باغبانی و کشاورزی

بهترین کود برای افزایش سرعت رشد کشت

کشاورزی و باغبانی همواره با چالش‌های مختلفی همراه هستند. در حقیقت برای آن که بتوانید بیشترین میزان سود را از این زمینه‌ها کسب کنید، نیاز است تا خود را برای این چالش‌ها آماده کنید. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که بر میزان کیفیت و کمیت محصول شما تأثیر به سزایی دارند. نحوه‌ی آبیاری، رطوبت، هرس کردن و استفاده از کارشناسان مجرب، همگی به عنوان بخش جداناپذیر فعالیت کشاورزی و حتی مدیریت گلخانه هستند.

اما یکی از تأثیرگذارترین فاکتورها، کود است. در حقیقت بدون استفاده‌ی صحیح و مناسب از کودهای کشاورزی شما نمی‌توانید به سود مورد نظر خود برسید. از طرف دیگر، کودهای مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام عملکرد مخصوص به خود را دارند؛ کودهایی که برای افزایش سرعت کشت در نظر گرفته می‌شوند از جمله محبوب‌ترین کودهای موجود هستند. در این مقاله پس از بررسی انواع کودها، به معرفی بهترین کودهای مورد استفاده برای افزایش سرعت کشت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید برای خرید انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی، از اینجا وارد شوید.

کود چیست؟

به طور کلی، کود به تمامی موادی گفته می‌شود که به خاک یا حتی خود گیاه اضافه می‌شوند تا خاک را مغذی‌تر کنند. این مواد می‌توانند هم به صورت طبیعی و هم به صورت غیرطبیعی تولید شده‌باشند. معمولا بسیاری از خاک‌ها، تمامی مواد مغذی مورد نیاز گیاه را دارا نیستند و به همین دلیل نیز استفاده‌ی صرف از خاک، موجب کاهش کیفیت و کمیت محصولات خواهد شد. با توجه به آن که امروزه تعداد زیادی از کشاورزان و باغداران به هدف افزایش بهره‌برداری به دنبال استفاده از کودها هستند، آشنا شدن با انواع کود به شما کمک خواهد کرد تا در این بازار رقابتی به موفقیت برسید. در ادامه به معرفی انواع کود خواهیم پرداخت.

  • کود ازت

کود ازت از جمله کودهایی است که بخش عمده‌ای از مواد مغذی مورد نیاز گیاه و حتی خاک را تأمین می‌نماید. مواد گوناگونی در این نوع از کود وجود دارند. برای مثال کود ازتی که از اوره تشکیل شده باشد، ترکیبات آلی مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کنند. همچنین، کود ازتی که از اوره و نیترات آمونیوم تشکیل شده باشد، قبل از شروع فرآیند کشت و توسط انواع سرنگ‌ها در زیر خاک قرار می‌گیرد و باعث رشد بیشتر گیاه می‌شود.

  • کود پتاس

پتاسیم به عنوان یکی از عناصر اصلی برای انجام عملیات فتوسنتز گیاه به حساب می‌آید. کود پتاس، حاوی درصد بالایی از پتاسیم است و همین نکته باعث می‌شود تا شما پس از اضافه کردن این کود به خاک، از رشد گیاه خود مطمئن باشید. در حقیقت کود پتاسیم، بر تمامی مراحل رشد گیاه، تأثیر به سزایی دارد؛ نتیجه‌ی این تأثیر آن است که محصول شما دارای کیفیت بیشتری خواهد بود.

  • کود معدنی

این نوع از کودها منبع بسیار مهمی برای گیاهان هستند و درختان و گیاهان می‌توانند با استفاده از این کود، تمامی مواد معدنی مورد نیاز خود را تأمین نمایند. کود معدنی معمولا به صورت طبیعی و در سنگ‌های کانی خالص وجود دارد و زمانی که گیاهان شما با کمبود شدید این مواد مواجه شده‌اند، استفاده از این کود می‌تواند به سرعت جان گیاهان شما را نجات دهد.

سرعت رشد گیاه

تاکنون شما را با بخشی از کودهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا کرده‌ایم. پیش از آن که به معرفی کودهای مؤثر بر سرعت رشد بپردازیم نیاز است تا شما را با سرعت رشد گیاه آشنا کنیم. هر کشاورز و باغداری دوست دارد تا محصولات خود را در زمان کم‌تری به دست آورد. در حقیقت اگر محصولات بتوانند با سرعت بیشتری رشد کنند، رسیدن به این نتیجه، میسر خواهد شد. از طرف دیگر، رشد سریع گیاه نباید کیفیت آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. به عبارتی نباید برای به دست آوردن سریع‌تر محصول، کیفیت را فدای زمان کرد. با توجه به نکات ذکر شده نیاز است تا روشی پیدا شود تا به طور همزمان هم کیفیت محصولات را افزایش دهد هم سرعت رشد آن‌ها بهبود بخشد.

نحوه‌ی افزایش سرعت رشد

برای آن که بتوانید سرعت رشد گیاهان را بهبود بخشید نیاز است تا با روش‌هایی که برای این کار وجود دارند آشنا شوید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین روش‌های موجود در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

1. خاک متعادل

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر سرعت رشد گیاه تأثیرگذار است، خاکی است که گیاه در آن قرار می‌گیرد. برای مثال اگر خاک شما حاوی مقدار زیادی سنگ باشد در آن صورت، آب مورد نیاز خاک و گیاه، حفظ نخواهد شد و ماندگاری آب کاهش خواهد یافت. همچنین اگر مواد آلی موجود در خاک، بیش از حد باشند، بستر خاک سفت خواهد شد و در نتیجه، انتقال مواد مغذی به خاک با مشکل مواجه خواهد شد. اضافه کردن خاکی مخلوطی که حاوی کود و کمپوست است، به تعادل خاک کمک به سزایی خواهد کرد.

2. نور

نور همواره به عنوان یکی از عواملی تلقی می‌شود که بر رشد گیاه تأثیر بسیار زیادی دارد. اما نکته‌ی مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که هر گیاهی نیازمند میزان نور مخصوص به خود است. در حقیقت نمی‌توان گفت که گیاهی مانند سانسوریا همان میزان نوری را برای رشد نیاز دارد که بنجامین برای رشد می‌خواهد. آشنا شدن با نوع گیاه، به شما کمک خواهد کرد تا نور مورد نظر را فراهم نمایید؛ این کار به طور مستقیم بر سرعت رشد گیاه اثر خواهد گذاشت و نتیجه‌ی آن افزایش میزان محصولات با کیفیت خواهد بود.

3. آبیاری

میزان آبیاری، به طور مستقیم بر سرعت رشد گیاه اثر می‌گذارد. اگر آبیاری، بیش از حد باشد، در نتیجه رشد گیاه شما به طور مناسب نخواهد بود و حتی ممکن است که گیاه، تلف شود. با توجه به این نکته نیاز است تا با انواع سیستم آبیاری آشنا شوید تا بتوانید نحوه‌ی آبیاری را با سرعت رشد کشت هماهنگ کنید.

4. کودهای شیمیایی

استفاده از کود‌هایی که باعث افزایش سرعت رشد می‌شوند، به عنوان سریع‌ترین راه حل این موضوع شناخته می‌شوند. کود شیمیایی با استفاده از مواد مخصوصی که در ادامه نیز به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، باعث می‌شوند تا سرعت رشد کشت افزایش یابد.

در نظر داشته باشید که برای خرید انواع کود ارائه شده در فروشگاه آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

عناصر مورد نیاز برای افزایش سرعت رشد کشت

برای آن که بتوانید کودهایی تهیه کنید که به افزایش سرعت رشد کشت کمک کنند، نیاز است تا با عناصری که بر این کار تأثیرگذار هستند، آشنا شوید. این عناصر را به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌کنند.

  • ریزمغذی: منگنز، مس، سدیم، سیلیسیم، کلر و آهن
  • درشت‌مغذی: هیدروژن، نیتروژن، پتاسیم، کربن، کلسیم و فسفر

همچنین برای خرید انواع کودهای میکرو ریز مغذی، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

کودهای افزایش سرعت رشد کشت  

همانطور که ذکر شد، کودهای شیمیایی تأثیر به سزایی در افزایش سرعت رشد کشت دارند اما این کار تنها محدود به کودهای شیمیایی نمی‌شود. از آن جایی که شناخت این کودها کمک زیادی در انتخاب بهترین کود برای افزایش سرعت رشد کشت خواهد کرد، در ادامه به معرفی پرکاربردترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. روغن قرچک

روغن قرچک به عنوان یک کود طبیعی شناخته می‌شود که استفاده از آن باعث می‌شود تا سرعت رشد کشت افزایش یابد. معمولا روغن قرچک را در حین آبیاری به خاک و گیاه اضافه می‌کنند. این روغن علاوه بر افزایش سرعت رشد کشت، به احیای گیاه نیز کمک به سزایی می‌کند.

2. کودهای چند منظوره

یکی از مشهورترین کودهایی چندمنظوره که برای افزایش سرعت رشد کشت به کار گرفته می‌شوند، کود Miracle grow است. این کود چند منظوره، حاوی عناصر مهمی مانند نیتروژن و فسفر برای افزایش میزان سرعت رشد کشت است. نحوه‌ی استفاده از این کود نیز مانند روش قبلی است و شما می‌توانید آن را در حین آبیاری، به گیاه خاک و گیاه نمایید.

3. کود حاوی منیزیم

عنصر منیزیم، به عنوان یکی از عناصر سازنده‌ی ساختار مولکول کلروفیل شناخته می‌شود. کودهایی که حاوی منیزیم هستند، نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت رشد کشت دارند. این کودها بر آنزیم‌هایی که باعث فتوسنتز می‌شوند تأثیرگذار هستند که نتیجه‌ی این کار آن است که رشد گیاه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

4. کود حاوی نیتروژن

نیتروژن، همواره به عنوان عنصری شناخته می‌شود که بر سرعت رشد کشت و همچنین دوام گیاه تأثیر بسیار زیادی دارد. از آن جایی که این عنصر نیز در ساختار کلروفیل وجود دارد، استفاده از آن باعث سبزینگی گیاه می‌شود که نتیجه‌ی آن افزایش سرعت رشد کشت است. همچنین با توجه به آن که نیتروژن در ساختار پروتئین گیاه وجود دارد، استفاده از چنین کودهایی، کیفیت محصول را نیز افزایش خواهد داد.

5. کود حاوی کلسیم

این نوع از کودها تأثیرهای بسیار زیادی بر گیاه می‌گذارند. عواملی مانند افزایش مقاومت و تأمین مواد غذایی از جمله کاربردهای کودهای حاوی پتاسیم هستند. اما مهم‌ترین نقشی که این کودها دارند، تأثیر آن‌ها بر سرعت رشد کشت است چرا که کلسیم، نقش مهمی در ساختار گیاه دارد.

6. کود حاوی گوگرد

کودهای حاوی گوگرد، یکی دیگر از کودهایی هستند که برای افزایش سرعت رشد کشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کودها براساس شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که شما تصمیم دارید این کود را به خاک اضافه کنید یکی از این شرایط است. این کود به دلیل آن که یکی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین گیاه است، نقش مؤثری در رشد گیاه دارد.

در نظر داشته باشید که می‌توانید برای خرید انواع کودهای میکرو ریز مغذی از اینجا وارد شوید.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید، عوامل بسیار زیادی بر افزایش سرعت رشد کشت مؤثر هستند. در حقیقت شناخت این عوامل، به شما کمک خواهد کرد تا گیاهان خود را با سرعت بیشتری پرورش دهید بدون آن که شاهد افت کیفیت آن‌ها باشید. در این مقاله با معرفی انواع کودهای تأثیرگذار بر سرعت رشد کشت، سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *