گلخانه

آموزش کشت هیدروپونیک در محیط خانه

از دیرباز تاکنون، بسیاری از افراد به دنبال داشتن گلخانه‌ی شخصی خود در خانه بوده‌اند. کشت بسیاری از گل‌ها و گیاهان بسیار راحت است و از سوی دیگر نیز این کار جذابیت‌های خاص خود را نیز دارا است. با توجه به دو نکته‌ی اخیر، اکثر افراد اقدام به کشت و نگهداری از گیاهان می‌کنند. همانطور که می‌دانید هر گیاهی نیازمند مراقبت‌های مخصوص به خود است و در صورت آگاه نبودن به مسائل مرتبط با آن ممکن است در حین نگهداری، با مشکلاتی رو به رو شوید.

از طرف دیگر روش‌های کشت مختلفی وجود دارد که می‌توان با تسلط بر آن‌ها، گلخانه‌ی خانگی خود را به صورت بهتری نگهداری کرد. کشت هیدروپونیک یکی از روش‌های جدید و مدرنی است که امروزه در اکثر گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این قابلیت را نیز دارد که در خانه‌ها به کار گرفته شود. در این مقاله به بررسی کشت هیدروپونیک در خانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع بذرهای مناسب برای فضای خانگی را از اینجا تهیه نمایید.

لزوم آشنایی با شیوه‌های مختلف کشت

عده‌ی زیادی از افراد تصور می‌کنند که برای داشتن یک گلخانه‌ی خانگی، تهیه‌ی گلدان و خاک و آبیاری روزانه کافی است. اشتباهی که این افراد مرتکب می‌شوند آن است که شرایط زیست گیاهان را در نظر نمی‌گیرند. اگر تمامی گونه‌های گیاهی موجود در گلخانه‌ی خانگی خود را به یک شیوه کاشته و نگهداری نمایید پس از گذشت مدتی، شاهد تلف شدن آن‌ها خواهید بود.

با توجه به این نکته نیاز است که بر تمامی جنبه‌ها و فرآیند داشتن گلخانه‌ی شخصی آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این فرآیند آشنا شدن با دو شیوه‌ی کلی کشت ترنس پلنت و هیدروپونیک است که امروزه در اکثر خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که دانش استفاده از این شیوه‌ها بسیار ساده‌است پیشنهاد می‌کنیم که به هر دو روش مسلط شوید.

1. کشت ترنس پلنت

کشت ترنس پلنت، یکی از شیوه‌هایی است که اکثر افراد در گلخانه‌ی خانگی خود به کار می‌برند. در حقیقت برای آن که با میزان رواج این شیوه آشنا شوید کافی است به تعداد گلدان‌ها و همچنین گیاهان موجود در خاکی که در خانه‌ها و آپارتمان‌ها وجود دارند توجه نمایید. در این شیوه، گیاه را مستقیما وارد خاک کرده و به صورت طبیعی و سنتی، اقدام به پرورش آن می‌کنند. از آن جایی که گیاه در خاک قرار می‌گیرد، نیاز است که انواع مکمل‌های آلی و معدنی را به خاک اضافه نمایید که بهترین گزینه، استفاده از انواع کودها خواهد بود.

2. کشت هیدروپونیک

شیوه‌ی دومی که امروزه به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های کشت در گلخانه‌ها به کار می‌رود، کشت هیدروپونیک است. زمانی که تصمیم دارید از این شیوه استفاده نمایید، دیگر نگران مشکلات نگهداری کردن از گیاهان در خاک را نخواهید داشت چرا که در این شیوه، گیاه را در محلولی که ترکیب شده از آب و مواد مغذی است قرار می‌دهید. از آن جایی که دیگر خاکی وجود ندارد نیاز است که از سیستم‌های مختلفی استفاده کنید تا مواد غذایی مورد نیاز گیاه را به آن برسانند. در ادامه به دو سیستم متداولی که برای این کار به کار گرفته می‌شوند اشاره می‌کنیم.

همچنین می‌توانید برای مطالعه‌ی مقاله‌ی “کشت هیدروپونیک چیست؟” از اینجا  وارد شوید.

  • سیستم بسته

همانطور که ذکر شد، در کشت هیدروپونیک، گیاه را در محیطی که از محلول آب و مواد غذایی تشکیل شده‌است نگهداری می‌کنند. سیستم بسته یکی از سیستم‌های متداول غذارسانی در این شیوه است. در این سیستم، مواد غذایی مورد نیاز گیاه را در محلول، برای مدت زیادی نگه می‌دارند. زمان نگهداری این مواد غذایی بسته به کیفیت عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن است.

  • سیستم باز

در سیستم باز برخلاف سیستم بسته، مواد غذایی مورد نیاز گیاه به صورت روزانه عوض می‌شوند. اکثر این مواد شامل عناصر شیمیایی هستند که گیاه برای رشد خود به آن نیاز دارد. شایان ذکر است که استفاده از سیستم باز و بسته در گلخانه‌های تجاری و تحقیقاتی بسیار کاربردی است اما برای کشت هیدروپونیک در منزل و درست کردن سیستم‌های تغذیه‌ی گیاهان، شیوه‌های متنوع‌تر و ساده‌تری نیز وجود دارد.

همچنین می‌توانید انواع ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای را از اینجا مشاهده و تهیه نمایید.

کشت هیدروپونیک در خانه

همانطور که تاکنون نیز متوجه شده‌اید، کشت هیدروپونیک به شما این امکان را می‌دهد تا در هر محیطی اقدام به کشت و نگهداری از گیاهان نمایید. در حقیقت از آن جایی که تعداد زیادی از آپارتمان‌ها دارای باغچه نیستند، کشت هیدروپونیک باعث خواهد شد تا هر نوع گونه گیاهی را که در نظر دارید، پرورش دهید که این نکته باعث افزایش گونه‌های گیاهی مورد استفاده در گلخانه‌ی خانگی شما خواهد شد. از طرف دیگر زمانی که تصمیم به کشت هیدروپونیک در خانه می‌گیرید، نیاز است که با شیوه‌های متنوعی که می‌توانید با اجرای آن به این امر دست‌یابید مسلط شوید. در ادامه شما را با برخی از پرکاربردترین شیوه‌های کشت هیدروپونیک در خانه آشنا خواهیم کرد.

1. سیستم ویک

اولین و ساده‌ترین روشی که در ادامه به بررسی آن می‌پرازیم، سیستم ویک است. در حقیقت اجرای سیستم ویک از جمله مواردی است که برای کشت هیدروپونیک در محیط خانه نیازمند ساختن سازه‌ی اولیه نداشته و به همین دلیل نیز به راحتی می‌توانید از آن استفاده نمایید. از آن جایی که در این روش اقدام به ساختن جعبه‌ای نمی‌کنید پس نیاز است که از بازار نسبت به خرید سطل هیدروپونیک اقدام نمایید.

این سطل برای شما محیطی را فراهم می‌کند تا در آن آب و مواد غذایی مورد نیاز گیاه را قرار دهید. پس از آن که سطل را تهیه کرده و محلول را در آن قرار دادید، سینی کشتی که سوراخ شده‌است را بر روی آن قرار داده و طنابی را از آن به طناب‌هایی که در داخل سطح قرار دارد متصل نمایید. این کار باعث خواهد شد تا عمل غذارسانی به ریشه‌ها به راحتی صورت گیرد.

2. سیستم غوطه‌وری

دومین روشی که می‌توانید برای کشت هیدروپونیک در خانه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از سیستم غوطه‌وری است. این سیستم یکی از پرکاربردترین سیستم‌های مورد استفاده برای کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های تجاری است. در این سیستم تمامی ریشه‌ها در تماس مستقیم با محلول آب و مواد غذایی قرار می‌گیرند. همانطور که می‌دانید زمانی که تمامی گیاه در درون محلول قرار گیرد، پس نیازمند دریافت اکسیژن خواهد بود که بر همین اساس نیز باید هوای مورد نیاز گیاه و ریشه را به طریقی به آن رساند. در ادامه به شرح مراحل ساخت سیستم غوطه‌وری یا DWC خواهیم پرداخت.

  • مخزن

برای آن که بتوانید یک مخزن مناسب برای این کار داشته باشید نیاز است تا از یک ظرف پلاستیکی، شیشه‌ای و یا حتی آکواریوم استفاده نمایید. تمامی مخزن خود را با رنگ سیاه رنگ‌آمیزی نمایید تا در محیط آن جلبک تشکیل نشود. همچنین قسمت تحتانی را بدون رنگ باقی گذارید.

  • شناور

یک دستگاه شناور در مخزن تعبیه کنید تا از طریق محیطی که هنوز رنگ‌آمیزی نشده‌است بتوانید میزان محلول باقی مانده در مخزن را شناسایی نمایید.

  • یونالیت

پس از تعیین مخزن و شناور نوبت به ایجاد یک بستر کشت مناسب می‌شود. برای این کار نیاز است که در ابتدا طول و عرض داخلی مخزن را تعیین کرده و یونالیتی به همان ابعاد تهیه نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که یونالیت باید به طور کامل بر مخزن شما نصب شود و فضای خالی نداشته باشد.

  • فضای گیاه

برای آن که بتوانید گیاهان خود را در سیستم غوطه‌وری کشت هیدروپونیک مورد استفاده قرار دهید باید بر روی یونالیت تهیه شده اقدام به درست کردن محلی برای آن‌ها نمایید. گلدان‌ها را بر روی یونالیت قرار داده و با مدادی دور آن را مشخص کرده و محل تعیین‌شده را با قیچی ببرید. این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد گیاهانی که می‌توانید برای هر مخزن هیدروپونیک مورد استفاده قرار دهید، به حجم گلدان‌ها و مخزن شما بستگی خواهد داشت. همچنین در انتهای یکی از بخش‌های یونالیت، دایره‌ی کوچکی را با قیچی جدا کرده تا برای مرحله‌ی بعد آماده باشید.

  • پمپ

همانطور که ذکر شد، در کشت هیدروپونیک به شیوه‌ی غوطه‌وری نیاز است که اکسیژن مورد نیاز تهیه شود. برای این کار نیاز است تا پمپ هوایی را تهیه کنید. اندازه و قدرت پمپ شما باید بر اساس مختصات مخزن شما تعیین شود که برای این کار باید نظر یک متخصص را با توجه به ابعاد مخزن جویا شوید. شلنگ هوا را از سوراخ تعبیه شده وارد محیط مخزن کرده و سر دیگر آن را به پمپ متصل نمایید تا هوای مورد نظر وارد مخزن هیدروپونیک شما شود.

مزایای کشت هیدروپونیک در خانه

همانطور که می‌دانید بسیاری از گل‌ها و گیاهانی که به شیوه‌های سنتی کاشته و نگهداری می‌شوند نیازمند هزینه‌ی بالایی هستند چرا که برای تهیه‌ی خاک و کود آن‌ها باید کیفیت مناسبی را انتخاب کرد. از طرف دیگر از آن جایی که بخش عمده‌ی افرادی که به دنبال راه‌اندازی گلخانه‌ی خانگی خود و یا نگهداری از گیاهان در منزل هستند، دانش فنی بالایی ندارند ممکن است در حین مواجه شدن با انواع آفات و بیماری‌هایی که از خاک به گیاه رسیده، دچار سردرگمی شوند. تمامی مشکلات ذکر شده را می‌توان با استفاده از کشت هیدروپونیک در خانه حل کرد.

سخن آخر

کشت هیدروپونیک یکی از روش‌هایی است که استفاده از آن باعث می‌شود تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید. در حقیقت از آن جایی که ساخت لوازم مورد نیاز این نوع کشت بسیار ساده است، امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد به دنبال استفاده از کشت هیدروپونیک در خانه‌ی خود هستند. در این مقاله با بررسی تمامی جنبه‌های مرتبط با کشت هیدروپونیک، سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

در نظر داشته باشید که میتوانید برای خرید انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز، از اینجا وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *