گل و گیاه

آبیاری گیاهان آپارتمانی و نکات مرتبط

امروزه کمتر آپارتمانی وجود دارد که در آن گل و گیاه وجود نداشته باشد. در حقیقت میل بشر به طبیعت به قدری زیاد است که با وجود توسعه‌ی آپارتمان‌نشینی نیز، افراد زیادی وجود دارند که دوست دارند طبیعت را وارد آپارتمان خود نمایند. این موضوع باعث شده تا دسته‌ی متفاوتی از گیاهان با عنوان گیاهان آپارتمانی به وجود آیند. در حقیقت این نوع گیاهان به دلیل داشتن مقاومت زیادی که دارند، از مناسب‌ترین گزینه‌های موجود هستند. گیاهان آپارتمانی معمولا واکنشی به نور کم یا آبیاری نا منظم نمی‌دهند. اگرچه که هر مدل از آن‌ها دارای شرایط مخصوص به خود است. آبیاری گیاهان آپارتمانی باید بر اساس اصول انجام شود تا باعث تلف شدن آن نشود. از آن جایی که گیاهان خانگی، مزایای زیادی برای آپارتمان‌ها دارند، آشنا شدن با اصول آبیاری آن‌ها باعث خواهد شد تا فضای زندگی شما علاوه بر زیبایی، تاثیرات مثبتی بر سلامتی خواهد داشت. در این مقاله به بررسی آبیاری گیاهان آپارتمانی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که برای خرید انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی مورد نیاز موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید  از اینجا تهیه کنید.

نیاز آبی گیاه

همانطور که ذکر شد، برای نگهداری کردن از گیاهان آپارتمانی نیاز است تا با شرایط نگهداری از آن‌ها آشنا شد. آبیاری گیاهان به دلیل تأثیر مستقیم بر متابولیسم و زندگی آن‌ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پیش از آن که به آبیاری گیاهان آپارتمانی بپردازیم، نیاز است تا با نیاز آبی گیاه آشنا شوید. نیاز آبی گیاه عبارت است از آن مقدار آبی که گیاه برای جبران تلفات آبی به آن نیاز دارد؛ این پارامتر براساس تبخیر و تعرق گیاه به دست می‌آید. از آن جایی که نیاز آبی گیاه بر اساس شرایط مختلفی سنجیده می‌شود، نیاز است تا برای بررسی آبیاری گیاهان آپارتمانی، با فاکتورهای مؤثر بر نیاز آبی گیاه آشنا شد. در حقیقت این فاکتورها بیانگر این نکته خواهند بود که در شرایط مختلف، گیاهان آپارتمانی شما به چه میزان آب نیاز دارند. در زیر، به بررسی فاکتورهای ذکرشده می‌پردازیم.

  • آب و هوا

همانطور که ذکر شد، نیاز آبی گیاهان آپارتمانی، براساس تعریق و تبخیر صورت گرفته تعیین می‌شود. در حقیقت زمانی که آپارتمان شما دارای محیطی بسیار گرم باشد، نیاز آبی گیاه خانگی شما نیز بیشتر خواهد بود. در صورت وجود گردش باد و رطوبت مناسب در محیط خانه، نیاز آبی گیاهان نیز اندکی کاهش خواهد یافت.

  • نوع گیاه

همانطور که ذکر شد، نوع گیاه، تأثیر مستقیم بر نیاز آبی خواهد داشت. در حقیقت شما نمی‌توانید کاکتوس و سانسوریا را به یک میزان آبیاری نمایید؛ چرا که هر کدام از دو گونه‌ی گیاهی ذکرشده، نیازمند حجم مشخصی از آب هستند. در حقیقت نوع گیاه علاوه بر نیاز آبی بر دوره‌ی آبیاری نیز تأثیر به سزایی می‌گذارد.

  • مرحله‌ی رشد

یکی از نکات تخصصی که باید در ارتباط با آبیاری گیاهان آپارتمانی به آن توجه داشته باشید آن است که گیاه شما در کدام مرحله از رشد خود قرار دارد. شناخت دوره‌ی رشد گیاه باعث می‌شود تا بتوانید نیاز آبی آن گیاه را به صورت دقیق‌تری تعیین نمایید. با وجود آن که تعیین دوره‌ی رشد با توجه به نوع گیاه صورت می‌گیرد، اما عمدتا گیاهان جوان، نیاز کم‌تری به آب دارند.

نیاز آبیاری گیاهان آپارتمانی

تاکنون با نیاز آبی گیاهان آپارتمانی آشنا شده‌اید اما نیاز است تا با اصطلاح مهم دیگری تحت عنوان نیاز آبیاری گیاهان نیز آشنا شوید. نیاز آبی برای جبران تلفات ناشی از تبخیر و تعرق بود اما نیاز آبیاری گیاهان عبارت است از میزان آبی که گیاه برای رشد مناسب خود به آن نیاز دارد. بیشتر عواملی که بر نیاز آبی تأثیرگذار هستند بر نیاز آبیاری نیز تأثیر دارند. عوامل متعددی بر نیاز آبیاری گیاهان مؤثر هستند اما سه فاکتور خاک، اقلیم و نوع گیاه، بیشترین تأثیر را بر آن می‌گذارند. با توجه به بررسی اقلیم و نوع گیاه در نیاز آبی، در زیر به بررسی فاکتور خاک می‌پردازیم.

  • جنس خاک

یکی از عوامل اساسی مؤثر بر نیاز آبیاری گیاهان آپارتمانی، جنس خاکی است که در گلدان یا باغچه‌ی خانگی شما به کار رفته است. در حقیقت به هر میزانی که جنس خاک شما ضعیف‌تر باشد، تلفات آبی نیز بیشتر خواهد بود که نتیجه‌ی آن، نیاز بیشتر گیاه به آب می‌شود. در حقیقت جنس خاک تأثیر غیر مستقیمی بر نیاز آبی گیاهان دارد اما اثرگذاری اصلی آن زمانی است که باید مقدار آب مناسب را به گیاه رساند تا تلف نشود از این رو، از جمله فاکتورهای اساسی برای نیاز آبیاری گیاهان به حساب می‌آید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی

اکنون که با دو مؤلفه‌ی نیاز آبی و نیاز آبیاری گیاهان آپارتمانی آشنا شده‌اید، دید واضح و علمی از آبیاری گیاهان آپارتمانی کسب کرده‌اید. برای آن که گیاهان آپارتمانی شما رشد مناسبی داشته باشند، نیاز است تا دانش به دست آمده در ارتباط با میزان آبیاری آن‌ها را به صورت عملی پیاده‌سازی نمایید. در حقیقت نکات متعددی در ارتباط با آبیاری گیاهان آپارتمانی موجود است که باید بر هر کدام، به صورت کامل مسلط باشید. در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

1. عمق آبیاری

بسیاری از افراد نمی‌دانند که تا چه عمقی باید به گیاه آپارتمانی خود آب برسانند. در حقیقت عمده‌ افرادی که از عمق آبیاری آگاه نیستند به دو گروه تقسیم می‌شوند. عده‌ای از آن‌ها به تر شدن بخش فوقانی خاک اکتفا می‌کنند در حالی که عده‌ی دیگری از آنان، تا خیس شدن زمین زیر گلدان نیز به آبیاری ادامه می‌دهند. برای آن که یک دید لازم از عمق آبیاری به دست آورید، بهتر است که از سوراخ انتهایی گلدان‌ها استفاده کنید. در حقیقت زمانی که نوبت آبیاری گلدان فرا رسید، عمق آبیاری را تا آن حدی در نظر بگیرید که نخستین قطرات، از بخش انتهایی گلدان خارج می‌شوند. در این حالت علاوه بر اطمینان از آبیاری تمامی قسمت‌ها خاک، از رشد عمودی و رو به پایین ریشه نیز مطمئن خواهید شد.

2. دمای آب

گیاهان آپارتمانی را نباید با گیاهان گلخانه‌های حرفه‌ای یا کشاورزی اشتباه بگیرید. این موضوع باعث می‌شود در انتخاب سیستم آبیاری و دمای آب مورد استفاده، به نکات مهمی توجه داشته باشید. در حقیقت برای آن که بتوان دمای آب مورد نیاز برای آبیاری گیاهان آپارتمانی را تعیین کرد نیاز است تا به میانگین دمای اتاقی که در آن قرار دارند مراجعه کنید. البته لازم نیست که از دماسنج برای انجام این کار استفاده کنید. برای این کار می‌توانید آبی را که تصمیم دارید به گیاه خود بدهید را درون ظرفی قرار داده و 24 ساعت قبل از آبیاری، آن را در فضای همان اتاق قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا دمای اتاق و آب، یکی شود و آبیاری گیاه خانگی شما با مشکلی رو به رو نشود.

3. رطوبت خاک

یکی از روش‌های مؤثری که می‌توانید با استفاده از آن از نیاز گیاه به آب مطمئن شوید، مراجعه کردن به رطوبت خاک است. برای این کار نیاز است تا انگشتان خود را در خاک فرو برده و مرطوب بودن یا خشک بودن خاک را بررسی کنید. البته لازم نیست که همیشه این کار را انجام دهید چرا که پس از طی کردن یک دوره‌ی یک ماه از انجام این روش می‌توانید جدول مناسبی برای تعیین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی خود تهیه نمایید. دلیل آن که باید یک دوره‌ی چند هفته‌ای سپری شود آن است که عوامل متعددی بر زندگی و رشد گیاه تأثیرگذار هستند و سپری کردن یک دوره‌ی یک ماه، میانگین خوبی برای شما به وجود خواهد آورد.

4. زمان آبیاری

زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی، تأثیر مستقیمی در زندگی و رشد آن‌ها دارد. در حقیقت می‌توان گفت که استفاده از آب در زمان مناسب باعث می‌شود تا رشد گیاه به صورت ایده‌آل صورت گیرد. اکثر متخصصان بر این باور هستند که مناسب‌ترین زمان آبیاری گیاهان، صبح زود است. برای بررسی صحت این زمان نیاز است که به بررسی آبیاری در ظهر و شب بپردازیم. زمانی که شما در ظهر اقدام به آبیاری گیاهان می‌کنید، به دلیل وجود گرمای زیاد، آب از سطح گیاه شروع به تبخیر کردن می‌کند. این کار باعث افزایش نیاز آبی گیاهان می‌شود که نتیجه‌ی آن افزایش حجم آبیاری است. همچنین در صورتی که در ظهر، قطره‌ای بر برگ درختان پاشیده شود، آن قطره مانند یک ذره‌بین عمل کرده و برگ گیاه آپارتمانی شما را سوراخ می‌کند. از طرف دیگر در صورتی که در شب اقدام به آبیاری گیاهان نمایید، به دلیل تبخیر بسیار کم، نیاز آبی کاهش پیدا می‌کند و حجم آب باقی‌مانده در گلدان زیاد می‌شود که باعث پوسیدگی گیاه شما خواهد شد.

5. سرعت آبیاری

شاید از این فاکتور تعجب کرده باشید اما سرعت آبیاری، تأثیر زیادی بر گیاهان آپارتمانی دارد. برخی از افراد به دلیل مشغله‌های زیادی که دارند، نمی‌توانند عمل آبیاری را با حوصله انجام دهند؛ به همین دلیل نیز به صورت ناگهانی تمامی ظرف آب را در گلدان خالی می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا گیاه نتواند عمل جذب آب را به درستی انجام دهد که نتیجه‌ی آن، تلف شدن گیاه خانگی شما خواهد بود. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی نیاز است تا گیاهان آپارتمانی خود را با سرعت بسیار پایین آبیاری کنید تا ریشه‌ها بتوانند آب مورد نیاز خود را جذب نمایند.

سخن آخر

آبیاری گیاهان خانگی دارای نکات متعددی است. از آن جایی که هر فردی دوست دارد در آپارتمان خود یک فضای طبیعت کوچک را ایجاد نماید، آشنا شدن با این نکات کمک بسیار زیادی به او خواهد کرد. در این مقاله با بررسی فاکتورها و نکات مرتبط با آبیاری گیاهان آپارتمانی سعی کردیم تا شما را با این موارد آشنا نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *