گل و گیاه

تغذیه و تقویت گیاهان آپارتمانی

برای تقویت گیاهان آپارتمانی شما به عناصر زیادی نیاز دارید. از جمله ی این عناصر می توان به تامین کربن، هیدروژن و اکسیژن اشاره کرد. گیاهان این عناصر را از هوا و آب دریافت می کنند. از دیگر عناصر مورد نیاز جهت تقویت گیاهان آپارتمانی می توان به ازت، فسفر و پتاسیم اشاره کرد که از طریق خاک و کود فراهم می شوند.

اگرچه گیاهان گاهی می توانند بدون مواد غذایی گیاهی یا کود زنده بمانند ، اما اطمینان حاصل کنید که گیاهان مواد مغذی مورد نیاز را دارند. شما اگر دوست دار گیاهان آپارتمانی هستید باید همیشه سعی کنید که آنها را سالم نگه دارید. ناگفته نماند که گیاهان از طریق فتوسنتز، مواد غذایی خود را تولید می کنند.

در حقیقت، تمام زندگی روی زمین به فتوسنتز متکی است – فرآیندی که گیاهان (با استفاده از انرژی خورشید) آب و هوا را به قند تبدیل می کنند. این قندها “غذایی” هستند که آنها برای انرژی زنده ماندن و رشد می سوزانند. در این فرایند ، آنها دی اکسید کربن مصرف می کنند و اکسیژن را آزاد می کنند. بنابراین وقتی می گویید گیاهان خود را تغذیه می کنید، این دقیقاً کاری نیست که شما انجام می دهید. در عوض ، شما آنها را بارور می کنید – برخی از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد آنها را تأمین می کنید.

روش های تقویت گیاهان آپارتمانی

تقویت گیاهان آپارتمانی روش های زیادی بستگی دارد که ما در اینجا به اختصار به چندین مورد آنها اشاره می کنیم.

نور و فضای گیاهان: تقویت گیاهان آپارتمانی به نور منزل و فضای بیرون و داخل بستگی دارد. گیاهان از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز انرژی لازم را برای رشد دریافت می کنند ، که فقط با نور می تواند اتفاق بیفتد. بعضی از گیاهان خانه به نور کمتری نسبت به سایرین احتیاج دارند. گیاهان کم نور نیز بیشتر مستعد ابتلا به آفات و بیماری هستند. اگر فضای خاصی دارید یا گیاه خاصی را در ذهن دارید ، قبل از خرید میزان نیاز نور آن را بررسی کنید. گیاهانی که به نور زیاد احتیاج دارند، باید جلوی پنجره ها  در ضلع جنوبی قرار بگیرند. گیاهان با نور متوسط ​​را در جوار پنجره های شرقی یا دورتر از پنجره های پر نور قرار دهید. از وضعیت درختان و ساختمانهای بیرون آگاه باشید.

آب و کود: آب دادن به گیاهان آپارتمانی از جمله مشکلاتی است که همه ی افراد کم و بیش در گیر میزان آن هستند. اگر شما به گیاه خود میزان بیش از حدی آب بدهید، بدون شک این گیاه پژمرده می شود.

یکی از علائم آبدهی زیاد به گیاهان آپارتمانی، پژمردگی، ازبین رفتن برگ، و بوجود آمدن نقاط قهوه ایی رنگ در گیاهان است.گاهی اوقات، آب زیاد منجر به زرد شدن یا سیاه شدن و بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه می شود. میزان آب مورد نیاز جهت تقویت گیاهان آپارتمانی به عوامل زیادی از جمله گرم و سرد نگه داشتن منزل، نوع گیاه، و گلدان شما بستگی دارد. گفته می شود که گلدان های پلاستیکی رطوبت بیشتری در خود نگه می دارند و اجازه  ورود هوای بیشتری به گیاه می دهند.(جهت خرید قارچکش کلیک کنید)

ود داد یکی از روش های تقویت گیاهان آپارتمانی است. در واقع می توان گفت که کود غذای مکملی گیاهان در کنار خاک، آب، و  نور است. بسیاری از گیاهان خانگی با استفاده های مکرر از کودهایی مانند کود آلاسکا 5-1-1 ، مواد آلی را فراهم می کنند که به آرامی تجزیه می شوند و با گذشت زمان مواد مغذی لازم را برای گیاهان فراهم می کنند.

از دیگر موارد مهم در تقویت گیاهان آپارتمانی کود دادن است. گیاهان بیشتر مواد مغذی خود را از خاک جذب می کنند. در واقع محلول خاک رطوبت موجود در فاصله بین ذرات خاک است. اگر هیچ ماده مغذی در این محلول خاک نباشد، گیاهان چیزی جذب نمی کنند و شما نباید انتظار رشد گیاه را داشته باشید. گیاهانی که در زمین بصورت  طبیعی رشد می کنند تمام مواد مغذی را از خاک و نور خورشید تامین می کنند. اما تقویت گیاهان آپارتمانی به شما بستگی دارد.

کنترل آفات خانه: برخی از حشرات در تخریب گیاهان آپارتمانی و جلوگیری از رشد آنها نقش بسیار مهمی دارند. به شما پیشنهاد می کنیم که علائم و شکل گیاهان خود را به طور مداوم بررسی کنید تا اگر متوجه تغییری شدید، خیلی زود نسبت به یافت منشا آن و از بین بردن آن اقدام کنید. ناگفته نماند که برخی حشرات گیاهخوار هستند.

اگر قصد دارید از حشره کش استفاده کنید، بهتر است که دستورالعمل های برچسب را مطالعه کنید. بهتر است که از اسپری های سموم دفع آفات در داخل خانه یا در فضاهای محدود خودداری کنید.

زمان مناسب برای تغذیه گیاهان آپارتمانی

تغذیه و تقویت گیاهان آپارتمانی از جمله مواردی است که باید در وهله ی اول نگهداری از گیاهان باشد. بسیاری از افراد احساس می کنند که فقط باید به گیاهان آب بدهند و به زمان آب دادن و حتی میزان آبی که به گیاه می دهند هیچ گونه توجهی ندارند. برخی حتی فکر نمی کنند که برای تقویت گیاهان آپارتمانی به کود دادن نیاز است. کود دادن بهتر است که در فصل تابستان و بهار انجام شود.. اگر گیاه جوان باشد، زمان کود دادن به آن بسیار نزدیکتر است. گیاه شناسان معتقدند که اگر شما غذای کم در فواصل زمانی کوتاه به گیاه غذا بدهید بدون شک گیاه شما ماندگارتر است نسبت به زمانی که در فواصل طولانی غذای خیلی زیادی به گیاه می دهید. این نکته را در نظر داشته باشید  که برای برخی گیاهان نیاز است که غذای آنها رقیق شود.

کوددهی گیاهان آپارتمانی

تقویت گیاهان آپارتمانی به عوامل زیادی از جمله خاک غنی و مصرف کودهای مختلف وابسته است. گیاهان مواد مغذی را ابتدا از خاک و سپس از کود دریافت می کنند.هر خاکی غنی نیست. بنابراین شما باید از انواع کود جهت رشد و نمو گیاه خود استفاده کنید. گیاهان بر اساس سنی که دارند به کودهای خاصی با میزان خاصی نیاز دارند. کودها دارای عناصر فسفر، پتاسیم، و نیتروژن هستند. این عناصر موجود در کود وظایف خاصی در گیاهان دارند.

میزان مصرف کود: میزان مصرف کود در رشد و نابودی گیاهان بسیار تاثیر گذار است. بیشتر توصیه می شود که نصف مواد توصیه شده روی جلد کود را به گیاهان بدهید. کود دادن هم فرایند مهم است. بدین گونه که نوع گیاه شما و سن آن در تاریخ کود دادن بسیار اساسی و هم است. گاهی بیش از حد غذا دادن باعث از بین رفتن گیاه می شود. اگر گیاه گلدار باشد، به احتمال خیلی زیاد ممکن است که شما ماهی یکبار به این گیاه کود بدهید. بنابراین زمان تغذیه برای گیاهان مانند انسان مهم است. انواع بیشتر گیاهان هر دو هفته یکبار به تغذیه نیاز دارند.

انواع کود مناسب جهت تقویت گیاهان آپارتمانی 

همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از کود در رشد و تقویت گیاهان آپارتمانی بسیار تاثیر گذار است به گونه ایی که اگر به آنها کود ندهیم بدون شک تنها با آب زنده نمی مانند. مصرف کود برای گیاهان مانند مصرف غذا برای انسان است. بنابراین، اهمیت این مواد مغذی را با این قیاسی که انجام داده ایم در نظر بگیرید. کودهای تقویت گیاهان آپارتمانی انواع مختلفی دارند که برای انواع گیاهان با طول عمر متفاوت استفاده می شوند. اکنون با ما همراه باشید تا شما را با انواع مختلف کود آشنا کنیم.

  • کود حیوانی:

یکی از بهترین کودها برای تقویت گیاهان آپارتمانی کود حیوانی می باشد. کود حیوانی در بیشتر موارد متشکل از کود اسب و کود کود گاو می باشد. گیاه شناسان معتقدند که حیواناتی که غلات مصرف می کنند، بدون شک کود بسیار قوی از نظر مواد مغذی برای گیاهان دارند.

کود گوسفند از جمله کودهای مملو از پتاس می باشد که در کمپوست استفاده می شود. اما از سوی دیگر حیواناتی که گیاه مصرف می کنند، کود مقوی ندارند. کودهای حیوانی موجود در تقویت گیاهان آپارتمانی از نظر قوی بودن، طبقه بندی می شوند. بطور مثال برای کود دادن به گل های آپارتمانی معمولا از کود مرغ استفاده می کنند و در دو فصل پاییز و بهار معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کود کمپوست

کود کمپوست یکی از کودهای رایج در تقویت گیاهان آپارتمانی است. کود کمپوست بدون بو است و به همین دلیل نسبت به سایر کودها فروش بیشتری دارد. از دیگر مزایای کود کمپوست از بین رفتن علف های هرز گیاهان است. این نوع کود در مقایسه با سایر کودها نیتروژن کمتری دارد و در نتیجه به تقویت خاک کمک بیشتری می کند.

  • کود ارگانیک

نوع دیگری از کودهای تقویت گیاهان آپارتمانی کود ارگانیک است. این نوع کود از گیاهان تولید می شود و در فرآیند آن مواد مغذی به راحتی در خاک آزاد می شوند و آن را تقویت می کنند. این نوع کود بصورت دانه ریز هستند که در حاوی مواد آلی می باشند و در خاک رها می شوند. از آنجا که کودهای ارگانیک  قوی هستند نیاز نیست به صورت مکرر از آنها استفاده شود. در بیشتر مغازه های گیاه فروشی این نوع کود موجود می باشد.

  • کود فرآوری‌شده

یکی از کودهایی که خیلی زود در آب حل می شوند و بدون شک در تقویت گیاهان آپارتمانی مثمر ثمر هستند کودهای فرآوری شده می باشند. کودهای فرآوری شده مملو از سنگ فسفات، کلرید سدیم، و نمک کلرید پتاسیم هستند. این  نوع کودهای ارگانیک به راحتی در دسترس هستند.

  • کود مایع

نوع آخر کودهای تقویت گیاهان آپارتمانی کود مایع است که حاوی آمونیاک بی‌آب است. یکی نوع دیگر کود مایع محلول آبی آمونیاک می باشد.  این نوع کود گاهی به صورت محلول‌های آبی نیترات آمونیوم یا اوره در بازار عرضه می شود.کود مایع را معمولا با آب رقیق می کنند تا مایع آن غلیظ تر شود و در نتیجه تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد. از مزایای کودهای مایع در تقویت گیاهان آپارتمانی می توان به مصرف آسان و تاثیر زیاد آنها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *