گل و گیاه

کوددهی گیاهان آپارتمانی و نکات مرتبط

گیاهان آپارتمانی به دلیل شرایط خاصی که باید در آن نگهداری شوند، نیازمند رسیدگی و مراقبت‌های ویژه‌ای نیز هستند. با وجود مقاومت بالای اکثر گیاهان آپارتمانی، نیاز است تا بستر مناسبی برای رشد بهتر آن‌ها فراهم شود. برای رسیدن به این منظور نیاز است تا با روش‌های نگهداری و تقویت گیاهان آپارتمانی آشنا شوید. در حقیقت برای رسیدن به این هدف نیاز است تا دانش تخصصی خود را در این حیطه افزایش دهید. آبیاری، خاک، نور و دمای مورد نیاز برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی همگی از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. اما یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که باید در ارتباط با آن دانش تخصصی خود را افزایش دهید، کود و نکات مرتبط با آن است. کوددهی گیاهان آپارتمانی باید براساس فاکتورهای متعددی صورت گیرد. در حقیقت به دلیل تنوع کودهای مختلف و وجود گونه‌های گیاهی بسیار زیاد، انتخاب بهترین کود همواره دشوار بوده‌است. در این مقاله با بررسی کوددهی گیاهان آپارتمانی، شما را در این زمینه راهنمایی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که می‌توانید برای خرید انواع کودهای کشاورزی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از طریق این لینک اقدام کنید.

کود و گیاهان

پیش از آن که به بررسی کوددهی گیاهان آپارتمانی بپردازیم نیاز است تا با رابطه‌ی کود و گیاهان آشنا شوید. کود یکی از مهم‌ترین منابعی است که می‌توان با افزودن آن به گیاه، سلامتی و مقاومت آن را تضمین نمود. در حقیقت انواع مختلفی از کودها وجود دارند که بسته به نیاز گیاه شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی دو نوع کود وجود دارد. در اینجا به بررسی این دو نوع کود می‌پردازیم.

  • کود طبیعی

دسته‌ی اول که با عنوان کودهای طبیعی شناخته می‌شوند، کودهایی هستند که از پس‌ماند برگ‌ها یا فضولات جانوری به دست می‌آیند. معمولا این نوع کودها را در انتهای فصل تابستان و در ابتدای پاییز در خاک قرار می‌دهند.

  • کودهای شیمیایی

نوع دوم کودهای موجود در بازار، کودهای شیمیایی هستند. این نوع کودها به شما این امکان را می‌دهند که با شناسایی نیاز گیاهان خود، اقدام به تهیه‌ی هر کدام از مدل‌های آن نمایید. برای مثال اگر تصمیم دارید که سرعت رشد گیاه خود را افزایش دهید، می‌توانید از انواع کودهای شیمیایی موجود در این حیطه استفاده کنید. پتاسیم، فسفر، منیزیم، نیتروژن و آهن، از جمله عناصری هستند که در کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

کود گیاهان آپارتمانی

گیاهان اپارتمانی به دلیل نیاز مبرم خود به منابع مختلف غذایی، نیازمند دریافت انواع کودهای شیمیایی و طبیعی هستند. از آن جایی که گیاهان آپارتمانی معمولا در گلدان‌ها نگهداری می‌شوند، منابع تغذیه‌ی محدودی را نیز دارا هستند. با توجه به این موضوع، برای جبران کمبود منابع تغذیه و رشد نیاز است تا عمل کوددهی گیاهان آپارتمانی صورت گیرد. برای آن که بتوانید کود مناسبی برای گیاهان آپارتمانی خود انتخاب کنید، نیاز است تا به فاکتورهایی مانند رنگ برگ، مقاومت ساقه، نوع خاک، میوه‌دهی گیاه و وجود انواع آفات و شته‌ها بر گیاهان آپارتمانی خود توجه داشته باشید.

زمان کوددهی

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در ارتباط با کوددهی گیاهان آپارتمانی به آن توجه داشت آن است که در چه زمانی باید به کود را به آنان اضافه کرد. نتایجی که محققان پس از چندین سال تحقیق و بررسی بر گونه‌های مختلف گیاهی به دست آوردند بیانگر این موضوع بودند که بهترین زمان کوددهی به گیاهان آپارتمانی، در فصل‌های بهار و تابستان است. دلیل انتخاب این فصل‌ها این موضوع است که دوران رشد اغلب گیاهان آپارتمانی در این زمان از سال رخ می‌دهد. از طرف دیگر، برخی از گیاهان به دلیل سبز بودن همیشگی برگ‌هایشان، تعیین دوره‌ی خاص برای کوددهی آن‌ها کار دشواری است اما تحقیقات نشان داده که حتی چنین گیاهانی نیز، نیازمند مصرف کود در فصل‌های ذکرشده هستند. محیط نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر زمان کوددهی به آنان است. با توجه به این موضوع در صورت جابه‌جایی گیاهان آپارتمانی، تا یک ماه از کود دادن به آن‌ها خودداری نمایید.

کمبود مواد غذایی گیاهان آپارتمانی

یکی از نکاتی که دانستن آن به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید که گیاه شما به کوددهی نیاز دارد یا نه، کمبود مواد غذایی است. در حقیقت کمبود هر عنصری با نشانه‌های خاصی نمایانگر می‌شود. برای مثال در صورتی که گیاه خانگی شما از کمبود مواد معدنی رنج می‌برد، معمولا شاهد خم شدن برگ‌ها یا زرد شدن آن‌ها خواهید بود. در حقیقت برای تسلط به این موضوع نیاز است تا با تغذیه‌ی گیاهان خانگی و حتی غیرخانگی آشنا شوید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا با مشاهده‌ی هر نوع تغییر در گیاه آپارتمانی، کود مناسب آن را تهیه نمایید. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که گاهی اوقات، علائم وجود آفات و همچنین کمبود برخی از مواد غذایی یکسان است. برای چنین حالاتی نیاز است تا به یک متخصص مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید مقاله‌‌ی “کمبود مواد معدنی در گیاهان چه علائمی دارد و چگونه کنترل می‌شود؟ ” را برای اطلاع بیشتر از اینجامطالعه نمایید.

کودهای گیاهان آپارتمانی

تاکنون با نکات مرتبط با کوددهی گیاهان آپارتمانی آشنا شده‌اید. از آن جایی که کودهای مختلفی برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز است تا با انواع آن‌ها آشنا شوید. با توجه به آن که عملیات کوددهی نباید به صورت سرخود انجام گیرند، آشنا شدن با دو نوع کودی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، کمک به سزایی در این زمینه به شما خواهد کرد.

1. کود حیوانی و گیاهان آپارتمانی

همانطور که ذکر شد انواع متعددی از کودها برای استفاده‌ی گیاهان آپارتمانی وجود دارند. کود حیوانی یکی از کودهایی است که کاربرد بسیار کم‌تری نسبت به سایر انواع دیگر کودها دارد. این کود به دلیل بوی بدی که به همراه خود دارد، معمولا مورد مصرف آپارتمان‌نشینان قرار نمی‌گیرد. از آن جایی که فضای آپارتمان معمولا فضای بسته‌ای است، استفاده از این نوع کود، باعث ایجاد بوی بسیار نامطبوعی در فضای آپارتمان خواهد شد. با وجود بوی بد اما کود حیوانی خواص بسیار زیادی را به خاک اضافه می‌کند. در حقیقت این نوع کود با اضافه کردن مواد آلی و معدنی مختلف به خاک باعث می‌شود تا فرآیند رشد گیاه نیز به صورت بهتری انجام شود. عمده‌ی استفاده از این کود زمانی است که سایر انواع کودها در دسترس شما نباشند و گیاه شما نیز نیاز با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شده باشد.

2. کودهای مایع

شاید بتوان گفت که یکی از مناسب‌ترین کودهایی که می‌توان برای مصرف گیاهان آپارتمانی از آن استفاده کرد، کودهای مایع است. استفاده از این کود باعث می‌شود تا تمامی مواد مغذی مورد نیاز به گیاه برسد. با توجه به نبود بوی بد در این کود، استفاده از آن نیز رواج بیشتری نسبت به کود حیوانی دارد. کود مایع را می‌توان براساس دوره‌ی رشد گیاهان آپارتمانی تنظیم کرد. از طرف دیگر نیز در صورت خواب زمستانی گیاهان، کود مایع می‌تواند کاربردهای مناسبی برای آنان داشته باشد. کود مایع را یا به صورت اسپری و یا به صورت پودرهایی با قابلیت حل شدن، مورد استفاده قرار می‌دهند. با توجه به این که کودهای مایع، اصلی‌ترین منبع کوددهی گیاهان آپارتمانی هستند، در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

‌می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع کودهای مایع، از اینجااقدام کنید.

  • پودر

یکی از انواع کودهای مایع، کودهایی هستند که در قالب پودر عرضه می‌شوند. در حقیقت خاصیت این نوع از کودها مانند دیگر نوعی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد اما تفاوت اساسی این دو مدل در آن است که این پودرها را در آب حل کرده و به خاک اضافه می‌کنند در صورتی که نمونه‌ی اسپری آن، به صورت دیگری عمل می‌کند.

  • اسپری

این مدل، یکی از شایع‌ترین و پرکاربردترین کودهای گیاهان آپارتمانی است. در حقیقت به دلیل بی‌بو بودن این کود و کاربرد آسان آن، اکثر افراد، کود مورد نیاز گیاهان خانگی خود را با استفاده از این مدل، فراهم می‌کنند. در این روش، کود از طریق برگ به گیاه منتقل می‌شود.

تفاوت اسپری کردن گیاهان آپارتمانی و کشاورزی

همانطور که ذکر شد، استفاده از کودها از طریق محلول‌پاشی از مهم‌ترین شیوه‌های مورد استفاده برای کوددهی به گیاهان آپارتمانی است. اما این شیوه در زمین‌های زراعی و باغ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت در زمین‌های بزرگ‌تر، از انواع دستگاه‌ها و آلات کشاورزی مخصوص محلول پاشی، برای انجام این کار استفاده می‌کنند. اما برای گیاهان آپارتمانی نیازی به استفاده از چنین ابزاری نیست. در حقیقت هزینه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی چنین ابزاری، تنها برای زمین‌های زراعی و باغی، مقرون به صرفه است. تفاوت اساسی این دو شیوه در ابزار آن‌ها چرا که برای محلول‌پاشی کود به گیاهان آپارتمانی، از انواع اسپری‌های مخصوص آن استفاده می‌کنند.

می‌توانید برای خرید انواع سمپاش و محلول‌پاش، از اینجاوارد شوید.

مزایای استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی

همانطور که ذکر شد، گیاهان آپارتمانی، نیاز مبرمی به استفاده از انواع کودها دارند. در حقیقت استفاده از کود مزایای مختلفی را برای این نوع گیاه‌ها به همراه خواهد داشت. کودهای مورد استفاده برای این کار قابلیت حل شدن با انواع آفت‌کش‌ها را دارا هستند. از طرف دیگر به دلیل وجود انواع مواد معدنی در کودهای گیاهان آپارتمانی، دیگر نگران پژمرده شدن و تلف شدن آن‌ها نخواهید بود. از طرف دیگر به دلیل بسته بودن محیط آپارتمان، نیازهای مختلف گیاه مانند افزایش مقاومت، از طریق اضافه کردن کود، تأمین خواهد شد.

همچنین برای مشاهده و خرید انواع کودهای مناسب برای مصارف خانگی و آپارتمانی، از اینجاوارد شوید.

سخن آخر

توجه به گیاهان آپارتمانی شرط اساسی برای نگهداری از آن‌ها است. فاکتورهای مختلفی را برای این کار باید در نظر داشت اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد استفاده از کودهای مناسب برای گیاهان آپارتمانی است. در این مقاله با بررسی کوددهی گیاهان آپارتمانی و نکات مرتبط با آن سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *