گلخانه

همه چیز درباره‌ی گلخانه‌ی تولید نشاء

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت گلخانه زمانی است که تصمیم دارید اقدام به توسعه‌ی آن نمایید. در حقیقت برای رسیدن به این سطح از پیشرفت نیاز است تا دانش تخصصی خود را در حیطه‌های مختلف مرتبط با گلخانه را افزایش دهید. رقابت در این بازار بسیار تنگاتنگ است و فردی می‌تواند به موفقیت برسد که در کنار استفاده از نظر متخصصان، دانش فنی خود را نیز افزایش دهد. در حقیقت بخش‌های متعددی بر توسعه‌ی گلخانه تأثیرگذار هستند به همین دلیل رسیدن به توسعه‌ی همه‌جانبه، اتفاقی نیست که در یک روز رخ دهد و نیازمند صبر و تحقیق زیاد است. تولید نشاء یکی از فعالیت‌هایی است که برای رشد و توسعه امر بسیار مهمی تلقی می‌شود. در حقیقت رسیدن به این سطح از خودکفایی منجر به افزایش فروش و صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها خواهد شد. با توجه به این موضوع، آشنایی با گلخانه‌ی تولید نشاء باعث خواهد شد تا خود را برای این کار آماده نمایید. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات گلخانه ای، از اینجاوارد شوید.

نشاء چیست؟

همانطور که می‌دانید، هر گیاهی، دوره‌های زندگی متفاوتی دارد و هر دوره می‌تواند تأثیر بسزایی بر کیفیت آن گیاه بگذارد. از آن جایی که تعداد این دوره‌ها زیاد است و هر کدام اهمیت بالایی دارد پیشنهاد می‌کنیم با تک تک این دوره‌ها آشنا شوید. نشاء، نام یکی از دوره‌های زندگی گیاه است که در آن، گیاه هنوز به زمین اصلی منتقل نشده‌است. در حقیقت نشاء عبارت است از بذری که چند برگ دارد. برای آن که این حالت ناپایدار اولیه را به دست آورید نیاز است تا بذر را در دما و نور خاصی نگهداری نمایید. از آن جایی که تولید نشاء باعث می‌شود که گلخانه‌ها دیگر نیازی به خرید این محصولات نداشته باشند و کسب و کار خود را نیز گسترش دهند، تولید حداکثر میزان نشاء باکیفیت، به یکی از مهم‌ترین اهداف هر گلخانه‌ای تبدیل شده‌است. این نکته را در نظر داشته باشید که زمانی که نشاء به قدری رشد کرد که توانایی انتقال و قرارگیری در دما و نور محیط را به دست آورد، باید آن را به خاک اصلی منتقل نمایید.

محل کاشت نشاء

پیش از آن که به بررسی گلخانه‌ی تولید نشاء بپردازیم باید با انواع محل‌هایی که می‌توان در آن‌ها، نشاء کاشت آشنا شوید. محل کاشت نشاء به دلیل پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم کشاورزی، دست‌خوش تغییر قرار گرفته‌است. در حقیقت محل کاشت نشاء را با به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌کنند:

  • محل سنتی کاشت نشاء

تقریبا تا اواخر قرن پیش بود که نشاء را در محل‌های می‌کاشتند که هیچ نوع کنترلی بر روی آن‌ها نبود. در حقیقت این محل‌ها معمولا انواع خزانه‌ها یا شاسی بودند. خزانه‌ها را در فضای باز قرار می‌دادند و شاسی‌ها را نیز به صورت سینی‌هایی که حداکثر تک‌حفره‌ای بودند تهیه می‌کردند؛ زمانی که نشاء آماده‌ی انتقال به بستر اصلی بود نیز، بذر نشاء را از این مخازن جابه‌جا می‌کردند.

  • محل مدرن کاشت نشاء

با پیشرفت فناوری‌های مرتبط با گلخانه، محل‌های جدیدی برای کاشت نشاء به وجود آمدند. گلخانه‌های هوشمند و مکانیزه و همچنین گلخانه‌های دارای تونل پلاستیکی، از جمله این موارد هستند. در این دسته از محل‌ها، کنترل دقیق‌تری بر بذر نشاء صورت می‌گیرد. از آن جایی که نشاء نسبت به بذر عادی، نیازمند اکسیژن بیشتری است، معمولا محل کاشت را به نحوی تعیین می‌کنند که دارای نور، رطوبت و خنکی بیشتری باشد.

انواع شیوه‌های تولید نشاء

حال که با محل‌های کاشت نشاء آشنا شدید باید با انواع شیوه‌های تولید نشاء نیز آشنا شوید. در حقیقت گستردگی تعداد این شیوه‌ها باعث شده تا امروزه اکثر کشاورزان و گلخانه‌داران با سردرگمی مواجه شوند. تولید نشاء ارگانیک، تولید نشاء در مزرعه، تولید نشاء در سیستم بسته، تولید نشاء در گلخانه، تولید نشاء به صورت شناور و تولید نشاء با استفاده از سینی های کاشت نشا، از جمله شیوه‌های تولید نشاء هستند که هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. در حقیقت برای آن که بتوانید از هرکدام از شیوه‌های ذکر شده استفاده نمایید، نیاز است تا میزان بودجه و امکاناتی که در اختیار دارید را از پیش تعیین نمایید. برخی از این شیوه‌ها نیازمند استفاده از چند نیروی متخصص است و همین موضوع باعث شده تا اکثر افراد به شیوه‌هایی روی آورند که به صورت شخصی یا نهایتا استفاده از یک کارشناس، اجرا شوند.

گلخانه‌ی تولید نشاء

همانطور که ذکر شد، استفاده از شیوه‌هایی که نیاز به دانش زیادی برای اجرا نباشند، همواره مورد توجه افراد بوده‌است. استفاده از گلخانه‌ی تولید نشاء یکی از مهم‌ترین شیوه‌هایی است که امروزه در کشور ما رواج دارد. در حقیقت سهولت یادگیری و اجرای این گلخانه‌ها باعث شده تا اکثر افرادی که تصمیم به تولید نشاء دارند به سمت تأسیس بخشی که به تولید نشاء می‌پردازند اقدام نمایند. تولید نشاء در این دسته از گلخانه‌ها معمولا با استفاده از وسایلی صورت می‌گیرد که با عنوان سینی های کاشت نشاء شناخته می‌شوند. استفاده از این وسایل باعث شده تا هزینه‌های تأسیس این نوع گلخانه‌ها بسیار کاهش یابد. این نکته را در نظر داشته باشید که تولید نشاء در گلخانه مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله مهمترین این مزایا تولید نشا در خارج از فصل کاشت و مدیریت بهتر زمان و همچنین تغذیه بهتر نشاء در گلخانه که در نتیجه تولید گیاه سالم و قوی نسبت به کاشت مستقیم دارد که همین نکات منجر به افزایش میزان تولید نشاء شده‌است.

سینی کاشت نشاء

شاید شنیده باشید که در مزرعه یا گلخانه‌ای به دلیل رقابت بین گیاهان، کیفیت محصولات کاهش یافته‌است. زمانی که بذرها همگی در یک بستر قرار گرفته‌باشند، به دلیل دوره‌ی سنی خاصی که در آن قرار دارند، رقابت زیادی برای جذب مواد مغذی موجود در خاک به وجود می‌آید. حال اگر بتوان روشی یافت که در همان دوران ابتدایی حیات گیاه، این رقابت را از بین برد، کیفیت و ساختار گیاه، بهبود می‌یابند. استفاده از سینی کاشت، راه‌حل مناسبی برای انجام این کار است. در این نوع سینی‌ها، هر بذر را در یک قسمت قرار می‌دهند به نحوی که هیچ ارتباطی با سایر بذرهای دیگر وجود نخواهد داشت. زمانی که رشد نشاء کامل شد، انتقال آن به زمین اصلی به راحتی صورت خواهد گرفت. این نکته را در نظر داشته باشید که این روش، علاوه بر از بین بردن رقابت، باعث ایجاد ساختمان سالمی برای گیاه می‌شود چرا که ریشه‌ی گیاه در هنگام جابه‌جایی هیچ نوع آسیبی نخواهد دید. از طرف دیگر، نیروی کار مورد نیاز برای اجرای این پروسه، بسیار کم است که همین موضوع نشان از کاربردی بودن استفاده از گلخانه‌ی تولید نشاء با استفاده از سینی کشت دارد.

 

اندازه حفره سینی کشت نشاء

تعیین تعداد و حجم حفره مناسب سینی نشاء با توجه به نوع بذر و مدت زمان نگهداری نشاء در سینی صورت می‌گیرد. در حقیقت زمانی که حجم حفره سینی را بزرگتر انتخاب می‌کنید یعنی توانایی استفاده از کود و آب بیشتر  و در نتیجه مدت زمان نگهداری بیشتر را دارا هستید. این دسته از سینی‌ها به دلیل آن که عمیق‌تر هستند، رشد بیشتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد. همچنین دفعات آبیاری کم‌تر خواهد بود اما میزان آبی که باید بدهید بیشتر است. این نکته را در نظر داشته باشید که برای بهبود عملکرد گلخانه‌ی خود سعی کنید تا میزان کود و آب تمامی بخش‌های گلخانه را به صورت یکنواخت و منظم انجام دهید تا رشد نشاء در شرایط یکسان و یکنواخت محقق شود و مشکلی در آینده پیش نیاید.

برای مشاهده و خرید انواع سینی کشت نشا، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

از چه موادی در بستر کشت نشاء استفاده کنیم؟

زمانی که صحبت از مواد بستر کشت نشاء در گلخانه می‌شود، منظور ما آن است که به جای خاک، بستری استفاده شود که از ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت تشکیل شده‌باشد. از آن جایی که استفاده از این مواد باعث رشد بهتر و سریع‌تر بذر شما می‌شود، معمولا خاک را از این پروسه حذف می‌کنند؛ البته بسترهای خاکی برای رشد نشاء نیز وجود دارند اما امروزه، کاربرد کم‌تری دارند. همانطور که ذکر شد، استفاده از کودهای شیمیایی نیز منجر به رشد بهتر نشاء می‌شود که برای انجام این کار باید با توجه به نوع نیاز گیاه و کودی که دارید، مقدار مشخصی را به محیط رشد نشاء اضافه نمایید.

سرمایش و گرمایش گلخانه‌ی تولید نشاء

هر گیاهی در هر دوره‌ای از رشد خود که قرار دارد باید شرایط دمایی مناسبی داشته باشد. برای آن که بتوانید گلخانه‌ی رشد نشاء خود را از نظر دمایی در حالت ایده‌آلی قرار دهید باید از انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده نمایید. پرکاربردترین شیوه‌های سرمایش گلخانه‌ی تولید نشاء، سیستم خنک‌کننده‌های تبخیری مثل فن و پد هستند. همچنین برای گرمایش این گلخانه‌ها نیز روش‌های متفاوتی وجود دارد از جمله بخاری های گلخانه ای ، سیستم گرمایشی تابشی و شوفاژ که استفاده از سیستم گرمایش شوفاژ با استفاده از لوله های آبگرم عملکرد بهتری داشته که البته با توجه به هزینه بالای اجرا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد .

مزایای تولید گلخانه‌ای نشاء

همانطور که ذکر شد، مزایای تولید نشا در گلخانه ، مهم‌ترین دلیل استفاده از گلخانه‌ی تولید نشاء است اما این گلخانه‌ها، مزایای دیگری را نیز به همراه دارند. در حقیقت با استفاده از گلخانه‌ی تولید نشاء، سرعت رشد بذرها بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، شما می‌توانید بذرها را تا هر زمانی که می‌خواهید در گلخانه‌ی خود نگهداری نمایید و زمانی که بستر آن‌ها آماده شد، آن‌ها را منتقل نمایید. همچنین با استفاده از این گلخانه‌ها شما می‌توانید گیاهان خود را از ابتدا تا زمانی که به فروش می‌رسانید کنترل کرده و کیفیت آن‌ها را بهبود بخشید. این نکته را در نظر داشته باشید که آبیاری این نوع از گلخانه‌ها بسیار ساده است و همین امر باعث مدیریت بهتر این کار می‌شود.

سخن آخر

راه‌اندازی گلخانه‌ی تولید نشاء باعث می‌شود تا در هزینه‌های خود به مقدار زیادی صرفه‌جویی کرده و سود گلخانه را نیز افزایش دهید. در این مقاله با بررسی نکات مرتبط با گلخانه‌ی تولید نشاء سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

برای مشاهده و خرید انواع سینی کشت نشا، میتوانید از طریقاین لینکاقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *