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از شرایط خاص هر کدام از گونه‌های گیاهی آشنا شوید. همچنین استفاده از تجربه‌های افراد متخصص در گلخانه در زمینه‌ی دانش‌های ویژه‌ی هر گیاه را از یاد نبرید.

همچنین می‌توانید انواع بذرهای گلخانه‌ای را از اینجاخریداری کنید.

نیروی متخصص گلخانه

علاوه بر دانستن شرایط عمومی و اختصاصی رشد گل و گیاه، نیاز است که پیش از اقدام به یافتن محل تأسیس گلخانه، اقدام به پیدا کردن نیروهایی نمایید که به شما کمک کنند تا گلخانه‌ی خود را با بهترین شیوه اداره نمایید. نیروهایی که باید برای این کار داشته باشید باید تخصص لازم برای اداره کردن و مشاوره دادن در زمینه‌های مختلف مرتبط با گلخانه را دارا باشند. یکی از نکاتی که می‌توانید در این زمینه به آن توجه داشته باشید، آن است که تجربه‌ی افراد را معیار اصلی انتخاب خود قرار دهید. همچنین سعی کنید تا جای ممکن نیروهایی را برای این کار در نظر داشته باشید که بتوان به آن‌ها اعتماد کرد.

محل تأسیس گلخانه

تاکنون به بررسی پیش‌نیازهای تأسیس گلخانه پرداختیم. زمانی که توانستید نکات ذکر شده را در خود تقویت کرده و نیروهای متخصص را نیز آماده نمایید، زمان آن می‌رسد که بهترین محل تأسیس گلخانه را انتخاب نمایید. برخی از افراد تصور می‌کنند که محل تأسیس گلخانه، مرحله‌ی کم‌اهمیتی است؛ اشتباه بزرگ این افراد آن است که تصور می‌کنند که داشتن و اداره‌ی گلخانه مانند اداره‌ی هر شغل دیگری است و تنها داشتن یک زمین و نهایتا چهار دیوار، برای محل تأسیس گلخانه کفایت می‌کنند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید آن است که حدود 70 درصد تعیین محل تأسیس گلخانه وابسته به شرایط گیاهان شما است. همچنین درصدهای باقی‌مانده شامل بودجه و بازاریابی مکانی گلخانه خواهد بود. در ادامه‌ی این مقاله، شما را با مهم‌ترین نکات مرتبط با محل تأسیس گلخانه آشنا خواهیم کرد.

1. نور

اولین نکته‌ای که باید در هنگام تعیین محل تأسیس گلخانه به آن توجه داشته باشید، نور محل است. بخش عمده‌ی فرآیند فتوسنتز گیاهان از طریق نوری که به آن‌ها می‌رسد رخ می‌دهد. با توجه به این موضوع داشتن محیطی که نور آن همواره تأمین شده باشد، به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر افزایش میزان محصولات، مقاومت گیاه را نیز در برابر انواع بیماری‌ها افزایش دهید.

از طرف دیگر، محلی که برای گلخانه تعیین می‌کنید باید نوری داشته باشد که بتواند تمامی میزان مورد نیاز گیاه را به آن بتاباند. یکی از فاکتورهایی که باید برای این کار در نظر داشته باشید، میزان زمان در دسترس بودن نور است. برای مثال ممکن است محل مورد نظر شما نزدیک به کوه یا تپیه‌ای باشد که غروب آفتاب در آن زودتر از جاهای دیگر رخ می‌دهد که در این حالت میزان نوری که به گیاه می‌رسد نیز کم‌تر خواهد بود.

2. دما

فاکتور دومی که باید در هنگام انتخاب محل تأسیس گلخانه به آن توجه داشته باشید، دمای محیط آن محل است. شاید این تصور را داشته باشید که حتی اگر دمای محیط بسیار زیاد یا بسیار کم باشد، با استفاده از انواع فن‌ها، هیترها و روش‌های نوین تهویه‌ی گلخانه، میزان دما را کنترل خواهید کرد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه‌ی هر کدام از وسایل یاد شده بسیار زیاد است و بدون داشتن بودجه‌ی مناسب و تقریبا بالا، نمی‌توان از پس پرداخت هزینه‌های آن‌ها برآمد. با توجه به این موضوع نیاز است که در انتخاب محل تأسیس گلخانه، محیطی را انتخاب کنید که دمای آن معتدل باشد. داشتن دمای معتدل باعث می‌شود تا در فصل‌های سرما و گرما نیز، دمای محیط در شرایط متعادلی باقی مانده و گیاهان شما با سردی یا گرمی شدیدی مواجه نشوند.

میتوانید دماسنج‌های مناسب گلخانه را از اینجا مشاهده و خریداری نمایید.

3. آبیاری

شاید این تصور را داشته باشید که شیوه‌ی آبیاری ارتباطی با محل تأسیس گلخانه ندارد، اما باید این موضوع را به شما یادآوری کنیم که محل تأسیس گلخانه به شما کمک خواهد کرد که هزینه‌های ناشی از آبیاری را کاهش دهید. علت این موضوع آن است که اگر شما گلخانه‌ای را انتخاب کنید که دارای آب باکیفیتی نباشد ممکن است که در طول زمان با تلفات زیادی مواجه شوید. برای جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌شود که از متخصصان آزمایشگاهی کمک گرفته و نوع آب و شرایط آبیاری آن محل را بررسی نمایید.

4. زهکشی

از عوامل تأثیرگذاری در تعیین محل تأسیس گلخانه، زهکشی مناسب است. در حقیقت این فاکتور به طور مستقیم بر گلخانه‌هایی تأثیرگذار است که گیاهان موجود در آن، بر خود خاک گلخانه کشت می‌شوند. اگر محلی را که برای تأسیس گلخانه در نظر دارید دارای زهکشی مناسبی نباشد، ریشه‌ی گیاهان رشد ضعیفی خواهد داشت در نتیجه عملکرد گیاه و محصولات آن نیز با کاهش چشم‌گیری مواجه می‌شوند که تمامی این عوامل باعث خواهند شد تا گیاهان، پس از مدتی تلف شوند. برای جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین مشکلاتی باید گلخانه‌ی خود را در محلی با زهکشی مناسب انتخاب کنید.

5. نوع محصول

نوع محصول، از فاکتورهای کلیدی در تعیین محل تأسیس گلخانه است. همانطور که ذکر شد، بیش از 70 درصد شرایط تعیین محل گلخانه به نوع محصول و نکات مرتبط با آن وابسته است. برای آن که بتوانید محیطی را برای محصولات خود تعیین کنید که بیشترین بازده را داشته باشند نیاز است که در وهله‌ی اول دانش عمومی و اختصاصی خود را در زمینه‌های مرتبط با آن‌ها افزایش دهید. استفاده از نظر متخصصان و افزایش اطلاعات شخصی خود از طریق مطالعه‌ی منابع علمی، کمک به سزایی را به شما در این زمینه خواهد کرد.

6. بودجه

یکی از فاکتورهایی که بر اجرای هر نوع کسب و کاری تأثیر مستقیمی دارد، میزان بودجه است. در حقیقت تعیین بودجه باید پیش از بازدید از محل تأسیس گلخانه صورت گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که بودجه‌ی تعیین محل گلخانه باید به نحوی تعیین شود که فرآیند تهیه‌ی گیاهان، بذرها، گلدان‌ها، خاک، کود و سایر موارد مورد نیاز، تحت تأثیر چشم‌گیری قرار نگیرند. همچنین باید بودجه را به نحوی تعیین کنید که همسو با سایر نکات مطرح شده باشد. به عنوان مثال، نباید محلی را که نور کم‌تری دارد، تنها به دلیل داشتن هزینه‌ی پایین‌تر، انتخاب کنید. این کار باعث افزایش تلفات محصولات و در نتیجه ضرر شما می‌شود.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، تعیین محل تأسیس گلخانه دارای شرایط و نکات خاص خود است. آشنا شدن به اصول یاد شده و همچنین مشاوره گرفتن از افراد و متخصص و باتجربه به شما کمک خواهد کرد تا گلخانه‌ی خود را در بهترین موقعیت مکانی، تأسیس نمایید.

همچنین برای مطالعه‌ی دیگر مقالات مربوط با گلخانه را از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *